A HITBÉR VAGY MÓRING

Full text search

A HITBÉR VAGY MÓRING
Az ilyen szerződéseken belül önálló típust képviseltek az úgynevezett hitbér- vagy móringmegállapodások. Bár országszerte a legkülönbözőbb házassági szerződéseket – akár szóbeli szerződés volt, akár írásba foglalták – eléggé általánosan móringadásként, móringolásként emlegették, e szerződéstípus eredetileg nem a végrendeletet megelőlegező, hanem speciális funkciójú magánokiratot jelentett. Az özvegyen maradó házasfél számára fogalmazott meg vagyoni garanciákat, jellemzően a magtalan házasság esetére. Maga a hitbér – mely a bajor-osztrák eredetű Morgengabe ’reggeli ajándék’ > móring középkori jogszokással azonos jelentésű – a középkori magyar szokásjogban gyökerezik, s a városi jogból és a nemesség szokásjogából is kimutatható. Eredetileg a nő vételárát jelentette, a 18–19. századra azonban már jelentősen átalakult formájában létezett: a férj vagyonát terhelő afféle zálogjogként tartották számon, mely – feltételhez kötve vagy anélkül – a férj halála után vált esedékessé az özvegy javára. A falusi és mezővárosi móringmegállapodásokban, a nagyszámú publikált szövegből kitetszően, ez a szokásjogi felfogás fejeződik ki.
Tárkány Szücs Ernő azonban a dunántúli és az alföldi móringolás lényeges tartalmi különbségére is rámutatott. A Dunántúlon az első házasság előtt volt igazán jellemző a móring kikötése, s inkább a jegyajándék, a foglaló szerepét szánták neki. Gyakran kölcsönös ígéretet jelentett: a menyasszony általában fele összeget (illetve hozományának egy részét) kötötte le katra- vagy kontramóringként, mint amennyit vőlegénye móringként ígért. Arra nyújtott biztosítékot a megözvegyülő asszony számára a móring, hogy a házastárs örökségéből kiadott pénzzel vagy vagyontárgyakkal újabb házasságát megalapozhassa, megközelítően olyan értékben, amennyit hozományként a házasságba vitt, mivel szüleitől nem várhatta el újabb kiházasítását. Arra következtetett Tárkány Szücs, hogy a jobbágyvagyon egy részének hitbérként való 727lekötése, mely végrendelkezés érvényű volt, összefügghet a magvaszakadt jobbágycsalád hagyatékának a földesúrra háramlásával. Mivel Dunántúl-szerte eléggé következetesen érvényesítették ezt a földesúri jogot, az ellene való paraszti védekezés eszközének valószínűsíthető e jogszokás. Amiről ugyanis végrendelkezett a jobbágy, nem volt kisajátítható. Az Alföldön viszont a jobbágynépesség 18. századi újratelepedése, regenerációja közben – s utána sem – az úgynevezett deficiens jobbágyok hagyatékához való jogukat általában nem akarták – vagy nem tudták – érvényesíteni a földbirtokosok. Nem volt tehát szükség a kisajátítás elleni védekezésnek olyan jogi intézményére, mint a Dunántúlon. Ennek tudható be, hogy az első házasságkötéskor felettébb ritkán, inkább csak idősebb férfiak s özvegyen újra házasságra lépők ígértek menyasszonyuknak móringot – tulajdonképpen házassági ajándékot –, hogy fiatal és jó munkaerő jövendőbelijüket a vonzóbb konkurencia elől megszerezhessék maguknak. (A házassági, s ezen belül a móringszerződésekről összefoglalóan: Tárkány Szücs E. 1981: 349–368.)
Az özvegyi öröklést lehetővé tevő móringmegállapodások a feudalizmus korának jogrendszeréhez kapcsolódtak, s a 20. századra tényleges jelentőségüket elvesztették, hiszen a törvényes öröklés úgyis biztosította az özvegy haszonvételi jogait. Ennek ellenére: ahol eredetileg is része volt a lakodalmi szokáskörnek a móringolás, a dunántúli és az alföldi szerződéstípusok tartalmi különbsége is – némileg módosulva ugyan – évtizedekig tovább hagyományozódott.
A Dunántúlról származó, igen nagyszámú, nagy többségében 19. századi szerződésszöveg tanúsága szerint a keletkezés idejétől lényegileg függetlenül a magtalan házasság esetén esedékessé váló özvegyi örökrészben a „házassági ajándék” jelleg és a kölcsönösség a hangsúlyos és folyamatosan jellemző. (Szerződésszövegek: Siklós, Baranya m. – Mándoki L. 1961: 125–237; Mándoki L. 1987: 317–324; Mohács, Baranya m. – Mándoki L. 1965: 187–191; Kölked, Baranya m. – Mándoki L. 1972: 279285; Sopron környéke – Domonkos O. 1957: 319–324; Külsővat, Veszprém m. – Hofer T. 1957: 325–328; Győrújbarát, Győr m. – Timaffy L. 1984: 46–47.) Hasonló szokásjogi felfogást fogalmaznak meg a lakodalomismertetések is. Egy kölesdi (Tolna m.) leírás a 19. század végi szerződéskötési gyakorlat lakodalmi ceremóniába illeszkedését így mutatja be: a kézfogó napjának reggelén a két násznagy 