A LAKODALOM KÖLTSÉGMEGOSZTÁSA

Full text search

A LAKODALOM KÖLTSÉGMEGOSZTÁSA
Már a 19. században keletkezett lakodalomleírások is emlegetik, a 20. századi, mind részletezőbb ismertetések pedig különösen hangsúlyozzák, hogy a két család előkészítő megbeszélésén gondosan tisztázták – tisztázzák ma is – az esküvői lakoma költségmegosztását. Abból az alapelvből kiindulva, hogy a megvendégelés közös kötelezettség, a költségek megosztásának kétféle felfogása ütköztethető. Vagy fele-fele arányban vállalnak minden ráfordítást, tételesen arányosítva a saját gazdaságból származó naturáliákat és a készpénzkiadásokat; vagy a meghívott vendégek eltérő számát alapul véve ehhez arányosított hozzájárulást kalkulálnak ki. Hogy hol és mikor melyik felfogást részesítették előnyben, a helyi hagyomány volt az iránymutató: szokásjogi norma kötelezte az alkudozókat a „választásra”. Ez a norma azonban eléggé megengedő szokott lenni ahhoz, hogy feltűnő aránytalanság esetén érdemes legyen méltányosságra hivatkozni. Bár nincs rá adatunk, hogy ezt a költségmegosztást bárhol is írásos szerződésben rögzítették volna, az érintettek szerződés érvényűnek fogadták el – ugyanúgy, mint bármely más, az „adott szó” erejével szentesített, a becsületre apelláló vagyoni egyezséget. Ha utólag mégis jogvita keletkezett az elszámolás körül – erre egyébként ritkán, s a közelmúlt évtizedekben is inkább csak a gyors válás felforrósodott légkörében szokott sor kerülni –, az ítélkezésre felkért bíróság is a „helyi szokásra” – a jogszokásra – hivatkozva döntötte el: melyik megosztási elv az „igazságos”. A mezőberényi (Békés m.) tanács például 1841-ben a vőlegény apjának javára döntött, elfogadván érvelését, hogy tudniillik e kis mezővárosban lakó „németek közt fenn álló szokás szerént” a lakodalom fele költségét nászasszonyának 722kellett volna viselnie, tartozását mégsem akarja rendezni. Hiába hivatkozott az asszony arra, hogy az „általa vendégnek hívott kilenc ház beliekből csupán három család ment el a lakodalomra” (Szilágyi Miklós 1995b: 291).
A 18–19. században – a leírások szerint eléggé általánosan – három napig, olykor még tovább tartó s igen népes vendégsereg etetésével-itatásával járó lakodalmak voltak szokásosak. Ez – erre következtethetünk – bizonyára alaposan megterhelte a parasztokat, az aprólékos elszámolás tehát önérdekű kényszer volt. Indulatos túlzással, de nyilván nem egészen alaptalanul emlegette Tessedik Sámuel a szarvasiak (Békés m.) 3–4–5 napos lakodalmi tobzódásai, pazarlásai ellen kifakadva a legdöntőbb érvként a megterhelően magas költségeket. Példája szerint egy szerényebb vagyonú gazda akár három marháját is elemésztheti, ezzel gazdaságát végső romlásba döntheti a helytelen szokáshoz igazodás kényszerében (Tessedik S.–Berzeviczy G. 1979: 168–170). Hasonlóan érvelt az állami, a vármegyei közigazgatás is a 18–19. században, amikor a több napos lakodalmakat – eléggé hatástalanul, csak hosszabb távon némi eredménnyel – rendeletileg igyekezett korlátozni (lásd például Györffy 1. 1936: 323; Örsi J. 1990: 158. – Jászkunság; Implom J. 1971: 75–77. – Békés m. ).
Ha valóban annyira megterhelőek voltak a lakodalmi költségek, mint a „rossz szokásokat” kárhoztató kortársi vélekedések sejtetik, okkal-joggal pazarlónak tekintette volna a környezete azt az örömapát, aki nagyvonalúan magára vállalja a kiadásokat ahelyett, hogy alkudoznék. Csakhogy a szövegpanelekből felépülő eseti megállapodásokat nem a „végső anyagi romlástól” való félelem kényszerítette ki a paraszti közösségekben, így fel sem merülhetett a nagyvonalú gavalléria lehetősége, bármennyire módos volt is valaki. A lakodalomrendezés ugyanis csak látszólag a két érintett család egyszeri ügye. A kölcsönös megsegítés, de a viszonzás elvárása, azaz a faluközösségi szolidaritás a legszélesebb értelemben vett rokoni körre, gyakorlatilag a falubeliek összességére, sőt az eljövendő generációkra is kiterjesztette a kötelezettségek finom hálóját. Végül is ez határozta meg: milyennek is kell lennie az adott család presztízsét pontosan kifejező, de a közösség hathatós segítségével megvalósított lakodalmi vendéglátásnak.
A segítségnyújtásnak és a viszontszolgálat elvárásának egyik oldala, hogy minden meghívott étellel és itallal hozzájárult a maga megvendégeléséhez. Csak a 20. században vált szokásossá, hogy használati tárgyakkal – a háztartási eszközkészlet megalapozását jelentő nászajándékkal – is kiegészítették a vendégek az egy-két pár baromfiból, a levestészta közös elkészítéséhez szükséges tucatnyi tojásból, süteményből, néhány liternyi borból összetevődő ajándékukat. A naturáliákkal való hozzájárulás egyébként azokon a vidékeken is jellemző maradt, ahol – a paraszti polgárosulás jeleként – inkább már a boltból vásárolt tárgykészletben fejeződött ki a megajándékozás gesztusa. A peremterületeken pedig a közelmúltig az ételt-italt tekintették a kizárólagos, legalábbis a fő ajándéknak (lásd pl. Kalotaszeg – Jankó J. 1993: 147; Gombos, Bács-Bodrog m. – Jung K. 1978: 102; Mezőkövesd, Borsod m. – Dala J. 1976: 690; Hegyköz – Petercsák T. 1978: 83; Berettyóújfalu, Bihar m. – Szalay E. 1972: 372; Kecel, Bács-Bodrog m. – Nagy Varga V. 1984: 914).
A meghívottak hozzájárulása is, tárgyi ajándéka is kölcsönszerződések sorozataként határozható meg. A kölcsön meg nem adását a közösség legáltalánosabb büntető szankciója, a megszólás – illetve az ettől való félelem: a szégyen lehető elkerülése – 723eleve lehetetlenné tette. Mindenkinek számon kellett tehát tartania: kik várják el a viszontajándékot. Az ajándékok mennyiségét és minőségét is számon tartotta, ez azonban nem volt bonyolult feladat, hiszen csak a rokonsági fok és a személyes vonzalom is befolyásolta helyi normának kellett újra meg újra megfelelnie. A számontartás eleve megkövetelte az előzetes kalkulálást a bevételek és kiadások minden apró tételével. Ebben az összefüggésben pedig a legtermészetesebb gesztus volt a lakodalmi költségek megosztásáról folytatott, a külső szemlélő számára talán kicsinyesnek tetsző alkudozás. Ez ugyanis a „tartozások”, az „elvárások” finom szövevényének felfejtésével járt együtt: valaminek a viszonzása volt a meghívás, egyszersmind majdani viszonzások elvárása. Korántsem az egyszeri költségmegosztás, hanem a lakodalmazó két család hosszú távú presztízse volt tehát az alku igazi tétje.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me