A LOPÁS MINT PÁSZTORVIRTUS

Full text search

A LOPÁS MINT PÁSZTORVIRTUS
A cselédek, a napszámosok uraságot károsító lopásainak az igazságtalanságot helyreigazító „jogos szerzés” magyarázata a parasztok közösségeitől foglalkozási csoportként elkülönülő, a falvaktól, városoktól távol élő pásztorságra nem egészen 751érvényes. Lopásaikról, csalásaikról: a gondjaikra bízott nyájak megtizedeléséről, illetve a tilosban legeltetésről, más vetésének, rétjének, legelőjének prédálásáról különösen sok adatot kínál a néprajzi irodalom. És nemcsak a külterjes állattartás 19–20. századi reliktum területeinek – a Hortobágynak, a Duna–Tisza közének – pásztoréletét, ezt a megváltozott körülmények ellenére megmaradt „öntörvényű világot” kissé romantikusan idézgető, a jelen és a félmúlt gyűjtői tapasztalatait a távoli múltra vonatkoztathatóság kedvéért szelektíven közvetítő leírások emlegetik a pásztorok csalafintaságait (lásd pl. a Kiskunságról Nagy Czirok L. 1954–1955; 1959). A 18–19. század mezővárosi iratanyagának néprajzi célú szemlézése szintén azt igazolta, hogy a helyi tanácsok feltűnően gyakran hoztak pásztorokat korlátozó rendszabályokat, és marasztaltak el vétkes vagy gondatlan károkozás miatt egy-egy pásztort (lásd pl. Kiskunság – Tálasi I. 1936: 58–80; Hajdúböszörmény – Bencsik J. 1971: 26–38; Békés m. – Implom J. 1971: 294–297; Nagykunság – Bellon T. 1996: 246–248). Befolyásolta persze ezeknek a városi, megyei, kerületi intézkedéseknek a szigorúságát és következetességét, hogy az államigazgatás betyárokkal rokonszenvező lehetséges bűnelkövetőként kezelte az esztendőn át a pusztán élőket, ezért a vármegyei hivataloknál nyilvántartásukat, folyamatos ellenőrzésüket és lehetőségeik korlátozását szorgalmazta. (Összefoglalóan: Balogh I. 1987: 89–96; Pest megye pásztorokat korlátozó szabályrendelete: Madarassy L. 1928b: 185–187; a kormányzati instrukciókkal összefüggő pásztorösszeírás: Balogh I. 1959: 291–307; Csongrád megyének az 1806. évi királyi parancsolatra hivatkozó közrendészeti szabályzata: Szabó F. 1964: 153–172.)
Abban az értelemben valóban a cselédekéhez hasonló indítékúak voltak a pásztori lopások és csalások, hogy az egyéni tulajdonú, gyakrabban viszont a falusi, a mezővárosi gazdaközösségek állataiból megszervezett s a tanács által ellenőrzött nyájak számadói is, ezek bojtárjai is fizetett alkalmazottak – ebben az értelemben „szolgák” – voltak. A legelők 20. századra bekövetkezett összeszűkülése: a tarlón, elkerülhetetlenül a „tilosban” legeltetés kényszerűsége pedig, melynek mindenképpen a pásztor lett a kárvallottja, hovatovább ugyanolyan kiszolgáltatott helyzetű „bérmunkássá” alacsonyította a szabadság szép illúzióját dédelgető pásztornépet, mint a tanyák, a majorok legelesettebb szegényeit. A juhászkodás minden formáját végigszenvedő Sinka István önéletírása legalábbis ezt a véglegesen szolgai sorba süllyedést sugalmazza (Sinka I. 1987: 105, 107, 171). Okkal-joggal arra következtethetünk tehát, hogy az elveszettnek, elhullottnak, vadak által elpusztítottnak hazudott jószágok leölését-elfogyasztását a pásztorok is – ahogy más, magukat rosszul fizetettnek tartó szolgák – a körülmények kikényszerítette „bérkiegészítésnek” magyarázták.
Csakhogy a virtigli pásztorokat – ez a történeti forrásokból is, a recens gyűjtésekből is egyértelmű – nem lehet cseléd lelkületűnek jellemezni! Minden gesztusukkal, szimbolikus eszközökkel is a parasztoktól való elkülönülésüket, s amennyire éppen lehetséges volt, „törvényen kívüliségüket” hangsúlyozták. Így lopásaik, csalásaik sem csupán „tulajdon elleni vétségek” – a férfias virtus már-már ritualizált kinyilvánításának eszközei is egyszersmind. Akár gazdáikat akarták megtéveszteni az elhullást, az elveszést véletlen balesetnek, természeti csapásnak álcázó praktikáikkal, akár a maguk nyájának hiányát igyekeztek kipótolni, ravasz cselvetést vagy kegyetlen tréfát 752eszelvén ki – a másik pásztor rovására – az idegen nyáj megvadítására-széjjelkergetésére, máskor egy-egy állat eltulajdonítására, módszereikben egyszerre volt jelen az ellenérdekeltek ádáz küzdelme, a személyes képességeik fitogtatása, de az azonos foglalkozásúak szolidaritását kifejező gavalléria is. Olyan tartalmak tehát, melyek a mulattató tréfának vagy durva bosszúnak, bűnös törvényszegésnek vagy kikényszerített válaszlépésnek tűnő csínyeket e foglalkozási csoport rituális szertartásaivá lényegítette át. Főképp az élményelbeszélések megőrizte „esetek” igazolják, hogy egy-egy állatlopás tulajdonképpen szimbolikus gesztus – „üzenet” – volt. A képességeire különösen büszke, rátarti pásztortársat leckéztették meg oly módon, hogy a tőle ellopott birkából megvendégelték (Kádár L. 1959: 45–46). A fiatal bojtár kellő kurázsija bizonyításaként, felnőtté, „igazi pásztorrá” avatása feltételeként ment el birkát lopni, majd meghívta vacsorára a környéken legeltető juhászokat, közöttük a kárvallottat is (Barna G. 1979: 206). Az ilyen „esetek” híresztelése természetesen jelentősen felerősítette az így kinyilvánítani akart virtusosságot. A félig tréfásan, félig komolyan rivalizáló és hadakozó pásztorok azonban éppen ezzel számoltak: a személyes kurázsi szétáradó híre tekintélynövelő volt. Ebből viszont az is következhet, hogy nem kell tényszerűen is „igaznak” elfogadnunk a pásztori lopásokról, csalásokról szóló, a pásztortársadalmat jellemző „néprajzi adatokká” egyszerűsödött, pedig sokkal inkább a „pásztorfolklórhoz” tartozó egykori híreszteléseket. Hiszen a folklorizáció erősítette fel az eleve szimbolikusnak szánt egyszeri eseteket: az alkalmi bűnözést!

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me