A PARASZTI SZOCIALIZÁCIÓ KULTURÁLISAN JÓVÁHAGYOTT ESZKÖZTÁRA

Full text search

673A PARASZTI SZOCIALIZÁCIÓ KULTURÁLISAN JÓVÁHAGYOTT ESZKÖZTÁRA
A paraszti nevelést a gyermekek korai munkába vonásának társadalmi kényszere alapvetően meghatározta, az erre való felkészítés pedig szigort és keménységet kívánt. A kényeztetést épp ezért a legnagyobb nevelési hibának, „uraskodás”-nak tartották.
Alapelv volt a keménység, amely a juttatási és büntetési rendszerben egyaránt érvényesült. A mai helyzettel szöges ellentétben régebben „nem nagyon segélyezték a fiatalokat, még ha lett volna is miből. Azt mondták, nem jó a gyereknek nagy darab kenyeret adni, mert elmorzsálja” (Diós S. 1975: 61).
A nehéz helyzetekből sem „mentették” ki azonnal a gyermeket. A szolnoki Lévai János, amikor gyermekként elment tutajozni a komájával árvíz idején, s a víz elsodorta őket, hiába kiabáltak segítségért. „Az apám visszakiabált nekünk, ha bementetek, gyertek is vissza.” Egy óra hosszat hagyták őket kínlódni, mielőtt segítségükre siettek (Lévai J. 1980: 8).
Azt tartották: „Szeresd a gyereket, de úgy, hogy azt a gyerek ne tudja!” (Szigeti Gy. 1985: 50). A keménység tehát nem szeretetlenséget jelentett, hanem nevelési elvet, ami a kedvesség megnyilvánulásait nem zárta ki. Hiszen kenyérsütéskor anyjuk külön „kiscipót” sütött a gyermekeknek, a kalácstésztából pedig „madarat”. De a gyerekek kapták disznóöléskor „a fülét meg a farkát”, s apjuktól madárlátta kenyeret. Ritkán esett meg, hogy aki tehette, ne vett volna gyerekének vásárfiát (Szigeti Gy. 1985: 51–52).
A jutalmazás sem volt ismeretlen a paraszti nevelésben, bár mint láttuk, főleg munkára serkentő eszközként. Az ajándékot azonban nem kapcsolták össze olyan teljesítménnyel, ami kötelessége volt. A dicsérettel, a kisgyermektől eltekintve, csínján bántak, attól tartva, hogy a gyerek „elhiszi magát”. Inkább a háta mögött dicsérték. „Megelégedettségüket a szülők azzal fejezték ki, hogy (…) önállóan megoldandó feladatokat adtak nekik” (Gazda K. 1978: 211). Nagy dicséretnek számított, ha az apa a gyerek „fejére simított és azt mondta: »Jól van fiam, nagyra nősz«” (Martonné 1978: 130). Ugyanakkor a gyermekekben állandóan tudatosították függő helyzetüket, azt, hogy szüleik kenyerét eszik: „Mindig fájt, hogy az ennivalót és a ruhát felhánytorgatták. Az én szüleimnél, de az egész osztályomnál is, ez általános szokás. Még ott is, ahol van mit enni” (Veres P. 1937: 29).
A hibák kezelésének és a büntetésnek igen gazdag skálája volt. Általános gyakorlat volt, hogy a feladat kiosztásakor tudatták a gyerekkel, hogy milyen büntetés jár neki, ha a feladatot nem, vagy elégtelenül teljesíti (Nagy O. 1989: 90). A kisebb gyermekkel gyakoroltatták a feladatot, majd érdem szerint dorgálták, illetve dicsérték.
A pár éves gyermek nevelésében fontos szerepe volt az ijesztésnek. Ijesztik irreális alakokkal, mint például a boszorkány, ördög, de reális alakokkal is: állatokkal vagy a különböző mesterségek képviselőivel (kéményseprő, rongyszedő stb.), de cigánnyal vagy akár a pappal is (Hoppál M. 1969: 254–255). A pár éves gyermeket gyakran ugratták, s ha elhitte, kinevették. A kisebb hazugságot is megengedhetőnek tartották, hogy rávegyék valamire.
A nagyobb gyermekeknél a helyes viselkedés tanítása kevésbé direkt formában 674történt. A tiltásnál nagyobb hangsúlyt kapott az idősebbek személyes példája, illetve a példázatok.
