A SZÉGYENKŐ, A PELLENGÉR

Full text search

A SZÉGYENKŐ, A PELLENGÉR
Bár a népi büntetőszokásokat rendszerező dolgozatok etnográfus vagy jogtudós szerzői a közösségi megszégyenítések példái közt szokták idézni, mi nem tekintjük „közvélemény-büntetésnek” azokat a büntetési formákat, melyeket a világi vagy egyházi hierarchia helyi képviselői jogalkalmazóként kezdeményeztek. Vitathatatlan, hogy az egyházközség vagy a falusi bíróság által elmarasztalt vétkes személy szégyenkőre, 736pellengérre állításakor vagy nyilvános deresre húzásakor mások megszégyenüléstől való félelmére is, a közösség egyetértésére, aktív közreműködésére is számított az ilyen büntetéseket kiszabó személy vagy testület. Ezek a jogszerű – ha esetenként a hatalmi önkény kinyilvánítói voltak, akkor sem végletesen jogszerűtlen – megszégyenítési módok mégsem tekinthetők a szó szoros értelmében „népinek”. Mivel beilleszkedtek a feudális jogrendszerbe, éppen nem a külön „népi igazságszolgáltatást” példázzák. Annak kifejeződései, hogy az egyes embert, tartozzék bármelyik rendhez, nem ismerték el személyiségként. A rendi választóvonalak mentén elkülönülő nagy tömbök valamelyikéhez tartozónak, s az egyik rendi csoportból szerveződött valamely közösség korlátozottan független tagjának tekintették. Ebből következően: a privilégium által biztosított vagy a szokásjog által garantált közösségi önállósággal együttjáró helyi büntetőeljárás – ha ezt nem fogalmazták meg perrendtartásszerűen – eleve számításba vette a vétkes személynek a közösség előtti megbélyegzését mint az elrettentés leghatékonyabb eszközét. A megszégyenítő büntetésnek a városokban is, a jobbágyfalvakban és a mezővárosokban is alkalmazott olyan tárgyi kellékei, mint a deres, a pellengér vagy a kaloda (vö. például Miskolc – Viga Gy. 1975: 62–67; Orosháza, Békés m. – Hajdú M.–Kovács F. 1965: 469; Kecel, Bács-Bodrog m. – Bárth J. 1984: 164), illetve az egyházközségek fegyelmező funkciójának hasonlóan általános kellékei, a szégyenkő vagy szégyenpad (összefoglalóan: Bruckner Gy. 1926: 12; Gelencsér J. 1989–1991: 50–56; Kósa L. 1990a: 459–460) helyenként a 20. századig megőrződtek. Alkalmazni azonban nem alkalmazták: hangsúlyosan a polgári jogegyenlőség előtti korszakra – más megfogalmazásban: „1848 előttre”, a „jobbágyvilágra” – emlékeztető szimbólumokként hivatkoztak rájuk a parasztok is, a polgárok is. (Erdélyi szász példák a templomi büntetésekre: Réthly A. 1909: 190–191; Téglás 1. 1912: 223–224.)
Hogy a faluközösségek „egyik napról a másikra” mégsem tekintették idejétmúltnak az ilyen megszégyenítő büntetéseket, részben a felsőbbség 1848 utáni tiltó rendelete, részben 20. századi elő-előbukkanása bizonyítja. Somogy megye, főispánja például 1864-ben arról rendelkezett, hogy „a kaloda és hegedű vagy nyakkaloda s ne talán imitt amott dívó más botrányos büntetés jövőre eltöröltessék”, a század „mívelt eszméivel össze nem férhetvén” e régi korokból eredő büntetési mód (Gönczi F. 1941: 68). Az nem biztos, hogy a nyíregyházi szőlőkben valóban alkalmazták is a nyilvános megszégyenítés 20. században még látható kellékét (Nyárády M. 1959: 285–286). Arról azonban vannak adataink, hogy a helyi elöljáróság és a csendőrség hellyel-közzel még a két világháború közt is élt a pellengérre állítással mint „nevelő” módszerrel. A rajtakapott tolvajnak és vele a lopott holminak közszemlére állítását, pontosan úgy, mint a 18. században (pl. Debrecen, 1741 – Béres A. 1986: 161; Vác, 1782 – Schram F. 1970b: 659), még a két világháború között is alkalmazták a megszégyenítés és mások elrettentése módszereként. A helyi közvélemény pedig inkább egyetértett a módszerrel, mintsem felháborodottan elutasította volna. Dombiratoson (Csanád m.) például a vasárnapi nagymise után a templom elé állították ki a csendőrök a tyúktolvajt, akinek mondogatnia kellett: „fillárom, trillárom, hopp, hopp, hopp, így jár aki tyúkot lop” (Tóth B. 1988: 149, hasonló tartalmú adatok: Nagyszalonta, Bihar m. – Sinka I. 1987: 32; Havad – Nagy Ö. 1989: 260; Veszprém m. – Gelencsér J. 1989–1991: 56–58).

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me