BŰN, NORMASZEGÉS

Full text search

BŰN, NORMASZEGÉS
Bűnnek a norma nyílt megszegése számított. A bűn mögött azt az eszményt fontos meglátnunk, amelynek megsértését a bűnben elítélték. A népi jogérzékelés a társadalomnak a törvényekben kifejezett erkölcsi értékítéletén alapszik, azonban nem teljesen azonos azzal. Egyik legfontosabb eltérés, hogy ellentétben a tételes joggal, parasztságunk körében az adott szónak „minden tételes rendelkezésnél nagyobb szerepe volt”, s megszegését bűnnek tartották (Börcsök V. 1967: 137). De kevesellték a törvény szigorát a rágalmazással, becsületsértéssel kapcsolatban is: „Aki a becsületemben megbánt, sokkal nagyobbat vét ellenem, mint aki meglop” (Papp L. 1941: 71). A korábban megismert becsületcentrikus értékrend tehát a joggyakorlatban is kifejeződik.
Egyes esetekben viszont épp a népi jogérzékelés a megengedőbb. Így például a tulajdon nagy tiszteletnek örvend parasztságunk körében, de lazítja a norma szigorát a tulajdon fogalmának értelmezése. Az állatnak például bizonyos határok között lehetett eleséget „vinni” a máséból is. Igaz, hogy ezzel a „lehetőséggel” inkább csak a szegényebb rétegek éltek, s a gazdák, a potenciális károsultak sokkal szigorúbban értelmezték a normát. A gyümölcs is ilyen határeset a magántulajdonban. A népi jogszokás a helyben fogyasztást jóváhagyja. Bizonyos törvények áthágása pedig, mint a legények véres verekedése, lopása egyenesen virtusnak számított.
Összességében az élet és vagyon elleni vétségek területe az, ahol a nép jogérzékelése legközelebb állt a tételes jogi felfogáshoz (Tárkány Szücs E. 1981: 784). Parasztságunknál mindvégig érzékelhető a hatóságokkal szembeni általános bizalmatlanság. Ennek következménye az a törekvés, hogy életüknek egy részét kivonják e szabályozás alól. Ez akkor is így van, ha magának a népi jognak nagy része éppen a hivatalos jogból „szállt alá”.
Hozzá kell tennünk, hogy magán a népi joggyakorlaton belül is létezik feszültség, gondoljunk csak a házasság előtti szexualitás problémakörére.
Tárkány Szücs Ernő szerint a bűn „a nép körében azon magatartások összessége volt, amelyeket a közvélemény elítélt” (Tárkány Szücs E. 1981: 783). Szendrey Ákos úgy foglalja össze, hogy bűn „minden illetlen, helyhez, emberi méltósághoz nem illő viselkedés, (…) s általában a szokások be nem tartása” (Szendrey Á. 1936a: 65).
A bűn súlyosságának megítélése a hely, idő és az elkövető személye szerint volt 651differenciált. A hely mint súlyosbító tényező részben a nyilvánosság mértékével függött össze. Súlyosabban ítéltek meg valamit, ha azt többen látták-hallották, mintha titokban esett meg. „Amiről nem tud senki, az meg sem történt” – tartották. Ez nem jelenti, hogy nem létezik a fel nem fedezett dolgok privát szégyene, de az egyén személyes felelőssége elmosódottabb, és jobban összefügg a szégyennel.
Hozzá kell ehhez tennünk, hogy a nagyobb nyilvánosság nemcsak a nagyobb szégyen, de a rossz példaadás veszélye miatt sem volt elhanyagolható. Aligha létezik személyes bűn társadalmi vetület nélkül e testületi elven működő társadalomban. A protestáns gyakorlatban különösen erős a „magán (titkos), nyilvános és cégéres” bűnök közötti különbségtétel (Illyés E. 1941: 43).
A legnyilvánosabb helyszín az utca volt. Ez a helyszín különösen a női becsületsértéseknél számított súlyosbító körülménynek, épp a női hírnév nagy sérülékenysége miatt. A váci püspök hajdúja feleségének „utca közepén illető megsértése végett” tesz panaszt (Váci püspöki uradalom, úriszéki jkv. 1806). Általában maga a sértett asszony tesz panaszt, s az is általános, hogy fontosnak tartja megemlíteni a nyilvánosság mértékét is: „utca hosszat fattyas kurvának kiáltozta” őt (Baranyahidvég, 1858. Presb. jkv.).
A nyilvánosság mellett voltak helyszínek, amelyek megsértése inkább megszentelt voltuk, intimitásuk miatt számított súlyosbító körülménynek. Ilyen volt a templom, de még a környéke is: „Templomban, templom kerítésében tilos volt a lökdösődés, kiáltozás, ujjongatás” (Szeremlei S. 1911: 422). Templom mellett még a dohányzás is bűnnek számított, így például Mátraderecskén. E helyszín fontossága miatt volt sok helyen külön „templombíró”.
Intim, sérthetetlen szférának számított a ház is. Minden, ami a falai között történt, az egész család hírét érintette: „Más házára ment perelni” (Szava, Baranya m. Presb. jkv.); „bejött a lakásomba egy karóval” (Szécsényi Járásbíróság, 1945/544, Varsány). A hatóságnak a háznál való puszta megjelenése is hírbe hoz egy családot: „Igazgató úr, az én házamhoz sé az adókerület, sé a kisbíró nem jár, mindig tudom a kötelességöm. Hát mér tötte ilyen csúffá az uccába az én hajlékomat, hogy rendőrt küldött a gyerökér” (Tóth F. 1982: 42). Egy becsületét vesztett ember látogatása is rontja a „ház” hírét: „te kurva, mit keresel betsületes ember házánál” (Processus Criminales IV. 14/n. F. 3. Nr. 57, Zalaegerszeg, Á. L.).
Befolyásolja a bűn megítélését az elkövetés időpontja is. Súlyosbító körülmény az éjszaka: „éjszakának idein másnak a házára megyen” (Imreh I. 1974: 194); továbbá az ünnepi időszakok, mivel azzal az „ünnepet megszentségtelenítik”.
Különbséget tesz a népi jogérzékelés a bűn mértéke szerint is: „Nem bűn, ha kicsi, s nem veszik észre.” „Kis lopás, kis hazugság nélkül nem lehet előrejutni.”
Különbség van a bűn megítélésében elkövetőjének neme szerint is: ami egy asszonynál súlyos bűn, a férfi esetében gyakran megbocsátható (Nagy O. 1989: 245).
