AZ IVÁS ILLEMSZABÁLYAI A HELYSZÍNEK SZERINT

Full text search

AZ IVÁS ILLEMSZABÁLYAI A HELYSZÍNEK SZERINT
Az ivás nagymértékben szimbolikus cselekmény, ezért lényegesek azok a mozzanatok, amelyek mintegy átemelik ebbe a szférába. Az ivás etikettje tulajdonképpen arról szól, „miként lehet a társadalmi kapcsolatokat fenntartani és szimbolikus értékekkel ellátni” (Wolf, E. 1973: 339).
Más az illeme a saját borfogyasztás alkalmainak, mint a kocsmai ivásnak. A szőlőtermelő vidéken a pincézésre való meginvitálás a barátság legkifejezőbb gesztusa volt. Egy múlt századi szerző egyenesen a „nagy magyar barátság” kárhozatos tettének nevezi a közös őszi–téli pincézéseket, mivel addig tartottak, míg „húsok s borukban tart”, s így a nyári munkák idejére nemcsak inni-, de ennivalójuk is alig maradt (Hölbling M. 1985: 112). Azzal, hogy a gazda saját borával tiszteli meg vendégét, nemcsak barátságát nyilvánítja ki, de valami módon le is kötelezi, tulajdonképpen szimbolikus tőkét gyűjt. Ezért is van nagy hangsúly a kínálás barátságosságán, az ivást társadalmi aktussá nyilvánító szimbolikus gesztusokon. A házigazdának újra és újra kínálni, „köszönteni” kell vendégét: „Tessék, fogadjad!” „Isten éltessen minket!” – mondják minden poháremeléskor. A vendégnek is illett a köszöntést viszonozni, és illett dicsérnie a bort, még akkor is, ha az már-már ihatatlan volt. Igen gazdag volt a tréfás ivási köszöntések folklórja, mint: „Bort iszik az útonjáró, Akár paraszt, akár báró!” (Csete B. 1954: 237). Ha a házigazda megfeledkezik a kínálásról, vendége tréfásan figyelmezteti: „Elfelejtkeztél a jó nevelésről!” A szemnek is meg kellett adni a magáét, ezért ivás előtt szemmagasságba emelték a poharat, és átnéztek rajta, ezután még magasabbra emelték, s ekkor mondták a köszöntőt.
Ha többen ittak együtt, több játékos szokással adták meg a módját, például így: „Ittunk, ittunk, mindig ittunk, mégis szomjaztunk. Ácsi bácsi, Bíró bácsi, Most iszik XY.” Annak a nevét mondták, akihez odavitték a poharat (Nagyrákos, Vas m. 1989). 679„A hagyományos magyar borozás a poharazgatás, lassan iszogatás, miközben beszélgetnek, történeteket mondanak (kvaterkáznak)” (Kósa L. 1984a: 78).
A vendéget is kötelezte az illem, nem illett gyorsan, egy szuszra kiinnia a poharát, csak a pohár felét (Szabó Pál 1955: 57). Mihályfán három pohár borral kínálták meg a vendéget, azon az alapon, hogy: „Három a magyar igazság.” Az idő és ital szinte tüntető rászánása fontos illemszabálya volt a közös ivási alkalmaknak. Ugyanezért a sietség és a spórolás bármely apró jele sértésszámba ment.
Az iváshoz hozzátartozott a koccintás is. Ennek is megvolt a szabálya: „Vigyázni kellett, mert ha valaki nem a pohár oldalával koccint, hanem a fenekével, akkor az azt jelenti, hogy a többit lenézi” (Soós M. 1943: 3). Másutt meg éppen az volt a szokás, hogy nemcsak a pohár tetejét, de az alját is összekoccintották.
A hagyományos férfi ivóhelyek redukálódásával a kocsma jelentősége a férfiak kapcsolattartásában megnőtt. Korábban „leginkább csak a dologtalan és szolgálat nélküli fiatalság” (Szeremlei S. 1911: 431), meg a „korcsmás emberek” jártak oda. A komolyabb férfiember egyenesen tüntetett vele, hogy ő „a kocsma küszöbét nem lépte át”. Az idősebb korosztály kocsmakultúrája ma is bizonyos korlátozásokat ír elő. Nem illik például névnapot itt ünnepelni: „Nem az utcaárokban születtem, van házam, gyertek oda” (Fél E.–Hofer T. 1972: 335).
A kocsma ugyanakkor ma fontos helyszíne a férfiak kapcsolattartásának. Könnyen kerül barátságtalan hírbe az, aki elkerüli a kocsmát. De a túl sűrű odajárás is helytelen: „Kocsmába is járni, de részegnek se lenni, ez itt a törvény” (Szabó Pál 1955: 55).
