VÁSÁROZÁS, PIACOZÁS, BÚCSÚ

Full text search

846VÁSÁROZÁS, PIACOZÁS, BÚCSÚ
A feudalizmus kori vásároshelyeknek a táji munkamegosztásban betöltött szerepe nem volt tehát azonos fontosságú. A vásárok többsége egy-egy „kistáj” szervező központja: az ide vonzódó falvak lakói feleslegeik értékesítésekor és szükségleteik kielégítésekor legelőbb ezekkel számoltak. Így a legfontosabb, a leggyakrabban látogatott vásárt tudakoló kérdésre a legközelebbi, gyalogosan vagy szekérrel egy nap alatt megjárható várost nevezték meg. A néprajzi gyűjtések tanúsága szerint a 20. században sem változott az ilyen értelemben „legfontosabb”, azaz: a legközelebbi vásárok paraszti számon tartása. Annak ellenére nem változott meg, hogy a „város és vidéke” kapcsolatrendszert a vasúthálózat kiépülése és az iparosítással együtt járó urbanizáció átrendezte: a korábbi vásároshelyek egy része eljelentéktelenedett és újabb központok születtek. A megközelíthetőség emberi léptékét, az egy nap alatti megjárhatóságot, valamint a gazdasági kapcsolatok intenzitásának és gyakoriságának a távolság növekedésével arányos csökkenését azonban nem befolyásolták mindezek a változások. A falusi lakosság külső kapcsolatait részletesen bemutató néprajzi dolgozatok – például Barta Jánosé egy abaúji falucsoportról (1977: 83–93) és Nagy Molnár Miklósé a Szlovákiához tartozó gömöri kistájról, a Medvesaljáról (1985: 133–147) – arról tanúskodnak, hogy az országos vásárokat, a hetipiacokat eladási és/vagy vásárlási szándékkal rendszeresen látogató, e gazdasági kapcsolatokra rákényszerülő apró falvak lakói a szükségletek mértékét s az ezzel összefüggő gyakoriságot figyelembe véve mintegy rangsorolták a falun kívüli kapcsolataikat. Számon tartottak, és speciális vételi vagy eladási szándék esetén fel is kerestek viszonylag távoli, több napos utazással együtt járó vásárokat. A rendszeresség, s ami ezzel egyet jelentett: az otthonosság, a magabiztosság azonban csak a koncentrikus körökként rendeződő falun kívüli kapcsolatok legbelső körére volt jellemző. Ahol gyakorlatilag mindenki: nemcsak a férfiak, a nők is jól tájékozódtak. Az utóbbiak ugyanis csak ebben a körben alakíthattak ki önállóan kapcsolatokat, nem csupán apjuk vagy férjük alkalmi kísérőiként. E körön kívül a „rendszeresség” – függetlenül attól, hogy az egy nap még megjárható városok és vásárok közül egy vagy több tartozott ebbe a körbe – már nem jelentett napi, heti, esetleg havi gyakoriságú ismétlődést sem.
A városok és falvak gazdasági célú kapcsolata tehát rétegzett volt, hiszen a falusiak nemcsak a legközelebbi, hanem egész sor, esetleg több napi járóföldre lévő vásárt is látogattak; közötte olyanokat, melyek a „nagytájak” közötti árucserét szervezték. A Medvesalja falvaiból például – így emlékeztek a közelmúltban a 20. század első évtizedeire – olykor Egerbe, Edelénybe, Miskolcra, Ózdra, Balassagyarmatra, még Karcagra, Szolnokra, Székesfehérvárra is eljutottak (Nagy Molnár M. 1985: 134). E távoli helyek számon tartását a vásárok szakosodása, azaz: valamilyen árucikk, termék könnyebb beszerezhetőségének és eladhatóságának nem is mindig megalapozott híre, a közeli vásárétól eltérő választék, a kedvezőbb árak csábító ígérete motiválta.
A gyakoriság csökkenésével, a távolság növekedésével viszont együtt járt az útra kelés veszélyességének kollektív érzete és minden egyes utazás jelentőségének megnövekedése, ritka és ünnepi alkalommá avatódása. Egyrészt a gondos, ünnepies nekikészülődés fejezte ki ezt a jelentőségnövekedést, amit – mint Kós Károly megfigyelte 848(1972: 41) – a „díszesen szőtt vagy hímes bőr vásári tarisznya, tetszetősebb, vásárba járó átalvető”, a „jobbik hámba vagy cifra járomba” fogott „jobbik” ló vagy ökör, s ezek sörényének-szarvának kidíszítése is hangsúlyozott. Másrészt nemcsak az eladás és a vétel felkínálkozó lehetőségének, hanem a tapasztalatszerzés, az informálódás szintén igényelt alkalmának minél hatékonyabb kihasználására törekvés, azaz: emberi kapcsolatok ápolása, újak létesítése, a közízlés, a gazdálkodási gyakorlat módosulásainak figyelemmel kísérése is jellemezte a bár ritka, mással nem pótolható alkalmakat.