Korszakonként is változik azonban, hogy mit és mennyire súlyos bűnnek tartanak. Ebben a 19. század második felétől egy erősödő szekularizációs folyamat az, ami meghatározó.
Nézzük először a vallásgyakorlással kapcsolatos vétségeket. Vizsgált korszakunk, a 19. század elején még büntetik a templomkerülést, később már csak konstatálják: „Mindennek szemében tűnvén az, hogy (…) S. M. egész háza a templomban tellyességgel 652nem járnak” (Tiszakarád, 1821. Presb. jkv.). A székelyföldi vizsgálóbiztos 1823-as felmérésekor 11 faluban mindössze 23 templomkerülőt talál (Imreh I. 1974: 197). A templomba nem járó gyermeknek a szüleit büntetik meg, „pénzbírságot fognak fizetni” (Baranyahídvég, 1868. Presb. jkv.).
A „templomkerülők” még századunk első felében is valamilyen módon tiszteletben tartották a közösség ezzel kapcsolatos normáját, különösen a kisebb közösségekben, ahol ezeket a közvélemény maga is „a közösségi szokások megsértéseként” értelmezte (Kósa L. 1979: 119). Ezért nyíltan nem szívesen sértik meg e normát: „Csak azt várják, hogy amazok haladjanak el. Nem akartak velük találkozni. Mert ha nem is mentek templomba, azt mégse szeretik, hogy meglássa valaki, hogy nem mentek” (Szabó P. 1974: 213). Sokan a szegényebbek közül arra hivatkozva nem járnak templomba: „restelli, hogy nincs megfelelő ünneplő ruhája” (Kiss L. 1958: 302).
Bár a vallási közömbösség növekszik, sokan, akik a templomba nem mennek el, az egyházzal nem szakítanak, fizetik az egyházi adót, a papot a közösség első emberének ismerik el, s otthon olvassák a Bibliát (Fél E.–Hofer T. 1969b: 304–305). Különösen érvényes ez a református lakosságra, míg a katolikusoknál a templomba járás kötelezettsége mélyebben beépült norma. A nyílt megtagadásra is van már korai, 1801-ből való példa: „minek mennék én oda, nincs ott semmi dolgom” – utasítja el a református Igricen (Borsod m.) a templomkerülő az egyházfit, aki őt otthonában keresi fel.
A templomkerülés mellett az ünneprontás gyakran előkerülő vétség a presbitérium büntető gyakorlatában. Talán épp azért, mert népünk belsővé vált normája, hogy „az úrnak napja a Vasárnap meg szenteltessék” (Kiskunhalas, 1764. Presb. jkv.). Hogy mennyire belsővé vált norma volt ez, azt a körülötte felcsapó indulatok is mutatják. Az endrődiek megfenyegették a szomszédos mezőberényieket, amiért vasárnap árpát hordtak. Mivel a figyelmeztetés nem használt, egy felbérelt gyerekkel észrevétlenül felgyújtatták az egyik szekeret, mikor az az ő földjük mellett ment el (Szilágyi Miklós 1973: 198).
A vasárnap megszentelését királyi rendelet is előírta, s betartását a világi fórumok is szorgalmazták: „Gajdos Annának azon botránkoztató cselekedetét a bíró meglátván, hogy vasárnapi napon vásznat fehérít, tehát ő a vásznat felszedvén, a prédikátorhoz hozta (…) a nevezett asszony egy váltó forintra büntettetett a presbitérium által” (Babarc, Baranya m. 1842). Korábbi századokban a nagyobb városok statútumai is tiltják az ünneprontást, de ott hamarabb elmarad büntetése.
A hegytörvények szintén „beszabályozzák” a vasárnapi szőlőbeli munka megengedett mértékét. „Nem lévén szabad senkinek vasárnapokon a szőlőből lóháton, szekéren vagy kocsin, sőt gyalog is valami nagy terhet hazahozni, hanem mulatság kedvéért kimenvén keszkenőben vagy kis kosárban valami gyümölcsöt (…) hazahozni megengedtetik” (Belényesy M. 1958a: 285).
Egy Zala megyei faluban a pap maga segített áthidalni a norma és a kényszer között feszülő ellentétet: „Az esperes úr azt mondta, két órát lehet vasárnap dolgozni, az még nem bűn. De aki egész nap dolgozik, az már kereset” (Mihályfa, 1989). Összességében elmondható, hogy a polgárosodottabb vidékek jártak elöl a vallási közömbösödés terjedésében: „A patajiak nem igen vallásosak, a vasárnapot nem 653sokba veszik, (…) míg egyebütt az egész környéken igen buzgó vallásos a nép” (Simonyi J. 1882: 315).
A Sopron megyei Vadosfán a szekularizálódásban ugyancsak élenjáró evangélikusok a vasárnapi munkaszünetet arra hivatkozva nem tartják be, mivel „a pap is vasárnap keresi a kenyerét” (Nagy D. 1941: 8). Az ugyancsak evangélikus, de szlovák Nagytarcsán viszont még századunk második felében is „dologtiltó napok” a vasár- és ünnepnapok (Molnárné 1988: 389).
A vasár- és ünnepnapok megszentelése legtovább a leginkább hagyományőrző katolikus vidékeken maradt fenn. Palóc vidéken még századunk első felében is gyakorlat volt, hogy a paptól kértek engedélyt, ha valami ok miatt vasárnap kellett dolgozniuk. Ebben az időszakban katolikus vidéken még elég általános volt, hogy e két norma ütközésénél a közvélemény az anyagi károsodás vállalását várta el: „Szegény anyám még azt se engedte, ha széjjel volt a széna, hogy összeszedjük, ha jött az eső, akkor se. Azt mondta, majd aki megáztatja, megszárogatja.” Ma is név szerint meg tudják mondani, ki az a faluban, aki túlzásba viszi a vasárnapi munkát: „Az nem igaz, hogy ennek mindig vasárnap kell dolgozni. Megszólják az ilyet” (Bóde, Zala m.).
Korábbi századokban nemcsak a munkát, de „a fajtalan muzsikát, táncot”, a „legényeknek és lányoknak együtt való játékát” is mint az ünnephez méltatlan tevékenységet (Dömötör S. 1942: 152) korlátozták a világi és egyházi hatóságok, a 19. század második felétől egyre csökkenő sikerrel. A vasárnapi mulatság elkerülésére sok vidéken a pap nem vállal esketést erre a napra (Igal, Historia Domus 1867), de ezt a gyakorlatot az élet megváltozott rendje túlhaladja. Kisebb közösségekben a közvélemény még századunk közepén is el tudta érni, hogy amíg a vasárnap vallási eseményei le nem zajlottak, nem lehetett semmiféle szórakozás, s így csak „kéttemplom” után muzsikáltak (Bódva-völgy).
