TÁRSADALMI ELLENŐRZÉS ÉS SZANKCIÓ

Full text search

TÁRSADALMI ELLENŐRZÉS ÉS SZANKCIÓ
A társadalom által fontosnak tartott normákhoz való alkalmazkodást a társadalmi ellenőrzés és a nyomában járó szankciók szavatolják. A paraszti társadalomban, ahol a kapcsolatok közvetlen jellegűek, az ellenőrzés „a társadalmi folyamatokba beépülve történt” (Tárkány Szücs E. 1981: 786).
A faluközösség a társadalmi ellenőrzést informális úton gyakorolta, de volt ennek a kontrollnak olyan formalizáltabb módja is, amely bizonyos választott személyek funkciói révén érvényesült. Az ő megbízásuk egy-egy részterületre vagy kényesebb helyzetekre szólt. Előfordult, hogy vitás helyzet elintézésére alkalmi bírót választottak. „Egymás közti kár okozásánál a károsult és a károkozó 3–3 embert választ, ezek ismét 1–1 embert választanak. Ez a két ember alkotja a bíróságot. Utána áldomás van” (Tóth T. 1943: 36).
A legtöbb ilyen alkalomhoz kötött bírói megbízás a legények féken tartásával volt kapcsolatos. Volt olyan vidék, ahol a felnőtt társadalom képviselői látták el ezt a feladatot. A Sopron megyei Egyházasfalun például a szitokbírók jó markos, idősebb emberek voltak. Búcsúkor a veszekedések leállítása volt a feladatuk. „Egy-kettő a kóruson volt közülük, s ha a legények beszélgettek, kampós bottal végigvertek rajtuk” (Jávor K. gyűjt). Másutt templombírónak hívták azt, aki a templomi rend fenntartására ügyelt. Súlyosabb esetben a templomból is kiküldhette a rendzavarókat (Schram F. 1972: 89).
Legtöbb helyen a tánchoz, a kocsmai mulatáshoz választottak rendfenntartót, akit 647cigánybírónak, táncgazdának vagy legénybírónak neveztek. Cigánybírónak „olyat tesznek, aki józan, nyugodt, nem issza le magát. Aki akar nótát húzatni, mind ahhoz megy” (Györffy Gy.-né 1950: 506). Csikszentdomokoson a táncgazdák fogták karon és vitték ki a kötekedni akaró legényt (Kurkó Gy. 1970: 254).
Sok vidéken a fiatalság a maga köréből választott rendfenntartót a mulatságok idejére, akit legénybírónak neveztek (Madar I. 1980: 473). Szendrőn az lett a legénybíró, aki „leghatalmasabb volt, legderekabb, legszebb. Vót legénybíró-pálca (…) Verekedni ezelőttibe nem lehetett, csak ha a bíró megengedte” (Györffy Gy.-né 1950: 174). Ebben a faluban a legénybíró hatalma inkább személyes érdemein, mint tisztsége méltóságán alapult. Ezzel a vonásával közelebb áll az „első legény” intézményéhez.
Nyugat-Dunántúlon, ahol a legényavatás szokása elterjedt volt, a legényt felavató idősebb legénynek, az ún. „ifjúsági keresztapának” a szertartáson túlmutató szerepet szántak: „vigyázni minden veszekedésnél és szóvitánál a keresztfiára” (Márkus I. 1943: 2).
Térjünk vissza a társadalmi ellenőrzés informális formáira. A kontroll itt mindenekelőtt a pletykán és a pletykától való félelmen keresztül valósul meg. „Ha egy tudja, titkos, ha kettő tudja, homályos, három tudja, világos” (Bodony, 1968). Gluckman a pletyka pozitív funkciójának találja, hogy a tradicionális értékekben való megerősödést, s ezzel a közösség integritását szolgálja. Élesen megkülönbözteti azonban a rágalomtól, a célzatos pletykától (Gluckman, M. 1963: 308). A társadalmi ellenőrzés az értékek megerősítését egyrészt a pozitív gesztusok elismerésével, másrészt a negatívnak tartott tettektől való visszatartással érte el. Végső soron a normák jó teljesítése fejében járó presztízs volt az ösztönző erő. Ezért bizonyos helyzetekben egyenesen számítottak rá. Fontos a társadalmi kontroll visszatartó, megelőző szerepe is. „Csak az tartott vissza a válástól, akkor mindjárt ítélkeztek volna fölöttem” (Gémes E. 1979: 229).
A kontrollálás maga a szinte rutinszerű, „vállon át odapillantás”-tól a kispad intézményéig igen változatos módon történt. Mivel a felnőttek tudták, hogy milyen információt adhatnak ki családjukról, felhasználták információszerzésre gyerekeket is: „A látogatóba ment gyerektől mindig kérdeztek valamit (…) Mit ettetek?” (Szigeti Gy. 1985: 56). Sok családnál épp ezért „nem volt szabad a gyerekeknek semmit elmondani abból, ami otthon történt. Volt olyan, aki mindig hazazavarta unokáit, ha ettek. Ne lássák mások, hogy mit esznek” (Fehér Z. 1970: 16).
