A FALU INFORMÁLIS VALLÁSOS SZERVEZŐDÉSEI. VALLÁSOS TÁRSULATOK

Full text search

A FALU INFORMÁLIS VALLÁSOS SZERVEZŐDÉSEI.
VALLÁSOS TÁRSULATOK
A vallásgyakorlás e közösségi formáinak témánk szempontjából az adja a jelentőségét, hogy manifeszt vallási funkciójuk mellett fontos társadalmi szerepet is betöltöttek (Pápay Zs. 1989: 49).
A népi hitéletnek ezek a társas formái „középkorias vonásokat” őriztek meg egészen századunkig (Bálint S. 1974: II. 115). A „testületbe tömörülés” középkori szokása 797(Mályusz E. 1971: 153) a barokk vallásosságban új impulzust kapva a legtöbb magyarországi településen létrehozta a maga vallásos társulásait. Mivel e sorozat VII. kötetében részletesen szó van róluk, mi elsősorban a közösségben betöltött szerepük szempontjából vesszük vizsgálat alá őket.
Bevallott céljuk szerint e vallásos társulatok „ájtatos célokra való szabad egyesülések” (Lénárt A. 1974: 33), amelyeknek tagjai „előírt szabályok szerint élik vallásos életüket”, maguk által választott világi vezetőkkel (Bedy V. 1939: 146). A tagok mindennapi vallásosságukban „többlet feladatokat és szerepeket vállaltak és vállalnak” az egyházközösség és ezen keresztül nagyobb közösségük életében is (Barna G. 1996: 30). Így például jeles egyházi ünnepeken, az ünnepélyesség fokozása céljából részt vettek a templomi liturgikus szolgálatban csakúgy, mint a búcsúban, körmeneteken, ahová „zászlók alatt, tisztességes öltözetben” testületileg vonultak fel (Lénárt A. 1975: 98). A búcsúkon, körmeneteken a különböző társulatok tagsága testületileg, külön csoportokban vett részt. Kivonultak a temetésekre is „jelvényeik, szobraik, zászlóik hordozásával a temetési menet díszének emelésére” (Bedy V. 1939: 147). Mindezzel tagjaik, s rajtuk keresztül környezetük vallásosságának ápolásán és a testületi önérzet kifejezésén túl a közösségi érzést és összetartást is növelték. Az őket életre hívó közösségi igény erejét mutatja, hogy még a 19. század második felében zajló szekularizáció időszakában is létrejöttek kifejezetten vallásos társulatok. Sőt, a századforduló újabb fellendülését hozta a „vallási alapon szerveződött egyesületi életnek” (Barna G. 1996: 8).
Újabb csúcspontot jelentettek az egyesületi életben az 1930-as évek, amikor is még a „közösségi élet egyéb intézményei is vallási alapon szerveződtek”. Tállyán, de másutt is „katolikus volt például a Polgári Olvasókör, a Legényegylet, a Mária-kongregáció, míg reformátusok voltak többségben az ipartestületben, s mindkét felekezetnek megvolt a maga dalárdája … egyedül a Tűzoltóság volt felekezetek feletti közösségi intézmény” (Barna G. 1996: 30). Mindez az egyes felekezetek közötti versengés kiéleződéséről is árulkodik. E korszak vallásos egyesületi élete, sok szép vonása ellenére, egyre jobban tükrözte annak a társadalomnak a polarizáltságát, amely hordozta. A demokratikus középkori gyökerekkel ellentétben a társulati tagság a jobb módú gazdák társadalmi presztízsének tartozéka lett, akárcsak az, hogy rendszeresen jártak templomba. „Akik a templomba járnak, egyesületekben benn vannak… Egyébként egyikben úgy, mint a másikban… ugyanazok a főleg öregek bóbiskolnak” (Nagy György 1935: 37). Ha ez nem is volt feltétlenül általános, az bizonyos, hogy a szegényebb néprétegek tömegei számára ezek az egyesületek egyre kevesebbet jelentettek. A reprezentáció igénye, amit az itt megkívánt ünnepi öltözék jelentett, számukra önmagában kizáró ok volt. Így e testületek egyre jobban leképezték az őket hordozó társadalom belső ellentéteit. Azzal, hogy a jobb módú gazdaréteg önreprezentálásának intézményei lettek, veszítettek korábbi közösségi jelentőségükből. Súlyuk a helyi közösségekben így sem volt elhanyagolható. Ennek reprezentálására egy falu és egy mezőváros társulati életének számszerű adatait idézzük fel az 1930-as évekből. Kunszentmártonban ezekben az években a következő „hitbuzgalmi egyesületek” voltak. Jézus Szíve Társulat: 689 tag; Rózsafüzér Társulat: 652 tag; Harmadrend [ferences]: 46 tag; Oltáregylet: 87 tag. Az ifjúság számára ugyanekkor az 1918-ban alakult Mária-kongregáció működött 56 taggal, és az 1924-ben létrejött Szívgárda 798420 résztvevővel, hogy csak a fontosabbakat említsük (Dósa J.–Szabó E. 1933–1934: 252). Ugyanebben az időszakban Tiszapolgáron hasonló társulatok működtek hasonló arányú tagsággal. Így Rózsafüzér Társulat 1700, Jézus Szíve Szövetség 670 taggal. A fiatalság számára létrehozott Szívgárda 323 tagot, a Mária-kongregáció 60 tagot számlált, a Katolikus Legényegyletnek pedig 60 tagja volt. A község protestáns lakosságát a „Református férfi- és nőegylet” tömörítette (Nagy György 1935: 36). A református fiatalság legnagyobb része a K. I. E. (Keresztyén Ifjak Egyesülete) tagja volt. Társadalmi arányaikat tekintve korántsem tekinthetjük tehát jelentéktelennek ezeket a többé-kevésbé vallási egyesületeket.
