17–18. SZÁZADI TELEPES MOZGALMAK

Full text search

83217–18. SZÁZADI TELEPES MOZGALMAK
Arra nem alkalmasak a 17. századi migrációról szóló források, hogy a „menni vagy maradni?” kérdésében dönteni kényszerülő egyén személyes indítékait megismerjük. Úgy tűnik persze, hogy a döntés kérdése ebben a formában fel sem merült. Az ismétlődő hadi események, a békeidőszakban pedig az ilyen vagy olyan urat szolgáló martalócok garázdálkodásai közepette – vélhetnénk – csak a pánikszerű menekülésre lehetett gondolni. Országrésznyi terület falvainak tömeges pusztulását s a nagyobb biztonságot nyújtó városok-mezővárosok népességének megsokszorozódását meg is tudjuk magyarázni a történelmi körülményekkel. Eszerint igen egyszerűnek látszik a hódoltság kori migráció alapképlete: „a mezővárosok legnagyobb része úgy jött létre, hogy egy nagy terület faluinak a népessége összefutott s nem futhatott máshova, mint oda, ahol már valamilyen tömörülési magot, esetleg védelmet készen kapott” (Erdei F. é. n. [1939]: 63). Ebből pedig arra is következtetett Erdei Ferenc, hogy a hajdani falvak lakossága a mezővároson belül is törekedett az együtt maradásra: városrészenként elkülönült.
Ha olykor megalapozottak is az elnéptelenedett falvak mezővárosokba, s ott egy-egy városrészbe költözését valószínűsítő következtetések (például Karcag esetében: Örsi J. 1990: 83), megtévesztő lenne általánosnak tekinteni a faluközösségi szervezettségű városba menekülést. A lakosság származáshelyét feltüntető 17. századi összeírások arról tanúskodnak, hogy a valahová beköltözöttek igen sok – közeli és távoli – településről érkeztek, s nem faluközösségi egységekben, hanem családonként. Az a 101 Baranyából és Somogyból Kecskemétre szökött család, akiket 1666-ban a budai basa közbenjárásával visszakényszerítettek muzulmán uraik, 17 faluból kelt útra (Iványosi-Szabó T. 1982: 111–112). Kecskeméten az 1689-es összeírás szerint is baranyai származék volt a 331 beköltözött 56%-a, ami azonban egy-egy faluból csak néhány ideszökött családot jelentett. A városok 50–60 km-es körzetéből származók sem a régi faluközösségükhöz ragaszkodva települtek Kecskemétre, illetve Nagykőrösre, s nem is az elnéptelenedett falvakból, hanem egy-egy mezővárosból települtek át népesebb csoportok (Iványosi-Szabó T. 1985: 16–17; 1986: 722).
Lényegesen több információval rendelkezünk a 17–18. század fordulójától tömegessé váló, előbb spontán, majd szervezett telepítési mozgalmakról, melyek eredményeként a meggyérült lakosságú hódoltsági terület néhány évtized alatt újranépesedett. Az elvándorlás lehetősége a királyi Magyarország (kisebb részben Erdély) túlnépesedett vármegyéinek magyar, illetve szlovák és román jobbágyait hozta mozgásba. A telepítési megbízottak pedig a magyar és osztrák tartományokon kívüli, elsősorban német lakosságot csábítottak az Alföldre és a Dunántúlra. A spontán jobbágyvándorlások azonban nem azonos módon érintették meg a kibocsátó területek népét. A legtöbb jobbágy az Alföldhöz közelebbi Nyitra, Bars, Hont, Nógrád és Kishont megyék terméketlen hegyvidékéről szökött. Az északabbra fekvő megyék lakossága, ha részt is vett e népmozgásban, előbb a Felföld délebbi tájain töltött el hosszabb-rövidebb időt, majd onnan is továbbköltözve jutott el a művelhető földet és három év adómentességet ígérő volt hódoltsági területre. Ezt a lépcsőzetességet a szökött jobbágyokról felvett vármegyei jegyzékeket és tanúvallomásokat gondosan elemző Fügedi Erik figyelte meg, és ő mutatott rá arra is, hogy a Duna és a Tisza 833mellékfolyóinak vízválasztójától, a Besztercebánya–Rózsahegy vonaltól nyugatra eső megyékből inkább a Dunántúlra, az ettől keletre eső területről pedig az Alföldre igyekeztek az új hazát keresők. Követték tehát a folyóvölgyekben vezető utakat, melyek évszázadok óta közvetítői voltak a nagytáji kapcsolatoknak (Fügedi E. 1966: 316–317).