A kontrollban kiemelt helyzete volt a szomszédoknak, előlük alig lehet eltitkolni valamit. Azt a veszélyt, amit az ő közelségük jelent, még a legnagyobb indulatok közepette sem felejtik el: „Az öreg erősen rátámadt Jánosra, de ő csak csendesítette: „Legalább a szomszédoktól! (…) mondotta” (Kurkó Gy. 1970: 216).
A fiatal menyecskét sok vidéken kivonták a családra nézve kötelező szolidaritás normája alól, s viselt dolgait anyósa kiszolgáltathatta a nyilvánosságnak. Ezzel mintegy saját családjának presztízsét növelte a menyecske családjának rovására. „Itt az volt a szokás, hogy ha a menyecske csinált valamit, vitték szájról szájra. De nekem jó anyósom volt. Ha én eltörtem valamit, azt mondta, kapd össze gyorsan, hogy ne lássák, majd veszünk másikat” (Zsombó, Csongrád m. 1975).
A társadalmi ellenőrzés fő területei a munka, a szexuális erkölcs és a mindennapi 648viselkedés voltak. Ebben is bizonyos társadalmi munkamegosztás érvényesült (Veres L. 1975: 31). Gazdálkodási kérdésekben elsősorban a férfiak gyakoroltak kontrollt: „Ha az ember bemegy valahová, először is körbenézi a portát, hogy milyen rend van.” Részt vett az ellenőrzésben az egész falu. A rossz kaszást például így ingerelték: „Gyere már, mert megharap a kutya!” (Varsány, Nógrád m.).
A szexuális erkölcsre és vele szoros összefüggésben a mindennapi viselkedésre az asszonyok ügyeltek fel. Különösen az idősebb asszonyok számára valóságos hatalmat jelentett az általuk intenzíven gyakorolt kontroll, összegyűjtött információik alapján ők „hírelték ki” ugyanis az eladó lányokat. S korábban, amikor a házasságokat még nem a fiatalok vonzalma hozta létre, a vagyonon kívül egy leánynak a híre volt a legfontosabb hozománya.
Különösen fontos alkalma volt a társadalmi ellenőrzésnek a bál, ahová korántsem csak a lányos anyák ment el. „Lesték, ki kivel táncol, másnap meg megbeszélték” (Varsány, Nógrád m.). Igen kiemelt helyzet volt az új menyecske első templomi szereplése is. Minden szem rászegeződött, nem lesz-e rosszul, nincsen-e már útban a gyerek. A férfiak inkább csak családjuk nőtagjainak szexuális erkölcsével törődtek, igen érzékenyek voltak azok jó hírére.
A fiatalok korcsoportjának is fontos szerepe volt a saját, belső ellenőrzésükben: „csókváltás és minden kedveskedés nyíltan folyt a fonóházban, de tiltott dolog volt az együttes elől kettesben félrevonulni, akármilyen ártatlan szándékkal” (Ruitz I. 1966: 110). Az is előfordult, hogy maguk a legények írták ki a templom karzatára a rossz életű lány nevét. Van, ahol a fiatalság nagyobb belső kontrollja a felnőttek ellenőrző szerepét háttérbe szorítja. Széken (Szolnok-Doboka m.) szégyen a lányra nézve, ha anyja elmegy utána a bálba: „Képes a leány sírni: – Jaj, anyám, mér jött ked ide?” (Győri K. 1975: 111).
A társadalmi ellenőrzés működésében különösen fontos szerepe van a rokonságnak. Az egyik legfontosabb funkciójuk éppen a kivédés, a figyelmeztetés: „Ne engedd már, hogy apánk flórentz módjára járjon, az utca csúfja legyen!” (Örsi J. 1990: 150). A közösség ítéletét is rokoni szálon juttatják el az érintetthez.
A társadalmi ellenőrzés egyik fontos funkciójának, a figyelmeztetésnek az elmaradása komoly bajt is okozhat. A vele szolidáris rokoni kör hiányának tudta be egy bodonyi (Heves m.) asszony, hogy egy részeges emberhez ment feleségül. A figyelmeztetés társadalmilag nem veszélytelen, ezért gyakran személytelen: „Ebéd után két üzenetet is kaptam, (…) azt üzengették: még nincs késő, váljak el Józsitól” (Túriné-Keskenyné 1967: 118).
Kényesebb élethelyzetekben előfordul, hogy konkrét megbízást adnak valakinek a szemmel tartására. Így például Vankó Ferenc a szeretője házánál dolgozó legényt kéri meg, hogy számoljon be neki arról, hogy viselkedik a lány azalatt, míg ő katonaidejét tölti (Vankóné 1976: 60).
A társadalmi ellenőrzés pozitív szerepe nem zárja ki irányításának, s az ellene való védekezésnek a kísérleteit. Így például a titoktartásnak kulturálisan megengedett, sőt, elvárt formái vannak. Egy 19. századi jegyzőkönyvben a presbitérium azért int meg egy féltékeny férjet, mivel felesége viselt dolgait „ő maga vigyázatlanságával és haragjában mindenfelé elhíresztelte” (Terehegy, Baranya m. 1854).
