A VÉRROKONSÁGI ÉS KOMASÁGI KAPCSOLAT AZONOSSÁGAI ÉS KÜLÖNBSÉGEI

Full text search

A VÉRROKONSÁGI ÉS KOMASÁGI KAPCSOLAT AZONOSSÁGAI ÉS KÜLÖNBSÉGEI
A vérrokonság és a komaság között az alapvető különbség abban van, hogy ez utóbbi az öröklés rendjét nem érinti. Az örökössel nem rendelkező keresztszülők adoptáció révén a keresztgyermeküket is megtehették örökösüknek. A paraszti társadalomban azonban nem tettek különbséget a vérrokonokhoz fűződő és a komával keletkezett kapcsolat között. Ezt fejezi ki az az eset, amikor a tanút a bíróságon világosították fel arról, hogy a komasági kapcsolat a polgári jogi kategóriák szerint nem számít rokonságnak. A bíró tanúhoz intézett kérdésére, hogy rokonságban vagy sógorságban van-e a peres felekkel, gyakran azt a választ kapta, hogy igen, komák vagyunk. A bíró magyarázata – hogy az nem rokonság – hatalmas megdöbbenést szokott kiváltani, hiszen eddig ő abban a hitben élt, hogy a komája az ő rokona (Tálasi I. 1977: 124; Tárkány Szücs E. 1981: 133).
Átányban (Heves m.) a komaság öröklődött. A keresztkoma halála után a fia lépett a helyébe, hasonlóképpen a halott keresztanya szerepét a lánya vette át. A jól működő intézmény ellenére úgy vélték, hogy a gyermekek az igazi rokonok. „A nász, a sógor, a koma egyformán tiszteletre méltóak…, de ha választani kell, akkor csak a 548gyerekek az igazi rokonai valakinek.” A komával való kapcsolat azonban erősebb volt, mint a násszal való kapcsolat. Amikor két család tagjai házassági szövetséget kötöttek, a nászok kapcsolatában a korábban használt megszólítási formát az új viszonyban illendő forma váltotta fel. Ha azonban a keresztkoma lett az új nász, a megváltozott szerep ellenére a megszólítás a régi maradt (Fél E: Hofer T. 1969b: 164, 167).
Arra is akadt példa, hogy a koma és a komaasszony kapcsolata olykor a megengedettnél szorosabbá vált. Erre utal a farkaskomaság kifejezés, amely a koma és komaasszony közötti tiltott szerelmi viszonyt jelölte (Ballagi M. 1868: II. 94). Karcagi (Szolnok m.) anyakönyvi bejegyzés (1828) tanúsítja, hogy özvegységre jutás esetén előfordult az összeházasodás. A Tiszahátról közölt anekdota is erre a lehetőségre utal: „Meghalt az ember, siratta a szeretője. A koma vigasztalta: – Ne sírjék kend, komámasszony, kendre hagyta a házat. – Ó bizony! sohse mondta a lelkem – sírt tovább. Megint csak vigasztalta a koma: – Ne búsúljék, mondom, a fődet is kegyelmedre hagyta. – Ó bizony! sohse mondta a lelkem – sírt tovább. Ne sírjék már komámasszony, azt is mondta, hogy komámasszonyt nekem hagyta. – Hát bizony ezt mindig mondta – és nem sírt tovább az asszony.” Mezőcsáton (Borsod m.) a komák és komaasszonyok között szexuális kapcsolatot megengedhetőnek tartották, nem ítélték el (Luby M. 1935; Gergely K. 1971: 146; Örsi J. 1990: 168).
A keresztapa – keresztgyermeke védelmében – a gyermek anyagi érdekeit a vérrokonokkal szemben is képviselhette. Elég gyakran megtörtént, hogy gyámnak a keresztapát nevezték ki, bár az általános szokás (és a polgári jog) szerint a vérrokonok közül szokták választani. Szegeden (Csongrád m.) ez népi jogszokás volt, amelynek a hivatalos állásponttal szemben is érvényt szereztek. A gyermek szempontjából a keresztkomaság intézménye tehát szükség esetén ellensúlyozhatta az ellenérdekű vérrokoni törekvéseket az örökségi vitákban.
A műrokonsággal keletkezett kapcsolatok egyfelől kitágították a rokonsági kapcsolatokat, másfelől a vérrokonokkal szemben ellensúlyozhatták azokat (Bálint S. 1957: I. 800; Morvay J. 1980: 162; Kósa L. 1984a).
A nyelvterület egyes részein (pl. Tiszafüred, Szeged, Karcag, Szentpéterszeg, Cegléd) a komaság intézménye a 20. századra átalakult. Több társadalmi tényező együttes hatására megerősödött az az „úri” tendencia, hogy a keresztszülőket a vérrokonok (testvérek és unokatestvérek) köréből választották. Karcagon (Szolnok m.) a fiúknak az apaági, a lányoknak pedig az anyaági rokonok közül választották a keresztszülőket. Szímőn (Komárom m.) a rokonok közül választották a keresztszülőket: vízkeresztre a férj rokonságából, bérmálásra a feleségéből. Hasonló törekvés figyelhető meg Cegléden az 1920-as évektől, amikor a házassági és a vérrokonok köréből is választanak keresztszülőt. Ez a tendencia egyfelől a két rokonsági ág egyenrangúvá válását, másfelől a rokonsági és házassági érdekszövetség előtérbe kerülését jelzi, és egyúttal a barátsági kötések háttérbe szorulását. Az idegenek közösségébe barátságok útján való bekapcsolódás funkcióját a komaság intézménye elveszítette, míg más funkciókat megőrzött (Vidacs B. 1985: 510; Szapu M. 1993: 103; Örsi J. 1974: 356).

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me