HÁZIIPAROSOK – PARASZT KERESKEDŐK

Full text search

HÁZIIPAROSOK – PARASZT KERESKEDŐK
A több napi járóföldnyire lévő vásárokat látogatók közül hovatovább kiválogatódtak olyan egyének, akik nem az ismeretlentől szorongva, s nemcsak kivételes alkalommal merészkedtek a mindennapos tapasztalatokkal otthonossá lényegített „kistáj” határain túlra. Minden közösségben voltak kisebb-nagyobb számban olyanok, akik hasznot ígérő rendszeres vállalkozásként élték meg az utazást és a vásári adásvételt. Kialakultak tehát a termékek közvetítésében, a táji munkamegosztásból adódó feladatok lebonyolításában elsődlegesen érdekelt foglalkozási csoportok. Majdnem kizárólag férfiak voltak ezek az áruval messzire szekerező parasztok. A 18. századi–19. század eleji források azonban arra is következtetni engednek, hogy különösen ha az asszonyi tevékenységi körbe tartozó termék (tej, tojás, zöldségféle, gyümölcs, baromfi) volt az áru, a férfi szekerest egy-egy kofálkodó, s például Túrkevéről Pestre, sőt Veszprémbe vagy Pápára is eljutó özvegyasszony fogadta fel. Úgy tűnik tehát: nem volt teljességgel lehetetlen, legalábbis a szoros családi köteléken kívül élő asszonyok számára, önállóan kereskedésre specializálódni. Azzal azonban számolnia kellett az idegen városban egyedül, bár fogadott szekerese társaságában megjelenő kereskedő asszonynak – annak például, aki 1803-ban Losoncról érkezvén Túrkevén cserépedényt árult –, hogy a legcsekélyebb alap nélkül is feslett erkölcsét felemlegető vádak ellen kell védekeznie (Szilágyi Miklós 1993a: 210–212, 215).
Ha összefoglalóan paraszt kereskedőknek nevezzük a fentieket, mentalitásukat többé-kevésbé kifejezi ez a besorolás, foglalkozásjelölésre azonban nem használható. Az ismeretlen tájon utazás és ismeretlen emberekkel lebonyolított adásvétel kockázatának vállalása, mely alapvetően meghatározta ezeknek a kereskedőknek a mentalitását, rendszerint nem jelentette a paraszti létformával való szakítást, tehát nem járt foglalkozásváltással. A parasztos életvitel egyértelműen kifejeződik abban, hogy a vándorárusok a maguk előállította háziipari termékekkel csupán ősszel indultak útnak – addig földműveléssel foglalkoztak, annak ellenére, hogy a földművelés az ökológiai adottságok miatt „csak marginális része lehetett a paraszti gazdálkodásnak”, a megélhetéshez szükséges élelem jelentős részét a cserekereskedelem biztosította (Viga Gy. 1988: 562).
A termékcsere lebonyolítása érdekében tehát a háziiparos vándorkereskedők nem a kereskedő polgárokhoz igazodtak: a hagyományos paraszti tudásanyagban gyökerező ismereteiket és készségeiket hasznosították, ezeket igyekeztek mind tökéletesebbé 851fejleszteni. Ezek a valamilyen tevékenységet vagy tudásanyagot szinte már foglalkozássá, illetve mellékfoglalkozássá fejlesztő parasztok a kereskedővé válás más-más szintjére eljutott specialisták voltak. Akadtak közöttük önálló egzisztenciák, azaz a szó szoros értelmében vállalkozók, és a megélhetés kényszerétől hajtott munkavállalók, a társadalmi rétegződésmodellel tehát nehezen lenne egyeztethető specialista mivoltuk. És azt is hozzá kell tennünk, hogy az e parasztkereskedők által lebonyolított termékcsere nem kívánta meg feltétlenül a vásári szervezettséget: az áruval vagy áruért a helyszínre szekerezés, illetve a házaló kereskedés formájában is megvalósulhatott.
A legkevésbé azokat a parasztokat jellemezhetjük kereskedőkként, akik a maguk előállította háziipari termékeket vitték el a vásárlókhoz, hogy mezőgazdasági termékre cseréljék. Az nem különleges, hogy a háziiparos a közvetítő kereskedelem kikapcsolásával értékesítette áruját, hiszen a céhes iparosok – s a legutóbbi időkig a kisiparosok – szintén maguk kínálták a vásárban portékájukat. A parasztok ipari tevékenysége azonban nem olyan értelemben egészült ki a kereskedéssel, mint a céhes iparé vagy a kisiparé. Nem csupán a legkedvezőbb piac megtalálásának reményével, hanem a saját gazdaságukban nem megtermelhető élelem összegyűjtésének eltökélt szándékával keltek útra évről évre a háziparosok. Ha azt mérlegelték, hogy milyen mennyiségű árut vihetnek/kell vinniük a piacra, inkább figyelemmel voltak a család terményszükségletére, mint műhelyük kapacitására. Olyan vidékeket kerestek fel tehát, ahonnan biztosan remélhették a nekik szükséges élelmiszert. Így alakult ki hagyományos együttműködés a Felföld, a Bihari-hegység, Erdély faeszközökre, vasárura, textilneműekre vagy cserépedényekre szakosodott falvai, falucsoportjai és a mezőgazdaságban felesleget előállító Alföld között.