A különböző felekezetekhez tartozó társulatok egészen 1946-ig, az egyesületek feloszlatásáig működtek. Egyesek közülük „összetett közösségi szerepvállalásaiknak” köszönhetően túlélték a tiltás évtizedeit. Az elmúlt évtizedekben ez azonban nem jelentett világi-közösségi, csak egyházi és liturgikus szerepvállalást (Barna G. 1996: 30). Közösségi funkció gyanánt mára mind a rózsafüzér társulatoknak, mind például a tállyai Fáklyás társulatnak temetkezési funkciója erősödött föl. „Újabban, az 1970–1980-as években társulaton kívüli…, sőt más vallású halotthoz is gyakran hívják őket, mert a falu népe a gyertyával való kikísérést szépnek és ünnepélyesnek tartja” (Barna G. 1990c: 71).
Jelentőségüket világi, illetve egyházi szerepvállalásaik mellett az is adta, s részben ma is adja, hogy azt a „közvetítő rendszert” jelentették, „amelyen keresztül az egyén az egyházhoz kapcsolódott” (Niedermüller P. 1985: 289).
A protestáns területeken újabb keletű és közösségi jelentőségükben a római katolikus formákat meg sem közelítő társulatok, ha a református egyház keretén belül működtek is, céljuk mégis inkább világi, szociális-karitatív jellegű volt. Vallásos tevékenységük is inkább gyakorlati jellegű. Az 50 tagú decsi Református Nőegylet például „úrasztali és szószéki készletet” hímzett 1935-ben (Arany D. 1990: 22). Általános gyakorlat volt a „szeretetvendégségek” rendezése is. Nem tartoznak e témához a lelkész által vezetett, tehát nem önszervező jellegű vallásos együttléti formák, amilyen például a széles körben elterjedt bibliaóra volt.
A katolikus egyházban máig, illetve a közelmúltig működő vallásos társulat az oltáregylet és a rózsafüzér társulat, valamint az inkább helyi jelentőségű Fáklyás Társulat. Az oltáregylet fő célja az oltáriszentség tiszteletének ébren tartása volt. A társulat 10–12 tagja körmenetek alkalmával égő gyertyát visz az oltáriszentség mellett. E társulási forma jelentőségét az adja, hogy itt a vallásosság „konkrét érdemként” jelentkezett a közösség ilyen irányban ambiciózus tagjai számára. Ennek alapján választják ugyanis az új tagokat (Barna G. 1982: 395). Viszonylag új keletű társulás, Igalról (Somogy m.) például 1863-ból (Historia Domus 1866: 121), a Tolna megyei Bölcskéről pedig 1884-ből van az első adat működéséről (Pongrácz G. 1994: 155).
A testületek számára, vallási céljuk mellett, korábban tág tér nyílott a legkülönbözőbb olyan cselekedetek gyakorlására, melyekkel közösségük életét gazdagíthatták. A bölcskei oltáregylet tagjai például kőkeresztet állítottak a falu régi fakeresztjének helyén (Pongrácz G. 1994: 162). A Fáklyás Társulat pedig „vigalmakat” és „műkedvelő előadásokat” rendezett Tállyán, bár fő funkciójuk az égő gyertyával való oltár-, illetve liturgikus szolgálat volt (Barna G. 1996: 27).
799A rózsafüzér-társulat mai napig a legelterjedtebb vallási társulásforma a római és görög katolikus lakosság körében. Fő bázisát az asszonyok adták – egyes falvakban szinte minden asszony a tagja volt –, de korábban a férfiak is részt vettek benne, ha kisebb arányban is.
