A TULAJDON ELLENI VÉTSÉGEK

Full text search

747A TULAJDON ELLENI VÉTSÉGEK
Ez a meghatározottság a tulajdon elleni vétségek paraszti megítélésének kétarcúságában ragadható meg leginkább. Az erkölcsi alapelvet természetesen senki sem vitatja, s a források segítségével belátható történeti korban sohasem vitatta: bármelyik rendhez tartozott, elvárta, megkövetelte a mindenkori hatalomtól, hogy a jogrendszert ennek az alapelvnek a szolgálatára rendelje. „Benne van a Tízparancsolatban, hogy ne lopj!” – szoktak megfellebbezhetetlen érvként hivatkozni az emberi együttélés Istentől rendelt erkölcsi garanciájára.
Azok hivatkoznak rá, akik a folklórművészetben megfogalmazódó lopásokkal, a lopás bármilyen erőszakos vagy cseles formájával fenntartás nélkül azonosulnak: sikeres és diadalmas hősöknek tekintik a bűnelkövetőket. Nagy Olga a paraszti erkölcsről szólva azt hangsúlyozza, hogy a tündérmesékben „a lopás ügyesség és rátermettség dolga”, ha a mesehős – mások érdekében – a sárkánytól lopja el a lovat, a zsoltáréneklő madarat, az élet vizét vagy a forrasztófüvet (Nagy O. 1989: 236). Nemcsak a tündérmeséknek, a 20. században sokkal népszerűbb műfajoknak: a tréfás elbeszéléseknek, „igaz” történeteknek, anekdotáknak is gyakori témája, hogy a vagyontárgyaira különösen vigyázó személytől ravaszsággal, furfanggal bármit el lehet tulajdonítani (lásd pl. a Vöő G. 1981: 291–301, 364–366. közölte erdélyi tréfás elbeszéléseket; Tőke I. 1983: 81–82, 88–89. Zenta-vidéki anekdotáit; Sinka I. 1961: 128–132. folklórelbeszélést idéző novelláját).
Még inkább sokatmondó a lopást, sőt, a rablógyilkosságot foglalkozásszerűen űző, a 19. század bűnüldözőivel afféle gerillaháborút folytató betyárok gáláns parasztlovagokká, igazságosztó szegénylegényekké stilizálása a legkülönbözőbb folklórműfajokban: dalban, balladában, mondában, ábrázolóművészetben. (Összefoglalóan: Küllős I. 1988. Lásd még a szövegközléseket: Bálint S. 1961; Szabó F. 1964; Nagy Czirok L. 1965; Szűcs S. 1969; Veszelkáné Gémes E. 1981.) A társadalmon kívüliség létállapotának folklórrá alakulásába persze sajátosan belekeveredtek az öntörvényű deviancia iránti elemi kíváncsiság s a vele járó borzongó félelem, ámuldozó hitetlenkedés hangulatai is. Hiszen a betyármondák és elbeszélések nem elhallgatják-takargatják, inkább felerősítik, eltúlozzák a valóságos rémtetteket! A betyár alakja azonban, s néhány elhíresült betyár különösen, mindeme rémtettek ellenére igazi népi hőssé: a hatalmasságok elleni lázadásvágy kifejezőjévé, megformálójává magasztosult. Azt sugalmazván a folklór közönségének, hogy a legsúlyosabb bűn is lehet „bocsánatos”, ha az anyagi javak eredendően igazságtalan elosztását igazítja helyre: elvesz a „gazdagoktól”, de pártfogolja a „szegény népet”. Egy „becsületes csősszé” érdemesült, az 1860-as években neves futóbetyár szerint a felmentés indoklása így hangzik: „Azt mondom én kéröm, a zsiványba is jobb vót a régi, mint a mai újfajta […] A hajdani betyár oda mönt, ahun jutott is, maradt is. Aztán magyar vót, vitéz vót az ebadta, nem tagadta mög a mestörségit, mint a mai betyár, akirül mindönt gondol az embör, csak azt nem, hogy rossz szándékú […] Se bátorság, se őszinteség nincs benne, de levönné a feszületrűl is a tarisznyát, a szögény embör tányérjábúl mög a kenyérhajat is kimarkolná” (Cserzy M. 1907: 118).
Egy volt betyárnak – pontosabban az őt megidéző szegedi borbélymester-novellistának – a folklorisztikus betyárábrázolások érvrendszerét szemléltető és történeti 748korszakhoz kötő múlt-jelen hasonlítgatása persze nem tényszerűen „igaz”. A Szeged-alsótanyai nép bűnről alkotott felfogását a közelmúltban is a kapcabetyárok (azaz: a „közönséges tolvajok, csavargók”, például a házásók) és a betyárok közötti határozott különbségtétellel jellemezte ugyan a néprajzi gyűjtő (Sörcsök V. 1968: 134). A 19. századi betyárvilág legfőbb veszélyeztetettjei, a szegedi tanyák népe azonban annak idején inkább rettegésként élte meg ezeknek a „népi hősöknek” a grasszálását (vö. Veszelkáné Gémes E. 1981: 7). A „szegedi gazdálkodó nép” végül is megmentőjeként ünnepelte Ráday Gedeont, az 1868-ban kinevezett s inkvizíciós módszereivel a betyárságot véglegesen felszámoló teljhatalmú kormánybiztost (vö. Tömörkény I. 1963: 428), miközben másutt – sajnálkozván a gáláns betyárokat sújtó kegyetlenkedései miatt – átokdalokba foglalták a nevét (Küllős I. 1988: 20)!
Ez a folklórban tükröződő azonosulás a „bűnnel” nem értelmezhetetlen képtelenség. Hiszen a maguk és közvetlen környezetük tulajdon elleni vétségeit szintén az „attól függ, kitől és mennyit” megfontolása után vagy a legfőbb bűnök egyikének, vagy kényszer szülte, ám szégyellni való tettnek vagy büszkén vállalható hősi cselekedetnek értelmezték a 19. században s a közelmúltban is a parasztok. Vagyis nemcsak a társadalmon kívüli létállapot igazságosztó erejét eszményítő vágykép, a mindennapi viselkedés s annak közösségi normává fogalmazása is kiáltó ellentétben lehetett és lehet a „Ne lopj!” amúgy fenntartás nélkül elfogadott erkölcsi parancsával.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me