Szaporodnak a 19. század folyamán a templomi rendbontással kapcsolatos esetek. Ezek elkövetői főleg a legények voltak, akiknek „külön erkölcséről” ebben a vonatkozásban is már esett szó. A presbiteri jegyzőkönyvek sok esetet rögzítettek arról, hogy a legények a templomba „bort csempésznek” (Belvárd, 1876) vagy, hogy „kalappal, pipázva merészelnek harangozás közben bemenni” (Bogdása, 1853). A leányoknak főleg a küllemével vannak problémák: „keszkenősen járulnak az úr asztalához” (Illyés E. 1941: 127). De az ünnepnek megfelelő külsőt másoktól, például a felnőtt férfilakosságtól is elvárták: „Zsíros Hajjal, és Bundába a Templomba menni szabad nem lészen” (Hódmezővásárhely, 1795. Presb. jkv.).
A templomi rendbontás egyik legmarkánsabb területévé válnak a 19. század végére a székperek, ami a falusi társadalom ellentéteinek fokozódását mutatja. Mivel a székrend a társadalmi státus egyfajta térbeli kivetülése, az előbbre jutásért gyakran harc folyik: „nem engedte be a templomba, a székbe” (Baranyahídvég, 1828: 2). Cigándon 1820-ban a nemes asszonyok a prédikátorné székébe járnak, az eklézsia a békesség kedvéért új padot csináltatott neki. Harc folyik a kivívott jogok megtartásáért is: „Ősidőktől fogva az volt a szokás, hogy az anyós székét az első meny foglalta el. Most azonban össze pereltek, s így anyjok őt abból a székből kitiltotta” (Semjén). E pereknek szinte kizárólag asszonyok a szereplői.
A kifejezetten a vallásgyakorlással kapcsolatos bűnök helyébe egyre inkább három 654„cégéresnek” tartott bűn kerül, a „káromkodók, lopók és paráznák, ” akik „az Isten országát örökségül nem bírhattyák” (Kiskunhalas, 1764: 23).
A káromkodás korántsem magánügy. A „személyes mocskolódás” is a közösséget botránkoztató „társadalmi vétség” (Tálasi I. 1977: 75–76). Az „attázás” (ebatta, ördögatta) és az istenkáromlás súlyosságban még ezt is fölülmúlja. „A statútumok a gonosztevők közé sorolják az istenkáromlókat”, s a 18. században még keményen, például botütéssel büntetik (Makoldy S. 1926: 12). A megítélés az 1780-as évekre mutat enyhülést. Erre a folyamatra II. József büntető törvénykönyve teszi fel a koronát, amely „az istenkáromlást már nem bűntettnek, hanem polgári vétségnek tekintette” (Hajdú L. 1985: 330). A népi jogérzékelés továbbra is súlyos bűnnek tartja, még a 19. században is akad önként peniteáló férfi is: „megbánván isteni káromlását, önként penitenciát tartott” (Tiszakarád, 1825. Presb. jkv.).
Adataink arra utalnak, hogy a káromkodás meggyökerezésében és széles körű elterjedésében sokat számítottak a háborúk, az állandó katonáskodás: „A 185 éven át (…) tartott örökös katonáskodás is nagyon eldurvította az embereket. (…) A szitkozódó, parázna beszédet is »hajdúbeszéd«-nek nevezték a török világban” (Györffy I. 1939: 22). A katonaság a férfiasság egyfajta nimbuszával övezte e szokást: „Igen durvák és káromkodók voltak, (…) miért is többször figyelmeztettem őket, hogy miért bántják az Istent. Mire ők azt felelték nagy hetykén, hogy ez huszárregula” (Kováts I. 1981: 177). Egy terehegyi (Baranya megyei) apa is „káplárságba el kevélyedett”, „istenét mívelő” fiára panaszkodik.
Nem véletlen, hogy a „legférfiasabb”, legnyersebb erkölcsű pásztorok körében volt a legelterjedtebb e szokás. Az egykori jegyzőkönyvek azt mutatják, „hogy a káromkodásért járó büntetéseket leginkább a pásztorok és béresek szenvedték el” (Tálasi I. 1936: 24). Mivel a hagyományos parasztcsaládban, még századunk első évtizedeiben is, a pásztor a család legényfiai közül került ki, így általános gyakorlat volt, hogy az iskolától elvonva, itt egymás társaságában „a henyeséget és a káromkodást” tanulták (Hölbling M. 1985: 106).
A közvélemény általában az állattal kapcsolatos munkákhoz szinte hozzátartozónak tartja a káromkodást: „Állattartó embereknél a káromkodás talán megérthető” (Vecsey F. 1967: 3). „Különösen az állatokkal való szántás, sarabolás és töltés közben káromkodik sokat, úgy tűnik fel, mintha csak ez velejárna ezekkel a munkákkal. (…) Bent a faluban már tizedrészét sem lehet hallani ezeknek a káromkodásoknak, mintha csak szégyelné magát mások előtt” (Szállási S. 1930–1935: 85). Egy mélyen vallásos idősebb palóc férfi egyenesen azt mondta, hogy mivel az állatokkal „muszáj volt” káromkodni, ő ezért nem szerette ezt a munkát.
A falu határa azonban nem volt teljesen a közvélemény ellenőrzése alól kivont világ, már csak azért sem, mert a termés és az isteni áldás között sokáig összefüggést láttak. Egy tiszakarádi asszony mesélte el, hogy a szántáshoz felfogadott suhanc „isteni káromlását” édesanyja nem bírta hallgatni, és fizetség nélkül elküldte: „Eriggy jófiú dolgodra, én neked ezért egy fillért se fizetek, mer még a mi földünk ilyen isteni káromlás alatt nem volt szántva” (Jávor K. gyűjt. 1970). A közvélemény kontrollja alól kieső területnek számít sok szempontból viszont a tanyavilág. Egy 1754-es szegedi Canonica Visitatio feljegyezte, hogy „szörnyű módon káromkodó, kivált a tanyai nép” (Kovács J. 1901: 334).
655A falun belül a kocsma élvezte ezt a területen kívüliséget, ezért is nem volt szabad sok vidéken ide asszonynak belépni. A férfiak itt szabadabban érezték magukat, úgy tartották, hogy a kocsmában inkább lehet káromkodni, mint otthon. „A kocsmai káromkodás kisebb bűn, mert a kocsma bűnös hely” (Veres L. 1978: 126). Jól megvilágítja a helyzetet az az eset, amikor a káromkodással vádolt keceli pásztornak „megígérték a falu vezetői, hogy ha ezentúl bemegy a kocsmába, eleve” 25 pálczákat magának szabott, „mivel mindig a kocsmában káromkodott” (Bárth J. 1984: 322).
