SZÖVETKEZÉSI FORMÁK A POLGÁRI KORSZAKBAN

Full text search

579SZÖVETKEZÉSI FORMÁK A POLGÁRI KORSZAKBAN
A nem iparűzők céhszerű szervezeteinek számbavétele azt sugallhatja, hogy a paraszti érdekvédelem szükségességének felismerésekor mindezeket a társulási formákat előzményként figyelembe lehetett volna venni. Az ilyen szervezetek azonban a paraszti társadalom egészéhez mérten periférikus jelentőségűek voltak. Azért utaltunk rájuk, hogy egyértelmű legyen a paraszti érdekvédelem előzmény nélkülisége: a szervezeti formák át nem menthetősége.
A mégis figyelembe vehető előzmény, ha nem is jelentett intézményes formát, az a faluközösségi szolidaritás, mely az úgynevezett kalákákban nyilvánult meg. A segítés nemcsak közös munkavégzést jelentett, hanem a viszonosság reményében nyújtott anyagi támogatást vagy a csak közösen beszerezhető nagy értékű munkaeszközök szabályozott egyéni használatát is. A szocialista szövetkezeti mozgalom logikai-érzelmi előzményeit a legelemibb társulásokban is megtalálni igyekvő történetírás mindenesetre hajlott rá, hogy a gépvásárló közösségeket és az úgynevezett társas munkákat a parasztok szövetkezési törekvéseiként tartsa számon. Heckenast József például – a századforduló körüli szövetkezéseket vizsgálván – a szántó- és vetőkalákákból vélte levezethetőnek a kisparaszti-középparaszti gazdaságok közös vetőgépbeszerzéseit és a gépek szabályozott használatát, s a gabonabetakarító kalákák logikus fejleményeként idézte a nagygazdáknál valamivel előbb, majd a középparaszti gazdaságokban is fel-feltűnő, közösen vásárolt cséplőgépeket (Heckenast J. 1969: 123, 142). Tanner József az egerszalókiak (Heves m.) szövetkezéseinek két fokozatát elkülönítve „egyszerű összefogásként” jellemezte, s példák felsorakoztatásával szemléltette azokat a segítségmunkákat, melyek „a szomszédok, rokonok, jó barátok 2–10 fős csoportjai” körében máig léteznek (Tanner J. 1983: 188–190).
Az „egyszerű összefogásnak” valóban lehetett némi szerepe a 19. század második felében, nyugat-európai példák nyomán széltében propagált, a 20. században pedig a szocialisztikus eszmerendszertől is befolyásolt szövetkezeti mozgalom elterjedésében. Néhány módosító tényezőt mégis figyelembe kell vennünk. Egyrészt: már az 1850–1860-as években, amikor először járta át a magyar mezőgazdaságot a gépesítés láza, a tőkehiány elháríthatása miatt kifejezetten ajánlották a szakírók s az agrárágazat technikai fejlesztését szorgalmazó szakági szervezetek a közös gépbeszerzést (Varga Gy. 1972: 313). Másrészt pedig: a paraszti kollektivizmus emlegetett öröksége csak azokon a helyeken tudott hatékony érdekvédelemmé átfejlődni, ahol egy-egy helybeli vezető tudatosan törekedett rá, hogy az eredendő készséget újmódi társas formák megszervezésével hozzáigazítsa a változó körülményekhez. A példásnak emlegetett Erdély-részi szövetkezetek ezt igazolják. Homoródszentpálon az unitárius lelkész tanította faluja népét a korszerű gazdálkodásra, s ezért szervezte meg előbb a gépvásárló-, majd a tejszövetkezetet (Varga Gy. 1972: 314); az avasújvárosiak szövetkezetét, mely mezőgazdasági gépeket és eszközöket szerzett be s kölcsönzött tagjainak, szintén a helyi lelkész szervezte-irányította (Kós K. 1980: 403). A paraszti összefogásnak a helyi tekintély szavával erősített intézményesülése ott is eredményesnek bizonyult, ahol a székelyföldihez képest kevésbé volt jellemző a kalákákban megtestesülő szolidaritás. A Féja Géza által 1935-ben népszerűsített „kollektív falu”, Lajoskomárom vasárnaponként működő termény-„tőzsdéje”, állatbiztosító „szövetkezete” 580és közös gépvásárlásokra szerveződött „betéti társaságai” az evangélikus lelkész átgondolt agitációjának köszönhették létüket (Féja G. 1984: 121–124). Berettyóújfaluban az 1930-as években egy kisparaszti indulású és 700 holdas birtokossá gyarapodó mintagazda volt az erjesztője – a helyi Gazdakör vezetőjeként – a szövetkezésnek: a közös gépbeszerzéseknek, a terményértékesítésnek és a földbérlő szövetkezetnek (Varga Gy. 1981: 418).
