BERUHÁZÁS ÉS FOGYASZTÁS

Full text search

BERUHÁZÁS ÉS FOGYASZTÁS
Az 1950-es évek megszorító és elszegényítő gazdaságpolitikájának elmúltával, az ipari és egyéb nem mezőgazdasági munkalehetőségek gyarapodásával, az 1960-as évektől a mezőgazdasági termelés, főként a kisüzemi termelés jövedelmezőségének növekedésével és mindezek kombinációjával, vagyis a több forrásból származó jövedelem elterjedésével a magyar faluban az életszínvonal folyamatos és csaknem minden rétegre kiterjedő növekedése indult meg. Hozzá kell azonban tennünk, hogy ez a fejlődés nagy regionális különbségeket felmutató formában ment végbe, „a társadalmi egyenlőtlenségek legnagyobb forrását” éppen a lakóhely mint kulturális régió jelenti (Enyedi Gy. 1980: 5).
Az életszínvonal emelkedésének másik sajátossága annak rétegspecifikus volta. A kiinduló helyzet azonossága csak látszólagos volt, mivel az egykori nagyobb gazdák tartalékai, eszközei, szaktudása és kapcsolatai a megváltozott feltételrendszer közepette is helyzeti előnyt jelentettek (Pápay Zs. 1986: 60).
Szembeszökően illusztrálják például vizsgált korszakunk kezdetén az adottságok eltérését a lakóházak. A nagygazdák tágas portái még évtizedeken át életkereteket ígértek, s csak korszerűsíteni kellett azokat az 1960-as években, mint Királyhegyesről írja Simó Tibor (1983: 183). Hozzájuk képest a szegénységről árulkodtak azok a lakóházak, amelyeket a különköltöző újgazdák építettek 1945 után tömegesen. Gyakran a legkönnyebben megszerezhető anyagok választására kényszerültek, vert fallal vagy vályogtéglából építkeztek, sőt Dankó Imre (1977: 220) közléséből tudjuk, hogy a dél-bihari falvakban átmenetileg kukoricaszárral fedték be a szerény építményeket.
Ezek a különbségek már nem mutatkoztak meg az 1957 után elterjedt kockaházakon, majd az 1960-as évek második felétől megjelenő, változatos típustervek szerint épült, olykor emeletes épületeken, amelyek a termelőszövetkezeti falvakban a beruházás legfőbb formáját jelentették a fiatalok számára berendezésükkel együtt, mintegy annak jelképeként, hogy a termelés uralmát a fogyasztás uralma váltja fel. Hasonló volt a helyzet az állami gazdaságok dolgozói körében, akik ugyancsak a polgárosultabb életkörülmények megteremtésére fordították jövedelmüket. Az utóbbiak gyermekeik önálló életkezdését azonban inkább csak munkaerejükkel támogatták, míg a termelőszövetkezeti falvakban a szülőgeneráció anyagi „kifosztása” 993szembetűnő lett. A látványos presztízsépítkezés, a lakásmodernizáció nem maradt el a szakszövetkezeti falvakban sem, bár ott jelentőssé váltak a termelésbe való tőkebefektetések is.
Nem mutatkoztak meg a múlt különbségei a gépkocsik vásárlásában sem, amelyek nagyobb számban az 1970-es évektől jelentek meg a falvakban, elsősorban az árutermelésre is vállalkozó háztartásokban.
A volt szegényparasztok anyagi eredményein, életmódján azonban más vonatkozásban jó ideig rajta volt a „múlt bélyege” (Márkus I. 1996: 291), a mintakövetés és a bizonyítás görcsös igyekezete. Megmutatkozott ez a nagyobb jövedelemért végzett nehéz, gyakran szakképzetlen munka más társadalmi csoportokra nem vagy nem annyira jellemző vállalásában, az önhajszolásban és a gyors gyarapodás fölött érzett siker, a jómód látványos kimutatásában, s olyan, egykor a birtokos parasztságra jellemző szokások széles körű elterjedésében, hogy a férjhez menő lány kelengyét vigyen magával (Sas J. 1978: 81).
Velük összehasonlítva az egykori nagygazdaréteg jobban ki tudta használni a változásban rejlő távlatosabb lehetőségeket, az ilyen családok korábban kezdtek áldozni gyermekeik taníttatására, s a fogyasztás egyéb, „minőségibb” területeire.
Az 1970-es, 1980-as évek magyar falujának általános vonása lett a hivalkodó fogyasztás, a vagyoni különbségek nyílt hangsúlyozása. A növekvő bőség közepette csökkent a tradicionálisan sokra becsült takarékosság jelentősége. Nem arról van szó, mintha a hagyományos falusi életnek ne lett volna korábban is velejárója a társadalmi státus érzékeltetése viselkedésben, viseletben, a lakóépületek méretében és anyagában, lóban, kocsiban. Az egy településen lakók azonban pontosan tudták, hogy ki mit engedhet meg magának, hol húzódnak az illendőség határai, s mikor fenyeget valakit az eladósodás réme, azaz a presztízsversengés korlátok között maradt.
