A PRESZTÍZS

Full text search

A PRESZTÍZS
A becsület és a szégyen mindenekelőtt a presztízs miatt fontosak, az egyik pozitív, a másik negatív szempontból. „Becsület nélkül nincs társadalmi presztízs”, presztízs nélkül viszont a becsület is kérdéses (Campbell, J. K. 1964: 273). A becsület tehát a presztízzsel úgy össze van fonódva, hogy egyik a másik nélkül nem létezik. A becsület a presztízst megalapozza, a presztízs pedig mintegy szentesíti a becsület birtoklását. Felfogható kontrollmechanizmusnak is, kiosztásának rendszere a társadalmi ellenőrzés egy formája. Míg a státus tekintélye a hatalomból fakad, a presztízs viszont szimbolikus hatalommal való rendelkezést jelent (Léderer P. 1977: 27). A presztízs tehát társadalmi tekintély, az objektív társadalmi helyzet erkölcsi megítélése. Mivel a presztízs elegyítve van materiális tulajdonságokkal, a szegényeknek nem lehet presztízse, enélkül pedig becsületük is kérdéses.
A rang a föld nagyságán alapuló tekintélyhierarchia, amelynek a vagyonon kívül olyan összetevői vannak, mint a család, rokonság, leszármazás (Fél E.–Hofer T. 1969: 280). A rang alapját adó vagyonnak mintegy velejárója a múltból hozott, öröklött tisztesség is, hiszen „a vagyon nem más, mint kumulálódott szorgalom” (Pápay Zs. 1985: 24). Tehát ilyen értelemben hordoz ez a kategória morális tartalmakat is. A presztízs „naprakészebb” kategória a rangnál, nem köti úgy össze a múltat és a jelent, mint a rang. Jelentőségét az adja, hogy a falunak viszonylag önálló a belső értékelési rendszere (Kovács Katalin 1990: 49).
A presztízs társadalmi versengésben osztódik el. A verseny nemcsak a presztízs megszerzéséért, de megtartásáért is folyik, bár nem nyíltan és nem hatalmi harcként. Mezőkövesden például a nagyobb gazdák „külön-külön kedveskedtek a varróasszonyoknak, hogy az ő holmijuk szebb legyen, mint a másé” (Dajaszászyné 1952: 144).
A versengés igen fontos területe itt is a kommunikáció, mert a hangsúly gyakran a véleményeken és a látszaton, és nem a tényeken van. Ebben nagy szerepe van az információk kellő időben való nyilvánosságra hozatalának, és a sértés jól időzített, bátor visszaadásának. A kockázat ellenére a presztízsemelés fontos stratégiája mások presztízsének megkérdőjelezése.
A nagy igény, hogy a presztízs elnyerése érdekében azonosuljanak a társadalom követelményeivel, gyakran oda vezet, hogy a látszatot valóságként mutatják be. Például Bátyán (Pest m.) régebben még „kölcsön is kértek stafírungot, hogy az övék többnek lássék” (Fehér Z. 1970: 55).
Bár a presztízs a társadalmi kontinuitást szolgálja, tartalma korántsem változatlan. 644A tradicionális gazdálkodás 19. század második felében meginduló átalakulásával „a vagyoni helyzettől meghatározott státus és a falu társadalmán belüli presztízs, mely (…) a tradicionális gazdálkodás idején még egybeesett, a megváltozott körülmények között lassan kezdett kettéválni” (Vörös A. 1984: 307). De a birtok még századunkban is sok tekintetben öncélnak tekintett érték volt. Ahogy a nagykőrösi birtokos gazdákról olvashatjuk: „nem is óhajtották, hogy gazdagodónak tekintsék őket. Ők egyszerűen gazdagnak szerettek mutatkozni” (Márkus I. 1979: 90).
Nagyon emelte a tekintélyt, ha valakinek sok és szép állata volt. „Négy ökör, két ló járt ki az udvaráról! Ilyen parasztok voltak Mihályfán.” A lónak a gazda presztízse szempontjából kiemelkedő fontossága volt. „A ló s a szerszám állítja ki gazdájáról a bizonyítványt.” A lótartás presztízse szinte önmagáért való: „Attól gazda, hogy lova, két szép lova van. Kerül, amibe kerül” (Kurkó Gy. 1970: 203; Márkus I. 1979: 12).
Igen alkalmas volt a ló a presztízsverseny céljaira azért is, mert rengeteg „árnyalatot” lehetett belevinni gondozásába, felszerszámozásába: „már egy kilométerről ragyogott az ezüst fülrózsa a kantáron (…) Mondtuk, ilyen ember kell nekünk presbiternek.” Figyelemre méltó, hogy „a szép szerszámnak szóló elismerésbe hogyan szövődik a presztízs mozzanata” (Hofer T. 1964: 79). A presztízs anyagi, társadalmi, morális összetevői a presztízsértékekben szinte szétválaszthatatlanul összefonódnak. A ház birtoklása, milyensége a tradicionális faluban is fontos presztízsemelő tényező volt. A házépítés minden mást, például a fiatalok továbbtanulását háttérbe szorító stratégiája elsősorban az egykori szegényebbeket jellemzi. Az egykori tehetősebb rétegek nagyobb hangsúlyt helyeznek kulturális tőkéjük emelésére, s ebben a stratégiában a fiatalok taníttatása és az életminőség emelésének több más szempontja is elfogadott motívum.
