IDŐ, SZABADIDŐ

Full text search

IDŐ, SZABADIDŐ
Az idő munkaidőre és szabadidőre felosztásának csak az emberi tevékenységek teljes kontextusában van értelmes jelentése. „Szabad” idő természetesen minden társadalomban mindig volt. A modern értelemben vett szabadidő ideáját azonban, amely az ipari társadalom szülötte, a paraszti társadalom nem ismerte, városi kulturális elemként érkezett a falusi életbe.
A hagyományos paraszti gazdálkodásban a termelőüzem és a háztartás egységet képez. A tevékenységek összefolynak. Más az időkép is a paraszti társadalomban: a napot, az évet nem órákban, illetve hónapokban mérik, hanem az egymást követő tevékenységek láncolatában. Minden tevékenységnek megvan a maga helye és minden időt kitölt valamilyen tevékenység – a norma szintjén.
Ez a sajátosság nemcsak az üzemtípus következménye, hanem a mezőgazdasági termelésnek az ipari munkától eltérő jellegéből is adódik. Kampányfeladatok idején (aratás, szüretelés stb.) lehetetlen a kötött munkaidő betartása, az időjárástól nemcsak a hozam nagysága függ, hanem a munkák elvégzésének ideje is, az állatokhoz adott esetben éjszaka is fel kell kelni (ellés, betegségek), ugyanakkor a csendesebb időszakokban a szorosan vett mezőgazdasági munkával nem tölthető ki a kötött munkaidő. A paraszti gazdaságban adódnak olyan tevékenységek is, amelyek kettős funkciójúak: munka szórakozással összekötve (fonó, kukoricafosztás, tollfosztás, disznóvágás, nők közös varrása téli estéken).
A magyar falu szocialista átalakításával, a tulajdonviszonyok és az üzemformák megváltoztatásával gyakorlatilag megszűnt az egyéni gazdálkodás mint fő tevékenység, eltűntek a parasztgazdaságok. A nagyüzemi munkaszervezés a mezőgazdasági munkát technikailag és kereteinek megvonásával egyre inkább az ipari tevékenységhez tette hasonlatossá. Részfeladatok ellátását követelte meg nemcsak az alkalmazottaktól, hanem a szövetkezeti tagságtól is. Az állami gazdaságok dolgozóit pedig a statisztika is az ipari munkásság körébe vette. A nagyüzemi gazdálkodás fejlődésének haladtával a munkamegosztás tökéletesedett, az intenzív gazdálkodást folytató, jól szervezett szövetkezetekben a mezőgazdasági munkát végző dolgozók számára is egyenletesebbé vált a munkaidő beosztása (természetesen a szezonmunkák megmaradtak). 990Megteremtődtek a rendszeres, állandó foglalkoztatás feltételei általában (nem mindenütt és nem minden foglalkoztatott számára).
A melléküzemek megjelenése, az elsődleges feldolgozást végző élelmiszeripari tevékenységek szaporodása az 1980-as évekre megváltoztatta a mezőgazdasági üzemekben a foglalkozási szerkezetet. Ha ehhez még hozzávesszük, hogy a falun élő lakosságnak csak egy része, esetenként a kisebb hányada dolgozott a mezőgazdaságban, akkor érthetővé válik a szabadidő megjelenése, elfogadása, kihasználása a falusi társadalomban is. Természetesen ez egy nem minden konfliktustól mentes folyamat eredménye volt, mert igaz ugyan, hogy a nagyüzemi gazdálkodásra való áttéréssel vagy az ingázással megváltozott a mindennapok rendje, rések keletkeztek a tevékenységláncolatban, azonban élt a norma, amely az örökké elfoglalt, tevékeny embert állította a közösség elé elérendő példának. A zavart mutatta a szabadidő meghatározásának problémája. Egy-egy közösség tagjai indirekt módon definiálták: a munkával és kötelezettségekkel szembeállítva a legáltalánosabb szabadidős tevékenységekkel azonosították, a fogalom időbeli kereteire utaltak, illetve tevékenységek felsorolására szorítkoztak és voltak, akik tagadták létezését.
A szabadidő elfogadását gátolta, hogy nem volt társadalmilag elismert mintája, nem volt recept az időrések kitöltésére.
Az első általánosan, minden korosztály számára szokássá vált szabadidős elfoglaltság a rádiózás lett már az 1950-es években. Amíg a néprádió még hajnaltól éjszakáig szólt a lakásokban, addig a komolyabb készülékek megjelenése már a szelektív műsorhallgatás feltételeit teremtette meg. Az 1970-es évekre jól elkülönülő szokások alakultak ki: ki mit, milyen típusú műsort szeretett, csak azt hallgatta. Az 1980-as években már a háttérrádiózásnak lehetünk tanúi vidéken is. Egy rendkívül gyors folyamat zajlott le az egész nap bömbölő néprádiótól a közös rádióhallgatáson át a háttérrádiózás megjelenéséig.
A nagyüzemi gazdálkodás bevezetésével csökkent a téli estéken közösen végzett munkák száma és a rájuk fordított idő, gondolunk itt a kukoricafosztásra, tollfosztásra, ahol közös játékokkal, énekléssel, meséléssel beszélgetéssel múlatták az időt. Ezek a közösen végzett munkák azonban eltűntek, kevesebben jöttek össze valakinek a házánál, rövidebb ideig maradtak, és itt is megjelent a rádió. Egy-egy rádiójáték vagy más kedvelt műsor után megbeszélték a hallottakat, véleményt formáltak a történetről, az előadásmódról, ami további beszélgetésre, elmélkedésre inspirálta a társaságot. Téli délutánokon a közös kézimunkázás szintén alkalmat nyújtott erre a szórakozásra.
