A KERESZTELÉS ÉS A BÉRMÁLÁS ANALÓGIÁJÁRA KELETKEZETT KAPCSOLATOK

Full text search

546A KERESZTELÉS ÉS A BÉRMÁLÁS ANALÓGIÁJÁRA KELETKEZETT KAPCSOLATOK
A keresztkomaság intézménye mintát adott a nagyra becsült, tartós baráti kapcsolatok létesítésére felnőttkorban az egykorúak és a különböző generációkba tartozók számára egyaránt.
Martoson (Komárom m.) a keresztelőkön részt vevő, egymást kedvelő idegenek és távoli rokonok új, közelebbi kapcsolatba kerülhettek egymással a bába közreműködésével. Akik komái akartak lenni a másiknak, megálltak előtte, és „engedje az Isten, hogy jó keresztlánya/fia lehessek, úton-útfélen tiszteljük, becsüljük egymást” szavakkal kérték fel. A felszólított ugyanúgy felelt: „Engedje az Isten, hogy jó keresztanyja lehessek…” Kezet fogtak és ezután keresztfiam, keresztlányom, keresztapám, illetve keresztanyám megszólítással illették egymást. Ezt a fogadott komaságot komolyan vették, elsősorban a megszólítás és üdvözlés szintjén, de komolyabb kötelezettséggel nem járt. A harmadízigleni rokonok, ha nem tartották a rokonságot, akkor köthették meg a komaságot; általában idegenek között volt szokásos. A martosi értékrendben a komát többre tartották, mint a házassági és vérrokonokat (Fél E. 1944a: 9–11).
A Jászságban, ha egy gazdának megtetszett egy fiatal legény, egy alkalommal az ivóban borozgatás közben felkérte: „Engedje meg öcsémuram, hogy azután keresztfiamnak szólíthassam.” A borkeresztség megpecsételésére hamarosan egy keresztborjút küldött neki ajándékba. A helyi szokások szerint a keresztapa a keresztgyermekének is bárányt, borjút vagy malacot szokott ajándékozni, hogy a gyermek felnevelje, és az eladásból szerzett pénz külön jövedelme legyen (Madarassy L. 1929: 8).
A moldvai Bákó és Román vidékén szokás volt, hogy lányok, illetve fiúk választottak maguknak egy keresztanyát, aki a fogadalom elmondása alatt összefogta a kezüket, majd szétválasztotta, és ezeket a szavakat mondta: „Az Isten adjon szerencsét, szerencsés órában legyen.” A leányok mátkának, a legények vérének szólították egymást. Gajcsánán úgy mondták: vésároskodás, összevésároskodás (Gábor J. 1963: 235; Domokos Pál P. 1974: 384–389; Bálint S. 1976: 320–323).
Katolikus szokás szerint az olyan búcsús, aki először zarándokolt nevesebb búcsújáróhelyre, a búcsúban már többször megfordult társai (idősebb és fiatalabb egyaránt lehet) közül búcsúkeresztapát, illetőleg búcsúkeresztanyát választott magának, aki meg is keresztelte. Ez a búcsúkeresztség (búcsúkörösség) abban áll, hogy a szent kút vizéből, esetleg a szenteltvíztartóból meghinti, miközben ezt mondja pl. Szegeden: „Én tégöd megkörösztöllek! Az Isten ádjon mög, szentöljön mög, hogy lögyé Jézus Krisztus dicsőségire, Szűz Mária tüsztöletire!” Ajándékot is adott neki: zsebkendőt, olvasót vagy a kegyképről való ábrázolást. Ezután egymást Szegeden például így szólították: búcsúkörösztapám, búcsúkörösztanyám, búcsúkörösztfiam, radnai körösztapám, szentkúti körösztanyám, radnai körösztlányom, szentkúti keresztfiam, celli keresztanya. A keresztelés alkalmával kapott keresztnevet – amely gyakran azonos volt a keresztszülőével – olykor emlegetni szokták. Bálint Sándor szerint a szokás valószínűleg megvolt a havi búcsún (Szeged-Alsóváros, augusztus 2.) is, de itt már elsorvadt. Szintén a búcsúkeresztség szokását ismertette Mozsolics Amália a dunántúli Vasváron mosdatás néven. Itt a keresztanya vizes kezével meg is törölte keresztgyermeke 547arcát. A búcsúkeresztség életre szóló kapcsolatot jelentett a szertartásban résztvevők életében (Mozsolics A. 1943: 69–75; Bálint S. 1957: 153, 193; ÚMTSz III: 222).
Bárth János által a kalocsai búcsúsok andocsi bérmálásaként leírt avató szertartásban egy nagyobb csoport egyszerre vett részt. Itt nem a keresztszülő bérmálja meg az őt választó első búcsúst, hanem a búcsúvezető. András Borbála régi kalocsai búcsúvezető hite szerint őt a Szűz Mária hatalmazta fel arra, hogy bérmáljon (Bárth J. 1974a: 367–369).
Keresztkomaság létesült cselédek és idénymunkára szegődöttek körében is, patriarchális vonásoktól sem mentesen. Izsákfán (Vas m.) aratáskor az uradalmi cselédek mulatságot rendeztek a tarlón, és egymást keresztkomának fogadták. Gyerekek is választottak maguknak keresztszülőket. A tanú az uraság volt, amikor kijött a tarlóra, szalmakötelet vetettek a derekára, és ő fizette az áldomást. A komasági kapcsolatot halálukig hűségesen tartották és évente húsvétkor ajándékkal kedveskedtek fogadott komáiknak. A matyóknál a summásmunkán választott tallókeresztanyát bérmakeresztanyának is felkérhették (Gábor J. 1963: 238; Fügedi M. 1988: 88). A palóc vidékről származó summásbandák a banda munkájában először részt vevő fiatalt felavatták. A summás bérmáláson az uradalmat az intéző képviselte, aki a szertartást követő cuháré (zenés mulatság) költségeit állta. A tréfás, a bérmálást profanizáló szertartáson a papot megszemélyesítő idősebb summás kocsikenőccsel rajzolt keresztet az avatandó homlokára. A választott bérmaszülőknek a felavatott fiatalok bort vettek, amit azok kisebb ajándékkal viszonoztak. Ez a kapcsolat is az egész életre szólt, ezzel biztosították a munkatapasztalatok átadását és a fiatalokról való gondoskodást (Manga J. 1977: 241–277; Fél E.–Hofer T. 1979: 14; Cs. Schwalm E. 1989: 489–490).

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me