Ha nem sikerült valamit eltitkolni, a nyílt bevallás helyett utolsó pillanatig a közvélemény megtévesztése 649a bevált megoldás. Egy fiatalasszony a házasságtörési titkát megtudó és továbbadó asszonnyal megszüntette a beszélőviszonyt. „Tán úgy gondolja, hogy így becsületes, mer így rám hárítja, hogy én tanáltam ki mindent” (Csalog Zs. 1978: 147). Tehát sértettségével azt játssza el, mintha oka lenne haragudni. Ezért is veszélyes egyébként haragos viszonyban lenni valakivel, mert az szinte feljogosít múltbéli, takargatott dolgok napvilágra hozatalára.
A társadalmi ellenőrzés kikerülésének kísérlete az is, ha nem nyíltan hágnak át egy normát. „Ha nem szántanak, vetnek vasárnap, az csak azért van, mert megszólnák a gazdát. De valami munkába azért mindig befognak” (Veres P. 1978: 42).
A hagyományos faluban a magánélet nyitottabb volt. Nem tartották kivetnivalónak például az ablakon keresztül való leselkedést, amint azt a régi peres iratok tanúsítják. A társadalmi ellenőrzést irányító, manipuláló tendencia felerősödésének tekinthető a magán-nyilvános, illetve a hétköznapi-ünnepi polarizálódás fokozódása.
A társadalmi ellenőrzés eszköze a szankció, amely tulajdonképpen csoportreakció a társadalmilag fontos helyzetekben tanúsított viselkedésre. A nevetségesség, a szégyen révén működik. „Tradicionális közösségben az egyént a megszégyenüléstől való félelem tartja vissza a normaszegéstől” (Szczepanski, J. 1968: 117; Pápay Zs. 1989: 90). Formája rendkívül változatos, ami hatékonyságára utal. Gyakran csak alig észrevehető gesztusokban nyilvánul meg: „csak úgy zúgtak!” (Csalog Zs. 1978: 401); „susogtak is rám!” (Győri K. 1975: 53). Elterjedt forma az úgynevezett „megszólítás”, ami a vétségre való konkrét, de nem nyilvános rákérdezést jelenti.
A szankció súlyossága publicitásával arányos. Ezért esik súlyosan latba a gesztusmegvonás, illetve azok visszautasítása. Ennek férfiak közt gyakorolt formái súlyosan hatnak az érintett fél presztízsére. Ilyen, ha valakit kihagynak a kézfogásból, a kocsmai italmeghívásból, sőt az ő ilyen jellegű gesztusait sem fogadják el: „Nekem te ne kérjél” (Varsány, Nógrád m.).
A nők leggyakrabban a szóbeli megszégyenítés eszközét használják: „kikiabálják” egymást. Ennek spontán megnyilvánulásain kívül vannak szokásszerű, intézményesített formái is, mint a kalotaszegi csujjogatás vagy a Szent György-napi nyilvános pletykanap Békés megyében (Szendrey Á. 1936a). Ilyen a „didergés” alkalmával való bűnmegvallás is (Illyés E. 1941: 71).
A legtöbb szankció a lányok szexuális tisztaságával volt kapcsolatos, azt védte az elrettentés példáival. A 19. század végén még nem volt teljesen ismeretlen a megesett lányok szégyenpadra ültetése, majd istentisztelet után a hívek által a templomkapuban való megköpdösése.
De megszégyenítették a félrelépő asszonyt is. Ennek egyik legsúlyosabb formája volt például Kocson ismert. Itt a férj levágatta hűtlen felesége haját a bakterrel, s az így megcsúfított asszonyt „a bakter sétáltatta” (Fél E. 1941a: 7). Szokásos volt a félrelépő asszony kendőjét nyilvános helyen lecibálni, őt magát megtépni, leönteni (Örsi J. 1984: 847). Míg ezt általában vetélytársnőjétől kellett elszenvednie, a közösség nyilvános megszégyenítő szokása volt az ablaka alatt adott „macskazene”, amit a szakirodalom „charivari”-nak nevez (Dömötör T. 1957: 86).
Fontos terület volt a magántulajdon védelme is. Kölcsön esetén szokás volt, hogy 650zálogot kértek, például az illető szűrét, amelyet mindenki ismert, s ha nem adta vissza, amit kért, szűrét kiakasztották a kapufélfára (Molnár B. 1951: 51).
Hogy a szankciók előtt mennyire nincs tabu, azt mutatják a halotti búcsúztatókba beleszőtt és így nyilvánosságra hozott ítéletek. Vonatkozhat ez az elmarasztalás a halottra, de a hozzátartozókra is. Egy ilyen, a betegségében elhanyagolt halott nevében történt rokonelmarasztaló búcsúztatónak a tanúi voltunk 1973-ban Varsányban. Ugyanitt láthattuk azt is, hogy a halott búcsúztatására korábban érkező asszonyok kiértékelték, hogy milyen minőségű ruhát adtak rokonai a halottra. Még a fehérneműjét is ellenőrizték a szoknyaszél felhajtásával.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me