Melyek voltak a hagyományos falu értékrendjétől merőben idegen, a társadalmi korlátokat kiiktató presztízsfogyasztás elterjedésének az okai? A megnövekedett anyagi lehetőségek mellett több tényezőt fontos megemlítenünk.
Elsőként azt a mezőgazdasági politikát, mely következetlenségével, ideologikus jellegével akadályozta a tőke termelésbe való visszafordítását. „Gazdaságba mibe fektessek? Nincs jövője. A régi világban összerakta a paraszt a pénzt, földet vett. Mert a földből mindig meg lehetett élni, nem mint most.” (Mihályfa, 1989. Jávor Kata gyűjtése.) Az intézkedések még a szakszövetkezetek szabadabban gazdálkodóit is olykor súlyosan megkárosították. Így a progresszív adózás bevezetése az 1970-es évek közepén, mely a Zsombó környéki gazdákat például gyümölcsöseik megtizedelésére késztette.
Az anyagi javakat túlzottan középpontba állító értékrend erősödését szolgálta a munka és a lakóhely szétválása is, amely a közösség számára egymás munkája helyett, egyre inkább csak annak anyagi eredményességét tette megítélhetővé. Ez pedig egy, a hangsúlyt nem a munkavégzésre, annak jellegére, gondosságára, hanem annak jövedelmezőségére helyező értékrend erősödéséhez vezetett. Az anyagi javak, a vagyon ebben az értékrendben ugyanakkor túlmutattak önmagukon, erős morális töltést hordoztak. Nem kevesebbet jelentettek a közösség számára, mint azt, hogy az illető család sokat dolgozott, „jól fogyasztott” és helyesen élt (Pápay Zs. 1989: 27).
994A fogyasztási szokások átalakulását vizsgálva fontos megemlítenünk a modern fogyasztási minták elterjedését is. Az 1960-as években még az iparba eljárók nagy része is parasztnak érezte magát, s ezt fogyasztási szokásaival is demonstrálta. Úgy, hogy még a kívülről átvett mintákat is mintegy „parasztosította”, a helyi normáknak megfelelően átformálta. Ezek közé a vonások közé sorolható olyan köznapi jelenség, mint a táplálkozás átalakulása, ami nem a korábban is domináns cereáliák, burgonya, szalonna csökkentését jelentette az étrendben, hanem kiegészítését nagyobb mennyiségű hússal. A mennyiségi szemlélet eredménye azután a magyar népesség tetemes súlygyarapodásában mutatkozott meg (Losonczi Á. 1977: 350–387). Ez a mentalitás a legutóbbi időkig sem volt teljesen ismeretlen. Gondoljunk például arra, hogy a gyöngyöstarjániak az ajándéktárgyként divatba jött olajfestmény értékét aszerint ítélték meg, hogy mekkora volt, és hány szál virágból állt a rajta lévő virágcsendélet (Pápay Zs. 1990: 211).
Mégis a külvilággal erősödő kontaktus, a TV által közvetített új, városias minták az 1970-es évektől – természetesen országosan eltérő ütemben – egyre inkább a modern fogyasztási szokások átvételéhez vezettek, amelyekben gyakran éppen a paraszti léttől való eltávolodás vágya tükröződött; olykor egyenesen a paraszti léttől való menekülés, annak megtagadása fejeződik ki egyre erősödően. Az új fogyasztási minták bevezetésével a gazdagság megítélésének is egyre újabb kritériumai alakultak ki, a korábban oly fontos „föld – állat – ház szerzésével szemben a ház, a kényelmi cikkek és a járművek szerzése, továbbá a szórakozás vált fő céllá” (Sárkány M. 1978:128).
Ezek a változások azonban az egymás nyomába lépő generációk eltérő igényeihez, szokásaihoz és beállítottságához is kötődnek. Az elmúlt évtizedek egyik jellemző vonása volt annak a generációnak az eltávozása az élők sorából, amely a kisüzemi termelésbe a lehetőségek szerint még besegítve, a maga fogyasztását igen alacsony szinten tartva gyermekeiben és unokáiban élte az életet, rájuk fordította javait, akár a falun maradtak, akár elköltöztek onnan (Paládi-Kovács A. 1996: 158–160), s ha beruházásra gondolt, annak színtere a temető lett: a közös ravatalozóhoz való hozzájárulás, az előre megvásárolt sírhely és síremlék.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me