A MACSKAZENE

Full text search

A MACSKAZENE
Zajos felvonuláson történő nyilvánosságra hozatal volt a lényege a macskazene (charivari) néven ismert, s vagy alkalmi kigúnyolást, vagy intézményesedett „közösségi ítélkezést” jelentő szokásoknak is. Amelyek viszont, ha fel is fedezhető bennük a szertartásos játék nem egy eleme, vitathatatlanul közvélemény-büntetések voltak! Az régmúlt századokban Európa különböző népeinél, s nemcsak parasztközösségekben, 735hanem a városi polgárok körében is, a szexuális szabadosság erkölcsi vétkében elmarasztalt személyeket megszégyenítendő szerveztek macskazenét (összefoglalóan: Dömötör T. 1957). Ha politikai vagy gazdasági érdekcsoportok használták e zajos véleménynyilvánítási formát ellenlábasaik lehetetlenné tételére, esetenként más és más, csak a beavatottak számára érthető üzenete volt a nyilvános gúnyolódásnak. Az érintettek – s a közvetlenül nem érintett, csak valamelyik fél mellett állást foglaló közvélemény ugyanígy! – egyértelműen összekapcsolták a „bűnt” és a „büntetését”. Olyan becsületbeli, erkölcsi sérelmet bosszult meg a macskazene, mely jogi eszközökkel amúgy sem lett volna orvosolható. A jog csak a megszégyenített személy válaszlépésének minősítésére vállalkozott: csendháborításként is, becsületsértésként is elítélhették a feljelentett önbíráskodókat. (A rozsnyói mészárosok között támadt, s macskazenébe torkolló 1864. évi érdekkonfliktus ilyen igényű példás elemzése: Kotics J. 1993: 153–160.)
Férj és feleség civódásának, különköltözésének macskazenével büntetése Biharugrán és a szomszédos bihari-békési falvakban volt igazán jellemző. (Máshonnan közölt, bizonytalanabb tartalmú adatok: Szentgál, Veszprém m. – Tálasi 1938: 222; Vajkai A. 1987: 48; Almásmálon, Szolnok-Doboka m. – Makkai E.–Nagy Ö. 1993: 289; Marosszék – Barabás L. 1996: 88–89.) A többszörösen ismertetett biharugrai szokást, a zángót a helybeliek „nagyon réginek” tartják, s még az 1950–1960-as években is rendszeresen éltek vele (Kálmán B. 1954: 540; Beck Z. 1991: 43–46). Beck Zoltán közelmúltra vonatkozó esetleírásai szerint az öreg szülőket sújtó méltatlan bánásmód is alkalmat szolgáltatott rá, hogy a vétkes házaspárt zángóval szégyenítsék meg. A helyi hagyomány szentesítette büntető szokásnak azonban ez csak alkalmi adaptálása. A „dramaturgia” ugyanis egyértelmű: a hol együtt, hol külön élő, hűtlenkedő vagy veszekedő házastársak ellenszertartással, lakodalomparódiával történő ismételt „összeházasítása” volt az igazi zángó. Hogy a lakodalomfikció maradéktalan legyen, három egymást követő este zajlott a 60–70 férfi közreműködésével egy-egy órahosszig is eltartó éktelen zajongás. Egyik nap a „hívogató”, a második a „csigacsináló”, a harmadik a „lakodalom”. A zajongás szüneteiben elhangzó, a testi szerelmet, szerelmi hűtlenséget obszcén szavakkal megnevező rigmusszöveg – állítják a biharugraiak – valóban elérte célját. A novellává formált zángózás nevelő hatását a falu szülötte, Szabó Pál így szemléltette: „Bent az asszony befogja a fülét. Százszor, ezerszer is megfogadja, hogy urát többet itt nem hagyja” (Szabó Pál 1956: I. 404). E szokás értelmében egyébként nemcsak a törzsökös lakosok és parasztok tartoztak hozzá a „faluközösséghez”: a tanító házaspár is kénytelen volt tűrni a közvélemény ítélkezését házaséletük visszásságairól.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me