KUNÁGOTA

Full text search

935KUNÁGOTA
Kunágota 1950-ig Csanád megyei, majd a közigazgatás átszervezésével Békés megyei település lett. Véleményünk szerint az 1844-ben létrehívott telepes falu típusként is kezelhető, miért is e század első évtizedeiben a történészek, a szociológusok érdeklődésének körébe került. (Összefoglalásunk korábbi dolgozatunkon alapszik: Bencsik J. 1988a.)
A Csanád, Arad, Békés megyei lakatlan térségre tulajdonosaik – esetenként a királyi kamara, máskor az állami birtok bérlői – a célszerű növénytermesztés érdekében telepes falvakat: dohánykertész telepeket hoztak létre. Kunágota nem a hasonló nevű középkori helységet folytató település, hanem attól földrajzilag jól elhatárolható. Újkori története azzal vette kezdetét, hogy a Magyar Királyi Kamara mint földesuraság a Körös–Maros síkságon megszervezett kertészetek között az utolsó hullámban (Kövegy, Alberti, Ambrózfalva, Királyhegyes, Nagymajlát telepekkel együtt) kezdeményezte telepítését. Ekkorra nemcsak az a határozott cél volt a kezdeményezés hátterében, hogy az állami dohánymonopólium gazdasági hátterét így biztosítsa, hanem a kamara szakemberei a legcélravezetőbb gazdasági, üzemszervezési formát is kimunkálták, amely részint kiválóan szolgálta az uradalom céljait, részint pedig maximálisan elősegítette a telepesek paraszti gazdálkodásának, elsősorban a dohánytermelésnek a kibontakozását. Mintegy előfeltételként szabta a kamara az akcióban való részvételhez, hogy csak gazdaságilag erős, bizonyos tőkével rendelkező zsellérek jelentkezését fogadja el.
A kamara Gőcz-telepet, a későbbi Kunágotát szessziós, azaz a jobbágyteleknek megfelelő, pontosabban annak mintájára kialakított kertészségként hozta létre (Gőcz nevű kamarai hivatalnok szervezte a betelepítést). 130 dohánykertész telket hasítottak ki, majd parcelláztak a tekintélyes kunágotai pusztából. Egy telek 20,6 kisholdat tett ki, beleszámítva a belső fundust is. A Kovácsházi-ér partján mérték ki a 130 kertésztelket, a hozzájuk tartozó kertészházhelyet és a 2 kézművesmesternek szánt telket. A házhely, a fundus területe 1 kishold (1100 n. öl) volt, amelyen nemcsak a lakóház és a hozzá csatlakozó gazdasági udvar kapott helyet, hanem a telek végében gyümölcs- és zöldségkertészethez alkalmas terület is maradt. Meghatározott településrészt szabadon hagytak a fundusok között, számítva arra, hogy itt lesz a falu központja: a később megépítendő községháza, a római katolikus templom, az elemi 936iskola, a piactér. A telepet megülő dohánykertészeknek természetesen évekre volt szükségük ahhoz, hogy megfelelő módon berendezkedhessenek a leendő otthonukként kimért „puszta-osztályon”: megépíthessék lakóházaikat, az istállókat, az ólakat és a dohánytermesztéshez szükséges pajtákat.
