A HÁZASSÁG ÉS AZ ÖRÖKÖSÖDÉS

Full text search

A HÁZASSÁG ÉS AZ ÖRÖKÖSÖDÉS
Ennél is hangsúlyosabb témája volt a lakodalmat előkészítő szertartásos tanácskozássorozatnak annak tisztázása, hogy a szülők milyen vagyonnal tudják és akarják megalapozni az ifjú pár jövőjét. Az ilyenkor szóba hozott vagyonnak kisebb részét tették ki az önálló élethez szükséges, azonnal átadott felszerelési tárgyak. Érthetően, hisz a házasság általában nem jelentett tényleges önállósodást. Jellemzően a vőlegény családjához költözött az új asszony, illetve – kivételesen – a férj vőnek ment: apósa családja fogadta be. Kötelező erejű, bizonyos feltételek teljesülése esetén beváltandó ígéretek hangoztak el tehát arról, hogy milyen ingatlan vagyonra számíthatnak a fiatalok szüleik halála után, esetleg már életükben, ha öregedvén kiadják az örökrészt.
Az alkunak ez a része a helyi közösség által iránymutatónak tekintett öröklési rend hatása alatt zajlott: mindkét család eleve tudta, hogy megközelítően milyen ígéretek hangozhatnak el. Tudniuk kellett, hiszen a párválasztásban – minél módosabb volt a család, annál inkább – a vagyoni állapot előzetes felmérése, nem az ifjú pár vonzalma volt a döntő. Sztereotípiaként ismétlik a hajdani párválasztást ismertető néprajzi leírások azt az anekdotikus hangulatú élményelbeszélést, mely szerint a legénynek csak bejelentették a szülei az elhatározott házasságot, aki az „és kit vettem el?” formulával vita nélkül elfogadta a tőle független szándék teljesítését (vö. Bakó F. 1987: 72).
Az örökösödési rend befolyása alatt zajló alku azt jelentette, hogy a leány csak olyan mértékben számíthatott ingatlan örökségre, amilyen mértékben elismerték a leányágnak a fiággal azonos öröklését. A lakodalomleírások arról szólnak – és sokkal hangsúlyosabban, mint az elveket, nem a tényleges gyakorlatot tükröző jogszokás-ismertetések –, hogy a magyar parasztság öröklési szokásai jelentősen eltértek a törvényes öröklés szabályaitól: nem az 1840-es évek óta bírói úton már érvényesíthető egyenlő öröklést fogadták el alapelvként.
Az egyenlő öröklés – az „ősi” és a „szerzeményi” vagyon megkülönböztetésével – csak a nemesség öröklési szabályaként létezett a feudalizmus századaiban. A jobbágyparasztok – a földesuruknak az úrbéres állománnyal való rendelkezési jogát persze nem csorbíthatván – a fiúk előnyösítését tekintették szokásjogi alapelvüknek. 724Vagy minden fiú azonos mértékben örökölt, esetleg a szülőkkel maradó s tartásukat vállaló fiú élvezett némi előnyt – ez volt a magyarságnál majdnem kizárólagos fiági öröklés. Vagy valamelyik fiút jelölte ki az apa teljes jogú örökösének, a többi fiút pedig pénzzel vagy mesterségre taníttatással kielégítették – ez az úgynevezett törzsöröklés, mely azonban csak a nemzetiségi, főleg a német lakosságú falvakra volt jellemző. (Az örökösödési rendszerekről összefoglalóan: Tárkány Szücs E. 1981: 757–774.)
Már századunk első évtizedében azt panaszolták a szociális érzékenységű társadalomtudósok, hogy az egyenlő osztály elvének érvényesülése miatt elaprózódnak a parasztbirtokok. Ezért kezdeményeztek kérdőíves adatgyűjtéseket az örökléssel kapcsolatos jogszokások felderítésére, azt remélvén, hogy a törzsöröklés, mely jogelméletileg s a németországi tapasztalatok szerint a birtokosztódás hatékony ellenszerének látszott, beiktatható lesz a készülő magánjogi törvénybe. (A kérdőíves felmérések: Mattyasovszky M. 1904; Baross J. 1905.) E felmérések azt igazolták, hogy ekkorra már sokkalta nagyobb arányú volt a törvényhez igazodás: az egyenlő osztály elvi elfogadása, bár a fiúk valamelyes előnyösítése mint a fiági öröklés vagy a törzsöröklés.
