FUVAROSOK

Full text search

FUVAROSOK
A termékcsere-kapcsolatokban érdekelt, nagy távolságra utazó parasztok legnépesebb, egyszersmind legheterogénebb, igen sokféle tevékenységet űző csoportja nem is magára a kereskedésre, hanem az áru elszállítására szakosodott. A lótenyésztést kellett az önellátó parasztgazdaságokéhoz képest „túlfejlesztenie” annak, aki szekerező szállítást akart vállalni. Annak tehát, aki kereskedőkhöz, iparosokhoz szegődött el bérfuvarosnak, illetve annak, aki önálló, a kereskedésben is érdekelt vállalkozóként szállított nyersanyagot vagy árucikkeket. Jellegzetes gyakorlata, helyi hagyományú eszközkészlete, munkaszervezési módszere alakult ki a középkor óta a legszámottevőbb kereskedelmi tételt jelentő borexportnak; a folyópartról vontatott fahajók biztosította vízi szállítást és a szekerezést kombináló gabonakereskedelemnek; a tutajozást és a szekéren szállítást egyaránt igénylő fakereskedelemnek, illetve a bányászati termékek (a só, a fém) felhasználási helyére juttatásának (vö. Viga Gy. 1990: 167. skk; Barna G. 1988; Gráfik I. 1992).
Ezek a bérfuvarozó-szekerező vállalkozások a feudalizmus századaiban fejlődtek ki, és a vasúti szállítás uralomra jutásáig jellemzőek is maradtak, ha bármilyen árut nagyobb távolságra kellett eljuttatni. Az igényelt fuvarozóeszközök mennyisége és minősége, következésképpen a szekerezés alkalmisága, mellékfoglalkozás volta vagy az életformát is befolyásoló jellege tekintetében koronként és vidékenként igen nagyok voltak a különbségek. Abban is volt különbség, hogy mely társadalmi réteg kapcsolódott be az árucserébe bérmunkásként, s mely réteg tőkéjét kockáztató vállalkozóként. A messze földön híres komáromi szekeresgazdák, akik egyébként nemcsak a közúti fuvarozásban, hanem a dunai hajóvontatásban is jeleskedtek, nemes emberek voltak. Ezt a társadalmi helyzetüket egy jellegzetes rétegszervezethez tartozásukkal s külső megjelenésükkel is hangsúlyozták (Kecskés L. 1978: 186. skk.). Ugyancsak nemesek voltak a Balaton-felvidéki bort elszállító burgenlandi fuvarosok is, jóllehet a magyar bortermelők a „kocsmárosok cselédjét” látták bennük (Csorna Zs. 1988: 138). A fuvarozás persze a városi polgároknak is jellemző foglalkozása volt: néhány nyugat-magyarországi városban a 18–19. század folyamán fuvaros céhek 855is alakultak (Buda – 1700, Pest – 1733, Győr – 1759, Pozsony – 1818, Kőszeg – 1840). A Brassóhoz közeli Hétfaluban viszont, ahol Kós Károly találó megfogalmazása szerint „a szükség és a lehetőség volt a szekeresség tanítómestere”, a kevés földű magyar falvak parasztsága azért szakosodott a fuvarozásra, mert így remélte megmenteni szerény gazdaságát (Kós K. 1976a: 80. skk.). Viga Gyula, amikor összefoglalóan jellemezte az észak-magyarországi fuvarosoknak (szekeresek, furmányosok, furmanok) az árucserében játszott szerepét, azt állapította meg, hogy bár „a fuvarosok zöme a szegényebb rétegből került ki”, mégis „a kis határú hegyi falvakban… lényegében vállalkozói státust biztosítottak önmaguk számára”. Abban az értelemben legalábbis, hogy „ők voltak a legmozgékonyabbak a szó gyakorlati és társadalmi értelmében egyaránt”. Ennek a vállalkozói mentalitásnak pedig feltétele is, következménye is volt – folytathatjuk a gondolatmenetet –, hogy a fuvarosok „az átlagosnál szélesebb látókörű emberek voltak. […] Sokat láttak és tapasztaltak, pénzzel bántak, számolni, általában írni is tudtak, akik megismerték más tájak népét, termelvényeit, gyakran szokásait és gesztusait is” (Viga Gy. 1990: 187).

85426. térkép. A vándornyomtatók útirányai a Kárpát-medencében (19. század)
A más-más társadalmi helyzetű szekereseknek ilyen jellemzése azokra a parasztokra is érvényes, akik csupán alkalmilag vállalkoztak a távolsági áruszállításra. Az a Békés megyei vagy nagykunsági parasztgazda, akit egy évben egyszer budai, pesti, tatai, veszprémi vagy pápai gyapjúkereskedő, illetve gubacsapó mester fogadott meg fuvarosának a helyben összevásárolt és bálákba kötegelt gyapjú elszállítására – ez a 18. század második–19. század első felében általános gyakorlat volt –, a maga társadalmi közegében bizonyosan „szélesebb látókörűnek” számított, mint a mezővárosi lakosság általában (Szilágyi Miklós 1968: 356; 1977a: 627–630).

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me