HOLLÓS KORVIN LAJOS (1905–1971)

Full text search

HOLLÓS KORVIN LAJOS (1905–1971)
Hollós Korvin Lajos (1905–1971) avantgarde expresszionista szabadverseinek általános, elvont humanizmusától jutott el a harcos agitatív lírához: a harmincas években szavalókórusok számára is írt lelkesítő, harcra buzdító költeményeket. A fasizmus előretörése idején megsokasodtak lírájában a kétségek, a kilátástalanság hangjai; költészete elmélyül, gondolatisága erősödik, költői eszközei változatosabbá válnak.
A felszabadulást himnikus hangon üdvözölte (Hazám vagy végre…). Emelkedett hangon zengő öröm azonban csak ritka pillanat költészetében: üdvözli az első szabad május elsejét, boldogan ad hírt az új Margit-híd felépüléséről, de komor hangon idézte újra meg újra a fasizmus, a háború szörnyűségeit (Vízió). A könyörtelenül múló évek a jelen perspektíváit is egyre sötétebbre festik: a költő, a "csapda-idők néma foglya", akinek "piros hite" már csak sápadt árnyék, keserű, önmarcangoló fájdalommal arra döbben, hogy "… az álom mégse vált valóra" (Utolsó dal).
A szűk termésű esztendők után, 1957-től ismét egyre inkább a líra az uralkodó műfaj változatos életművében, mint azt a Hallgassatok meg! (1960) és a Füttyszó a sötétben (1965) című kötetek tanúsítják.
Igazi feloldódást, megnyugvást az új versek, a konszolidáció évei sem hoztak: alaphangjuk továbbra is kiábrándult, rezignált, gyakran keserű. Költeményei egyre távlatosabbá, múltat és jövőt látóvá és láttatóbbá, filozofikusan emelkedetté alakultak. A távolságtartást gyakran a stilizálás álruhái teremtik meg (Napkeleti mesék), máskor az allegória s a bibliai ihletésű képes beszéd. De egyre gyakrabban feltűnik a zengő áradású, a múltba révedő elégia is; s a bibliai pátosz, az ódai szárnyalás ellenpontjaként a kegyetlen, maró gúny, a szatíra, melynek "heinei arroganciája" (hogy Szerb Antal régi megjelölését idézzük) cseppet sem fakult az évtizedek folyamán. A múlt nemcsak az ifjúságot jelenti a költő számára, de azt a kort is, amikor hajdani küzdőtársaival együtt – több költeménnyel nekik is Emlékművet állít – még töretlen hittel harcolhatott az eszméért.
A Füttyszó a sötétben című vers is az életmű – s az ezzel egyet jelentő harc – hiábavalóságát panaszolja: azt a "megtartó indulatot", mely költészetének mindig inspirálója volt, a jelen társadalomban anakronisztikusnak, ide nem illőnek érzi.
525Utolsó kötete, A vízbefúlt hal (1970) versei még keserűbben hirdetik a költő kiábrándultságát:
Itt fogták hálóval a szélvihart.
Itt ontották a testvéri vért.
Itt lényegült át mankóvá a kard,
Itt éltem én, már nem tudom, miért.
(Itt)
Személyes sértettsége is közrejátszott világképének elkomorulásában. "Hazám, ha van? – nem volt kegyes soha" – panaszolja Betegség után című elégiájában. Keserűsége egyre gyakrabban szatirikus formákban öltött testet. Kedvelt műfaja a szatirikus epigramma; máskor viszont patetikus tirádákban hömpölyögteti a verset. Költészetének gondolati egyensúlya akkor billent fel, amikor ez a személyes sértettség történelmi pesszimizmusba, az emberiség perspektíválatlanságának komor képzetébe váltott át (Hit, Kör). Költői magatartásának egyik szélső pólusa az átkokat szóró, a jövő sötét képeit vizionáló, bibliai próféta; a másik a maróan gúnyos epigrammaköltő, aki kortársaira lődözi mérgezett nyilait.
Hollós Korvin Lajos igen változatos formakultúrájú, a különböző lírai hagyományokat szerencsés kézzel műveibe ötvöző költő. Költészetét a művészetek és különböző kultúrák (az európai mellett főként a keleti és az antik) inspirációi gazdagították. A kiábrándult és keserű művek költője szeretett játszani a verssel: virtuóz technikával megírt rím-, szó- és formajátékai (Szicíliai leg-enda; A ferdetorony védő-beszéde stb.) erről vallottak. Az egykori humorista, az Egy királytigris naplójának írója lírájában sem tagadta meg önmagát: szatirikus epigrammái s hosszabb versei a "fekete humor" sajátos színeivel elegyítik gazdag, épp sokféleségében eredeti költészetét. De bármilyen formában ír is, a művesség sohasem vált át mesterkélt művészkedéssé; a belső szenvedély és szenvedés stílusokon, formákon átparázsló tüze avatja egyénivé líráját.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me