A szakemberek által kidolgozott telepítési szándékkal, továbbá a mérnökök által kimért faluszerkezettel adott volt – mind társadalmi, mind gazdasági, mint pedig földrajzi értelemben – az a gazdasági-földrajzi tér, mely néhány év alatt megtelt családokkal. Bár a telepítő kamara szándéka világos és egyértelmű volt, mégsem azt tapasztaljuk, hogy Kunágota egységes arculatú, homogén zsellértelepülés lett volna az indulás éveiben, 1844–1846-ban. Azzal, hogy szessziós kertészei számára 20,6 kisholdas telket biztosított a kamara, gazdaságilag erős, teherbíró, kisbérleti alapon szerveződő faluközösség létrejöttét segítette elő. Ezt a célt szolgálta az is, hogy a kamara a házhelyfoglalókat az építkezéshez pénzzel segítette, illetve vetőmagot kölcsönzött az induláshoz. A kertészgazdák által bérelhető numerust 15 kishold szántóföld, 4 kishold legelő, 1 kishold házhely és 654 n. öl szénatermő rét alkotta. A kamara határozta meg, hogy e gazdaságban évente 5 kisholdon kötelesek dohányt termelni. Ha ezt a területet levonjuk a numerus eredeti méretéből, a 20,6 kisholdból, a saját céljaikra felhasználható 15,6 kishold után kisholdonként 2 és fél rajnai forintot kellett fizetniük a kertészeknek, így az egy telekre települt kertészcsalád pénzben meghatározott terhe megközelítőleg 38 rajnai forintra rúgott. Ehhez járult az 5 holdas dohányültetvény fele termésének kötelező átadása, a megmaradt 50%-ra pedig a kamarának elővételi joga volt. Ezek a feltételek jóval kedvezőbbek voltak, mint a környező kertésztelepeken a korábban megkötött szerződés által biztosítottak (Takács L. 1964). A 20 éves szerződést kínáló kamara tehát gyorsan be tudta népesíteni a kunágotai „puszta gyepet”.
A helyszínen 1843. augusztus 28-án ismertették a haszonbérleti feltételeket. A 130 szesszióra 108 gazda jelentkezett. Közülük 1 numerust bérelt 90 fő (83,3%), 2 numerusra telepedett 16 fő (14,8%), a további 1–1 fő három, illetve négy numerust foglalt el.
Szerződésük 1863-ban járt le, s akkor – kedvezőtlenebb feltételek mellett – azt újabb 6 évre meghosszabbították. Az évi bérlet összegét egy kishold után 5 forint 50 krajcárra emelte a kamara. Mégis vállalták, vállalniuk kellett e feltételt.
Sorsukban – azt elősegítendő, hogy az állami tulajdonú bérleményben ülő zsellér állapotából felemelkedjenek a polgári-paraszti státusba – végül is az 1873-as, a telepes falvak „felszabadításával” foglalkozó törvény hozott alapvető változást (Gyimesi S. 1972a: 189–206). Ez a dátum történelmi jelentőségű a kunágotai feles dohánykertészség életében: teljesen új helyzet állott elő. Az a telep és közösség, melyet 1843-ban Gőcz kincstári tiszt és a közeli s távoli térségről verbuválódott közösség szerveződése teremtett meg, átminősült. Eddig több ok miatt is a földesuraságtól függtek, s ezt annál is terhesebbnek érezhették, mert negyedszázaddal túlhaladták a jobbágyfelszabadítást eredményező 1848-as forradalmat. A két esemény – az 1848-as jobbágyfelszabadítás és a kertészségek 1873-as felszabadítása – azonban nem volt azonos.

93727. térkép. A kunágotai kertészgazdák születési helyei 1844–1845-ben
938Az 5 holdas dohányültetvény már önmagában komoly gazdasági befektetést igényelt, és tekintélyes emberi és állati munkaerőt követelt. Ezért a kunágotaiak már a kezdetektől nem tudták s nem is akarták a szerződésben vállalt kötelezettségeiket teljesíteni, így a kamarai főhatóságok szigorú eljárást foganatosítottak ellenük. Hat alkalommal állították össze a település hátralékos lakosainak lajstromát árverezési szándékkal. Hogy lefolytatták-e az árverést vagy nem, erről nincsen tudomásunk. Fenyegetésnek szánták-e vagy számonkérésnek? Tény, hogy a lajstromok elkészültek, s arról vallanak, hogy a kunágotai dohányosoknak szembe kellett nézniük a kamara számukra kedvezőtlen döntéseivel is.