Az 1970-es években a nagy versenytárs, a televízió szép lassan kiszorította pozíciójából a rádiót. Ez a szórakozási eszköz azonban – elsősorban az ára miatt – lényegesen nehezebben vált elérhetővé az egyes családok számára. Sokan fölöslegesnek tartották a megvételét, fontosabb dolgokra kellett a pénz. Aztán a szomszédok, ismerősök tapasztalatain okulva gyökeresen megváltozott a vélemény, a televíziót jó eszköznek találták a család otthon egybentartására.
Ami a televíziózás szokásait illeti, ugyanaz történt, mint a rádiózás esetében. Kezdetben válogatás nélkül mindent megnéztek, ha volt rá idejük, illetve a híradó kezdetére igyekeztek végezni az otthoni feladatokkal. A televíziónak is volt egy korszaka, amikor közösségi szórakozást nyújtott. Annál a családnál gyülekeztek a szomszédok, 991amelyik már készüléket vásárolt. Hoztak magukkal valami harapnivalót és a műsor után megbeszélték a filmet, színházi közvetítést, meccset stb. Persze ennek is vége szakadt nagyjából az 1970-es évek végére, amióta minden családban (ha nem is minden háztartásban) ott a televízió.
A televízió gyökeresebb változást idézett elő az emberek életében, mint a rádió, erősebb bezárkózáshoz vezetett.
Falun a rádiózás és a televíziózás a két legjellemzőbb, leggyakoribb szabadidős elfoglaltság, és ezekre a szórakozásokra fordítják a legtöbb időt a passzív pihenés után. Ennek kapcsán érdemes emlékeztetni a villamosítás életmódformáló hatására. A nagyüzemi gazdálkodásra való átállás mellett a villamosításnak volt meghatározó szerepe a modern értelemben vett szabadidő megjelenésében falun. A villany bevezetése a nappalok meghosszabbítását eredményezte. Este tovább maradtak fenn az emberek, mód nyílt olvasásra, kézimunkázásra, szerelésre, barkácsolásra. Különösen az őszi-téli esték hangulata változott meg. Könnyebbé vált a háziasszonyok munkája a háztartási kisgépek megjelenésével, habár összességében időt nem szabadított fel, mert nőtt az igényesség is. A falun élő emberek szabadidős elfoglaltságainak másik meghatározó eleme a családi jellegű összejövetelek szaporodó száma az adott időszakban.
Az 1970-es évek közepétől figyelhető meg, hogy a jobb anyagi körülményeket, amit eddig a házak, kerítések, lakásbelső voltak hivatva megmutatni, más módon is igyekeztek nyilvánosságra hozni. Szaporodtak a tehetősségről árulkodó családi összejövetelek. Közszemlére tehették az újonnan vásárolt berendezési tárgyakat, lakásfelszerelési cikkeket, de az elsődleges szempont a kikapcsolódás, szórakozás volt szívesen látott emberek társaságában, biztonságos, meghitt környezetben. Ritkán és csak bizonyos foglalkozási csoportoknál fordult elő, hogy a családtagokon, rokonokon kívül munkatársakat vagy ismerősöket hívtak volna meg. A család a meghatározó közeg. Szinte azt mondhatjuk, hogy amilyen számban megcsappant a közös mezőgazdasági munkák száma, olyan mértékben nőtt a családi összejöveteleké.
Milyen alkalmak adódtak? A jeles névnapok, de szokássá lett a család minden tagjának neve napjáról megemlékezni, továbbá a kerek házassági évfordulók. Az első áldozást, bérmálást, konfirmálást követő családi ünnepség gyakran kisebb lakodalom méreteit öltötte. Meghívást kaptak a szülők testvérei, azok gyermekei, a nagyszülők mindkét oldalról, esetleg azok testvérei, a keresztszülők. Mindmáig egybegyűjti a tág rokonságot a lakodalom és a temetés, valamint az azt követő halotti tor. A nagyobb területi mobilitás szétszabdalta a családokat. Így felértékelődött a búcsú szerepe. Ez lett egész évben az egyetlen olyan alkalom, amire minden családtagnak, az ország bármely pontjára is vetődött, kötelező volt hazamenni, és sokak számára a családtagokkal való évi egyetlen találkozás alkalmává vált a halottak napja.
A lokális közösség rendezvényei részben megszűntek, részben más formát öltöttek. A korcsoportos összejövetelek is átkerültek az ifjúsági szervezet hatókörébe, a bálokat a művelődési ház szervezte és a nagyüzemi gazdaságok is bekapcsolódtak például a zárszámadó közgyűlést követő vacsora megrendezésével. A nagyüzemnek érdeme továbbá a buszos kirándulások szervezése, üdülési lehetőség megteremtése, ami inkább a fiatalabb korosztályt vonzotta (Szuhay P. 1954: 362). Közösségi fórumként szinte csak a kocsma és az eszpresszó maradt – s ezzel fel is értékelődött szerepe 992mint férfi találkahelyé, „a helyi információáramlás központjává” lett (Valuch T. 1988: 120), s talán ez a helyzet is megmagyarázza, hogy miért váltak a nők számára vonzókká az 1960-as évek második felétől a pávakörök, asszonykórusok, amelyek tartóssága falvanként változónak bizonyult.
A falusi szabadidő jellegzetessége, hogy funkciói közül a pihenés kerül előtérbe szemben az önműveléssel és a szórakozással. Részben a lehetőségek, részben a minták következménye, hogy a tevékenységek szűk köre jelenik meg csupán. Továbbá a mezőgazdasági munka szezonális jellege miatt még mindig az őszi-téli hónapokra jut a legtöbb szabadidő, függetlenül a nagyüzemi munkaszervezéstől, az ingázók nagy számától, a háztartások gépesítésétől (Szabó Piroska 1978).

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me