Az örökös jobbágyoknak szökniük kellett, s azt kockáztatták, hogy földesuruk felkutatja és visszaviteti őket. A legelemibb érdek – és az ösztönös konspiráció – érvényesült tehát, ha néhány családnál több nem kelt útra egyszerre ugyanabból a faluból, s még ők sem maradtak együtt. A visszakényszerítéstől való félelem magyarázza azt is, hogy a telepes, aki új földesura birtokán szabad menetelű jobbágy lett, ritkán települt le véglegesen az első helyen. A többszöri helyváltoztatás ugyanis csökkentette a szökevények megtalálásának esélyét.
Annyira általános volt azonban a továbbköltözés, erről tanúskodnak a telepeseket befogadó megyékben is elvégzett összeírások, hogy ezzel az egyetlen okkal nem magyarázhatjuk a végleges lakóhely megtalálásának több lépcsős voltát. Nyilván nemcsak a bujkálók, s nemcsak azok települtek tovább, akik az első helyen talált gazdálkodási és életkörülményekben csalódva újólag hajlottak a még kedvezőbb feltételeket ígérő telepítési biztosok csábító szavára. Sokan lehettek olyanok is közöttük, akik az újabb meg újabb 3 éves adómentesség és a szűzföld feltörése utáni nagyobb termés gondosan mérlegelt előnyeit igyekeztek a maguk javára kamatoztatni. A konjunkturális helyzetet okosan kihasználó vállalkozóknak, nem a nyomor, az elemi csapások vagy a járványok elől fejvesztetten menekülő, végsőkig elkeseredett tömegnek valószínűsíthetjük tehát ezeket az új otthont kereső pionírokat.
Az elköltözés, a továbbköltözés – úgy tűnik – ritkábban zajlott le „közösségi” akcióként: az összeírók egyes családok elköltözését, illetve letelepedését vették számba. Túrkevére például 1715 és 1731 között 62 szabolcsi eredetű család összesen 20 helységből indult útnak, s közülük csak a közeli Nádudvarról átköltözött 21 család alkotott népesebb csoportot (Ács Z. 1981: 76–78). A Szabolcsból eltávozottak részletes névsora szintén arról tanúskodik, hogy ha Békés, Bihar, Borsod, Heves megye, illetve a Jászság és a Kunság egy-egy településére népesebb csoport költözött is át ebből a megyéből, rendszerint több faluból verbuválódtak a telepesek. Egyetlen kivétel, hogy 1717 és 1719 között összesen 44 család Balmazújvárosból költözködött át Kisújszállásra (Ács Z. 1983: 365; 1985: 593). Ha ritka is az egy faluból származók együvé telepedése, kiolvasható az adatokból, hogy az egymáshoz közeli falvakból származók körében alighanem gyorsan lezajlott a közösséggé szerveződés. Egy-egy nagyobb nógrádi, illetve kishonti szlovák csoporttal, s mellette még más-más vidékekről érkezett családokkal újranépesedett Békéscsabán például 1723-ban a nógrádiak és a kishontiak közül négy-négy elöljáró került ki. Ez a meghatározó jelentőségű két közösség – érdekcsoport – tudatos egyensúlykeresését sejteti (Fügedi E. 1969: 61).