A rózsafüzér-társulati tagok száma mutatja, hogy korántsem periférikus jelenségről volt itt szó, bár falvanként nagyok az eltérések. Várvölgyről (Zala m.) 1917-ből pontosan ismerjük a részvevők számát. Ekkor 37 csoport működött itt, összesen 555 fővel, közülük 25 volt férfi. 1941-re már 315-re csökkent a taglétszám, ebből 7 volt férfi (Petánovics K. 1991: 6). Igalon 1959-ben 12–15 csoport volt (Igal, Historia Domus, 1959: 1); Gyöngyöstarjánban 1961-ben 55 csoport működött 15–15 fős taglétszámmal (Pápay Zs. 1989: 48); míg a ma pár száz lakosú Mihályfán a korábbi 8–9 csoport helyett jelenleg (1989) 3–4 asszony- és 1 férfibokor működik.
A csoportok autonóm vallási közösségek voltak, önkéntes belépéssel. Korábban elsősorban rokoni alapon szerveződtek, később a közel lakás egyre fontosabb szemponttá vált, a legfiatalabbaknál pedig a baráti kapcsolatok kaptak nagyobb hangsúlyt (Pápay Zs. 1989: 48).
Önszervező jellege mellett jelentőséget kell tulajdonítanunk annak, hogy e szokás révén, a rokonsági rendszeren kívül más alapon szerveződött csoportosulás is létezett a faluban, mivel ez a rokoni szempont egyoldalúságát ellensúlyozva, differenciáltabbá tette a társadalom működését.
Ami e társulás vallásos tevékenységét illeti, ez a korábban havi egy közös templomi alkalmon kívül lényegében rózsafüzér-imádságot jelentett magánima formájában, heti „titokváltással”, amit a maguk közül választott „koszorúfej” néven emlegetett asszony bonyolított le mise vagy litánia után. A titok egy kiegészítő imaformakészletet jelent, amelyet egymás között, bizonyos rendszer szerint szétosztva imádkoznak el. Igalon „első vasárnapokon” litánia után „cseréltek titkot” (Igal, Historia Domus, 1959:1). Minden társulati tagnak naponta egytized rózsafüzért kellett elmondania, beleszőve a titkot. A Zala megyei Mihályfán régebben a titkot tartalmazó „cédulaváltás” is ünnepélyesen zajlott, külön énekük volt erre az alkalomra, amit gyertyával a kezükben énekeltek el: „Gyertek hív testvérek, Öltözzünk fehérbe, Égő gyertyát tartsunk mindnyájan kezünkben, Mert a szent titkok köztünk kiosztattak” (1989, Jávor K. gyűjtése). Ha valaki nem volt jelen a titokcserénél, akkor a legközelebb lakó „bokortársa” vitte el neki, mivel a távolléte betegségét jelezte. Ma megváltozott a távolmaradás jelentése, inkább érdeklődéshiányt jelent, ezért általában nem viszik házhoz a titkot. Napjainkban egyre több „a hiányos koszorú” (Bartha E. 1989: 290), mivel az elhalt csoporttag helyett gyakran nem akad jelentkező.
A szokásban bekövetkezett módosulások hű tükrei a közösségi szinten zajló változásoknak. Az első világháború előtt általános volt, hogy a titkot a templomban cserélték, mégpedig havonta. Ez az idő lassan két hónapnyira nyúlt, majd félévenként, napjainkban pedig már csak évente cserélik a titkot (Madar I. 1988: 19).
Századunk elején szombaton és a nagyobb Mária-ünnepek vigíliáján össze is gyűltek az egy koszorúba tartozó szomszédasszonyok, közösen imádkoztak s felolvastak, többnyire a „Makula nélkül való Tükör”-ből (Bálint S. 1974: II. 122). Manapság az összejöveteleknek baráti jellege van. Mivel az egy csoporthoz tartozók éveken, 800évtizedeken át rendszeresen találkoznak, együttléteiknek fontos véleményformáló funkciója is van (Pápay Zs. 1989: 48).
A társulati összejövetel mára elszakadt a Mária-ünnepektől. Gyöngyöstarjánban például az asszonyok minden hónap első vasárnapján találkoztak valamelyikük lakásán, a férfiak pedig az első szombaton (Pápay Zs. 1989: 50–51). Tehát a nyílt vallási funkció mellett a társadalmi funkció már korántsem oly rejtett. Ugyanakkor ma fokozódik „befelé fordulásuk” (Kecskés P. 1995: 159), természetes társadalmi közegük megszűnése, illetve beszűkülése és a vallásos cselekmények résztvevőinek általános presztízscsökkenése miatt.
Korábban két alkalommal léptek a helyi nyilvánosság elé mint testület, búcsúkor és temetés alkalmával, olyan sajátos szereppel, mint a zászlóvivés. Mihályfán két zászlója volt a rózsafüzér-társulatnak, a fehéret a búcsúban vitték, a feketét akkor, ha „társulatos asszony” halt meg. Amelyik csoportnak halottja van, az égő gyertyát tart a temetésen a kezében, s közösen eléneklik a társulat temetési énekét: „Öltözzetek gyászruhába szentolvasóbeliek, Mert egy rózsát a halál leszakított közületek, Imádkozzatok érte, hogy Jézus nevében örvendezzen dicsőségben” (1989, Jávor K. gyűjtése).