Már a 17–18. századi források utalnak rá, hogy például a gömöri fazekasfalvak lakói az Alföldig elszekereztek termékeikkel (Paládi-Kovács A. 1988: 185). Az élelembeszerzés helyszíne persze nem volt feltétlenül száz-több száz kilométernyire. Ha volt rá mód, inkább a más-más adottságú szomszédok között alakult ki a termékcsere. Bél Mátyás némi iróniával jegyezte meg, hogy a Nógrád megyei szlovákok, amikor fa- és cserépkészítményeikkel útra kelnek, akkora előkészületeket tesznek, mintha a tengerentúlra indulnának, pedig úticéljuk, az „alsó vidék” oda-vissza csak 15 mérföldnyire esik (Bél M. 1984a: 292–293).
E több évszázados termékcsere-kapcsolatok irányáról és intenzitásáról a néprajzi leírások hasonlóan tájékoztatnak. Jellemző viszont, hogy a maguk árujával szekerező paraszt iparosok vallomásai sokkalta átgondoltabbnak, tervszerűbbnek mutatják e kapcsolatokat (lásd pl. egy gömöri fazekas vallomását: Szalay E.–Ujváry Z. 1982: 116. skk. ), mint ahogyan az az alföldiek emlékezetében megőrződött. Utóbbiaknak csak közelítő képzeteik vannak az áruval érkezők származási helyéről, nemzetiségéről, árujukat pedig rendszerint az idegen eredetet hangsúlyozó jelzőkkel illetik. A századforduló körüli alföldi vásárokról, például a hódmezővásárhelyiről, a gyulairól szóló leírásokban rendre felbukkan az ekevasat, ásót, kapát s más vasszerszámot eladásra kínáló vasas tót, a finom szövésű végvásznakkal ideszekerező gyolcsos tót, a különböző fakanalak árusa, a kanalas tót, a főképp gömöri illetőségű, s jórészt nem is szlovák nemzetiségű tót korsós, a dongás faedényeket áruló dézsás oláh, a mezőgazdasági szerszámok, szerszámnyelek, tárolóedények sokféle változatát felvonultató, 852Bihar megye vagy Erdély erdős vidékéről érkezett magyar vagy román faszerszámos, az erdélyi fazekasközpontokból származó cserépedényeinek vásárlót kereső oláj korsós (Kiss L. 1956: passim; Dankó I. 1963: 56. skk.) A legidősebb kisújszállásiaknak az első világháború előtti évekbe nyúló emlékezete máig számon tartja a mázatlan cserép főzőedényt, a tót fazikat, a gabonatároló ácsolt ládát, a tót hombárt, a nem vaskereskedésben, hanem vásáron vett kaszapengét, a tót kaszát vagy a fakeretű üveg lámpást, a tót lámpást. Csak akkor bizonytalanodik el az emlékezetük, ha e termékek árusainak nemzetiségét kell meghatározniuk: „erről hozták valahunnan a tótoktúl, arrúl a tájrúl” (saját gyűjtés, 1988–1993). A szlovák, illetve román paraszt iparosok nemcsak a vásárokat látogatták: vándorárusként-házalóként is rendszeresen megjelentek jellegzetes portékájukkal az alföldi településeken, amíg az első világháborút követő határváltozások lehetetlenné nem tették a közvetlen termékcserét (Banner B. 1948: 110–117; Petercsák T. 1981b: 436–451; Szabadfalvi J. 1982; Ferko, V. 1985; Gunda B. 1989: 227. skk.).
A példákat egy-egy, valamilyen háziipari termékcsoportra szakosodott falu árusítási körzetének felvázolásával lehetne folytatni (például az udvarhelyszéki, a börzsönyi falvakéval vagy a Veszprém megyei Bakonybéllel – Haáz F. 1942; Gönyey S. 1940; Erdélyi Z. 1959); rámutatván arra is, hogy a 20. században a családi élelemszükséglet összegyűjtését kisebb vagy nagyobb mértékben már módosította a pénzforgalom. A példák részletezése nélkül is bízvást megfogalmazható azonban egy általánosító következtetés: a termékcsere a paraszt iparosok szempontjából afféle „közvetett élelem-előállítást” jelentett, nem volt tehát a szó igazi értelmében kereskedelem. Ezért az iparcikkekkel kereskedő parasztok mentalitása nem különbözött lényegesen azokétól a szűkös termőfölddel rendelkező társaikétól, akik mezőgazdasági idénymunkásként igyekeztek összegyűjteni családjuk élelemszükségletét. Jellemző ebből a szempontból, hogy a telekfalvi (Udvarhelyszék) favilla- és gereblyekészítők a szászok lakta vidéken előbb cséplőmunkásként kedveltették meg a maguk szerszámait, melyekre a következő évre rendeléseket vettek fel (Haáz F. 1942: 30).

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me