A kocsmában a meghívás ugyanolyan kötelesség volt, mint a meghívás elfogadása és viszonzása. Egy rövid távú csere ez, a barátságos viszony bizonyítása és megerősítése érdekében. Nehéz kilépni a „mindenki kér mindenkinek” normából, amit az is súlyosbít, hogy a kilépni akaró italbíró képességét kérdőjelezik meg társai: „Mi az, nem tudod meginni? Beleunszolják az emberbe az italt” (Mihályfa, Zala m.).
A nem viszonzott italmeghívást szamárpohárnak hívják. Ez nagy szégyennek számít, de elkerülésére vannak kiskapuk, hallgatólagos megoldások. Ilyen a megszökés: „Kimegyek vizelni, azt mondom, majd jövök vissza. Azt elszököm haza” (Varsány, 1971). Elfogadható az ital kikérve-otthagyása is. Egy varsányi özvegyasszony így okította fiait kocsmába menés előtt: „Szamárpoharat ne igyatok, hanem kérjétek ki, és hagyjátok ott. Hogy nehogy mondják, hogy ennek kértem, és nem fizette vissza.” Sértődést elkerülő megoldás a viszonzás elnapolása is.
Az ivási szokások illeme nem mutat mindenütt azonos képet. A polgárosultabb Héderváron (Moson m.) a kocsmai férfiivás kevésbé „parasztos” formája is él: „Minálunk az volt barátok közt a szokás, hogy mindenki magának kért, amit akart. Nem szerettem a kört. Hogy például voltunk hatan, akkor 6 fröccs. Annyit meginni már fölösleges, az pazarlás. Van olyan baráti kör, ahol körivás van, de nem sok.”
A kocsma megnövekedett jelentőségében szerepe van a sör divatitallá válásának is, amely nemcsak a bort, de a borivással járó szertartásosságot is kiszorítja. A sörnek, úgy is mondhatnánk, hogy „nincs kultúrája”, lehet akár üvegből, állva, gyorsan meginni, s így épp az marad ki a sörivási kultúrából, ami a bor ivását társadalmi cselekménnyé 680lényegítette át. Ugyanakkor a sör „demokratizálta” a férfiak ivási gyakorlatát.
A „kocsmahasználatban” ezzel együtt – különösen szőlőtermelő vidékeken – mai napig érzékelhetők a rétegkülönbségek, amit azonban a nemzedéki különbségek már átvágnak. A kocsma elsősorban a volt szegényebb rétegek, s a fiatalabb korosztályok találkozási helye.
A női iváskultúra lényegében különbözött a férfiakétól: elfogadták bizonyos helyzetekben, de nem helyeselték, ha nagyobb nyilvánosságot kapott. Nőknek nem illett kocsmába járniuk, sőt, egyenesen hangsúlyozniuk kellett az ottani járatlanságukat. A nőknek az ivásmódja is eltért a férfiakétól. Minden látványos gesztust nélkülöző, és hangsúlyozottan mértékletes kellett hogy legyen: „A lányok és asszonyok a poharat köszöntés nélkül emelik a szájukhoz, és kis kortyokban isznak megszakításokkal” (Fél E.–Hofer T. 1972: 212).
A nők nemcsak másként ittak, de gyakran mást is. Korábbi időszakokban gyakran olvashatunk a mézes pálinkáról és mézes borról mint kifejezetten asszonyoknak való italról. A lagziban régebben ezt kínálták az asszonyoknak, míg a bolti likőrök ki nem szorították (Balázs G. 1990: 219).
Korábban voltak a női ivásnak is hagyomány szabályozta közösségi alkalmai, mint például a paszita vagy poszrik. Ilyenkor a frissen szült asszonyt komaasszonyai nemcsak étellel, de itallal is ellátták: „A komaasszonynak ugyanis első és fő kötelessége a csak most szült asszonyt fájdalmai enyhítésére pálinkával jól tartani” (Hölbling M. 1985: 112). Hogy ez esetenként komolyabb méreteket öltött, arra utal az a barkó vidékről 1829-ből származó adat, mely szerint a pap a „poszrik alkalmával szokásos együttevéseket és ivászatot” a bírák és esküdtek segítségével kívánta megszüntetni (Paládi-Kovács A. 1982a: 131). Palóc vidéken a tehetősebbeknek külön „poszrikos üvege” volt erre az alkalomra (Kapros M. 1986: 201). Különleges alkalom volt néhány vidéken az asszonyok húshagyókeddi közös ivása, az ún. asszonyfarsang is (Fél E. 1941: 114; Jávor K. 1969). De a női ivás engedélyezett alkalma volt a lakodalmi főzéshez tartozó csigacsináló is.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me