Az előbbiekben szóltunk arról, hogy a földesúri hatóság eredeti telepítési szándéka 130 parasztgazdasággal számolt. A terv nem valósult meg, éspedig azért nem, mert a bérlemények használatba vételekor kiderült, hogy a jelentkezők differenciált igényt jelentettek be, s eleve nem 130, csupán 108 gazda vállalkozott dohánytermelésre a kihirdetett feltételek mellett. Tehát már induláskor bizonyos értelemben vagyoni differenciálódás jellemezte a közösséget. Egyelőre ez mindössze azt jelentette, hogy a felvállalt terület nagysága nem volt azonos. A már említett negyedszázad alatt ez a folyamat tovább erősödött.
A kertészgazdák tagoltsága numerusok szerint
 
1848
1850
1852
1868
1871*
Egy numerust bérel
90
87
89
59
53
Két numerust bérel
16
15
10
26
31
Három numerust bérel
1
1
2
2
Négy numerust bérel
1
2
*Ebben az évben 3 kertész fél (!), 1 pedig másfél numerus művelésére vállalkozott.
A kertészségek gazdasági alapját képező 1 numerus művelését vállalók aránya 83,3%-ról 58,8%-ra esett vissza, ugyanakkor megemelkedett a 2 numerusra ülők aránya. Ha e számok mögé nézünk, mindjárt kitűnik, hogy a kamara nem engedte, hogy a kunágotai kertészek biztonságban érezzék magukat bérleményükön. A hátralékosokat megfosztották a bérleménytől, s a terület hasznosítását másokra bízták. Azt sejtjük, hogy miután 1868-ban a 130 numerus helyett csak 111 numerust műveltek, a maradék más célú hasznosítására szánták el magukat a kamara emberei. 19 numerus közel 400 kisholdas területe túl nagy lett volna ahhoz, hogy parlagnak hagyják, így más módon (pl. nagybérletet szerveztek idegen vállalkozók bevonásával) kellett hasznosítaniuk a kunágotai határ fennmaradó részét. Arra is van példánk, hogy a kertészgazdák egyike-másika kiköltözött a faluból, ez mégsem jellemezte igazán a csoportot. Mihez kezdtek tehát, ha kiszorultak a bérleményből?
Más oldalról közelítve Kunágota társadalmához: már a kezdetek sejtetni engedték, hogy a 130 család nem képes megművelni a kimért tekintélyes területet; különösen nem az intenzív kultúrát, a dohányt. A kertészgazdák pedig eleve nem voltak 939130-an, mindössze 108-an (1848-ban). Fel kell tételeznünk, hogy akár a telepítők engedélyével, akár engedélyük nélkül (bár ezt az úrbéres világban aligha tűrték volna) szinte azonnal megjelentek a bérmunkát vállaló családok, korabeli terminológiával élve alzsellérek. Tehát két réteget kell megkülönböztetnünk: a gazdát (zsellér, házas zsellér) és a lakót (alzsellér). Az utóbbi a bérmunkás, aki igen mozgékony lévén hol ki-, hol ismét beköltözött a faluba. Az alzsellér helyzete tehát bizonytalan; munkaadójától minden tekintetben függő viszonyba került. Ezzel magyarázható, hogy 1865-ben 35 lakó részére két kisholdas, további 35-ük számára egy kisholdas házhelyet, megélhetési alapot mértek ki. Vagyis összesen 70 új családi otthon építéséhez nyújtottak segítséget. E szándék is megfeneklett, mert – amint a község vezetése megfogalmazta – többen eladták a házhelyüket, mások pedig képtelenek voltak arra, hogy a haszonbérlettel, illetve a vételárral és az építkezés költségeivel megbirkózzanak. Egy 1867. évi döntésből az derül ki, hogy nem is minden esetben az idegenből jött lakókra gondoltak, hiszen vissza akarták venni a házhelyet mindenkitől, még azoktól is, akik építkezni tudtak volna; azért, mert nem voltak vők, s nem a község szaporulatából származtak.