Sokakat éppen a temetés díszes, presztízsemelő külsőségei vonzottak e társuláshoz. Egy már régóta Budapesten élő gyöngyöstarjáni férfi csak azért nem szakította meg tagságát, mert szeretné, ha majd temetésének ünnepélyességét tagtársainak jelenléte is emelné (Pápay Zs. 1989: 48).
Lényegében a rózsafüzér-társulati tagok adják a bázisát a többi vallásos cselekménynek is. Hozzájuk kötődik a karácsonyt megelőző „szállást kereső szent család” szokása, amely szintén latens társadalmi funkciókkal bíró vallásos gyakorlat. Ennek keretében december 15–24 között 9 napon át 9 családhoz viszik el a szent család képét, s közösen imádkoznak, énekelnek (Petánovics K. 1991: 8). Régen több „szálláskereső” csoport is volt egy faluban, amelyek nagyobbrészt lokális alapon szerveződtek.
Rendszerint a „koszorúfők” közül kerültek ki az oltáregyleti tagok is.
E vallásos társulások működésének jelentőségét az eddig említett okokon túl az is adja, hogy a házas asszonyok „közösségi életének egyik színterét jelentették” (Örsi J. 1984: 845). Ezzel együtt meg kell állapítanunk, hogy éppen az előbb tárgyalt társulati formák döntően női jellegével hozható összefüggésbe, hogy oly kevés szerepet kaptak a falu nyilvános életében. A nyilvánosság előtti fontos helyzetek a férfiak számára vannak fenntartva. Annál jelentősebb azonban az asszonyok családi kultuszőrző szerepe. Ennek szép példája, hogy az asszonyok gyakran férjük „helyett” is imádkozták a rózsafüzért, ha férjük társulati tag létére elhanyagolta vállalását. Bagon az anyák lányuk rózsafüzérét is elvégezték, míg az summásmunkán távol volt a falutól (Madar I. 1988: 20).
A rózsafüzér-társulat latens funkciói között nem elhanyagolható az sem, hogy keretet nyújtott a falu hagyományos kapcsolatrendszeréből hiányzó asszonybarátságnak. Aki valamilyen családi vagy egészségi ok miatt nem tudott tovább járni, fájó hiányként élte meg: „Én ki vagyok maradva belőle” (Szuhay P. 1983–1984: 18).
Nem elhanyagolható a vallásos társulatok, így a rózsafüzér-társulat működése esetében sem az esztétikai-reprezentatív funkció. Gondoljunk csak a társulati tagok 801temetésének megformáltságára. A szép és a jó a paraszti értékrendben annyira összekapcsolódott, hogy az esztétikumnak egyfajta morális töltése volt. E két minőség egymásra találására a paraszti kultúrában talán épp a vallási élet kínálta a legmegfelelőbb közeget.
Sajátos ifjúsági vallásos társulásként meg kell említenünk a hagyományőrzőbb vidékeken ma is élő „Mária-lányok” egyletét. Nagyobb ünnepeken a szentélyben körülállták, körmenetek, búcsúk alkalmával pedig vállukra emelve vitték a Máriaszobrot. Vallási funkciójuk, a Mária-tisztelet fokozása mellett fontos közösségi szerepük az volt, hogy fokozták a vallásos élmények ünnepélyességét. Míg múlt század végi feljegyzés szerint „a helybeli hajadonok legnagyobb része fehér ruhában” a szentélyben állt a feldíszített Mária-szobor körül (Bartha E. 1989: 284), a későbbi időben számuk 8–10 főre korlátozódott. A díszes s csak nekik kijáró öltözék és a korlátozott szám alkalmassá tette e szokást a presztízsversengésre. Magán a csoporton belül is bizonyos hierarchiát jelentett, hogy valaki jobb vagy bal odali, első vagy hátsó „szoborhordozó” volt (Schram F . 1968: 96).
Szólnunk kell a templomon kívüli vallásos élet vezetőiről, a búcsúvezetőkről, énekes emberekről és asszonyokról, akik igen fontos irányító, szervező szerepet töltöttek be a faluközösség életében (Barna G. 1996: 399), s akik azt „átlagosnál elmélyültebb vallásosságukkal, hitbeli tudásukkal” érdemelték ki (Czövek J. 1990: 142). A közösség igénye volt az, ami kiemelte őket a közösség soraiból konkrét vallásgyakorlással kapcsolatos, részben a templomon kívüli alkalmakat jelentő szerepekre.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me