A BECSÜLET

Full text search

A BECSÜLET
Összetett kategória mind szerepét, mind tartalmát illetően. Szerepe szerint a társadalmi jutalmazás eszköze, de egyben mérce is, amelyhez igazodva az egyén erkölcsi teljesítménye a paraszti társadalomban közösségi érvényűvé válik.
Míg a paraszti szóhasználat az erkölcs fogalmát nem ismeri, a becsületét annál inkább, mintegy annak szinonimájaként használva (Papp L. 1941: 69). A becsület mintegy átfogja azokat a magatartási szabályokat, amelyek az erkölcs körébe tartoznak (Veres L. 1984: 53). A paraszti erkölcs becsület központú. Egy olyan társadalomban 641pedig, ahol a becsület az értékek rendszerében kulcsfontosságú, más választás, mint amit a becsület kiró az emberre, elképzelhetetlen.
A becsület tartalmi összetevői közül az embertársakkal való viselkedés a legmeghatározóbb. „A becsület egymás tiszteletben tartása” – tartják Nagyrákoson (Vas m.). A fiatalabb korosztálynál a hangsúly még inkább a becsület emberi-társas összetevőjére kerül. A munkának a becsülettel való összefüggése differenciált. Sokan úgy tartják, hogy „a munka is hozzátartozik a becsülethez”. Mások szerint „ha valaki nem szorgalmas, még lehet becsületes” (Hédervár, Moson m.). Úgy vélik, ha a lustaság nem megy más ember rovására, akkor csak hanyagság. Az ellenkező eset, vagy a másik ember kihasználása viszont „nem egyezik a becsülettel” (Nagyrákos, Vas m.). Megjegyzendő, hogy a munkavégzés minősége mint kritérium erősebb az idősebbek, mint a fiatalabbak és bérből élők becsületfogalmában.
A becsület mindenekelőtt „mások odatulajdonításának kérdése” (Bourdieu, P. 1978: 11). Ahogy Varsányban ezt megfogalmazzák: „Nem az a lényeg, hogy magát minek tartja, hanem, hogy a világ.” Ezért esik súlyosan latba a másik ember kisebbítése, rágalmazása. A szónak tett értéke van, s ha a tét a becsület, reagálni kell rá. „Minthogy a nép önérzetes és büszke volt, legtöbbször a becsületét és jó hírnevét sértő támadásokra jött indulatba” – írták Hódmezővásárhelyről (Szeremlei S. 1911: 425). Egy rágalom igaztalanságát gyakran nem lehet bizonyítani, ezért bevált megoldás ilyen esetben a visszavágás, amelynek célja a sértő fél erkölcsi hitelrontása.
Ebben a szituációban a visszavágás hitelét nem annyira a mondottak igazságtartalma dönti el – hisz az kideríthetetlen –, hanem a vitapartnerek önbecsülésre támaszkodó méltóságtudatából fakadó erő. A méltóság mint magatartási jegy a becsülettel szinte analóg. Fontosságát a férfi magatartási mintában épp az adja, hogy enélkül kérdéses, hogy valaki meg tudja-e védeni a becsületét. Ezért is tanácsos haragot mutatni még akkor is, ha egyébként igaz a vád. „A becsületet álcázni is lehet” (Varsány, Nógrád m.).
A becsülethez hozzátartozott, hogy valaki érvényt tudjon szerezni igazának. Varsányban egy igazáért sikertelenül küzdő asszonyról a faluban azt mondták, „ha igaza lett volna, kiharcolta volna”.
A becsületbe vágó ügyek akár „önbíráskodó” elintézését a közvélemény bizonyos esetekben nemcsak jóváhagyta, de el is várta. Így például azt, hogy ha valakinek elszántottak a földjéből, azt „visszaszántsa”. „Volt olyan gyáva ember, hogy hagyta elszántani a magáét. Az ilyennek becsülete nem volt” (Újkér, Sopron m.). Aki becsületes, „se a magáéból nem engedett, se a másikéból el nem szántott” (Mihályfa, Zala m.).
A becsület megszerzése és megtartása állandó társadalmi versengés során történik. Bourdieu egyenesen úgy látja, hogy a gyarapodás ebben is, akárcsak az anyagi javakban, csak mások rovására történhet (Bourdieu, P. 1978: 395). A versengve megőrzendő önbecsülés nem engedte azt sem, hogy valaki olyan szituációban, mikor a becsülete vált kérdésessé, megbocsásson. Bocsánatot sok helyen csak haldoklótól szoktak kérni.
A becsület nemhez kapcsolódó kategória, különbséget tesz a férfiak és a nők ideális morális karaktere között. Nőkkel kapcsolatban általában a „tisztesség” szinonimájaként használják. „A tisztesség a nőkhöz, a becsület a férfiakhoz tartozik” (Nagyrákos, 642Vas m.). Míg a férfiak becsülete aktívan alakította a család presztízsét, „az asszonyok nem tudják öregbíteni, növelni a vérrokonok becsületét, csak őrizni azt jó viseletükkel, vagy lerontani” (Bourdieu, P. 1965: 241). A megcsalt férj becsületén lemoshatatlan foltot ejt felesége tette: „téged olyan csapás ért, hogy inkább a házad égett volna le. (…) Ez már lemoshatatlan a családról” (Hofer T. 1950: 371). A házasságtörő feleségnek megbocsátó férj gesztusát helytelenítik: „nem jól tetted, ezt a kurvát visszafogadtad!” (Hofer T. 1964: 40–41).
A becsület és vagyon között direkt összefüggés nincs, de bizonyos anyagi megalapozottság megtámogatja, mintegy igazolva az egyén és ősei helyes életét. Mivel a szegényebb rétegeknél a földbirtok súlya nem támogatta becsületüket, ezért az érzékenyebb, sérülékenyebb volt. „Én szöröncsétlen munkásembör vagyok, (…) de ha valakinek a böcsületszavamat adom, még ha ráfizetek is, mögtartom” (Gyovai P. 1974: 30). Közismert ez a „szegény, de becsületes” mentalitás. Minél bizonytalanabb valakinek a státusa, annál könnyebben sérül a becsülete. A szegényebbeknek munkájuk szinte azonos becsületükkel. „Úgy pakold, nehogy a becsületöd is belerakd!” (Juhász A. 1970: 50).
A paraszti erkölcs becsületcentrikussága miatt több területen eltér a valláserkölcstől, s alkot egy sajátos, attól részben elkülönült erkölcsöt. A becsület éreztetett erőt ír elő – s ez sok vonatkozásban ellentmond a felebaráti szeretet parancsának. A szándéknál a következmény fontosabb, a megbocsátás helyett a visszafizetés, az együttérzés helyett versengés van, a belső, rejtett értékek helyett a tulajdonított értékeken nagy a hangsúly.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me