A kocsma ellentétpárja erkölcsi szempontból a templom és környéke. A Sopron megyei Újkéren „szitokbírót” tartottak, így ott „nem is mertek a templom körül káromkodni”. Sőt, a pap jelenlétében sem káromkodtak (Bertalan Á. 1963: 33). Súlyosabban ítélték meg a káromkodást például akkor is, ha a temetőben vagy a szőlőben történt, vagy ha más házánál esett (Tárkány Szücs E. 1981: 783).
Természetesen a káromkodás ideje, alkalma sem volt közömbös: a „vasárnapi káromkodást” súlyosabbnak tartották, mint a köznapit (Veres L. 1971: 4). Ugyanígy: a december 17-én káromkodó „az ünnepre való készülődést és hangulatot megrontotta” (Páprád, 1867. Presb. jkv.). Különösen szigorúan vették a kenyérnek mint a paraszti élet szimbólumának a káromlását is, de vallási tartalma miatt is (Tálasi I. 1938).
A gyerekek belenevelődtek ebbe a gyakorlatba: „feltűnően sok a trágár mondóka, főleg a csúfolódók között, ezek azonban éppen a legjellemzőbbek a nyárszói gyermekekre, akik beszéd közben sok ilyen szót használnak és jót kacagnak rajta” (Kresz M. 1944: 146). Ijesztgették ugyan a felnőttek a káromkodós kisgyereket, hogy parazsat tesznek a nyelvére (Szigeti Gy. 1985: 47), de inkább csak az anyja szégyenkezett a szomszédok előtt.
Míg régi statútumok a családfő kötelességévé tették, hogy tartsák távol házuk népétől a káromkodást (Makoldy S. 1926: 11), s a régi feljegyzésekben az is előfordul, hogy a káromkodó ifjút „még az atyja is büntetésre méltónak ítélte” (Babarc, 1843. Presb. jkv.), a későbbi gyakorlatban az apák inkább életrevalóságként értelmezték a kicsi korához nem illő szavait.
Századunkra a káromkodás polgárjogot nyert: „mindenki káromkodott, ha mérges volt” (Nagy Gyula 1965: 491). Nagy változás tapasztalható e téren a nők hozzáállásában is. Múlt század eleji adat szerint még olyan is volt, hogy „tulajdon felesége” tett panaszt káromkodó férje ellen a presbitérium előtt (Sárospatak, 1812. Presb. jkv.). A legutóbbi évtizedekig, ha a nők a „rosseben” kívül valami más drasztikus szót mondtak, mindjárt utána is tették: „Ah! Uram, bocsásd bűnömet” (Szállási S. 19301935: 86). Mára a helyzet a nők tekintetében is sokat lazult.
A kép azonban differenciáltabb, vannak vidékek, ahol jobban polgárjogot nyert, másutt kevésbé épült be a férfi magatartási mintába: „itt nem káromkodtak” (Mihályfa, 1989). Mély meggyökerezésének oka lehet, hogy egy magyarnak érzett férfimentalitás részévé vált (Paládi-Kovács A. 1994b: 173.). Rettegi György 18. századi naplójában természetesnek tartja ifjúkori önmagáról szólva, hogy hirtelen haragjában a káromló szókat „bőven szórta” (Rettegi Gy. 1970: 81).
Ha a régebbi korokban a káromkodás a férfiakhoz tartozó bűn volt, a szitkozódásban és átkozódásban viszont a nők jártak az élen: „Ördög bujjék a csontodba. A kórság törjön ki” (Szállási S. 1930–1935: 87). Korábban gyakori volt az önátkozás is, 656szavuknak adtak nyomatékot ily módon. Mások átkozásával gyakran annak „kisebbítése” volt a céljuk.
Ezzel korábbi korok gyakori bűntípusához, a nőket érintő becsületsértéshez érkeztünk. A népi jogérzék ezt súlyosabban ítélte meg, mint a tételes jog. Súlyát az adta, hogy a nők legfontosabb értékét, jó hírét kezdte ki, s ez férje és egész családja becsületére komoly kihatással volt. Sok esetben maga a megrágalmazott asszony kéri a presbitériumot: „járnának végire, ha igaz oka van é rá vagy tsak ok nélkül rágalmazza” (Terehegy, 1831. Presb. jkv.). Ha a becsmérlő a vádat bizonyítani nem tudja, a megvádolt asszony hírét helyreállítottnak tekintették. Azzal, hogy vállalni merte a megmérettetést, tiszta lelkiismeretét bizonyította.
Ezt a vétséget még századunkban is komolyan vették. Ha valaki „becsületiben gázolódott a másiknak, meg lett hivatva a bíróhoz, és bocsánatot kellett kérnie, meg kellett fogadni, hogy többet nem kisebbíti a másikat” (Bodony, Heves m.). Az ugyancsak palóc Varsányban 1973-ban panaszolta el egy fiatalasszony, hogy becsületsértési ügyével bírósághoz kell fordulnia, mivel férje csak így látja bizonyíthatónak ártatlanságát.
A lopás súlyos, megbélyegző vétség volt mind a hivatalos jogban, mind a népi jogérzékelés szerint. Ez azonban korántsem jelentette a két rendszer egybeesését. A paraszti erkölcsben a tulajdonhoz való sajátos, összetett viszonyt kell mindenekelőtt értelmeznünk ahhoz, hogy megértsük, mi és mennyiben számított lopásnak. A lopás önmagában ugyanis nem mindig erkölcstelen. Erdei Ferenc szerint egyenesen „meglehetősen közömbös cselekmény volt” (Erdei F. 1934: 58).
A paraszti értékrendben magántulajdonnak ugyanis csak az számított, amiért megdolgoztak, amiért „másnak a körme kopott” (Szigeti Gy. 1987: 17). Itt, a magántulajdonnál húzódik a lopás határa, s a „becsület köztük a különbség” – mondta egy 55 éves varsányi férfi. Amit a természet „magától szült”, annak az eltulajdonítása nem bűn (Veres P. 1941: 85). Így nem számított a nép szemében bűnnek a tűzifalopás. Ahogy Táncsics visszaemlékezik gyermekkorára: „fának nem voltunk szűkében, habár más szomszéd faluk erdejéből kellett is beszerezni” (Táncsics M. 1978: 7). A vadorzás „meg már majdnem erénynek számított” (Veres P. 1941: 71).
