Munkára nevelés

Full text search

Munkára nevelés
A gyermek családon belüli nevelése szinte egynek vehető a munkára neveléssel. A munka volt az erények foglalata, annál is inkább, mert nemcsak tevékenységi formákat sajátított el a gyermek, hanem az ezekhez kötődő erkölcsi normákat is.
669A szülők gyakran kényszerűségből is kivitték a gyermekeket a földre. „Láttuk, hogy csinálják, belénk rögződött már kiskorunkban ez a munkaszeretet” (Bakonya, Baranya m.). De ne idealizáljuk túlságosan a képet, nem minden gyerek mutatott egyforma lelkesedést: „Engem az apám oda ültetett, nízzed, hogy kapálom, de nem níztem én! A (…) nyomorúság csak ráviszi, hogy az ember megtanulja” (Hofer T. 1950: 466).
A hagyományos faluban a gyermek 12–16 éves kora között tanulta meg a legtöbb munkát. Ebben az életkorban minden munkát megmutatnak nekik, és különlegesebb fogásait, könnyítéseit is megmagyarázzák. A munkára nevelésnél a fokozatosság elvét követték. „Apám azt mondja a kocsin: Amíg rágyújtok, fogd a gyeplőt! Aztán van úgy, hogy nálam marad végig.” A másik fontos munkára nevelési módszer a dicséret volt. Biztatják, dicsérik: „Nem te fáradtál el, hanem a kapa!” (Fehér Z. 1970: 19). Amíg a gyermek meg nem tanult egy munkát, addig rendszeresen dicsérték, később már nem járt érte dicséret. Az önérzetét is fölpiszkálták: „Hadd lássuk, hogy tudsz dolgozni, jó löszöl-e menyecskének?” (Fehér Z. 1970: 21). A közösség is segített a gyermek ambíciójának felébresztésében. Az ismerősök bekiabáltak a dűlőről: „Könnyű nektek, mer már segítcségetek is van! A gyerekek ezt boldogan hallgatták. (…) Akkor élvezte a gyerek a lóhajtást igazán, ha látták is” (Nagy Gyula 1975: 420).
Jó serkentés volt a megszégyenítéstől való félelem is. „Vakborozdát még gyerekembernek is szégyen volt hagyni”. A csoportban végzett munkának különösen nagy nevelő szerepe volt. A közös munka beszoktatta a kezdőket a munka ritmusába. „A hátulsót megharapja a kutya!” – ez volt a szójárás (Nagy Gyula 1975: 421–422). A kiskorú gyermeket, ha lemaradt, kisegítették.
A munka „dicső” volt egy gyermek számára. Bizonyos jutalmak, juttatások kapcsolódtak egy-egy nehezebb munka elvégzéséhez, és ez is az ösztönző mechanizmus része volt. A serdülő fiúgyermek hiába kérte apját, hogy pipázhasson: „Majd ha már előttem kaszálni tudsz a saját kalapálta kaszáddal.” Ettől fogva egyre gyakrabban próbálgatta, s mikor végre megtanult kaszálni, kapott pipát (Lele J. 1972: 5).
Nem minden hátsó szándék nélkül kapott a gyermek ajándékba munkaeszközt. Az 5–6 éves vásárhelyi gyereknek szokás volt karikást hozni a vásárból. „Ezt nagyon számon tartották, mert nagy dicsőség volt. Igen ám, de a karikással már a kismalacokra vigyáztak” (Nagy Gyula 19.75: 420). Így vonták be egyre nehezebb munkákba. A fiatalok munkába fogásánál sokszor nyilvánult meg egyoldalú, oktalan keménység. Az volt az alapelv: „hadd szokja meg a munkát”. „Fiatalembert, ha este agyonütik, reggelre feltámad stb.” (Veres P. 1939: 50).
Említést kell tennünk a gyermekek munkára nevelésével kapcsolatban a rétegkülönbségekről. „A törekvést illetően nem volt különbség, (…) csak a feladatok jellegében. (…) A szegényebb családoknál a gyermek munkáját a szükséghelyzetből fakadóan vették igénybe, a gazdacsaládnál meg napszámost takaríthattak meg általa” (Kapros M. 1989: 18). Különbözött némileg az átadott munkakultúra is. Márkus István a szegényparaszti stratégia fontos részének látta, hogy gyermekeikbe „erős individuális feltörekvést, helytállási virtust” neveltek (Márkus I. 1980: 22). Az önálló parasztgazdaság vezetéséhez pedig inkább hozzáértés, szervezőkészség kellett, mint virtuskodó fizikai teljesítmények. A gazdafiatalok munkára nevelésében a személyi felelősségen, a szegényebbeknél pedig a kitartáson volt a hangsúly.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me