A BÍRÓSÁG MEGTÉVESZTÉSE: A HAMIS TANÚ

Full text search

A BÍRÓSÁG MEGTÉVESZTÉSE: A HAMIS TANÚ
Az „igazság” őszinte feltárásának kellemetlen következményétől való ösztönös félelmen túl az is bizalmatlanná tehette a perrendtartást nem ismerő laikust, hogy az ügyvéd a maga taktikája értelmében vagy a „megbánást tanúsító vádlott”, vagy a „mentőtanú” szerepének hibátlan eljátszására szokta volt biztatni a klienseit. Könnyen kialakulhatott tehát olyan vélekedés, hogy célravezetőbb az elvárt szerepnek megfelelni, mint az „igazság” kiderítésében közreműködni. Figyelembe kell ugyanis vennünk, hogy a bíróságon szerzett személyes tapasztalatot rendszerint megelőzték, előkészítették a viselkedési normát magukban foglaló, mulatságos elbeszélésekké formáló híresztelések: a folklorizáció törvényszerűségei szerint megszületett, a közösségben újra meg újra mesélgetett „igaz történetek”. Ezek egyik jellegzetes, bár hiteles folklórgyűjtésekkel kevéssé igazolható csoportja a bíróság előtti ravaszkodás, az igazságba-féligazságba rejtett hazugság – a hamis tanúskodás – „bocsánatos bűn” felfogását közvetítette. Nagy Janka Teodóra azt állapította meg a bölcskeiekről (Tolna m.), a maga friss gyűjtésű adatait 1888-ban és 1942-ben megfogalmazott, hasonló tartalmú vélekedésekkel is erősítvén, hogy a hamis tanúzásra rábírhatóságuk, mely helyi anekdotákban is kifejeződött, kivételes volt: a tágabb környezet éppen emiatt keltette a falunak rossz hírét (Nagy J. T. 1994a: 266). A megyei bírósági székhelyeken (például Gyulán, Szekszárdon) egy-egy tréfásan-ironikusan „a hamis tanúhoz” címzett bíróságközeli kocsmára vonatkoztatva elég sok mulatságos „esetet” – afféle apokrif „bírósági hírt” – hallottunk ahhoz, hogy óvatosan bár, de általánosítsunk. Bizonyosan nemcsak egyetlen falura lehetett/lehet jellemző a bíróságot olykor sikeresen, olykor sikertelenül rászedni akaró „hamis tanú” nevetésre ingerlő cselvetéseinek folklorizálódása. A folklórkutatás persze nem tekinti a maga ravaszságának köszönhetően apró diadalokat arató „furfangos kópé”-szerű folklórhősök önállósult típusának a „hamis tanút”. Néhány mulattató „igaz történet” is segítette azonban a „jó” és a „rossz” erkölcsi dilemmáját feloldani nem tudó, és a bíróságot amúgy is az „urak világával” azonosító parasztembert abban, hogy felmentést találjon a maga számára, amiért nem akar és nem tud együttműködni az igazságszolgáltatással.
Amit az eddigiekben a paraszti vádlottnak vagy tanúnak a bíróságtól félő, az igazmondást, hazugságot pedig erkölcsi dilemmaként megélő alapmagatartásaként mutattunk be, a másik oldalt, a büntető hatalmat képviselők szemszögéből a legnagyobb nehézséget szokta volt jelenteni. Függetlenül attól, hogy a feudalizmus kori bírósági szervezet milyen is volt, s ehhez képest mennyire törekedett a polgári állam jogrendje a feudális rendiséggel összefonódott igazságszolgáltatást modernizálni 739(lásd erről: Csizmadia A.–Kovács K.–Asztalos L. 1972: 531–550; Bónis Gy.–Degré A.–Varga E. 1961), egyiknek is, másiknak is valamilyen eszközzel ki kellett kényszerítenie az „igazmondást”. Abból az előfeltevésből indult s indul ki minden jogrendszer, hogy a peres ügyek szereplői csak korlátozott mértékben, érdekeiktől meghatározottan hajlandók a bírósággal az együttműködésre – vagyis a feltétlen igazmondásra. Ezért szokott beépülni a modern perrendtartásba is a lelkiismeretre hivatkozó bírói figyelmeztetés a tanú „igaz” vallomásának szimbolikus kényszereszközeként. (Egyes jogrendszerekben ezen túl a túlvilági büntetéssel fenyegető eskü, mely a feudalizmus kori bírói gyakorlat jellemzője volt, szintén átmentődött.) És ugyanezért volt – az egykorú felfogás szerint – „jogszerű” tartozéka az úriszéki büntető pereknek a vádlott „igaz”, gyakorlatilag persze a vád ténybeli állításával, olykor irracionalizmusokkal átszőtt előfeltevésével egyező vallomását bármilyen áron kicsikarni akaró fizikai kényszerítés megannyi eszköze és módszere (a verés, a tortúra stb.). A bíróság előtti ravaszkodás és a hamis tanúzás „megengedése” mint erkölcsi norma aligha lenne értelmezhető, ha nem tartanánk számon a fizikai kényszerítésnek ezeket a feudalizmus kori előzményeit. Azért is számon kell tartanunk, mert ha a polgári bíróságok eszköztárából el is tűnt a fizikai kényszer, a magyarországi (általánosabban: a kelet-európai) bűnüldözés olykor legális, olykor féllegális módszereként a 20. században még meghatározóan tovább élt a hatalom képviselte „igazság” veréssel, sőt kínzással való elismertetése.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me