A magántulajdon értelmezésében is voltak azonban fokozatok, s ennek a „perifériáján” van a mező, a gyümölcsös. Egyes vidékeken már ez is annyira a magántulajdonhoz tartozónak számított, hogy „nem veszett ott el egy cső kukorica sem, annyira tisztelték a más tulajdonát” (Tarnabod). Általánosabb volt azonban, hogy a kisebb mezei lopást megengedettnek vélték olyan alapon, hogy „Nem a tihéd, dehát az Isten adta azt! Tanúd mög, hogy ami virágbú lött, szabad sudarni belőle!” (Kiss G. 1937: 53). Ugyanezért a gyümölcslopást sem tartották bűnnek, „azt a jó Isten nem egynek adta”. Ha megfogták is az illetőt, nem bűn volt az, „csak szégyen” (Hofer T. 1950: 368).
Mindebben talán egy prekapitalista tulajdonfelfogás is érzékelhető, ahol a földbe fektetett tőke és munkamennyiség még lényegesen kevesebb, mint a kapitalizálódás korszakában. Erdei Ferenc ezt úgy fogalmazza meg, hogy az értékek paraszti sorrendjét e téren is „felváltja a kispolgári értékelés” (Erdei F. 1934: 58).
A magántulajdon megsértésének egy sajátos válfaja volt az „elszántás.” Ebben a mások kárára való gyarapodás gesztusát ítélték el elsősorban, és önbíráskodással 657intézték el: „De egyébként ettől még lehet rendes ember, csak kapzsi” (Mihályfa).
A mezei lopást szinte megengedhetőnek tartották, ha az az állatok érdekében történt. Táncsics saját ifjúkorára visszaemlékezve így ír erről: „mi a marha eledelére megkívántatott, lelkiismeret furdalása nélkül, ahol értem, elvettem, szinte szokásommá vált” (Táncsics M. 1978: 34). Ismerni kell ehhez a magyar parasztember erős lelkiismereti késztetését, hogy állatait jól tartsa. Ez a norma esetenként erősebbnek bizonyult a magántulajdon tiszteletének normájánál.
Amennyire szokásszerű volt bizonyos ideológiák mentén a mezei lopás, annál megbélyegzettebb volt, ha valaki háztól lopott. „Mezei lopás van, de háztól nem lopnak” – mondta a makkoshetyei (Sopron m.) katolikus pap. „Akit egyszer megfogtak, később arra gyanítottak, ha valami elveszett” (Varsány, Nógrád m.).
Már az udvar is a ház részének számított: „Saját udvarán agyon is verhette volna, ha lopáson kapja” (Hofer T. 1950: 369). A háztól való lopásnál a leggyakoribb a tyúklopás volt. Az asszonyok megjelölték tyúkjaikat, s azonnali önbíráskodással elintézték a visszaszerzést. „A bíró csak azt mondta, egyezzetek meg. Tyúknak még törvénye se volt” (Bodony, 1968). Rendes családnál azonban ez nem fordult elő, sőt: „Szüleimnek senkié nem köllött. Egy csibe hozzánk tévedt, anyám megkérdezte a szomszédokat, kié. Senkié. Felnevelte, eladta, az árát meg a templomperselybe tette, mert az nem az övé” (Mihályfa).
Csaplovics 1822-ben megjelent munkájában a magyarok által legkedveltebb lopásformának a marhalopást találja (Csaplovics J. 1990: 49). A nagyobb állatok ellopása igen súlyos, a hatóság közbelépését igénylő ügy volt a régi jegyzőkönyvek tanúsága szerint. Ennél a vétségnél „közösen volt felelős a falu, és közösen nyomozta házról házra a tolvajt” (Eckhart F. 1954: 99). A súlyosabb állatlopásokat nagyobb részben pásztorok követték el. Somogy megye különösen hírhedt volt az állatlopásokról, a juhászok és kanászok a betyárokkal összejátszottak. De az Alföldön is „igen elhatalmaztak” például a lólopások, különösen „ínség és drágaság idején” (Szeremlei S. 1911: 439). A lopott állat értékesítésének kialakult útvonalai voltak. A barkó vidék lótolvajai az Alföldön adtak túl portékájukon, innét pedig a lopott jószágot Temesvár vidékére vitték (Reguly A. 1975: 43).
Komolyabb változást az állatlopás megfékezésében a Helytartótanács 1794-ben kiadott rendelete hozott, mely elrendelte az állatok községenként való összeírását, s felújította a jószág kísérőokmányának feledésbe merült gyakorlatát (Tárkány Szücs E. 1965: 199).
Az egyház a lopás szituációtól független, elvi elítélését közvetítette: „tiltatik (…) másnak fájáról a gyümölcsöt leverni. (…) A talált jószágot, bármely csekély értékű legyen is az, magánál megtartani senki ne merészkedjék” (Igal, Somogy m. Historia Domus, 1850: 141). Az idősebbek sok vidéken még ma is emlékeznek az iskolában tanult versikére: „A magadét tedd el, A másét ne vedd el.” A népi szokásjog azonban nem érezte lopásnak például a talált tárgy megtartását sem, „nem kellett visszaadni, ha nem kereste senki” (Veres L. 1971: 112).
A népi jogérzékeléstől sok vonatkozásban idegen volt a lopáshoz való mereven elvi hozzáállás. Ebben a gyakorlatban sokat számított az is, hogy ki volt az elkövető. Nem vették olyan komolyan a gyereklopást. Sok családnál, ha a gyermek „rendesen 658elvégezte munkáját”, akkor az olyan vétségekért, mint a lopás, hazugság, káromkodás, nem intették meg (Kresz M. 1944: 89). Táncsics is beszámol gyermekkori lopásairól, például arról, hogy a náluk éjszakára megszálló almaárus ismerősük almáját rendszeresen megdézsmálta (Táncsics M. 1978: 15–16). Virtus volt, s „veszedelmesen elharapódzott” egyes helyeken a fiatal legények gyümölcslopása is. „Szilva vagy almalopások nyár időben napirenden voltak” (Kotroczó B. L. 1973–1979: 14).
Ha a gyerek nagyobb értékű lopást követett el, a károsult a szülőktől követelte a kár megtérítését: „Ozdi Illyés elfogta fehér Ruháját és ki sem adja mig nemű kárait, miket a gyerek okozott, meg nem tériti. Egy pár botskort és 1 darab szalonnát ellopott Ozdi Illyéstől” (Terehegy, 1854. Presb. jkv.).
