AZ EGYHÁZI ÉV ÜNNEPEIHEZ KAPCSOLÓDÓ SZOKÁSOK KÖZÉLETI ELEMEI

Full text search

AZ EGYHÁZI ÉV ÜNNEPEIHEZ KAPCSOLÓDÓ SZOKÁSOK
KÖZÉLETI ELEMEI
A középkorban a jelesebb tavaszi időszakra eső egyházi ünnepeken lobogókkal, ereklyékkel, énekszóval kísért körmeneteket tartottak a falu határában, a földeken és a vetések között. A határba vezetett körmenetek egyike a búzaszenteléshez (Márk-nap – április 25.) kapcsolódik. A termésbiztosító, bajelhárító vallásos szokás közösségi szerepét jól érzékelteti a zsámboki (Pest m.) gyakorlat, amelyben a templomba is vittek szentelt búzát, elhelyezték az áldoztató rácshoz, valamint a szenteltvíztartó alá, hogy az is tudjon hazavinni belőle, aki nem volt ott a határban a búzaszentelő körmeneten (Bálint S. 1976a: 285; Lapu I. 1986: 157).
A község határainak megállapítása és megújítása rendszeresen visszatérő feladat volt, amelynek során a közösség szimbolikusan is kinyilvánítódott. A határújítások többnyire valamely ünnepnapon történtek. Számos településről (Locsmánd, Felsőőr – Sopron m.; Árokszállás, Kengyel – Jász-Nagykun-Szolnok m.; Nagyréde – Heves m.; Csatár – Veszprém m.) származó 18. századi adatunk szerint a határújítást, ahol annak állandó napja kialakult, a gazdasági év kezdetét jelentő Szent György-nap táján végezték. Ez a jeles nap egyébként a rendszeres mezei munkák kezdetének napja is. Az esztendőnként megismételt ünnepélyes határjárás másik szokásos időpontja húsvétra esett. A váradi egyházmegye területéről származó 17. századi feljegyzés szerint „… az is régi bévött törvényünk volt, hogy minden húsvét napján határt kerülénk, azaz processiót járánk”. Csitáron (Nógrád m.) a határkő lerakásakor a bíró, az esküdtek és a kisbíró ássák ki a gödröt, majd letérdelve, keresztet vetve átkot mondanak a kő elmozdítójára. Zalaegerszegen minden évben húsvétkor zászlóval, katonás rendben felvonultak, a határjeleket megújították, és fába lövöldöztek. Székelyföldön a Nyárád-mentén és a Kisküküllő völgyében nagyszombat éjszakáján volt a határkerülés, amire azonban már korábban készülni kezdtek. A falu fiataljai a besorozott legények vezetésével annyi fenyőágat vágtak, ahány családja, illetve nagyleányos háza volt a falunak. A fiatalok feladata volt a határbeli kutak, források kitisztítása, 825a határt jelző dombok megújítása is. Ezt követően nagyszombaton este összekürtölték a falut. A szokásban részt vett minden 14–15 évnél idősebb legény és a felnőtt férfiak is, akik a templom előtt gyülekeztek. Itt valaki elmondta, hogy ősi szokás szerint a határt megkerülni, a határhalmokat megújítani, a forrásokat megtisztítani, a mezőre áldást kérni gyűltek össze. Ezt követően vezetőket – a múlt század közepén főkirálybírót, dúlókat, bírákat, kémet, káplárt, papot, énekvezetőt; napjainkban királyt, ítélőbírót, csapómestert, sereghajtókat, oldalvédőket és felvigyázókat – választottak, majd énekelve elindultak. Menet közben számba vették a kutakat, határhalmokat, ellenőrizték az elvégzett munkát. A hanyag munkát végzők (végehossza nem volt a hibálódzásnak, hogy a határjárás minél mulatságosabb legyen), rendetlenkedők fölött ítéltek. Az ítéletet – 6–12 pálcaütést – a megújított határhalmokon hajtják végre, azaz emlékezetükbe hompolják a határokat. Felsőháromszéken, a Szentföldnek nevezett homogén katolikus tömbben kissé eltért a szokás gyakorlata a Nyárád-mentitől. Itt húsvét vasárnapján indultak a határkerülésre, és a szokásban részt vevők szerepköre kevéssé kidolgozott, nem ismerték a királyválasztást sem. Viszont része volt a szokásnak a versenylovaglás, amely a pünkösdi királyválasztásokra emlékeztet. Ezenkívül a szokásnak a Szentföldön szorosabb kapcsolata van az egyházzal: templomi lobogókkal vonulnak, egyházi énekeket mondanak. (Zászlókkal folytatott ünnepélyes határjárást a 17. században, a török hódoltsági területen említenek még a források.) Érdemesnek tartom megjegyezni, hogy az első világháború után a Székelyföldön is lassan visszaszoruló, majd pedig 1949-ben be is tiltott szokást az 1990-es évek elején spontán kezdeményezésre felújították, ezzel is segítve az etnikai és közösségi érzések nagy nyilvánosság előtti kifejeződését. Néhány magyarországi településen a szokás értelmének elhomályosulása is követhető: Zimányon (Somogy m.) például a lányok hosszú sorban összefogódzkodva nótaszóval kerülik meg a falut húsvét délután (Takács L. 1987: 167–173; Barabás L. 1980: 203–207; Szendrey Á. 1929: 25–26; Pozsony F. 1994).

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me