84724. térkép. Vásárhelyek a ,,Palócföld” peremein a 20. század elején
A rendszeresen látogatott, illetve alkalmanként felkeresett vásárokat abból a szempontból is megkülönböztették a parasztok, hogy a nagyobb távolság leküzdése – felfogásuk szerint – nagyobb kockázatvállalást kívánt, mint az ismert útvonalon való rutinszerű közlekedés. Ezért, ha messzi városokba mentek, a „szekeresek mindig többen indultak együtt egymás kölcsönös segítése, biztonsága érdekében. Az idegen földön való utazás sok veszedelmet tartogatott számukra, s ezekkel közösen inkább megbirkózhattak” Minél nagyobb volt a leküzdendő távolság, annál népesebbé duzzadt az amúgy az útonjárásra szakosodott, tehát korántsem gyakorlatlan hétfalusi szekeresek alkalmi karavánja is – amint arról Kós Károly tudósított (1972: 23).
A közelebbi és távolabbi vásárokhoz fűződő viszony a nemek közötti munkamegosztásban fejeződött ki a legegyértelműbben. A „kistáj” központját mint legfontosabb piacot – említettük már – elsősorban a falvak asszonynépe látogatta, s rendszerint minden hetipiaci napon. Itt értékesítették mindazokat a termékeket, melyeknek megtermelése, előállítása amúgy is kívül esett a férfiak hagyományos tevékenységi körén: a zöldségféléket, a tejtermékeket, a baromfit. A távoli vásárokra – főleg állatokat venni és eladni – viszont szinte csak a férfiak jártak; az asszony esetleg férje kísérőjeként (lásd pl. Gömörszőlős példáját: Dobosy L. 1982: 115).
Az asszonyok olykor igen jelentős – több napi járóföld, száz vagy még több kilométeres – útonjárása nem gazdasági, csak mellékesen a világlátás vágyát kielégítő, hanem kultikus célú volt: a kegyhelyek (gyógyító hatású források vagy kegyképek) szentbúcsúit, szentesbúcsúit elsősorban lányok-asszonyok keresték fel gyalogos zarándokokként. Bár előfordult a 20. század első felében, hogy a templom védőszentje tiszteletére mindegyik faluban évi rendszerességgel megtartott, a helyben élők és az elszármazott rokonok találkozására legfőbb alkalmat biztosító úgynevezett templombúcsúkra is „kereszt és lobogók mögött szervezett csoportban mentek az emberek egyik faluból a másikba” (Bárth J. 1990: 367), a csoporttá szerveződés a gyalogos zarándoklatok esetében volt kötelező. Bárth János úgy következtetett, hogy „a 20. század első felének néprajzi adatai alapján a 100–200–300 fős »körösztök« zarándoklata látszik a leggyakoribbnak”. A Székesfehérvár-felsővárosiak zarándoklatai esetében az is megfigyelhető volt, hogy minél távolabbi kegyhelyet kerestek fel, annál nagyobb létszámú volt a zarándokcsoport: míg a kismáriacelli (celldömölki) vagy andocsi hatnapos búcsúra 120–150 fős, a csatkai kétnapos búcsúra 30 fős csoportok 850indultak a 20. század első felében (Varró Á. 1989: 104). Minden búcsúcsapatot egy előénekes vezetett, aki vagy „a vallási egzaltáltság és fanatizmus jeleit mutató ájtatos szentasszony és szentember”, vagy a közösség által elismerten jó szervezőképességű, a köznapi ügyekben jól eligazodó, köztiszteletben álló személy volt (Bárth J. 1990: 379). A több napos gyaloglás közben az útba eső olcsó kocsmákban vagy házaknál aludtak a csoport biztosította védettségben bízó és az áhítat fegyelmét vállaló zarándokok, akik korántsem a kényelmet keresték: „a búcsújárás fontos részének tartották a testi szenvedést, a törődést, amely a vezeklésnek fontos formája volt” (Barna G. 1990b: 252; a búcsújáróhelyekről, búcsújárásról összefoglalóan: Barna G. 1990a).

84925. térkép. Az átányiak vásározó helyei a 20. század derekáig
1 = Atány (Heves vm.), 2 = gyakrabban felkeresett nagyvásárok, 3 = kisebb jelentőségű, ritkábban felkeresett vásárok, 4 = távoli vásárhelyek, ahonnan a lovakat szokták venni

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me