Külön elbírálás alá esett, láttuk, a legények lopása is. A falu jogérzékével ellenkezett, mikor egy-egy túlbuzgó hatósági ember „bekísértette a legényeket a megyére és bezáratta lopásért” (Veres P. 1978: 44). Sőt az öregebb emberek felcsillanó szemmel meséltek legénykori lopásaikról, s az apák is szinte büszkén beszélik el fiaik legsikerültebb lopásait: „Remek fattyú a kölyök! Apjára ütött! (…) S ha olykor mégis akadékoskodtak, ezt azért tették, (…) túlzásba ne menjen a gyerek!” (Csete B. 1954: 236).
Más elbírálás alá esett a terhes nő lopása is. „Íratlan törvény vót, hogy a terhes asszonynak azt is elnézték, ha lopott valami keveset, főként gyümölcsöt. Tutta mindenki, hogy ezt a gyerek érdekibe teszi” (Szigeti Gy. 1989: 40–41).
Egyáltalán, a női lopást is kevésbé súlyosan ítélték meg, férfiembernél nagyobb szégyennek számított. Épp ezért a rászorultabb, szegényebb rétegeknél, ha a szükség úgy kívánta, a nők mentek „lopni”. Tessedik is az „asszonyoknak alattomban való lopások”-ról ír (Tessedik S. 1979: 312).
Fontos volt a lopás megítélésében az is, hogy kitől loptak. A másik szegénytől nem loptak, ezt íratlan törvények tiltották. A gazdagnak viszont „úgyis marad még elég” (Tálasi I. 1936: 24). A „gazdag” kategóriába számított régen az uraság, később a tsz, s bizonyos vonatkozásban minden, ami „állami” volt. Korábban szinte virtusként dicsekedtek azzal, hogy az urasági erdőből szerezték be tűzifájukat (Tárkány Szücs E. 1981: 783).
A tsz-szervezés a legtulajdontisztelőbb gazdákat is kényszerhelyzetbe hozta: „Drámai összeütközések ideje volt ez a kor, amikor (…) szembekerültek az új valósággal, annak erkölcsi törvényeivel” (Duba Gy. 1974: 124). A régi tulajdonosok továbbra is a sajátjuknak tekintették a közösbe bevitt földet, „lopni kellett az embernek a magáét. Én is hozok füvet a tsz-ből. Ezt nem gyónom meg, nem tartom bűnnek. Öregségemre meg kell tanuljak lopni.” A tsz-től való lopást az erdélyi Havadon például „fizetéskiegészítésnek” mondják (Nagy O. 1989: 235).
A volt gazdák értékrendjében a tulajdon értelmezésének módosulása nagyobb törést okozott, hiszen a szegényebbek addig is jobban rákényszerültek az ezzel kapcsolatos normák lazább értelmezésére, így egyengetve a szerintük „elgörbült igazságot” (Veres P. 1941: 130). „A szegény ember úgy él, ahogy tud” (Darvas J. 1939: 20). A cselédeknek e tekintetben szinte „külön erkölcsük” volt, mivel ők állandóan a máséban, a gazdag uraságéban dolgoztak, hatékony technikái voltak náluk a lopásnak.
Fontos szempont volt a lopás megítélésében régen és ma is a mértéke: „Ügyeltünk, 659hogy (…) egy ember kukoricájában sok kárt ne tegyünk” (Táncsics M. 1978: 35). Ma is, „a lopás mindaddig »hozás«, amíg valaki nem kocsival teszi”. Természetesen ma sem befolyásolja mindenki hozzáállását a „mindenki lop” alapján való felmentés, s az ő véleményük továbbra is az, hogy „aki kicsit lop, az nagyot is”.
A háborúk, ínséges időszakok idején meglazuló erkölcsök a lopás terén is megmutatkoztak. Börcsök Vince összefüggést lát a 19. század végi agrárválság és a Dél-Alföldön az 1880-as években elharapózott lopások száma között (Börcsök V. 1967: 133). A múlt század második felétől másutt is a lopás terjedéséről olvashatunk. A Duna–Tisza közén ekkor szaporodnak el a „házásások, vagyis a fal kiásása segítségével való húslopások disznótor idején” (Égető M. 1978: 178).
A paráználkodásnak nevezett vétkek tárgyalása megkívánja és lehetővé is teszi, hogy értelmezzük kissé a szexualitás helyét a paraszti kultúrában. Érvényes következtetésekhez csak akkor juthatunk, ha a szexualitást nem önálló területként, hanem különböző társadalmi funkciók (szocializáció, társadalmi kontroll, párválasztás, nemi szerepek stb.) szélesebb kontextusában vizsgáljuk. Legdöntőbb mégis a házasodási szisztéma, mivel a szexualitás egész kérdésköre alapvetően ennek van alárendelve. Láttuk a korábbi fejezetekben, hogy a legtöbb erény nemhez kötött, a nemek „kiegészítő szembenállásában” valósul meg. A paraszti kultúrában az érzékiség kritikus szenvedély, mivel a szexuális tisztaság a becsület fontos elemévé vált.
A szexualitást ebben a helyzetben úgy is lehet tekinteni, mint egy gondosan kiegyensúlyozott rendszer nyugtalanító momentumát (Jeggle, U. 1977: 63). Épp ezért a szexuális önuralmon nagyobb a hangsúly, mint a szexuális aktivitáson, még a házasságon belül is. Még a fiatal házasok nemi élete is az idősebbek kontrollja alatt állt.
A kettős nemi erkölcsnek megfelelően más erények tartoztak a férfiak, mint a nők szexuális viselkedéséhez. Így a tartózkodást a nőktől várták el, a férfiak szerepe itt is inkább a kezdeményezés volt. A kettős nemi szocializáció a morális fékeket mindenekelőtt a lányokba építette be ezen a területen is.
Mivel a szexualitás tabu volt, arról beszélni sem illett. Ezért a legtöbb leányt felkészítetlenül érte már első menstruációja is, s mindjárt „bűnösnek érzte magát”. A szerelmi élet felszabadultságát gátolta a félelem, hogy „kettő fekszik, három kel” (Vajda M. 1988: 10). A kontrollt e téren is a nőktől várták el. De a beléjük nevelt minták is fékként működtek. A tanyasi fiatalasszony falusi férje kifinomultabb szerelmi kultúrájától szinte megriad: „Olyan furcsán csókolt. (…) Nálunk a pusztán ez sem volt szokásban. (…) Úgy éreztem, ez már bűn” (Dobos I. 1981: 60).
Mindez talán megvilágítja, hogy mi adta a szexuális bűnök nagy jelentőségét a paraszti kultúrában és hogy a megítélés megosztottsága mögött milyen kulturális beidegződések munkáltak.
