A KIMUZSIKÁLÁS, KITÁNCOLÁS SZOKÁSA

Full text search

A KIMUZSIKÁLÁS, KITÁNCOLÁS SZOKÁSA
A legény- és leányélet szokásait bemutató néprajzi közlemények „megszégyenítő büntetéseinek” nagy részénél egyébként is kétséges, hogy mennyire indokolt faluközösséginek minősíteni az olyan egyéni kezdeményezésű nyilvános megalázást, amikor a személyes bosszúvágy igényelte valamilyen – valós vagy vélt – sérelem megtorlásához a közvélemény támogatását és jóváhagyását. A magyar nyelvterület különböző tájairól a régebbi múltban s a közelmúltban is leírták a néprajzi gyűjtők a kimuzsikálást vagy kitáncolást. Ezzel a ritualizált büntető szokással élt a legény, ha sértőnek találta a szeretőjének kiszemelt leány viselkedését a táncos mulatságban; illetve ha a leány vagy családja tudomására hozta, hogy udvarlóként nemkívánatos, amit ő megszégyenítéseként 733értelmezett. Magához rendelte a muzsikásokat, s amikor senki sem táncolt – a többi legény a tér szabadon hagyásával segédkezett –, egy seprűt adott a leány kezébe s magára hagyta. Másutt az ajtóig táncoltatta, ahol nyomatékul taszított rajta egy nagyot (lásd pl. Bódva-vidék – Ruitz I. 1965: 596–597; Mátraderecske, Heves m. – Veres L. 1978: 127; Szeged tanyavilága – Gémes E. 1979: 73; Gombos, Bács m. – Jung K 1978: 73). Nem a leány erkölcsi botlása, a legény sértett hiúsága váltotta ki ezt a „büntetést”, mely hatásában sokkal több volt pajtáskodó évődésnél. Akár tragikus következménye is lehetett, ha a leány meg nem érdemelt megalázásként élte meg. Egy sajtóhír szerint az 1890-es években a kitáncolás szégyenét nem viselhetvén egy röszkei (Csongrád m.) leány a Tiszába ölte magát (az újsághírt idézi: Ethn. X. 1899: 333). Azt a megszégyenítő szokást is a férfiúi hiúság motiválta, amikor a menyasszony (vagy apja-anyja) a jegyváltás után meggondolta magát, visszalépett, s ezért a legény – bosszúból – a díszes jegykendőt jól láthatóan a csizmájába húzta kapcának vagy – másutt – szétszaggatva a kerítésre akasztotta (pl.: Kölesd, Tolna m. – Koritsánszky O. 1901: 273–274; Orosháza, Békés m. – Hajdú M.–Kovács F. 1965: 463; Mindszentkálla, Veszprém m. – Borók E. 1973: 58; Bag, Pest m. – Korkes Zs. 1988: 244; Sárrétudvari, Bihar m. – Madar I. 1993: 376–378).
A legény erőfölényét és a párválasztásban meglévő helyzeti előnyét kinyilvánító bosszúformák nem a faluközösség egészének, csupán a legények korcsoportjának egyetértésére, támogatására számíthatnak. A gombosiak szerint „a nép nagyon fölháborodott ezen [tudniillik a kitáncoláson], hogy ijen szégyent csináni, de a legény a magáét mégis megtette” (Jung K. 1978: 73). Azt sem állíthatjuk azonban, hogy mindazok, akik veszélyeztetettjei voltak az ilyen önkényeskedő megalázásoknak – vagyis a lányok és a lányos családok – egyértelműen helytelenítették volna e legényszokásokat. A Bódva vidékén például „a báli közhangulat mindig” a leány ellen fordult anélkül, hogy kutatták volna „az eset jogosságát” (Ruitz I. 1965: 597). A leány által kiprovokált, s ha nem is feltétlenül „igazságos”, de elkerülhetetlen válaszként értékelték tehát a közvetlenül nem érintettek. Úgymond: szégyellje magát a leány, mert csakis ő véthetett a párkapcsolatokat aprólékosan szabályozó illendőségi normák ellen. Érzelme kinyilvánításakor számításba kellett volna vennie az ilyen következményt is.
Abban, hogy az érzéseket rejtegető-palástoló leányillem íratlan szabályai az egyén számára valóban követhetőek, a konkrét élethelyzetben alkalmazhatóak lehessenek, nemcsak a családnak mint nevelőközegnek, hanem a leányok korcsoportjának is fontos volt a szerepe. Kiközösítették, súlyosabb esetben nyilvánosan „kikiabálták” a társai azt a leányt, aki megsértette az illemet. A korcsoporton belüli „büntetések” alkalmazását is befolyásolta persze az egymással rivalizáló leányok önbíráskodó hajlama. Abban a szélsőséges formájában mindenképpen, ahogy például a Bódvavidék falvaiban álltak bosszút a bálozó leányok a riválisaikon (gyakrabban azonban nem falubelin, hanem más faluból érkezetten): „Mikor megharagudott egyik lány a másikra vagy a szeretője azt táncoltatta, vitt magával egy ollót, oszt tánc közben a ollóval összenyirbálta a ruháját meg a nagykendőt, meg a haját is lenyírta” (Ruitz I. 1965: 578–579).

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me