TEMETÉS

Full text search

TEMETÉS
A halál és a temetés sem csak a helyi társadalom szűkebb csoportjának – az elhunyt családjának és rokonságának – az ügye, közvetve érintett benne az egész közösség, és ez Európa-szerte ki is fejeződik a szokásrendszerben.
Átányban a nagybeteget vagy haldoklót napi–kétnapi gyakorisággal a közeli vér-, affininális és műrokonok látogatták, de legalább egyszeri látogatást a harmadötödízigleni rokonoktól, kertszomszédoktól, barátaitól, munkatársaitól is elvártak (Fél E.–Hofer T. 1969b: 218). A bekövetkezett halálesetet az elhunyt férfi hozzátartozója ünneplőbe öltözve jelentette be a világi és egyházi illetékeseknél. Nagyobb településeken külön társadalmi szerepkörré vált a temetéssel kapcsolatos további feladatok ellátása. Az éltes, jó eszű, írástudó személynek, a funerátornak (hajdúsági, kunsági elnevezése a szerepkört betöltő személyeknek) kenyérkereső foglalkozásává vált eljárni a halottak dolgaiban, a temetéseken betöltött szerepe a lakodalmi vőfélyhez hasonló.
A magyar nyelvterület nagyobbik részén még a 20. században is a templomi harangok tudatták a helybeliekkel a közösség egyik tagjának halálát. Az elhunyt nemét és korát (felnőtt vagy gyermek), nemegyszer társadalmi státusát is megtudhatták a harangkongások számából. A kiharangozás után szomszédoknak, utcabelieknek, mindenkinek, aki életében ismerte, kötelessége búcsút venni a halottól, ezért még nappal elmennek a gyászos házhoz halottnézni (Fél E.–Hofer T. 1969b: 218; Kunt E. 1990: 76–77; Kocsis Gy. 1991).
Az esti harangszótól virradatig rendszerint virrasztót tartottak a halott mellett, amelyen megjelentek a rokonokon kívül a komák, szomszédok is, sőt mindenki, aki úgy érezte, hogy valami köze volt a halotthoz. A Zoborvidéken végzett megfigyelés szerint a kisebb falvakban a rokonsági-szomszédsági háló az egész falut lefedte, így ezeken a településeken alig akadt olyan ház, amelyet ne képviselt volna valaki a virrasztóban. A temetéskor is a harangszó gyűjti egybe a végtisztességtevőket: először 828húzzák a híradót, majd a papnak valót, a harmadik pedig a gyűlőt, amely a falubelieknek szól. A legtöbb faluban az elhunyt koporsóját szekéren vitték végig a falun, ki a temetőbe, a gyászmenet pedig gyalog követte. A sírt többnyire az elhunyt rokonai, barátai ásták meg. Derecskén (Bihar m.) azonban a hagymáskertekben működött kertgazdaságok minden tagja komának tartotta egymást és illendőnek tartotta, hogy a gazdatársa temetésére sírásónak elmenjen, így előfordult, hogy százan is ebben a formában adták meg a halottnak a végtisztességet. A Barkóságban, a Zoborvidékhez hasonlóan aprófalvas, elzárt vidéken a férfiak többsége lapos kapával ment a temetésre, hogy a sír felhantolásában segédkezzen, de kifejezendő, hogy 829nem kapálni mennek, a válluk helyett a hónuk alá szorítva vitték a szerszámot (Fél E.–Hofer T. 1969b: 218; Madar I. 1989: 101–102; Varga Gy. 1976: 169; Paládi-Kovács A. 1982a: 138).

38. ábra. Temetési tábla 1865-ből. Bánffyhunyad (Kolozs vm.)
A palóc falvakban nem volt mellékes szempont, hogy a halottat milyen ruhába öltöztették, mert a falu számon kérte a családon azt is, ami a halottnak járt: a ruháját éppúgy, mint a koporsóját vagy megfelelő temetését és halotti torát (Manga J. 1979: 183).
A magyarországi temetési menetekben a koporsó után a családtagok mentek, őket követték a rokonok, barátok, szomszédok. Ha az elhunyt életében valamilyen gazdasági jellegű vagy vallásos társulatnak tagja volt, a temetési menetben társulatának tagjai testületileg, lobogókkal vonulnak. Az archaikus kultúrájú Zoborvidéken azonban az egész falu, egyes helyeken még a szomszédos falvak népe is kikövette a halottat. A temetés után bizonyos idő elteltével volt a halotti mise. A katolikus Zsámbokon erre mindenki – a falu szegényei, koldusai is – elment a templomba, gyóntak és áldoztak. A mise után a szegényeket és a koldusokat elhívták a halottas házhoz, ebédet – bablevest hússal és kalácsot – adtak nekik (K. Kovács L. 1944: 242; Barna G. 1990c: 71; Lapu I. 1986:131).

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me