A paráznasággal kapcsolatos esetek nagy száma nem az erkölcsök romlottságának a jele, inkább annak, hogy az egyházi és világi hatóságok által is fontosnak érzett terület volt ez, ahol nemcsak a vétket, de a gyanúját is büntették. A presbitérium már „törvéntelen társalkodás” miatt is beidéz fiatal nőket. Épp ezért: „A házasság és az egyéb két nem béli társalkodásban akkora a szemérmetesség, hogy a megesett személynek vagy a házasok törvénytelen pörének sok helyett hírét se hallani” (Tud. Gyűjt. 1819: 46).
660A falu társadalma mindenekelőtt a megelőzésre törekedett; ezért volt olyan formalizált az udvarlás, ezért volt olyan erős a szülői és közösségi kontroll, ezért igyekeztek a lányokat minél korábban férjhez adni.
II. József 1787-ben kelt rendeletében a hatósági beavatkozást csak a sértett fél kérésére engedélyezte (Hajdú L. 1985: 310). Mindenesetre a presbiteri jegyzőkönyvekben e rendelet hatása közvetlenül alig érezhető, s az esetek száma csak a 19. század második harmadától kezd érezhetően csökkenni. Ekkor kezdenek maguk a presbitériumok is panaszkodni, hogy míg korábban önként is jöttek penitenciát tartani a megesett lányok, egyre gyakoribb, hogy a felszólításra sem jelennek meg.
A hatósági szigor enyhülésével párhuzamosan a szexuális normák fellazulásához járult hozzá az az 1853-as rendelet, mely a házasodási korhatárt, a hadkötelezettséggel összefüggésben, a 22. életévre tolta ki. „Ily rendszabályok nálunk, hol ezelőtt a 18-ik év után a férfiak általában nősülni szoktak, (…) rövidesen a törvénytelen együttéléseknek nálunk eddig hallatlan számát idézték elő” (Szeremlei S. 1866: 141). Katonaideje letöltése előtt többnyire csak akkor nősült a legény, ha útban volt a gyerek (Szigeti Gy. 1989: 29).
Parasztságunk a szexualitással kapcsolatos vétkeknek két nagy csoportját ítélte meg súlyosan, a házasság előtti nemi életet és a házasságtörést. A valláserkölcsi megfontolásokon kívül mindkét vétekben elsősorban a házasság intézményének veszélyeztetését ítélték el: az egyikben a házasállapot létrejöttének kockáztatását, a másikban a már meglévő házasság stabilitásának kikezdését.
A házasság előtti (premaritális) szexuális élet. Annyi bizonyos, hogy a paraszti erkölcs egyik legfontosabb normájáról van itt szó: „A mástól való érintetlenséget elsőrendű követelménynek tekintik” (Papp L. 1941: 29). Még az 1950-es években végzett néprajzi gyűjtések szerint is, az akkor 70–80 éves asszonyok az egyik legnagyobb bűnnek ezt tartották. Az 1980-as években is ugyanezt figyelték meg a kutatók, habár ítéletüket ekkor már nem valláserkölcsi okokkal, hanem a szokásokra való hivatkozással indokolták (Széman Zs. 1986: 40).
Ugyanakkor nehezítette e norma betartását a kettős nemi erkölcsi norma, amely a legényektől az udvarlásban való sikerességet várta el: „főként poharazgatás és kocsizás közben beszélnek jókedvű dicsekedéssel nemi kalandjaikról” (Csete B. 1954: 245). Az is igaz, hogy ezeknek gyakran nem sok valóságtartalmuk volt, „legföljebb a szájuk járt, hogy tekintélyük lögyön a cimborák előtt” (Szenti T. 1983: 46). Akinek pedig igaz a története, attól is elvárja a közvélemény, hogy „név szerint soha meg ne nevezze” az érintett lányokat. Saját feleségéről azonban még véletlenül sem nyilatkozik senki (Papp L. 1941: 28).
A kettős nemi erkölcsi normának megfelelően a kontrollt szinte kizárólag a nőkre hárították: „Miért nem vigyázott magára. Egy lánynak van joga nemet mondani” (Széman Zs. 1986: 71). A házassági döntés meghozásában rendkívül fontos szerepet játszott a kettős nemi erkölcs, a férfiak többsége ennek alapján hozta meg döntését. „A saját kurvámat csak nem veszem el feleségül” (Király Gy. 1979: 45). A közvélemény is ezzel a megkülönböztetéssel élt: „A leányt hibáztatták. A jány adott alkalmat erre a dologra. Hát a legény meg megtette, mert vér volt benne” (Kelemen I. 1980: 11).
Alig érez tehát a férfi társadalmi kényszert „a tekintetben, hogy a tőle állapotossá lett 661lányt elvegye” (Papp L. 1941: 29). Ezért is igyekeztek a lányokat fiatalon férjhez adni, hogy elkerüljék a bajt. Az is gyakori, hogy a legények maguk is a leányt vádolják a történtekért.
A lányok engedékenysége mögött a „vér szaván” kívül általában két fontos indíték húzódik meg, ez pedig a férjhez menés reménye és a vénlánysorstól való félelem (Kapros M. 1986: 87). Maguk a legények is tisztában voltak ezekkel a motívumokkal, és éppen ezt kihasználva, gyakran felelőtlen „házassági ígérettel” csábították el a leányt. A régi peres iratokban gyakran fordul elő, hogy a leány éppen arra hivatkozva menti magát, hogy a legény „maga megátkozásával” házasságot ígért neki. A népi jogérzék ebben az esetben a legénytől az ígéret betartását várta el: „akinek »esküt, átkot tettek volna«, és úgy tették a magukévá, azt a lányt el is kellett volna venniök feleségül” (Papp L. 1941: 28).
Másik oldalról viszont a népi jogérzék nagyon érzékeny volt arra a manipulációra, amikor egy lány épp egy gyors házassággal akarta tisztára mosni a múltját. A presbiteri jegyzőkönyvekben sok eset kapcsolatos a gyanút fogott férjek panaszaival: „Benke István feleségét vádolja, hogy idő előtt szült” (Sárospatak, 1784. Presb. jkv.). Gyakran az derül ki, hogy a becsületére túlzottan érzékeny férj gyanúja alaptalan volt.
A paráznaság korábban „botránkoztató”, „cégéres”, a közösség erkölcsi rendjét kikezdő bűnnek számított. Igen erős volt a törekvés a megesett lány rituális kirekesztésére. Az ilyen „személy” legnagyobb büntetése éppen ez volt, hogy nem tartozott többé a „leányi rendhez”. Volt vidék, ahol külön nevet is kapott, például Hódmezővásárhelyen özvegy lánynak vagy árva mönyecskének nevezték (Kiss L. 1981: II. 143). A haját fel kellett tűznie, a templomban sem állhatott többé a lányok közé, hátul volt a helye.