Lássuk ezek után, hogyan alakult a kertésztelep társadalma! Kérdés, hogy mennyire esetlegesen állt össze az a 108 család, amellyel a kamara 1843-ban a pécskai tiszttartóságon aláírta az alapszerződést. Miután az alapszerződést nem ismerjük, az anyakönyvi adatok alapján arra következtetünk, hogy nem úgy kerültek Kunágotára a későbbi telepesek, hogy előzőleg senkivel nem egyeztették szándékukat; hogy egyáltalán ne ismerték volna egymást; ne tudták volna egymásról, hogy milyen munkások, mennyire szorgalmasak. Ellenkezőleg: az derült ki adatainkból, hogy nemegyszer sógorok, testvérek, rokonok; vagyis 3–4 család együtt kerekedett fel, s költöztek át előző lakhelyükről Kunágotára. A Békés, Csanád, Csongrád megyei telepesekre egyébként is ez az összetartás volt a jellemző. Tehát több-kevesebb ismeretséggel rendelkeztek a telepítésre gondoló családok, különösen az egy faluból költözöttek. Úgy is fogalmazhatunk, hogy azokkal mertek együtt vállalkozni, akiket ismertek, akikkel valamilyen kapcsolatban voltak korábban. Másként aligha mertek volna kezességet vállalni a többiekért. Erre kötelezte őket a kamara. Hiszen a földesúr olyan közösséget akart létrehozni, amely képes önmagát megvédeni a felelőtlen, munkátlan, netán gondatlan tagjaival szemben. Erre egyértelműen utal is az alapszerződés, kikötve az egyetemes kezességet! Vagyis a közösség felelős volt minden tagjáért (vö. Oltvai F. 1964, 1965). Kunágota új telepesközség élére egyébként a földesúr képviselői elöljárót vagy elöljárókat állítottak, majd a polgári társadalom megszületését követően választottak községi elöljáróságot a falu élére.
A gazdálkodást korszerűnek mondható elvek alapján irányították a telepítést szervező gazdatisztek. Említettük, hogy 15 kisholdas szántóterület foglaltatott a numerusba. Ennek műveléséhez jól alkalmazható volt a háromnyomásos művelés, ahol az első nyomásban őszi kalászosok, a második nyomásban tavaszi kapások termettek, a harmadik nyomás pedig nem ugar maradt, hanem ide került a dohányültetvény. Évente tehát 5 kishold dohányt palántáltak és műveltek, majd termését szárították stb. Természetesen a vetéskényszer is érvényesült. Miután bizonyos keretek között szerepet kapott a faluközösség is, ezen az alapon szervezték a legeltető állattartást. A legeltetés arra ösztönözte, talán kényszerítette a paraszti közösséget, hogy 940egy-egy határrészen az eddigi hagyományokhoz ragaszkodva azonos tenyészidejű és művelési módú növényeket termesszenek. Ezáltal a betakarítás befejeztével a községi csordát, kondát, sőt arra is van adatunk, hogy ménest (volt egy csikós Kunágotán, s ebből következhet, hogy kezes ménes is lehetett) legeltethették ott. A községnek kimért 520 kisholdnyi legelő csak kevés számú legeltetett állat eltartására lehetett elegendő, így a falunak elengedhetetlenül szüksége volt a vetéskényszerrel összekapcsolt nyomásos földművelés fenntartására.
Kunágota parasztsága a telepítők törekvései ellenére sem volt egységes. Láthattuk, hogy a kamara által felkínált bérletet is differenciáltan vállalták fel, s ez eleve gazdasági különbözőségekre vall. Egy armalista kisnemes (Vince János) is akadt közöttük, aki 2 numerust vállalt. A többiek úrbéresek voltak. A vagyoni differenciálódás az idők múlásával tovább mélyült: kialakult a munkaerejéből máról holnapra élő alzsellér (vagy csak zsellérnek nevezett) réteg. Arányuk növekedett. Folyamatos jelenlétükre utal, hogy néhány év leforgása alatt közel 10 házhellyel megemelkedett a belsőség területe, majd 2 évtized múlva már intézményesen is foglalkozni kellett a lakók sorsával, mindenekelőtt otthont kellett biztosítani számukra. Az ekkor kiosztott házhelyekre azonban nem tudtak házat építeni.