Még egyértelműbb a lakosság valamelyik csoportjának közösségszervező szerepe, ha az új telepeseket befogadó településen már eleve „faluközösséget” alkottak azok az „őslakosok”, akik a hadi eseményeket helyben vészelték át vagy rövid távollét után visszatértek. Feltűnően nagyarányú, hogy a Duna menti, Pest megyei, a hadi eseményeknek igencsak kitett Szeremle 94%-áról, Uszód 93%-áról, (Érsek) Csanád 83583%-áról, Foktő 74%-áról, Bogyiszló 63%-áról volt bizonyítható a kontinuitás a 17. századi s az 1725. évi összeírások alapján (Bárth J. 1974b: 290). Ennél sokkalta jelentősebbnek tekinti a történeti kutatás a hódoltsági terület elnéptelenedését. A helyben maradt vagy visszatelepült „őslakos” családok persze az esetben is kristályosítói lehettek az újraszerveződő faluközösségnek, ha a sok helyről érkezett telepesekhez képest kisebbségbe kerültek. A Jászságban például, ahová a Rákóczi-szabadságharc után tömegesen telepedtek be palócok, a jász eredetű alapnépesség és a 17. században már idetelepültek népi kultúrájának meghatározó voltát az új jövevények, bár lényegesen többen voltak, alapvetően nem tudták megváltoztatni (Szabó László 1982a: 20).

83422. térkép. A Nyugat-Kiskunság népének származási helyei (1699)
1 = helyi családok, 2 = Baranyából beköltözött családok, 3 = máshonnan beköltözött családok
Néhány évtizedes együttlakás elegendő volt ahhoz, hogy az együvé települtek olyan érdekcsoporttá, ha úgy tetszik: közösséggé szerveződjenek, mely, ha úgy adódott, a szervezett továbbköltözést is véghez tudta vinni. Az Orosházát (Békés m.) 1744-ben megszállók „zombaiként” vállalkoztak az átköltözésre. A települési mozgalmak tényeivel szembesített dialektológiai és névtani elemzés ezekről a „zombaiakról” kimutatta, hogy 18 esztendővel korábban Sopron, Vas, Győr, Veszprém, kisebb részben Somogy és Fejér megye falvaiból verődtek össze, és hozták létre a Tolna megyei telepes falut (Hajdú M. 1969: 201–203).
Ahogy Orosházán, másutt is ébren tartotta a kollektív emlékezet egy-egy falunak vagy népesebb csoportjának a közös akarataként megvalósított továbbköltözést, új falu alapítását. Már az 1740-es évektől előfordultak, a 18. század végén–19. század első évtizedeiben pedig, Bácska és Bánát betelepülése idején, mind jellemzőbbé váltak ezek a majd egész falvakat mozgásba hozó továbbköltözések. Az emlékezet persze le is egyszerűsíti a történeti tényeket: jelentősen eltúlozza a kezdeményező faluközösség szerepét, s nem tartja számon, hogy számos más helységből is csatlakoztak a falualapítókhoz. A Bács-Bodrog megyei Kishegyesről nemcsak a késői emlékezet, a közel egykorú kamarai jelentés is azt állította, hogy 1769-ben Békésszentandrásról áttelepültek szállták meg, noha több család Tápiószeléről (Pest m.) s más falvakból útrakelve csatlakozott hozzájuk. A 19. század első felében pedig már nyilvánvaló kisebbségbe is kerültek a békésszentandrási falualapítók (Gyetvai P. 1978: 224–230; 1984: 939–1039). A szervezett továbbköltözés emlékének megőrződését különösen segítette, ha népesebb „emigráns” csapatát, mint a bácskai Feketehegyet, Ómoravicát és Pacsért 1784–1786-ban megszálló nagykunságiakat a kibocsátó közösség az új falu megteremtéséhez nélkülözhetetlen, jelképes, bár komoly értéket képviselő ajándékokkal bocsátotta útra: úrasztali edényekkel, a parókiaépítéshez ígért pénzbeli segítséggel, illetve egy-egy tenyészménnel és bikával (Györffy I. 1922: 138140; Kormos L. 1967: 62).