A református falvakban korábban kötelező volt a nyilvános vezeklés, az úgynevezett eklézsiakövetés. A lelkész az egész közösség előtt fejére olvasta vétkét, s ő fennhangon mondta a „bűnbánó és bocsánatkérő igéket” (Szeremlei S. 1911: 433). A 19. század elejére enyhülnek a szigorú büntetések, nem állítják őket penitenciatartás közben pellengérre, szégyenkőre, s II. József rendelete után csak önkéntes penitenciatartásról lehetett szó. Gyulán 1802–1852 között 75 leány tartott önkéntes bűnbánatot (Kósa L. 1979: 120) – immár csak a lelkész jelenlétében. Korábban, egyes katolikus vidékeken is, a legénynek a lánnyal együtt kellett penitenciát tartania, különben a pap nem eskette őket össze (Imreh I.–Szeszka E. P. 1978: 206).
A megesett lányt saját családja, rokonai is elítélték: „Az én unokahúgom megesett. Hiába volt unokahúgom, többet nem szóltam hozzá az életbe” (Kelemen I. 1980: 12). Szülei is nehezteltek rá a családon esett szégyen miatt. Többen az öngyilkosságba menekültek (Örsi J. 1990: 209). Kirekesztődött a közösségből is. Ha már látszott rajta a terhesség, „visszavonult, nem ment többé a templomba se”.
Ha nagyobb „famíliából” való volt, gyors házasságkötéssel „helyrehozták” a dolgot, hogy „ne érje olyan nagy csúfság a családot” (Pánczél J.-né 1980: 4). Ilyenkor „koraszülött” volt a gyerek. „Csak az első gyerek koraszülött” – tartották sok vidéken.
Ha szegényebb sorsú lány volt, elbújdosott, cselédnek állt. A gyermeket is általában a szegényebb lányok hozták világra (Kapros M. 1986: 100). A megesett lány 662„fattyat vetett”, tehát megszülte gyermekét, s „a viszonyok már ezen a rendezetlenségi szinten válnak örökletessé” (Tóth Z. 1980: 389). A társadalom az ily módon perifériára került személyt igyekezett ott is tartani: „izolálni és stigmatizálni” (Löfgren, O. 1980: 207).
A szegényebb lányok, cselédlányok alkották a rizikócsoportot e bűnök tekintetében. „A szegényebb ember lányával (…) könnyebben megesik a baj, mert sűrűbb az alkalom” (Papp L. 1941: 26). Számolnunk kell azzal is, hogy a szegényebb rétegeknél volt inkább lehetőség az érzelmileg motivált kapcsolatra, amelybe a házasság idejének kényszerű kitolódása is belejátszott. A premaritális szexualitás mint egy kedvező házasságra alapozott felemelkedési stratégia, leginkább „a közép- és szegényparaszti réteg határán mozgó családoknál volt tapasztalható” (Kapros M. 1984: 321).
Vagyoni állástól függetlenül szerencsétlenségnek számított természetesen, ha a lány „úgy járt”. A módosabbak a szégyent még nagyobbnak is érezték (Papp L. 1941: 29), ugyanakkor nagyobb lehetőségük volt mind a dolog megelőzésére, mind házassággal való helyrehozására. A „nem rendes” lányok „elcsinálták” a gyereket (Kiss L. 1981: II. 347), „fűzőben szédelegtek (…) vagy leugráltak a sublótról, hogy elmenjen a gyerek” (Sípos E. 1982: 38).
Az 1930-as évektől egyre kevesebb a leányanya, terjed a művi abortusz, s „ügyesebbek” is lesznek. Az e téren való változás országosan igen eltérő ütemű. Varlányban az 1970-es években a többség nem is hallott a fent említett praktikákról, s ennek megfelelően a lányok tartózkodóbbak is voltak. Egyes vidékeken szigorúbban ítélték meg a legényt is: „az ilyennek asztán semmi becsülete, aki megejt egy lányt”; „latros legény”-nek mondták (Györffy Gy.-né 1950: 579).
A világi és egyházi hatóságok korábban a falu közvéleményénél szigorúbban, nem a falu kettős erkölcse szerint ítélték meg a lányt bajba hozó legényt. Kiskunhalas városa például a 18. században „kártérítést” fizettetett az ilyen legénnyel (Papp L. 1941: 30). Egyes vidéken, így például Szatmárban és a Kiskunságban a 18. században bikapénznek nevezték ezt az összeget (Illyés E. 1941: 171; Tálasi I. 1977: 62). A presbitérium a korábbi időszakban a penitenciatartás kötelezettségét a legényekre is kiterjesztette. Ha a legény elvette a hírbe hozott lányt, az „visszanyerte” becsületét, legfeljebb veszekedéskor vágták szemébe „vétkét” (Kapros M. 1984: 326). Súlyosbító körülménynek számított viszont, ha már mással is gyanúba került.
Láttuk tehát, hogy a szexualitás mint tabu, a kettős nemi erkölcsi norma és a kettős nemi szocializáció volt az, ami a parasztság szerelmi kultúráját alakította. A premaritális szexuális élet következtében a lány értéke a „házassági piacon” lényegesen csökkent, a megesett lányok esetében pedig megszűnt (Széman Zs. 1986: 40).
Tóth István György úgy látja, hogy az általa vizsgált 18. században, a regionális különbségek ellenére is, nagyon egységes parasztságunk szerelmi kultúrája (Tóth I. Gy. 1994: 133). Mégis azt kell mondanunk, hogy komoly különbségek voltak például a paráznaság súlyának megítélését illetően. Egyes vidékeken a próbaházasság is a „házassági piac” része volt már korábban is. „Volt olyan gazdalegény, aki a házasság előtt elkapta a lányt. Azt tartották, hogy nem vösznek el meddő tehenet” (Szenti T. 1983: 47). Sok helyen a házasságkötés és az első gyerek születése időpontjából látszik, hogy gyakorolták a próbaházasságot (Kelemen I. 1980: 16).
663A próbaházasságról, vagyis a „próba eredményétől függő házasságkötés szokásá”-ról országosan vannak elszórt adatok (Kalotaszeg, Bakony környéke, Ormánság stb.). „Nálunk nem az együttélési forma, hanem az ún. szeretőtartás szokása lehetett elég általános” (Tárkány Szücs E. 1981: 266).

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me