Forrásaink egybevetéséből kikövetkeztethető, hogy e zsellér réteg igen mozgékony volt. Ezt elősegítette az is, hogy közöttük nőtlen fiatalemberek is voltak. (Ilyen fiatalember pl. Farkas Enok, ki később megházasodott, majd házhelyre tett szert.) De a kertészgazdák között is nemritkán akadtak olyanok, akik elhagyni kényszerültek numerusukat. Sőt magából a faluból is kiköltöztek, másutt keresve kedvezőbb feltételeket családjuk számára.
Arra a kérdésre, hogy a kertésztelep lakosságának vajon milyen lehetett a hagyományos, paraszti műveltsége, rendkívül nehéz válaszolni. Ebből a szempontból mégis fogódzót jelenthet az, ha megvizsgáljuk, hogy a feles dohánytermelést vállaló gányók hol születtek, honnan érkeztek Kunágotára. Ezt a feleségek esetében is vizsgálhatjuk.
a) A legidősebbek alkotják az első csoportot, az 1810–1815 előtt születettek, akik nem a környező csanádi térség szülöttei. Gyermekként szakadhattak el az északi megyék (Nógrád, Heves, Hont) falvaitól, s a 19. század elején családjukkal érkeztek valamelyik faluba.
b) A második csoportot az 1810–1815 után születettek képezik. Ők Kunágotára jőve 1–2 gyermekes fiatal házas emberek voltak, s már a korábban telepített falvak, gyakran dohánykertészségek szülöttei. Házasságot is olyan lánnyal kötöttek, aki hasonló társadalmi helyzetben volt.
A telepítéskor 30–40 éves személyek között találhatjuk a gányók legmozgékonyabb egyedeit, akik a korábbi 2–3 évtized alatt több helységben megfordultak. Valószínű, hogy a Kunágotára történő betelepedéskor már megfelelő termelői tapasztalattal rendelkeztek, és 1843–1844-es lépésükkel, egy új telepes község megülésében való részvétellel a család jövőjét egyszer s mindenkorra megalapozni szándékoztak.
Szólnunk kell még a mesteremberektől, kik közül egy kovács és egy bognár letelepítését már a kincstár is tervezte, sőt számolt vele. Ezek munkája hozzátartozott az intenzív növényi kultúrát művelők, a dohánykertészek tevékenységéhez. Mellettük egy-egy szabó, szűcs, csizmadia, takács, kötélverő és ács is előfordult Kunágotán. 941Rájuk úgyszintén a társadalmi mobilitás a jellemző. Feltehető, hogy a telepítés körüli években megjelenő mesterek néhány évi próbálkozás után továbbálltak, s helyükre mások költöztek. Adatainkból legalábbis erre következtethetünk. A település létrehívása körül jelentek meg a zsidó kisbérlők, akik az uradalommal kötöttek haszonbérleti szerződést, s boltot illetve kocsmát nyitottak. 1864-ben egy mészáros is felbukkant.
