A KÖZVÉLEMÉNY-BÜNTETÉS

Full text search

A KÖZVÉLEMÉNY-BÜNTETÉS
Az úgynevezett közvélemény-büntetés legfontosabb jellemzője (vö. Angyal P. 1933: 81), hogy nem történik meg a „vádlott” formális elítélése, mert nincs „bíróság”, nincs semmiféle eljárás. A vád szabatosan meg sem fogalmazódik, a vádlott tehát nem védekezhet ellene. A gyanúval és az erre alapozott azonnali ítélettel szembesül: tudomásul kell vennie, hogy az az embercsoport, melynek tagja, vétkesnek tekinti, s ezért alkalmaz ellene szankciókat. Ha tudja is, hogy ki volt elítéltetésének kezdeményezője, ki keltette rossz hírét a közösség előtt, csupán ő ellene – mint „rágalmazó” ellen – kezdeményezheti a jogorvoslatot az illetékes bírói fórumon. De az ott hozott, számára kedvező ítélet sem jelenti automatikusan a „felmentését” a közvélemény-büntetés alól: a gyanú bélyegét továbbra is viselni kénytelen.
Ez a jogelméleti megközelítés a modern társadalmak olyan, közvélekedést kialakító egységeire, csoportjaira is érvényes, melyeknek tagjai csak formálisan érintkeznek, esetleg nem is ismerik egymást személyesen: egy kisvárosra vagy egy nagyvárosi bérház lakóira, egy gyár vagy hivatal dolgozóira. A faluközösséget – bár az ítélkezés mechanizmusa hasonló, azaz formális jogi szempontból teljességgel „jogszerűtlen” – természetesen nem lehet azonos jellegűnek tekintenünk ezekkel az informális közvéleménycsoportokkal. A faluközösséghez tartozás eleve feltételezte ugyanis a nyilvánosságot. Annak nem is kényszerű, inkább magától értetődő elfogadását, hogy az egyéni életmegnyilvánulások a rokonok és műrokonok, a szomszédok és barátok – könnyen átlátható áttételek révén tulajdonképpen az egész falu – folytonos ellenőrzése alatt állanak. Senki nem tud s nem is akar elbújni a vizslató szemek, mindent meghalló fülek elől, hiszen a nyilvánosságtól való félelem, a rejtőzködés is elegendő lehet a gyanú felkeltéséhez. Ebből következik, hogy bár a közösség viselkedési normáinak betartását a szégyentől való félelem kényszerítette ki a faluközösségben, e kényszerítőeszköz nem szükségszerűen a valóban alkalmazott „megszégyenítő büntetéssel” azonos. Hiszen az egyén már felnevelődése során megtanulta: bármilyen normaszegése szükségszerűen kiváltja a közösségi helytelenítést, tehát eleve tartózkodott mindattól, amit szégyellni való cselekedetként, magatartási formaként ismert meg, tartott számon.
732A megszólástól a közösségi büntetés legenyhébb válfajától – való félelem persze azért lehetett hatékony kényszerítő erő, mert mindig voltak a közösségnek olyan tagjai, akiket okkal vagy ok nélkül „szájára vett a falu”. Végül is a megszólás viszonylag gyakori volta miatt tudták és tudják megfogalmazni a falubeliek az érdeklődő etnográfus számára, hogy az adott közösségben milyen erkölcsi botlásokat, illetve mely képességek-készségek hiányát érezték szégyellni valónak. Kecelen (Bács m.) például a személyre is, családjára is szégyen volt, ha valaki nem sajátította el a paraszti munkákat; ha nem tartotta rendben a lakását és a gazdaságát; ha a házastársak közötti civódás a különélésig és válásig jutott; ha a házasfelek valamelyike megszegte a házastársi hűséget; ha házasságkötés nélkül élt együtt férfi és nő (Örsi J. 1984: 847).
A megszólással büntetett normaszegés ilyen példái – máshonnan közölt megfigyelések bizonyítják – abban az értelemben általános érvényűek, hogy az efféle szabálytalanságokat a faluközösség sehol sem fogadta el „helyes” magatartásnak. Ugyane vétségek közösségi büntetésének kiközösítésig és nyilvános megalázásig fokozása azonban korántsem volt egyformán jellemző minden egyes faluközösségre. Még ugyanaz a közösség is másképpen ítélte meg a férfi és a nő azonos tartalmú vétségét. Nemcsak a keceliek, más falvak lakói is a szégyennél súlyosabbnak: bűnnek tekintették, ha asszony vétett a házastársi hűség erkölcsi parancsa ellen. A férfi hűtlenkedését csak enyhe rosszallás kísérte, a nő viszont számíthatott rá, hogy a piacon vagy az utcán nyilvánosan a fejére olvassák félrelépését, s tartósan kiközösítik.
A közösségi szankciók fokozásának, és a botlás, a vétek, a bűn súlyosságával nem mindig arányos voltának általánosításakor nemcsak a következetlenség ilyen példái miatt indokolt az óvatos fogalmazás. Azért is, mert a megszólásnál súlyosabb megszégyenítő büntetéseket az a közösség sem helyeselte egyöntetűen, amelyik egyébként hellyel-közzel élt vele. A végletekig fokozás felismert veszélye fejeződik ki abban a keceli vélekedésben, mely az öngyilkosságot a „népi ítélkezés” nem kívánt következményeként értelmezi: „Addig szekírozták, míg fel nem akasztotta magát” (Örsi J. 1984: 848). És a kiszámíthatatlan következmények elhárításának szándéka sejthető abban a „normában” is, mely szerint a pétervásári (Heves m.) ember „senkit sem akar […] megalázni, de azt sem szereti, ha őt alázzák meg”. Hiányzik tehát jogszokásaik közül a „társadalmi szankció” intézménye (Csizmadia A. 1983: 79).

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me