JOGSZOLGÁLTATÁS A POLGÁRI KORSZAK ELŐTT

Full text search

743JOGSZOLGÁLTATÁS A POLGÁRI KORSZAK ELŐTT
Ezt a jogszolgáltatási gyakorlatot a 18–19. századi falusi, mezővárosi tanácsjegyzőkönyvekben megörökített konkrét ügyek vázlatos felidézésével szemléltetjük:
– Az egyéni életvitel aprólékos és szigorú szabályozását jól példázza az éjszakai kóborlás, kocsmában vagy magánháznál történő dorbézolás, sőt: az ennek gyanúját felkeltő együttlét és mulatozás (például a fonóba járás, a fonótartás) eléggé általános tilalma. Bár a helyi rendeletté fogalmazott, büntetés ígéretével nyomatékosított tiltásokat időről időre megismételték, a szankcionálás messze nem volt következetes – a gyomai (Békés m.) iratanyag teljességre törekvő áttekintése legalábbis erre engedett következtetnünk. Ha a rendészeti feladatokkal megbízott éjszakai vigyázók akár a legártatlanabb éjszakai úton járás, akár zajos tivornyázás, akár verekedés miatt valakit előállítottak, a tilalomra hivatkozva a bíró büntetett. Rendszerint anélkül, hogy a vádlottakat és a mentőtanúkat meghallgatva szabályos „tárgyalás” keretében mérlegelte volna a körülményeket! Az előállítás puszta ténye elegendő volt ahhoz, hogy egyformán és példás szigorral bot- (korbács-) ütésekkel vagy néhány órás áristommal büntessék az igazgatási kihágást is, a tényleges bűntettet is. Amikor viszont egyéb büntető vagy magánvádas ügyben alibiként hivatkozott rá valaki, hogy fonóban múlatta az időt vagy fonót tartott a házánál, ezért nem vonták felelősségre. Nyilván azt mérlegelte a bíró, hogy a tilalom nem a közösség szokásrendszeréhez hozzátartozó fonóba járás teljes felszámolása, megszüntetése érdekében fogalmazódott. Csupán az esetenként hozzákapcsolódó bűnös magatartást remélték így visszaszoríthatónak. E cél érdekében pedig elegendőnek ítélte a faluközösséghez tartozó helyi vezető a precedens ügyekben való büntető ítélkezést és az ezekre hivatkozó jogszabály ismételt kihirdetését (vö. Szilágyi Miklós 1995b: 238–239).
– Ha valakinek rossz hírét keltették és becsülete helyreállítását remélve fordult a bírákhoz, a mezővárosi tanács rendszerint nem elégedett meg a vitázó felek békéltetésével, illetve az alaptalan vádaskodás nyilvános visszavonásának kikényszerítésével, hanem a köznyugalom fenntartására hivatkozva meg is büntette a rágalmazót. Egy kisújszállási (Jász-Kun kerület) asszony 1791-ben azért vádolt be egy férfit, mert az a kocsmában őt rútul becstelenítette: azt híresztelte, hogy az asszonytól „káplár portiót kapott (kétszeri azzal való közösülését értvén) és hogy egy ízben négy kéz láb állította”. A bírák öt tanút meghallgatván igazolva látták a rágalmazás tényét, a vádolt személy pedig maga is elismerte, hogy nem volt alapja az állításának, így – azon túl, hogy meg kellett követnie az asszonyt – 25 pálcaütésre ítélték (SzML Kisújszállás, Tjkv. 1791. júl. 25.). Egy boszorkány hírébe keveredett mezőberényi (Békés m.) német asszony pontosan megnevezte panaszában, hogy kik, milyen körülmények között kezdték terjeszteni, hogy ő macska képében megjelenő boszorkány, aki a bezárt istállóban is megfeji a tehenet. Mivel „ezen hiresztelések miatt […] már olly nagy gyalázat alá esett, hogy akármerre mégyen, mindenütt Boszorkány a’ Neve, ujjal mutatnak reá […] már az Ura-is egészen el-idegenedett tölle”, a bírák e „gyalázatos és veszedelmes Pletykának” elindítóit, nem vizsgálván a konfliktus tényleges okát, a köznyugalom megbontása miatt elmarasztalták: egy férfit 15 pálca-, egy asszonyt 8 korbácsütésre ítéltek (BML Mezőberény ir. R. 45. Törvénynapok jkv. 1818. júl. 12.).
– Az alföldi mezővárosok elöljáróságainak gyakran kellett állást foglalniuk a 744pásztorszámadó felelősségével és kártérítési kötelezettségével kapcsolatban. Vagy a nyájra hajtott állataik elpusztulása, elveszése miatt kárt szenvedett gazdák akarták elismertetni kárigényüket, segítséget is kérvén a pásztori tartozás behajtásához; vagy a számadó fordult a tanácshoz a kárigény mérsékléséért esedezve. Tárkány Szücs Ernő, 18–19. századi hódmezővásárhelyi (Csongrád m.) iratanyagra alapozván véleményét, a pásztorok szerződésével nem egyező bírói gyakorlatra hívta fel a figyelmet. A pásztorszámadó ugyanis, a szerződésébe belefoglaltan, teljes kártérítési felelősséggel tartozott, s a gazdák ennek igyekeztek is érvényt szerezni. A tanács viszont minden konkrét ügyben azt vizsgálta: vajon milyen mértékben róható fel a kár magának a számadónak, s milyen mértékben