A presztízst nem valaminek a birtoklása adta, hanem az anyagi javak bizonyos együttesének birtoklása és birtoklásának módja. A megállapodott jólétnek a modelljét Nagykőrösön 1945 előtt például a megfelelő ház, a szép ló, a rangos bricska mellett olyan apróságok is jelentették, mint „a tanya orma fölé nyúló fenyő” (Márkus I. 1979: 38). A jólét külső jeleihez megfelelő életvitelnek is kellett társulnia. Az alföldi mezővárosokban télen egy valamire való gazda a gazdakörben töltötte idejét. Ehhez az életformához az ellenzéki meggyőződés csakúgy hozzátartozott, mint a vasárnapi ünnepi átöltözés, a pipa, a saját bor mellett való vendéglátás.
A presztízs anyagi-kulturális-társadalmi összetevőinek együttes megjelenítésére a lakodalom a legalkalmasabb (Bakó F. 1987). Ez a funkciója korántsem új, de az 1960-as években megerősödött. A korábban legrangosabbnak tartott ételek nagy bősége mellett a mai lagzikon „gyakorlatilag felvonultatják ruhatárukat, hogy növeljék a család presztízsét” (Széman Zs. 1986: 88). A lakodalom az egykori szegényebb rétegek számára lehetőség a beérkezés, az utolérés bizonyítására. Az egykori tehetősebb rétegek számára pedig arra lehetőség, hogy továbbra is konzerválják a korábbi rangskálát, az árnyalatok különbségeinek új és új módon való érzékeltetésével, mint például nyomtatott meghívó, nászút stb. A lakodalom a családi összetartozás, illetve a rokonok, jó emberek minél nagyobb körének felmutatásával is alkalmat szolgáltat a presztízs növelésére.
A lagzin kívül a társadalmi megmérettetés fontos alkalma a temetés is, szinte mérhetővé 645teszi az elhunyt, s természetesen a család presztízsét: „Alig fértünk négy sorban a koporsójához” (Varsány, Nógrád m.). A temetés szinte utólagos, morális igazolása annak, hogy valaki helyesen élt. „Ott látszott meg, (…) ott lehetett megtudni, hogy milyen ember volt” (Csalog Zs. 1978: 196).
A társadalmi-morális szempont mellett itt sem hiányzott az anyagi vetület. A Somogy megyei Igalon például „köpenyes” temetésre csak a módosabbaknak telt, a szegényebbeknek csupán „inges”-re, mely öltözékdarabok a temetést végző pap ruháját jelentik. Újabb divat, hogy a vendégeknek zsebkendőt osztanak, ami részben a jó anyagi helyzet burkolt kinyilvánítása, de egyben alkalmas a temetés társadalmi „sikerességének” lemérésére is: „Aki koszorút hoz a halottra, az kapjon egy zsebkendőt. (…) 74 zsebkendőt osztottuk szét” (Szigeti Gy. 1988: 62).
Egyébként minden olyan helyzet, amikor sokan vannak együtt – így például az ünnepek –, alkalmat adnak a büszkeség kifejezésére. A büszkeség fontos eleme a presztízsnek, de valóságon kell alapulnia.
A valóságot azért bizonyos mértékig manipulálni is lehet, például anyagi tőke társadalmi tőkévé alakításával. A temetés példájánál maradva: „Ha valaki igazán nagy temetést akart rendezni, úgy a temető kapujában egy hordó bort helyezett el, akik részt vettek a temetésen, azok mind ittak belőle” (Molnár M. 1965: 392).
A nagy rokonság, a sok „jó ember”, egyáltalán, a társadalmi kapcsolatok kiterjedtsége növelte a tekintélyt. A háznál megforduló látogatók száma, a kapcsolatok intenzitása is a család népszerűségének mércéje: „Minél többen jöjjenek a házhoz, mert azt mondják, szeretik. Mihozzánk már reggel jönnek. Akire nem nyitnak ajtót, az olyan is, megérdemli” (Nagyrákos, Vas m.).
Ahogy bizonyos dolgok emelik, úgy más dolgok rontják a presztízst. Ilyen például a betegesség. Ezért nem győzik hangsúlyozni, különösen idősebb emberek, milyen egészséges fajta az ő egész családjuk: „Hála istennek a család se vót olyan beteges fajta, úgyhogy nem járogattunk mi orvoshoz. Mégha valami bágyadás vót, akkor sem, mert mink kihevertünk mindent” (Márkus I. 1979: 201).
Igen presztízsrontó, ha egy családnak peres ügye van, szinte tartalmától függetlenül. Országosan úgy tartják, hogy „jobb kárt vallani, mint pörbe indulni” (Tárkány Szücs E. 1981: 782). Szinte hangsúlyozni illik: „Azt sem tudom, merre nyílik a bíróság kapuja” (Varsány, Nógrád m.).
A presztízsértékek igen különbözők lehetnek koronként, vidékenként. Vankóné juhász nagyapjának még a zsákban tartott ezüstpénz adta a méltóságérzetet (Vankóné 1976: 55), ma a kétszintes ház. Egy azonban közös bennük: biztonságot, stabilitást sugároznak, és ezt a társadalom „irigységgel jutalmazza” (Márkus I. 1980: 33).
Korábbi időszakok egyes presztízsértékei, mint például a szőlőbirtok, bizonyos szinten továbbélnek. A régi presztízsszempontok érvényesültek a tsz munkaköreinek rangsorolásában is (Juhász P. 1979: 79). A mai presztízsverseny túlzásai abból fakadnak, hogy a korábbi társadalmi különbségek elmosódása következtében a rangsort illetően egyfajta bizonytalanság van. A presztízsértékek bizonyos tekintetben keresztezik a keresztény morált, a falu partikuláris, autonóm értékei nevében.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me