A „JÓ ÉLET” PARASZTI IDEÁLJA

Full text search

A „JÓ ÉLET” PARASZTI IDEÁLJA
A paraszti kultúra nem részkultúra, nem elszigetelten, hanem egy nagyobb, hierarchikus rendszer részeként létezett.
Mégis, a kutatók egybehangzó véleménye szerint, a világ legkülönbözőbb paraszttársadalmaira egyaránt jellemző egy attitűd, amely a parasztnak a földdel való különleges, mondhatnánk, hogy misztikus, irracionális kapcsolata. Ennek alapja, hogy a parasztot bensőséges és tiszteletteljes ragaszkodás fűzi a földhöz. A föld a paraszt számára mintegy önmaga kiterjesztése, elhivatottság, és nem profitszerző vállalkozás.
E sajátosan paraszti hozzáállás jellemzi a magyar parasztságot is. Erdei Ferenc is felhívja erre a figyelmet, amikor arról ír, hogy a jobbágyparaszt földdel kapcsolatos tulajdonosi öntudata „teljesen irracionális paraszti magatartásban nyilvánul meg. Nem abban (…), hogy a szabad földtulajdonnal most már tetszése szerint és érdeke szerint vállalkozik, egyszerűen abban teljesedik ki a birtoklási tudat, hogy a földesgazda méltóságával forog a világban” (Erdei F. 1942a: 93–94).
Korábban a fontosabb mezőgazdasági munkák ünnepszámba mentek, s ezt rituális gesztusok reprezentálták. Az aratást például valósággal szent munkának tartották, 602amihez ünnepi étel és bor járt. Ilyenkor „mint a legszentebb ünnepre, talpig fehérben” mentek a mezőre (Kiss G. 1937: 43).
A magyar paraszt munkához való viszonyában érezhető egy heroikus felhang is. A munkával kapcsolatban gyakran beszélnek küzdelemről, bátorságról: „Én nem féltem a munkától” (Varsány, 1973).
A parasztembernek az állatokhoz való viszonya sem nélkülözi az érzelmi-irracionális vonásokat: „Megérzi azt az állat, hogy ki hogyan bánik vele” (Mátyus A.–Tausz K. 1984: 53). Az állatokhoz fűződő érzelemteli paraszti viszonyt a presztízsszempontok is támogatták. A föld mellett az állat is szorosan hozzákapcsolódott a helyes élet paraszti ideáljához. „Ha lábasjószága nem volt, még csak kutyaütőnek sem fogadták volna” (Török K. 1870: 295). Az 1880-as évek mezőgazdasági dekonjunktúrája különösen kedvezett az állattenyésztésnek.
A feudális kori „4, illetve 6 ökrös gazda” eszménybe csak nehezen helyettesítődik be a dinamikusabb termelés igényeinek jobban megfelelő ló. Sokáig a ló mellett „címernek” még ökröt is tartanak, a gazdasági szempontok ellenében is. Az ökör helyett azután a ló válik a föld mellett olyannyira fontos presztízsértékké, hogy tartásá szinte a magyarnak érzett életmód nélkülözhetetlen tartozéka lesz. Ennek az eszménynek a nevében ítéli el például a múlt század elejének gazdasági írója a juhtartást: „Mit szóllyon az érzékeny Magyar, ha azon remek vidékeket utazásában szemléli, ahol kevés üdőkkel ez előtt, a szépség czimer lovak vihogásai füleiben zengtenek, most pedig a tompa bőségére egy néhány juhnyájnak szomorodott könnyei hullanak (…) sok Magyaraink szemei a csalfa nyereségtől megvakittattak; inkább Birkások, mint magyar nemzetiséghez illő lónevelő, s diszen hánytató paripások kivántak lenni…” (Tud. Gyűjt. 1817: 37–38).
A munkája tárgyával való bensőséges paraszti viszonyból következik egy nagyfokú felelősségtudat és kötelességérzet, amit a parasztember a rábízott földdel, állattal szemben érez. A hanyagság e téren nem egyszerűen gazdasági kérdés, de morális is. „A főd be nem munkálását bűnnek tartották” (Szigeti Gy. 1989: 19). De igen fontos szempont volt egy gazda emberi megítélésében az is, hogyan bánt az állataival: „Az mer beszélni? Minő lovai voltak! Alig bírtak menni az úton” (Varsány, Nógrád m.). A munka ebben a mentalitásban tehát elsősorban feladattudatot jelent.