Ezek után – a paraszti életmód, a hagyományos paraszti kultúra jellegét kutatva – a következőket mondhatjuk: a termelést meghatározó dohányművelés – miután a magyar termelési rendszerben a dohány új növény volt – feltétlenül elősegítette az egységesülést. A vetéskényszerrel együtt járó nyomásos földművelés is ezt erősítette. Annyival is inkább, mert az állattartás és a földművelés háztartásonként, pontosabban kisparaszti üzemenként nagyjából azonos keretek, azonos gazdasági feltételek között folyt. A különbségek az eljárásokhoz tapadó szokásokban mutatkozhattak volna meg. Kérdés, hogy az egyes egyének mennyire ragaszkodtak ahhoz, hogy csupán az általuk ismert, örökölt rítusokkal, eljárásokkal éljenek. Ezek a tanult gesztusok kiemelték őket, elkülönülésüket hangsúlyozták egy egységesülő közösséggel szemben. A paraszti mentalitásból az is következhet, hogy éppen azért hagyta el az örökölt, magával hozott, a házasságba bevitt, avagy a településre átszármaztatott hagyományos eljárásokat, mert nem mindig vállalta, hogy ezek révén más legyen, mint a többiek. Mint általában, Kunágotán is a tehetősebb paraszti réteg tudott élni leginkább a hagyományos kultúra elemeivel. Gondoljunk csak az öltözködésre, ha egyáltalán a viseletben valamilyen verseny kialakulhatott a feles kertészek között.
Mindezekkel számolva is azt kell hangoztatnunk, hogy lassan egységesült a paraszti közösség, a recens anyagban viszont kimutatható a kultúrának egy palócos alaprétege (Paládi-Kovács A. 1989a: 201). Palócos elem például a tehén első tejének (pecctej) a szerepe a bőségvarázslásban vagy a tej kiadása a gazdasági udvarból. Megemlíthetjük a disznótoros vacsora jellegzetes ételféleségét, a hurkapitét. Más a helyzet a paraszti gazdálkodásban. A békési síkságon gyűjtött recens néprajzi anyag azt bizonyítja, hogy a hegyes-dombos tájról az Alföld téres pusztáira települtek szinte módosítás nélkül átvették a nagyállattartás alföldi szokásait, tenyésztési eljárásait.
Az integrálódás mégsem volt ennyire egyszerű folyamat. A negyedszázad alatt a dohánykertészek alkotta falusi társadalom többé-kevésbé egységesült ugyan, de az életvitel, az életmód területén, annak kevésbé látványos részleteiben (pl. táplálkozás) maradtak különbözőségek. Az 1873-as felszabadítás, az önerőből történő megváltakozás lehetősége viszont újabb súlyos társadalmi megrázkódtatással járt együtt. Miután e folyamat az egyén gazdasági ambícióira épült, eleve kimaradtak belőle azok, akik megfelelő tőkével, illetve a megváltakozáshoz szükséges tőke hitelfedezetével nem rendelkeztek. Így állhatott elő, hogy a kertészgazdák egy része nem vállalkozott rá, hogy valamikori numerusát megváltsa, inkább e jogát átadta annak, aki ezt felvállalta, aki erre tudott vállalkozni. A jog ilyetén cseréje – az emlékezések szerint – olykor nevetségesen alacsony értéken (pl. egy sonka) történt.
Innen eredeztethető az a jelenség is, hogy a település múltjával foglalkozók elsősorban társadalomrajzot fogalmaztak (Seres J. 1937; Szeder P. 1933), semmint szabályos falutörténetet írtak volna. Nem véletlen az sem, hogy Féja Géza nagy port felvert 942művében, a Viharsarokban, Kunágota is több helyütt szerepel (Féja G. 1980: 25, 251).
Kunágota népessége jelentős ütemben gyarapodott: 1869-ben mindössze 2353, 1930-ban viszont 6964 főt tett ki a lélekszáma. A háromszoros szaporodás elsősorban a belterületet érintette. A külterületi népesség 1930-ban meghaladta a 2000 főt, melyből mindössze 400-an éltek saját tanyájukon. A többség az uradalmi majorokban, cselédsorban élt. A 13 237 kat. holdas határ felét elfoglaló majorok összesen 700 fő keresőt foglalkoztattak, többségük eltartott volt. Minthogy e majorok lakói többnyire idegenből származtak Kunágotára, jellemző volt rájuk a mobilitás. Azok pedig, akik helyben maradtak, öregségükre behúzódtak a község újonnan épült telepeire, növelve ezzel a közsegélyre szorultak számát.