10–10 forint ajánlásával-engedésével folytatta a „móring fölött való kocolódást” olykor délutánig, mert „nem volna illendő dolog, ha a leányt mindjárt az első szóra odaadnák”. A móring végül is a legény részéről 200–700 forint, a lány részéről pedig vagy egyszerű, vagy dupla „katonaágy” (egy dunyha, egy vánkos, egy felső és két alsó lepedő, két törülköző, egy abrosz és két szakajtóruha) szokott lenni. Ezt a móringot akkor kapja meg az özvegy, ha nem születik gyermekük, mert egyébként az összes vagyont ők öröklik. Nagy ritkán abban is megegyezhetnek – ez a katramóring vagy kontramóring –, hogy „kölcsönösen egyik a másiknak összes vagyonát örökli” (Koritsánszky O. 1901: 273). Szentgálon (Veszprém m.) szintén a kérők beszélték meg az ifjú pár hozományával és a jegyajándék jellegű móringgal kapcsolatos kérdéseket. Móringot azonban a 20. század elején már csak „gazdahelyeken” írtak, amit azután – így emlékeztek rá az 1940-es években – az első világháború utáni bizonytalan pénzérték tüntetett el véglegesen (Vajkai A. 1987: 68). Gelencsér József az 1970–1980-as években még részletesen fel tudta deríteni a Móri-völgy és a Zámolyi-medence (Fejér m.) 728falvaiban a móringolás szokását, mely azonban, ha a házasságok néhány százalékában a 20. század közepéig elő is fordult, az írásos források tanúsága szerint a 19. században volt igazán jellemző. E vidéken az emlékezettel elérhető időben csak az iparosok móringoltak pénzt; a parasztok körében „egy-két hold szántóföld vagy valamely szőlőterület (netán présház, pincével), esetleg házrész, máskor egy-egy tehén vagy borjú volt leginkább a hitbér”. Számon tartották az emlékezők a viszontajándékot, a katramóringot is, mely fogalomba itt is beletartozott a „katonaágy”. Abban sem történt módosulás, hogy csak az esetben vált esedékessé a lánykéréskor ígért s a házasságkötéskor írásba is foglalt móring, ha a férj közös gyermek születése előtt meghalt (Gelencsér J.–Lukács L. 1991: 401–403).
Az Alföldön – ahogy a fentebb idézett Szeged környéki példáink is mutatták – a 20. században éppen úgy, mint a korábbi századból publikált szerződések tanúsága szerint ennek előtte is, idős férfi–hajadon, özvegyember-özvegyasszony házasságkötésekor tartották kívánatosnak, hogy a vőlegény móringot ígérjen. Mivel az ilyen házasságokat jelentősen befolyásolta az anyagi érdek, természetesnek tekinthetjük, hogy a móring szó hovatovább a „vételár” hangulati-érzelmi többletjelentést is magába sűrítette, bár teljesen itt sem tűnt el az eredeti „vőlegényi ajándék” jelentéstartalom. Az Alföldön egyébként a szó jelentése is, az írásos szerződések tartalma is összetettebb (így bizonytalanabbul definiálható), mint a Dunántúlon. És nemcsak a hitbér eredeti funkciójának: az özvegyi öröklés biztosításának szükségtelenné válása óta, hanem korábban is. Sok helyütt általában az „örökséget” jelentette a móring, következésképpen az előzetes vagyoni egyezség írásba foglalása volt a móringírás. A jegyzői, lelkészi közreműködéssel írásba foglalt 19. századi házassági szerződések egy részében is vagy nem említik, vagy mellékes kérdésként kezelik a tulajdonképpeni hitbért – mintha fontosabbnak tekintették volna az eseti öröklés és az özvegyi jogok egyértelmű rendezését. Akadnak olyan házassági szerződések is, melyekben a vőnek ment legény magánjogi helyzetének s elvárható örökségének garantálása, máskor a leány házasságon kívül született gyermekének adoptálása volt az igazi téma.
Az Alföldön a 20. században még szokásos móringolás tényleges gyakoriságáról egyébként eléggé nehéz véleményt formálni. Ha pontos és viszonylag részletes is az újabb publikációkban a móring ismertetése, nem mindig dönthető el, hogy ehhez vajon az archívumokban talált 19. századi szövegek, a századelőre vonatkozó emlékek vagy a közelmúltig szokásos gyakorlat jelentette-e az elsődleges forrást. (18–19. századi házassági szerződések: Bács-Bodrog m. – Jung K. 1992: 26–36; Kopács, Baranya m. – Lábadi K. 1994: 190–210; Szentes, Csongrád m. – Papp Imre 1982: 229–260; Nagykőrös, Pest m. – Novák L. 1983: 81–88; Mezőberény, Békés m. – Szilágyi Miklós 1995b: 299–315. – Példák a móringolás 20. századi emlékére és/vagy gyakorlatára: Kiskunhalas, Pest m. – Papp L. 1941: 14–15; Mártély, Csongrád m. – Tárkány Szücs E. 1944b: 59; Orosháza, Békés m. – Hajdú M.–Kovács F. 1965: 462–463; Berettyóújfalu, Bihar m. – Szalay E. 1972: 367.)

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me