A VALLÁS MINT A MINDENNAPOKAT ÁTSZÖVŐ GYAKORLAT; KÖSZÖNÉS, MUNKAVÉGZÉS, IMÁDKOZÁS

Full text search

A VALLÁS MINT A MINDENNAPOKAT ÁTSZÖVŐ
GYAKORLAT; KÖSZÖNÉS, MUNKAVÉGZÉS, IMÁDKOZÁS
A gyakorlatban a vallás parasztságunk életének nem elkülöníthető része volt, hiszen szinte átitatta mindennapjaikat. Mindenekelőtt a köszönés, a munkavégzés és az imádkozás azok a tevékenységek, amelyek „a mindennapi élet során vallásos tartalommal telítődnek”, illetve önmagukban is vallásos jellegűek voltak (Bartha E. 1980: 55).
A köszönés a római és görög katolikus népességünknél korábban általánosan vallásos jellegű volt. Legelterjedtebb a „Dicsértessék a Jézus Krisztus” formula, illetve annak rövidített változata a „Dicsértessék” volt. Hagyományőrzőbb vidékeken még századunk második felében is használták ezt a köszönési formát, de már csak az idősebb asszonyok, s esetenként az ő köszöntésük viszonzására a fiatalabbak is. Egymás között azonban már nem így köszöntek (Bartha E. 1980: 56). A legények és a férfiak azonban korábban is leginkább „Adjon Isten”-nel köszöntek, polgárosodottabb helyeken pedig „Jó napot”-tal.
A napi imádság hármas egységének idejét korábban a reggeli-déli-esti harangszó jelölte ki az egész közösség számára. Ennek hallatán katolikus vidékeken a múlt században még az egész család letérdepelve imádkozott. Századunk második felétől egyre inkább a család egyéni napi munkabeosztása határozta meg e rendet (Bartha E. 1989: 251). Az esti harangszó arra is vonatkozott, akit házon kívül ért. Korábban, aki nem állt meg a szavára imádkozni, azt „megszólították.” Az asszonyok ilyenkor 802keresztet vetettek, férfiembernek legalábbis a kalapot illett levennie. A déli harangszókor az emberek a mezőn is abbahagyták a munkát, s a szerszámnyélre támaszkodva elmondták az úrangyalát. A harang szava tehát mintegy az „idő szakralizációját szolgálja, illetőleg a vallásos élet időbeli tagolódását segíti elő” (Bartha E. 1989: 88).
Az otthoni közös családi imából legelőbb a családfő vált ki, s mára jobbára csak a gyermekektől várják el a rendszeres imát. Az esti ima sajátos tartozéka volt például a görög katolikus Komlóskán, hogy lefekvés előtt a párnájukra keresztet vetettek (Bartha E. 1980: 59).
Református vidékeken a könyvből mondott imát kedvelték jobban. Az imádkozás leginkább bibliaolvasást, közös zsoltáréneklést jelentett, amit különösen az adventi és a nagyböjti időszakban gyakoroltak. Ilyenkor egyes házaknál még a cselédet is behívták (Hofer T. 1955b: 164).
Azzal, hogy a családi ima magánimává vált, megváltozott az imádkozás helye is. Míg régebben a szoba szakrális terében, a szentképekkel körülvett sarokasztalnál imádkoztak, ma már az idősebbek is gyakran az ágyban vagy az ágy szélén végzik imájukat.
Korábban a közösség által használt közös imakészletben minden életkörülményre volt megfelelő ima, ami az egyén rendelkezésére állt. Az áldott állapotban lévő anya például így imádkozott: „Őrizz meg engem, s bennem való ajándékodat” (Székely L. 1943: 17).
Fontos családi imaalkalom volt korábban a közös étkezés is. A családfő ilyenkor „nyilvánosan” mondott imát, ma, ahol még gyakorolják, ott is töbnyire „hangtalanul” imádkozik (Detrichné 1990: 224). Összességében elmondhatjuk, hogy a vallásos hit szubjektívebbé válásának folyamata a napi imádságok egyéni formái kialakulásának kedvezett (Bartha E. 1989: 293).
Az ima intenzitása és jellege nem volt független a szakrális időszaktól sem, hiszen akárcsak a napnak, úgy a hétnek és az évnek is voltak az ebből a szempontból kiemelt időszakai. Ilyenkor nemcsak a szent cselekmények sűrűsödtek, de az imaélet is intenzívebbé és összetettebbé vált.
Az alapvetően munka központú, de másrészről alapvetően „a szakrálisban gondolkodó” paraszti világban, a munka egyes fázisai is mindig „a szakrális időrendbe voltak beágyzódva. A mezei munka kitüntetett fordulópontjai (például a vetés, aratás) megszentelt, megünnepelt események voltak” egészen addig, míg az állami munka le nem választotta a munkát erről a szakrális időrendről, s ezzel deszakralizálta (Detrichné 1990: 225–226). E szakrális szemlélet megnyilvánulásainak kell tekintenünk az egyes munkákat körülvevő imákat, melyeket parasztságunk a legutóbbi időkig nagy előszeretettel használt. Régebben általános gyakorlat volt a munkát Isten nevében kezdeni és befejezni. Imádkoztak például az első „barázdaszántáskor” (Fél E.–Hofer T. 1951: 71). Voltak vidékek, ahol a legfontosabb munkaalkalmakhoz külön imaformák rögzültek.
Általánosan elterjedt szokás volt, hogy ha kocsival indultak valahová, indulás előtt a lovak elé a homokba fohászkodás közben keresztet rajzoltak az ostornyéllel. A görög katolikus Komlóskán ez az imaforma átterjedt a megváltozott élethelyzetre is, s keresztet vetettek akkor is, amikor már nem lovaskocsival, hanem a gazdaság autóbuszával 803indultak a munkába (Bartha E. 1980: 59). Az asszonyok a férfiaknál is sűrűbb fohászkodás kíséretében végezték munkájukat. Nem ismeretlen a munkafohász protestáns vidéken sem, de korántsem „minden munkánál”, mint ahogy szerintük az a katolikus lakosság esetében van (Hofer T. 1955: 162). A Kál-völgyi vegyes vallású falvakban a reformátusok „Isten nevében”, míg a katolikus és evangélikus hívek „Jézus nevében” indulnak munkába (Bartha E. 1989: 252).

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me