Bár az ilyen szervezett továbbköltözések emléke általában fennmaradt, s a helyi értelmiség kezdeményezésére napjainkban is újraéledhet, mint például Orosházán vagy a nagykunsági mezővárosokban (vö. Kaposvári Gy.–Bagi G. [szerk.] 1989), a 836népi emlékezet alapján lehetetlen rekonstruálni a meg-megújuló telepes mozgalmak népességmozgásait. Akadnak ugyan családok, melyek számon tartják távoli ősüknek a faluba költözését, mégis inkább az a néprajzi megfigyelés általánosítható, hogy néhány generáció alatt elhomályosul a közösségi emlékezetben az ősök származáshelye és a beköltözés dátuma. Paládi-Kovács Attila a helytörténeti irodalom szórványadatai alapján 116 alföldi településről tudta bizonyítani: benépesítői között palócok vagy palóc származékok (tehát a felföldi megyékből útra kelők, illetve eredetileg erről a vidékről elindult továbbköltözők vagy az ő ivadékaik) is voltak. A számba vett települések mai lakóinak csupán szerény töredékénél talált azonban adatot arra, hogy az ott lakók máig számon is tartják származáshelyüket, palóc eredetüket (Paládi-Kovács A. 1989a: 169. skk.). Nincs mit csodálkoznunk az emlékezet elhalványulásán, hiszen két-három generáció életideje a nyelvi asszimilációhoz is elegendő volt, ha kis létszámú csoportok kisebbségbe kerültek az új faluközösségben. Skolka András 1813-ban készített Mezőberény-ismertetőjében arról tudósított, hogy az eredetileg katolikus szlovákokkal benépesült, a mezőberényi határ északi részén fekvő Nemeskereki (Békés m.) lakói az árvízveszély miatt mintegy 70 éve veszni hagyták falujukat: a szomszédos Endrőd pusztára költöztek át. Itt magyarokkal éltek együtt, s hét évtized elteltével már csak a legidősebbek beszélték a szlovákot, bár ekkor még a fiatalabbak beszédében is megfigyelhető volt kisebb eltérés – ezt állapította meg a több nyelvet beszélő tudós – a környékbeli magyarok nyelvhasználatához képest (Skolka A. 1988: 122). A nyelvi asszimilációnak ezt a gyors lefolyását Kecel és a szomszédos Duna–Tisza közi falvak újranépesedésének példája alapján Bárth János (1984: 94) így általánosította: „bármilyen szlovák névvel és szlovák nyelvtudással érkezett is valaki az Alföldre, ha ott magyar többségű környezetbe vagy magyar egyéniségek által befolyásolt parasztközösségbe került, […] szlovák nyelvismerete […] jóformán passzív nyelvtudássá csökevényesedett, mígnem utódaival már kihalt. Ugyanez természetesen előfordult más nemzetiséghez tartozóval és fordított előjellel is”.
Arra következtethetünk ebből, hogy a nagy migrációs mozgalmak közepette a „rejtőzködő mentalitás”, a hasonulás eltökélt szándéka volt az új faluközösségek gyors megteremtődésének alapfeltétele. A messzire szakadtaknak – a közlekedési nehézségek miatt – korlátozottak voltak a lehetőségeik arra, hogy elhagyott rokonaikkal s azok leszármazottaival fenntartsák az érintkezést. Mégis feltűnő, hogy a rokoni kapcsolatok szálai mennyire gyorsan elszakadtak. A mezőberényieknek a 19. század második évtizedében a személyes passzusok (az államhatalom által megkövetelt útiokmányok) gondosan vezetett jegyzőkönyvének tanúsága szerint a szlovákok és a németek eredeti származáshelyével – alig két emberöltő múltán – teljesen megszakadtak a kapcsolatok. Csupán a németek közül indult nagyritkán egy-egy család atyafi-látogatásra valamelyik németek lakta alföldi vagy dunántúli faluba. A Nyíregyháza 1754-es újranépesítésében részt vevő berényi származék szlovákok már nem számítottak meglátogatandó rokonnak. Ekkortájt csak a frissen kibocsátott, a csanádi, a bánáti puszták benépesítésében részt vett telepesekkel volt rokonsági kapcsolata a mezőberényieknek. Amit viszont a gazdasági érdek erősen motivált: a Nagylakra, Szemlakra, Mokrára, Debellásra továbbköltözött szlovák, német, magyar rokonok közvetlen információit jól fel tudták használni nyomtatóvándorlásaik megszervezésekor (Szilágyi Miklós 1973: 201–209).

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me