AZ ASZTALI SZOKÁSOK ILLEME: AZ ÉTKEZÉS

Full text search

AZ ASZTALI SZOKÁSOK ILLEME: AZ ÉTKEZÉS
Az étkezés mint kulturális reprezentáció igen összetett, és számos ideológiai mozzanattól van áthatva. Ez annak ellenére igaz, ha sok szempontból igazat is kell adunk Szuhaynak abban, hogy a falusi társadalomban „az étkezési etikett kevésbé kidolgozott” (Szuhay P. 1980: 28).
Már magának az asztalnak is szimbolikus jelentése volt, épp ezért nem lehetett például ráülni vagy gyereket tisztába tenni rajta. „Azt tartották, ahová a Jézus testét naponta háromszor-négyszer teszik, ne szentségtelenítsék meg” (Gémes E. 1977: 227).
Az asztali ülésrend legfontosabb szabálya az volt, hogy az apa ült mindig az asztalfőn, családfői méltóságát ezzel is kinyilvánítva és megerősítve. Helyét még a legmegtiszteltebb vendégnek sem adta át. A hagyományos elrendezés szerint az asztal fő helye a két ablak között volt. Az apa mellett jobb kéz felől ült idősebb, bal kézről fiatalabb fia. Az öregebb fiú mellett ült a leány (Csilléry K. 1949: 20). Az asszony helye általában az asztal sarkán volt. A nem és kor elve tehát az asztali ülésrendben 676is érvényesült. Megjegyezzük, hogy az utóbbi évtizedek változásai éppen az étkezés rendjének nemekhez kötött szabályait kezdték ki legjobban, s ennek egyik legfontosabb jeleként megszűnt a „nők kirekesztése” (Szuhay P. 1980: 27). Gyermek csak akkor ülhetett az asztalhoz, ha már komoly munkát végzett.
Az étkezést a férfiak azzal is megtisztelték, hogy erre az alkalomra „mindig letették a kalapjukat” (Vecsey F. 1979: 19). Az étkezés illemének részeként szabályozott volt annak ideje is. A norma azt írta elő, hogy amikor a családfő hazaért, feleségének már tálalnia is kellett az ebédet. Régebben az étkezést imával kezdték, és „csendben, beszélgetés nélkül folyt le” (Csizmadia I. 1982: 12). „Most enni kő, nem beszélgetni” – szóltak rá a gyermekekre is (Nagy Gyula 1975: 419).
A kenyeret a gazda szelte az egész családnak. A kenyérrel való egész bánásmód, szimbolikus fontosságának megfelelően erősen szabályozott volt. Simára illett levágni a szeletet, különben szóvá tették. A megfelelő mennyiség levágása utána a kenyeret a helyére tették, hogy „né szógájjon itt soká. Ne álljon az asztalon” (Pánczél J.-né 1980: 77). Ha a földre esett egy darab kenyér, fölvették, megcsókolták és megették.
Az ételből a gazda szedett először magának. Mikor még közös tálból ettek, a legfőbb illemszabály az volt, „hogy nem volt szabad a másik elé nyúlni még a húsért sem. Az volt a szokás, hogy mindenki maga elől vett” (Szigeti Gy. 1985: 29).
Evőeszközként régebben csak kanalat és a saját bicskájukat használták. A húst kanállal emelték ki a tálból, „aztán kézbe fogva földarabolták” (Hoss J. 1955–1965: 118). A villa térhódításának időszakában egy, a hagyományos evésstílushoz ragaszkodó férfi így érvelt: „Azé atta az Uristen a két kezem, hogy avva egyek, nem csúfoskodok véle, hogy megszúrjam a számat” (Csilléry K. 1951: 69).
Az evéshez használt kanalat megmerítik a tálban, majd „a tányér széléhez érintik a kanál alját, s ott végighúzzák, hogy a cseppenni akaró levest letörüljék. Azután a kanál alá kenyérszeletet tartanak, hogy a levest le ne csepegtessék és úgy viszik a szájukhoz (…) mintegy 50–60 centiméternyire” (Szállási S. 1930–1935: 51). A férfiakhoz, illetve a nőkhöz tartozó evésmód illeme különbözött, a nők viselkedése ebben a helyzetben is bizonyos önkontrolit hangsúlyozott. A férfiak „asztalról, a tányérhoz mélyen lehajolva, a nők állva, sarokba félreülve, a tányérukat kezükben tartva, kihúzott testtartásban ettek” (Szuhay P. 1980: 27). Szokás volt evés végeztével a tányért kenyérbéllel kitörölni, „hogy jó idő lögyön”. Evés közben nem illett inni.
Az evéssel összefüggő olyan „testi reakciókban”, mint például a csuklás, böfögés – amelyek Szuhay szerint a reneszánsz óta fennmaradt hatások –, a paraszti illemkódex nyilvánosság előtt sem lát kivetnivalót (Szuhay P. 1980: 28).
Az étkezés olyan komplex kulturális tevékenység, amely illemszokásokkal is aláhúzta a családfői hatalmat, valamint az étel tiszteletét. Alkalmat nyújtott a közös családi evés a gyermekek nevelésére is. Ha le akarta rántani az anyja tányérját, az apa rászólt. Ha még ezután is próbálkozott, rávágott a kezére. Az ételben nem volt válogatás. „Addig nem kapsz mást, míg azt meg nem eszed” (Gémes E. 1979: 17).
Korábban a beszélgetésre is jobban alkalmat adott a közös étkezés. A férfiak utána még az asztalnál maradtak, és pipaszár mellől beszélgettek (Szállási S. 1930–1935: 52).
677Még az ennivaló beosztásának is volt „illeme”. Például a keddi farsangi fánkból „kövér csütörtökre is illett, hogy maradjon” (Martonné 1983: 52).
Ha vendég érkezett, amíg a család az asztalnál ült, megkínálták. A meghívást azonban „nem illett” komolyan venni, hiszen tányért, kanalat nem is adtak neki. Az invitáló szavakra a vendégnek így kellett válaszolnia: „Köszönöm, én már elvégeztem. (…) Csak egyenek Isten áldásával” (Szállási S. 1930–1935: 52).
A munkaintenzitásnak a kapitalizmus korában való növekedése fellazította az étkezéshez tartozó szabályrendet: „Délben az anyám az asztalra tötte az ebédöt, oszt az szödött és övött előbb, aki hozzájutott, hogy mán möhessön is dolgozni, mert a munka mindönnél előbbre való volt”.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me