A módosabb gazdák s a tisztviselők, illetve a kereskedők és az iparosok a falu eredetileg megült régi negyedében, a főtér körüli hat utcában laktak. Ez a településrész előkelő negyednek számított. „A már említett újtelep és a külterület (tanyák és majorok) népe a paraszti munka nyűge alatt állott” – fogalmazott a falu krónikása (Seres J. 1937, a továbbiakban is tőle kölcsönöztem a társadalomrajzot). Szórakozásra, művelődésre alig volt idejük, pénzük még kevesebb. A régi falu pedig a földművelésre nézve mostoha viszonyok ellenére is haladt a polgárosodás útján. Úgyszólván naponta érintkezhettek az értelmiségi réteggel, s ez magatartásukra erősen hatott. Az előbbiek nemcsak életmódban és gondolkodásban, hanem az életkor és a nemek által meghatározott szemléletük tekintetében is sokban különböztek az utóbbiaktól.
A 20. század első harmadában a község társadalmi tagozódására az éles elkülönülések voltak a jellemzőek. Mind számbelileg, mind akcióképesség tekintetében a kisgazdák csoportja a legjelentősebb réteg. E csoportot csak akkor tudjuk plasztikusan megrajzolni, ha ide számítjuk a 2–10 holdas kisbirtokosokat is. A törpe- és kisbirtokos családok magukat is a „birtokos” réteghez számították, következésképpen társadalmi törekvéseiket is birtokos tudat határozta meg. Ezen családok száma a század húszas éveinek végén mintegy 400 volt. Őket az országos politika is megkülönböztette, amikor a gazdasági bajok orvoslására törekedett. Velük akarták megteremteni az új, egészségesebb társadalom alapját. A kisgazdák földet áhítozó csoportjában természetszerűleg kifejlődött bizonyos, nem is önmaga személyére, hanem inkább a földre mint a megélhetés egyedüli alapjára vonatkozó egoizmus. Talán ez az oka, ebben rejlik magyarázata is annak az ellenszenvnek, amellyel a kisgazdák a mezőgazdasági cselédséggel, a zsellérekkel szemben viseltettek. Természetes volt e társadalmi miliőben, hogy a mezőgazdasági munkásoknak is leghőbb vágya: földet szerezni. S ha szert tehetett egy törpebirtokra, ezzel együtt megváltozott életszemlélete, munkához való viszonya.
A mezőgazdasági munkások (keresők) száma meghaladta a 1000 főt. Ennek ellenére sem jutottak szerephez a község életében. Idejüket, energiájukat lekötötte a kenyérharc. Külön szólhatunk a kereskedőkről és iparosokról, akiknek száma nem nagy, szerepük mégis jelentős (260 kereső iparos, 56 kereső kereskedő). A parasztoktól elvárják, hogy őket, iparosokat és kereskedőket, kellő tisztelettel kezeljék, s becsüljék munkájukat, tevékenységüket, értékeljék szerepüket. Innen eredeztethető az ellentét is közöttük.
Külön csoportot alkottak a tisztviselők: a falu ügyeinek intézésében nekik volt a 943legtöbb szavuk. A jegyző korlátlan úr. E kiváltság azzal magyarázható, hogy sem a parasztok, sem az iparosok-kereskedők nem vagy alig ismerik az életükre kiható, tevékenységüket szabályozó törvényeket. Mindenben a jegyzőhöz kénytelenek fordulni, ő adhat felvilágosítást vagy tanácsot. Ez az erős kiszolgáltatottság, a személyes ráutaltság adott tekintélyt a jegyző (és más tisztviselő) személyének. Más irányból jövő hatások is e tekintélyt erősítették: a hatóságnak fizették az adót, a tisztviselőktől kapták a felszólításokat, meghagyásokat, a tanító tanította a gyermeküket, s lelkiekben pedig a paptól vártak segítséget. A tekintély más oldalról ellentétet, olykor gyűlölködést szült. A dolgozó rétegektől (Kunágotán: a kisbirtokosok és a mezőgazdasági munkások) szinte áthidalhatatlan űr választotta el a tisztviselőket. Mégis a településnek e vékony rétege szervezte azokat az egyesületeket, melyek szervezeti keretét adták a két világháború között a falu működésének. Ilyen egyesület volt a Dalkör, mely csak télen, a mezőgazdasági munkák szünetében működött. Egységes vezetése nem lévén, fontosabb szerepet nem tudott vállalni. További egyesületek voltak még: Hadirokkantak és Hadiárvák Országos Szövetsége (helyi csoport), Kunágotai Gazdák Olvasóköre, Kunágotai Iparoskör, MANSZ, Sportegyesület, Úri Kaszinó, Tenisz Klub, Polgári Lövészegyesület és a Tűzoltó Egyesület.