elháríthatatlan körülmények következménye. Csupán a hanyagságot, a vétkes mulasztást – tehát az amúgy is büntetendő magatartást – megállapítva ítélték megtérítendőnek a teljes kárt. Abban az esetben sem kötelezték teljes körű kártérítésre a számadót, ha bizonyítani tudta, hogy fizetett alkalmazottainak, a bojtároknak a kötelességszegése miatt károsodtak a gazdák. Ilyenkor a felelősség mértéke szerint oszlott meg közte és bojtárjai között a kárösszeg. Pedig a gazdák közössége csupán a számadóval volt szerződéses viszonyban, tehát bojtárjai magatartásáért is neki kellett felelnie. A tanács nem ebből a függő viszonyból vezette le a bojtárok kártérítési felelősségét, hanem azt az alapelvet igyekezett ez esetben is érvényesíteni, hogy a vétkesen kötelességmulasztónak bűnhődnie kell (vö. Tárkány Szücs E. 1983c: 156, 160). A megosztott felelősségnek és a „bűn” megállapításának ilyen egybekapcsolása – tapasztalataink szerint – Alföldszerte hasonlóan jellemző volt.
– Két személy vagyonjogi vitáját eredeti egyezségük betartására kötelezéssel és békés kiegyezéssel igyekezett feloldani a helyi tanács. Fenntartás nélkül elfogadta tehát a döntőbíráskodás alapjául a szokásjogot. Egy kunhegyesi (Jász-Kun kerület) asszony 1789-ben azért kért bírói állásfoglalást, mert szomszédjával egy méhrajt fogott be, s bár annak idején úgy egyeztek meg, hogy a méheket megtartják, és az első s harmadik rajzás a szomszédé, a második s negyedik pedig az övé lesz mint várható szaporulat, most ő mégis szeretné lefojtani a méheket, a mézen pedig megosztozni, amit társa ellenez. Mivel a társtulajdonos a bíró előtt is ragaszkodott az eredeti egyezséghez, az ítélet is ezt a haszonmegosztást ismerte el igazságosnak. Amikor viszont az asszony szomszédja beleegyezése nélkül mégiscsak lefojtotta a méheket, a méz felének vagy napi áron meghatározott ellenértékének megadását foglalta határozatba a bíró (SzML Kunhegyes Tjkv. 1789. nov. 4. és 1790. jan. 17.). Egy mezőberényi (Békés m.) gazda 1841-ben azt panaszolta, hogy az a két személy, aki új házának felépítését elvállalta, a tetőhöz szükséges fáját „annyira el rontották és el faragcsálták”, hogy teljességgel alkalmatlan lett. Mivel a kontár vállalkozók is elismerték, hogy olyan munkát vállaltak el, amihez nem értenek igazán, arra kötelezte őket a tanács, hogy a maguk fájából készítsenek megfelelő tetőt (BML Mezőberény ir. R. 48. Törvénynapok jkv. 1841. aug. 27.).
A falusi-mezővárosi szóbeli perek anyagából kiválasztott néhány eset természetesen nem alkalmas rá, hogy a helyi jogszolgáltatással kapcsolatos általánosító következtetések bizonyítékaiként hivatkozzunk rájuk. Azt azonban szemléltetik példáink, hogy a végletekig leegyszerűsített perrendtartási és ítélkezési séma szerint zajlott az alsó szintű jogszolgáltatás. A jogilag képzetlen egyén számára nyilván elfogadhatóbb 745volt az ilyen ítélkezés, s nemcsak azért, mert nem kellett átélnie a „paraszt”–„úr” találkozások szorongató félelemmel teli érzését. Azért is, mert a társadalmi létezéssel elkerülhetetlenül együtt járó egyén–egyén és egyén–közösség konfliktusok a szokásrendszerhez és az igazságérzethez igazodással, tehát valódi jogi eszközök nélkül is megnyugtatóan rendezhetőek voltak. A „döntőbírákként” elfogadott helyi elöljárók, laikusok lévén, szintén nem tudtak s nem akartak a faluközösségen kívüli „törvényre” hivatkozni – helyette a „helyi szokásokat” vagy az egyetértést, a belső rendet, a falu békéjét emlegették, ha ítéletüket megindokolták.

34. ábra. A népi jogtudat összetevői 1770 és 1940 tájékán
746A laikus falusi bíró jogszolgáltató szerepének a polgári korszakban is jellemző faluközösségi igénye fejeződik ki abban, hogy a közelmúltban keletkezett, a két világháború közötti évtizedekre, részben a közelmúltra vonatkozó társadalomnéprajzi leírások tanúsága szerint a parasztok nehezen vettek tudomást a faluvezető bírónak a törvényekben, rendeletekben körülírt tényleges feladatairól. Az archaikusabb kultúrájú falvakban különösen elvárták tőle, hogy a közösségellenes vétségeket, bűnöket a saját hatáskörében torolja meg; hogy „törvényt ülvén” döntőbíró legyen személyes vitákban; s hogy a féktelenül mulatozó legényeket, az éjszakai rendzavarókat, ha kell, testi fenyítéssel is megzabolázza (lásd pl. Mátraderecske, Heves m. – Veres L. 1978: 125–126; Zoboralja, Szlovákia – Madar I. 1989: 55–56; palócvidék – Szabó László 1989a: 390).

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me