Ha segítette is a szövetkezés eszméjének meggyökeresedését a paraszti hagyomány, a falusi szövetkezetek mégiscsak a nagybirtokosok által létrehozott s az állam által is pártfogolt, kapitalista szellemű érdekvédő társulásoknak tekinthetők. A szinte már tragikus tőkehiányt ellensúlyozó üzleti forma inkább kényszerű, mint meggyőződéssel átlényegített adaptációja gyűrűzött tovább a legfelső köröktől a parasztokig. A törvényi hátteret az 1875: XXXVII. tc. biztosította, amit még a 20. században is „szövetkezeti alaptörvényként” tartottak számon. E törvény szerint szövetkezetnek „meg nem határozott számú tagokból álló azon társaság tekintetik, mely tagjai hitelének, keresetének vagy gazdálkodásának közös üzletkezelés mellett, illetőleg a kölcsönösség alapján előmozdítására alakul”. Jogi értelemben tehát a részvénytársasághoz hasonló társulások voltak a szövetkezetek, azzal a különbséggel, hogy a tagok száma és tőkéjük nagysága nem volt előre meghatározott (Gyimesi S. 1972: 639).
Gyimesi Sándor, részletesen elemezvén a parasztság és a kapitalizmus kori szövetkezeti mozgalom viszonyát, az Országos Magyar Gazdasági Egyesület (a földbirtokosokat tömörítő OMGE) 1879-es székesfehérvári „gazdakongresszusától” számítja a mezőgazdasági szövetkezetek történetét. Azt is hangsúlyozza azonban, hogy eleinte alig érintette meg a parasztokat a néhány lelkes nagybirtokos irányította mozgalom: az értékesítő szövetkezeteknek még a legmódosabb parasztgazdák sem voltak tagjai. Lényegesen nagyobb visszhangja volt falun az 1898-ban alapított, az OMGE szövetkezeti eszméjét valló, és kiskereskedelmi bolthálózata révén ismert „Hangya” Fogyasztási és Értékesítési Szövetkezetnek. Országos hálózatához az első világháború kitörésekor már 1276 tagszövetkezet, 200 000 tag tartozott. A 19. század végén az állam szintén akcióba kezdett: az Országos Központi Hitelszövetkezet felállításával a falusi hitelszövetkezetek lényegileg állami irányítás alá kerültek, s mert a központi alapszabály egyéb (például földbérlő, terményértékesítő) tagszövetkezetek szervezését is lehetővé tette, velük együtt sok más szövetkezetszerű falusi társulás is (Gyimesi S. 1972: 624–639 – lásd még Takács I. 1990: 534–536).
Az egy-egy település parasztjait összefogó sokféle szövetkezet majd mindegyike, ha megalakulásakor nem is, előbb vagy utóbb beletagolódott valamelyik centralizált hálózatba. Az agrártermelés égető gondjait csekély hatásfokkal orvosolni képes helyi szövetkezetek ugyanis – Erdei Ferenc fejtegetése szerint – eredendően kétfélék voltak: „kis helyi alakulatok” vagy a szövetkezeti hálózatok tagjai. Az előbbiek a tőkeszegénység miatt és szakértelem híján gyorsan kiszolgáltatott helyzetbe kerültek, s vagy elhaltak, vagy vállalták az országos szervezet befolyásolást is jelentő irányítását (Erdei F. 1980: 328). Bár a szövetkezeti központoknak – ezek szerint – meghatározó volt a jelentősége, ez alkalommal mellőznünk kell az alárendeltségből adódó előnyök és hátrányok számbavételét. Csak a megalakulás és működés helyi összefüggéseire figyelve jellemzünk néhány fontosabb szövetkezési formát.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me