A gyermeket, ha valamibe belekezd, jó tanáccsal látják el, de ha valamit mégis rosszul tesz, felelősségre vonják. Ennek bevett formái a szemrehányás, szidalmazás és a megszégyenítés is: „Te gyámoltalan köjök, erezd ki a malacokat legeltetni, az neked való” (Lévai J. 1980: 19). Szokásos büntetés a megvonás is. Nem engedték játszani őket, vagy lefelé fordítva találták a tányérjukat a vacsoraasztalon, ha nem értek haza idejében. A verés bevett nevelési módként „napirenden volt”. De az a nézet sem volt ismeretlen, hogy „ne bántsd a jót, még jobb lesz, hiába ütöd a rosszat, még rosszabb lesz” (Szigeti Gy. 1985: 49). A verést általában figyelmeztetés előzte meg: „vigyázz, míg szépen vagy!” (Csete B. 1954: 24). Ha a gyermek a tettét bevallotta, ez általában nem számított enyhítő körülménynek.
Úgy tartották, hogy az apának gyereke fölött annak nagykorúságáig van „testi fenyítő joga”, ami nem jelenti, hogy mindenki élt is ezzel a joggal (Papp L. 1941: 25). Az anyának is joga volt gyermekeit megfenyíteni. „Anyám sokszor elmondta, egyik kezemben a bot, a másikban a kenyér. Megszöktök, ha úgy nem viselkedtek, mint kell. Az én fejemre szégyent nem hoztok” (Böde, Zala m.) Egy varsányi anya fiával minden reggel levágatott egy vesszőt, amivel szükség esetén jobb belátásra bírta. A féktelen gyerekből tisztességes ember lett, s ezt anyja vesszős módszerének tudja be.
Sok esetben maga a fiatal jelezte a határt, amikortól már nem fogadta el ezt a nevelési módszert: „16 éves koráig megvertem a fiam, akkor megfogta a kezem, most már többé nem versz meg” – mesélte egy varsányi anya. Mátraderecskén (Heves m.) a fiúk verését azokban az esetekben tartották indokoltnak, ha későn mentek haza, káromkodtak, nem jól végezték a rájuk bízott munkát vagy ha verekedtek. A lányokét meg akkor, ha kimaradtak vagy ha csúnyán beszéltek (Veres L. 1975: 145). A verésnél is drasztikusabb módszer volt az ólba zárás. Volt, ahol a disznóólba, másutt a tyúkólba zárták a rossz gyermeket.
A lányok nevelésében kulcsfontosságú volt a szégyenre nevelés. Már pár éves koruktól „nem szégyenled magad?” – felkiáltással tudatosították benne, ha elfelejtkezett önmagáról, például felcsúszott a szoknyája. Nagyobb leánynál pedig az számított szégyennek, „ha túl sokat mutatott meg a világnak belső szükségleteiből”, akár fizikai, akár lelki értelemben (Friedl, E. 1965: 85).
A lányok nevelésében a szégyent támogató fontos módszer volt az elrettentés. Szinte metaforikus túlzással fogalmazták meg, milyen büntetés vár rá, ha letér a tisztesség útjáról: „Ha megesel, még a beledet is kitaposom!” (Dobos I. 1981: 133). Az elrettentéshez hozzátartoztak a „példázatok” is arról, hogy ki hogyan járt (Nagy O. 1982: 26).
Ez a nevelési módszer egyébként az egész paraszti szocializációt jellemezte. Az tehát, hogy nem a lelkiismeretet fejlesztették a gyermekben, hanem tudatosították benne a közösség ítéletét arra az esetre, ha hibázna (Nagy O. 1982: 26).
Ahogy a lányoknál a szégyen, a fiúk esetében az önérzet kifejlesztése bírt hasonló fontossággal, hiszen ez a belső készség elengedhetetlen volt becsületük megvédéséhez. A legkisebb kortól fejlesztették bennük ezt az „erényt,” először kedélyes csipkelődéssel, tréfás gúnnyal, de később sértő csúfolódással is, amit tudni kellett állni (Csete B. 1954: 52).
675A szocializáció a szülőknek való feltétlen engedelmességen alapult, de a család korábbi hatalmi rendszerének módosulása új helyzetet teremtett. A szülők és általában az idősebbek által reprezentált hagyományos tekintélyek érvényessége ma, a megváltozott társadalmi-gazdasági viszonyok közepette megkérdőjeleződik. A nemzedékek között fölerősödő küzdelem során az idősebbek elismerését „lebecsülésük váltja fel. (…) Felcserélődnek a szerepek, s bizonyos értelemben a fiatalok válnak az öregek nevelőivé” (Dobrowolski, K. 1972: 26–27).
Egyik legfontosabb változás, hogy a szülőgeneráció a gyermekekkel kapcsolatban megváltozott aspirációknak köszönhetően nem adja át a munka kultúráját. Előtérbe kerülnek ugyanakkor a fiatalok szükségletei, igényei.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me