Ha egy csoport identitását néhány centrális értékkel való azonosulás adja, akkor ez a magyar parasztság esetében, az eddig tárgyaltak alapján, a rábízott javakkal szemben érzett felelősségérzetnek és a szorgalomnak mint fő erénynek az állandó hangsúlyozása, amely mély kötelességtudattal jár együtt. Mindez összességében egy munka központú értékrendről tanúskodik, ahol azonban a gazdasági célszerűséget az erkölcsi kötelesség és a társadalmi presztízs szempontjai folyamatosan átszínezik. A munkaközpontúság természetesen mindenekelőtt gazdasági kényszer, amit a termelőeszközök fejletlensége és a munkamegosztás differenciálatlansága eredményezett. Más kérdés, hogy ez a kényszer a parasztság belső meggyőződésévé vált és mint közösséget szabályozó erkölcs jelentkezett (Szabó László 1988: 287).
A kötelesség nemcsak a földdel, de a családdal kapcsolatos viszonynak is alapvonása: a föld mindenekelőtt mint a család megélhetésének biztosítéka volt fontos. A parasztnál azért másodlagos a profitszerzés, mert az elsődleges az, hogy a gazdaság a családnak megélhetést biztosítson (Bailey, F. G. 1971: 29).
603Maga a házasság, a családalapítás is elsősorban kötelességvállalást jelent e társadalomban. Süpek Ottó ír arról, hogy a kötelesség fogalma mennyire alapvonása volt a feudális személyiségnek (Süpek O. 1980: 201). Ez az alapvonás mélyen beépült a paraszti mentalitásba, s valláserkölcsi dimenziói is nyilvánvalóak. Hiszen Isten segítségére csak az számíthatott, aki maga megtette kötelességét: „Szegény szántóvető! Csak te szorgalmatos légy (…) ugy a jó Isten megsegít, mert ő a legjobb gazda” (Magyar Gazda, 1845: 204).
A földdel szemben érzett felelősség- és kötelességtudatnak mintegy mélyebb dimenziót ad, hogy annak birtoklása az elődökkel és utódokkal egyaránt összeköt. Kötelesség megőrizni s lehetőleg gyarapítva továbbadni a kapott örökséget. „Ha valakinek volt egy kis földje, oszt nem szerzett rá, azt mondták, hogy igazán elélte a napjait” (Hofer T. 1950: 412).
A paraszti ideál összetevője a függetlenség és biztonság eszménye is, melyeknek szintén a föld a biztosítéka. „Elég gazdag az, ki másra nem szorul adja Táncsics Mihály hőse szájába a paraszti eszményt (Táncsics M. 1858: 6). A függetlenség normája áll az önellátás paraszti eszménye mögött is. Mikor az 1960-as évek tsz-szervezésé elől sokan az iparban kerestek munkát, a többség épp a függetlenség hiányát viselte a legnehezebben: „Nem szeretem, hogyha parancsolnak, magam gazdája szeretek lenni” (Lévai J. 1980: 67). A föld biztonságot ad: „Csendőr, ilyesmihez nem szívesen adták a lányt. Annak az asztal szélin van a kenyere” (Bakonya, 1988).
Mindez természetesen elsősorban modellként érvényes, a valóságban a kép sokkal differenciáltabb és kevésbé idillikus, a külső hatások jobban megérintik. Az 1880-as évek dekonjunktúrája az olcsó, tengerentúli búza versenyének eredményeként kikezdte a hagyományos paraszti hozzáállást, és lassan, tájanként igen eltérő ütemben egy a piac követelményeit jobban figyelembe vevő gazdálkodást kényszerített ki. A föld nagysága és a presztízs bonyolultabb viszonyba kerültek egymással (Vörös A. 1984: 307), s a szorgalom mellett a szakértelem is egyre fontosabbá vált. Ahogy Wolf mondja, az irodalmi sablonokkal ellentétben a parasztság mindig dinamikus állapotban van, állandóan két pólus között mozog, hogy megoldást találjon alapvető dilemmájára (Wolf, E. 1973: 341).
Ami a paraszti mentalitás irracionális vonását illeti, Bourdieu annak mélyebb megértéséhez segít hozzá: „Olybá tűnik, mintha az »archaikus« gazdaság lényegi sajátossága abban a tényben rejlene, hogy a gazdasági tevékenység nem ismerheti el nyíltan azokat a gazdasági célokat, amelyek felé objektíve irányul” (Bourdieu, P. 1978: 380).

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me