A falu társadalmát tanulmányozva szólhatunk a nemzedéki csoportokról. Az 1930-as években még jól emlékeztek a megtelepülés körülményeire. Az első családok merőben különböző körülmények között kezdték meg életüket Kunágotán, mint a későbbi nemzedékek. Az a 130 család, amely az 1840-es években Kunágotát kisbérlőként megülte, ambiciózus, bizonyos mértékig kötöttségektől mentes szabad paraszt volt. Érvényesült bizonyos liberalizmus és szabad szellem környezetükben. Fiaik, a következő generáció, tovább folytatták apáik életét. Mértékadónak tekintették azt a törekvést, amit az 1870-es években is elértek: felszabadultak a bérlői viszony kötöttségei alól. E felszabadulásnak nagy ára volt, de minél nagyobb árat fizettek érte, annál nagyobb volt az elért eredmények becsülete. Ez hivatkozási alap volt, a fiúk nemzedéke ezt a hivatkozást élte meg, s törekvéseit meghatározta az apák eredménye. Az ambíciók működése azonban differenciálta is a korábban egységesnek ható falusi társadalmat. Többen szép vagyont gyűjthettek, az unokák pedig erről az alapról elrugaszkodva már elérhették a tisztviselők, az értelmiségiek rétegét. A kezdő telepesek osztálya a második nemzedék életében már erősen tagolttá lett. Az 1930-as évekre már jelen volt Kunágotán a harmadik nemzedék is. A vezető csoportot a kisgazdaifjak alkották, kiknek kenyérgondjaik nem voltak. Velük ellentétben állottak a munkásifjak, akik, korán nősülvén, egész életükben kenyérgondokkal küszködtek, nehéz körülmények között nevelték népes családjukat.
Felnövekedvén, családot alapítván, ez a harmadik nemzedék élte és szenvedte meg a második világháborút, majd a társadalom alapvető megváltoztatását. Döntő lépés volt életükben az 1946–1947-es földreform. A földéhség 1918-tól jelen volt a községben. Amikor arra lehetőség nyílott, azonnal megkezdte működését a Földigénylő Bizottság. Maguk az igénylők 1600-an voltak. Az ötös bizottság legfontosabb ténykedése az igényjogosultság megállapítása, továbbá az igények arányos kielégítése volt.
A földosztással a paraszti társadalom ismét az egységesülés irányába mozdult el. Megszűnni látszottak azok az ellentétek, melyek a telepesek második generációjának 944életét, tevékenységét meghatározták; majd az utánuk következők örökölték ezt a szemléletet. Megindult az új élet Kunágotán is, a kívülről és felülről adagolt ellentétek (kulákok, kizsákmányolók, osztályidegenek) azonban ismét bomlasztották a falu társadalmát. Majd az erőszakos szövetkezetesítés helyi politikája végképp megmérgezte azt a társadalmi miliőt, amely az 1945-ös földreform nyomán létrejöhetett volna. Új, mesterségesen szított ellentétek szabdalták a falu társadalmát, s több családot szabályszerű menekülésre késztettek, mígnem jött a nagyüzem mindent egybemosó s mindent átfestő politikája, melynek hatására számosan kiszorultak a termelésből, következésképpen a falu társadalmából.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me