LESZÁRMAZÁS – HÁZASSÁG

Full text search

86LESZÁRMAZÁS – HÁZASSÁG
Az egyén rendi státusa szempontjából, de az egyén mobilitási esélyei szempontjából is az lesz tehát döntő, hogy melyik közjogilag minősített közösségbe született. Természetesen a születés sem történhet meg társadalmasító szertartások nélkül. A jövendő szülők egybekelését, házasságát, de magát a nemzést is rítusok kíséretében ellenőrzi a közösség világi és egyházi minőségében is, falun és a kastélyban is.
Mivel a rendi állás közjogi kérdés volt, a leszármazás szabályozása szintén a közjog feladata lett volna, ha nem tartozott volna hagyományosan, a rendi pluralizmus munkamegosztásában az egyházi, egyházi jogi hatáskörök sugarába.
Meg kell jegyezni, hogy a leszármazás, egyes szubkultúrákat leszámítva, soha sem jelenik meg önálló tényezőként, hanem úgy, hogy valamely jogok „háramlását” szabályozza, legyenek azok a tulajdonjog vagy az egyén státusát minősítő címek, rangok öröklési rendje, a közösséghez tartozás fejében élvezett politikai jogok és kötelességek, a felekezeti hovatartozás vagy a leszármazás alapintézménye, a törvényes házasság feltételeinek megfelelő rokonsági fok megállapításának regulái. (Ezekre annak helyén még ki kell térnünk.) Közülük a modern korban a tulajdonjog került előtérbe, ami a leszármazási elv érvényesülésének fő területét a polgári forradalom után a magánjog területére „süllyeszti” le.
A nagyszerkezet belső működési elveit szimbolikusan kifejező intézmények a köztörténeti és közjogi értékű mozzanatoktól látszólag távol eső hétköznapi szabályokban élnek tovább, s többnyire öntudatlanul érvényesülve kötik meg az egyén társadalmi mozgását.
A leszármazás a házasságban válik a nemzedéki folyamatosságot biztosító intézményes gyakorlattá. A rítusokkal szentesített, közösségileg ellenőrzött nemzések során létrejött vérségi láncolatok a keresztény és az európai zsidó törvények szerint monogám házasságokból erednek. Ez nem jelenti azt, hogy itt örök formákról lenne szó. A társadalmi státus örökletességének kialakulásával – a tulajdonképpeni rendiség stabilizálódásával – „demokratizálódik” a leszármazás nyilvántartása, s alakul ki, mindig egyházi kezelésben, a tridenti zsinatig az újkori házasság formája – helyesebben formái –, hiszen itt már, ha csupán a nyugatiakat vesszük figyelembe, a keresztény házasság is legalább kétféle: római katolikus és protestáns volt. Kövy professzor megfogalmazásában: „A’ házasság dolgába nagy különbség van a’ Catholicusok és az Evangelicusok között. A’ Catholicus ember ez vagy amaz Személlyel jövendőbeli házasságra lett le-kötelezését tartozik meg-állani világ szerént-is, de az Evangelicus ember, míg a’ Pap meg nem esketi, tellyességgel nem tartozik világ szerént, hanem tsak lelki esméretébe, és az Istenre nézve” (Kövy S. 1798: 20).
A kereszténység fölvétele után az Árpád-korban elkezdődik a kánonjogi elvek világi törvényesítése. A 18. századig „élő világi házassági jog” mégsem létezett (Bónis Gy. 1936: 5). A házassági jog, amely a házasságon keresztül a leszármazás, s az egész rendszer szabályozója, a struktúrában tovább élő rendi pluralizmus tüntető kifejeződése volt, és természetesen a polgári korba is áthúzódó rendi, illetve rendies küzdelmek tárgya lett.
A leszármazási rendszer tényleges szigorodásához vezetett a szexuális viselkedésnek és házasságnak a kora újkorban Közép-Európában, s valószínűleg nálunk is 87elindult, de egységesen soha le nem zajlott változása. A Jagelló-korban külön is kitérnek a paraszti szabadosság büntetésére (1514: XLVII. tc.). A törvény puszta megjelenése is utal az európai irányzat egykorú magyarországi érvényesülésére, de a külön paraszti viszonyokat érintő szabály arra is, hogy a műveltség rendi tömbök szerinti, udvari és népi változatokra való szétválása a társadalomszervezeti műveltségre is kiterjedt. A legalábbis ezeken a területeken szinkron fejlődésben az ország három részre szakadása különböző utakat nyitott meg. A tridenti házassági normák – köztük a rokonság meghatározása – részben a protestantizmus térhódítása, részben a török hódoltság miatt csak a felszabadulás után vertek gyökeret az ország keleti felében.
A leszármazás Európa-szerte azonos elvei ellenére gyakorlati érvényesülésében mindmáig megmaradtak a nyugat- és közép-európai, valamint a magyar királyság határával egybeeső választóvonalon túli kelet-európai házassági típusok közti különbségek (Hajnal, J. 1965). Az újkori nyugati típusnál szorosabban összefügg a leszármazás és a társadalmi státus rituális házassággal megszentelt átörökítése. A házasság általában eleve egy megürült birtok, hivatali állás, műhely, háztartásfői pozíció örökösének privilégiuma volt (Dülmen, R. 1988: 69). Magasabb volt az átlagos házasodási életkor és a nem házas népesség aránya. Az utóbbi például az osztrák alpesi tartományokban – Karintia, Stájerország – a múlt század második felében is megközelítette a népesség 50%-át. Nem éltek házas gyermekek a szülői háztartásban, a leszármazás nem jogosított föl a reálörökösödésre – nem is szólva a leányok örökösödéséről. A leszármazás másfajta érvényesülése más feltételeket teremtett az individualizációnak és másfajta szerkezetét alakította ki a helyi közösségeknek, mint Magyarországon.
A különbségek kiegyenlítődésére lehet következtetni a szankciók 18. század végétől való enyhüléséből, míg az új polgári büntető törvénykönyv (1878: V. tc., majd az 1894-ben hozott XXXI. (polgári) házassági jogról szóló törvény) körültekintően és a kánonjogi elvekkel összhangban tiltja és bünteti a szexuális devianciát: a házasságon kívüli nemi erőszakot (1878: V. tc. 232–239. §); ami bizonyos feltételek teljesítése mellett, például házassággal, utólag törvényesíthető volt (240. §). Üldözte az egynemű (férfiak közti) kapcsolatot (241. §); a rokonok közti kapcsolatot és természetesen a rokonházasságot (1878: V. tc. 243–244. §; 1894: XXXI. tc. 11. §), a kettős házasságot (1878: V. tc. XV. fejezet). A házasságtörést csupán 3 hónapi fegyházzal büntette (246. §). A polgári házasság lehetőségénél is nagyobb elvi jelentőségű volt a polgári válás, a kánoni jog szerint életre szóló érvényes házasság bírói úton való felbontási lehetőségének bevezetése (1894: XXXI. tc. 73. §).

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me