A fiág előnyösítésével együtt járt, hogy a leányok csak a „tisztességes kiházasításra” – a lakodalmi költségek szülői vállalásán túl a kelengyére – formálhattak igényt. A 20. századi lakodalomismertetések szerint a menyasszony kelengyéjére való tréfás alkudozás és az ágyvitel majd mindenütt központi eseménye volt a ceremóniának. Ez a szokáselem szimbolikus kifejezője a szokásjogi felfogásnak: bár a törvényi lehetősége megvolt az egyenlő öröklésnek, a leányok megelégedtek néhány bútordarabbal (mely hovatovább az éppen divatos teljes szobaberendezéssé bővült), a saját ruházatukkal (mely nem a használhatóság, hanem a család presztízse szempontjából „fontosnak” ítélt, egy életre szóló ruhatárat is jelenthetett), s olyan textilneműekkel, melyeknek elkészítésében való közreműködésüket az asszonyi létre való felkészültségükként értékelte a közösség. Ezeken túl pedig csak az „asszony keze alá való holmikra” (például a kendermunkához szükséges munkaeszközökre), néhány állatra (például egy üszőre, melynek szaporulata is az asszonyi különvagyonhoz számítódott), kisebb szőlőterületre (különösen ha az eredetileg anyai örökség volt) számíthatott a leány. Ez utóbbiakat ugyanis szintén beleértette a szokásjog a „tisztességes kiházasításba”, hangsúlyozván, hogy mindez a személyes érdem jutalma és az asszonyi különvagyon része (a kelengyéről és ünnepélyes elszállításáról lásd pl. Bónis Gy. 1941: 296. Garam-völgyi; Bakó F. 1987: 93–107. palócföldi; Csizmadia A. 1979b: 40. ivádi [Heves m.]; Fél E.–Hofer T. 1966: 15–36. és Vasas S.–Salamon A. 1986: 200–204. kalotaszegi; Madar I. 1993: 244–245. sárrétudvari [Bihar m.] adatait).
Bár a család presztízsét kifejező, nemcsak a tényleges szükségletet szolgáló kelengye (stafírung) megőrizte szimbolikus jelentőségét, az egyenlő öröklés törvényi lehetősége a 20. századra – vidékenként más-más ütemben ugyan – mégis jelentősen átalakította a leányok öröklésével kapcsolatos szokásjogi felfogást. Az átalakulás a törvény és a szokásjog tudatos egyeztetésére törekvést jelenti: az elvi egyenlőséget elismerték a birtokos parasztok, de a hivatalosságot mellőző gyakorlatban – az „igazságosságra” hivatkozva – kisebb-nagyobb mértékben mégiscsak többet juttattak a fiúknak. Ez a törekvés fedezhető fel a 20. századi lakodalomleírások belső ellentmondásának 725hátterében. A hozományhoz tartozó bútorok, ruhaneműek, textilek tételes felsorolása, valamint a menyasszonyi ágy szertartásos kiadásának és elszállításának a szokáskörben betöltött hangsúlyos volta szimbolikusan azt sugalmazza, mintha a leány kiházasítása, változzanak bár a törvényes előírások, ezzel le is zárult volna. Ugyanakkor minden leírás hivatkozik a „vagyon a vagyonnal házasodik” szólásba sűrűsödő birtokos paraszti felfogásra, s ezzel a majdani ingatlan örökségért alkudozás meghatározó voltára kerül a leírás hangsúlya.
Az ellentmondás persze nem feloldhatatlan: valóban az ingatlan örökség körül zajlott az érdemi alku – a 20. században mindenképpen. Ahol az egyén számára áttekinthetetlen településnagyság miatt a leánykérés előtti puhatolózás házasságközvetítő öregaszonyok (gügyü, gyalogsátán) tiszte volt, elsősorban nem a személyes vonzalmat, hanem azt kellett kifürkészniük: vajon hány hold földet adnának a leánnyal (pl. Gyomán, Békés m. – Virágh F. 1960: 290–294; a szegedi tanyavilágban – Tömörkény I. 1963: 146–151; Gémes E. 1979: 76; Lele J. 1992: 491). Ezt a vagyoni egyezséget azután vagy írásba foglalták, vagy nem – vidékenként más és más volt a hagyomány szentesítette gyakorlat.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me