A KERESKEDŐK MOBILITÁSI LEHETŐSÉGEI

Full text search

A KERESKEDŐK MOBILITÁSI LEHETŐSÉGEI
Azt is érdemes megvizsgálni, hogyan alakult, változott a kereskedéssel foglalkozók társadalmi helyzete, milyen életstratégiákat tudtak kialakítani, felhalmozott tőkéjüket milyen módon voltak képesek a következő nemzedékek szolgálatába állítani, esetleg szellemi tőkévé formálni.
Mint láttuk, a 19. század végén hozott liberális törvények nem feltétlenül kötötték iskolázottsághoz, szakképesítéshez a kereskedést. A kereskedők részben birtokos parasztszülők gyermekeiből, nagyobb arányban pedig kereskedő- és iparoscsaládokból kerültek ki. Általánosságban elmondható, hogy a kereskedőket a két világháború közötti időszakban az iparosoknál valamivel magasabb iskolázottság, műveltségi szint jellemezte (L. Nagy Zs. 1994). A 19. század közepétől országszerte fokozatosan megalakuló kereskedelmi és iparkamarák érdekvédelmi szerepük betöltése mellett jelentős részt vállaltak a kereskedői utánpótlás képzésében. Felkarolták az oktatást, kereskedelmi szakiskolákat alapítottak, szervezték a tanoncok felvételét, képzését és felszabadítását (Borovszky S. é. n./c: 331; é. n./a: 272; é. n./d: 248). Szombathelyen, ahol 1838-ban jött létre a kereskedelmi társaság, a képzés idejét három és öt év között határozták meg. A tanítványok minél jobb művelése érdekében létrehozták a „kereskedői oskolai Intézetet”. Vasár- és ünnepnapokon kereskedelmi ismereteket oktattak, és csak a jó előmenetelű inast bocsátották vizsgára. A városban működő segédeknek részt kellett venniük az inasok oktatásában. A szakmai ismereteket számon kérték azoktól is, akik üzletet kívántak nyitni. Nem számított, hogy az illető kereskedőcsalád tagja, amennyiben önálló kereskedési jogot akart megszerezni, köteles volt – a céhlegények vándorlásához hasonlóan – idegen kereskedőhelyeken gyarapítani tudását (Kiss M. 1976: 133–134). Bonyhádon is – legalábbis a kereskedők felsőbb régióiban – fontosnak tartották az iskolai képesítést. A két világháború közötti időszakban 10 bonyhádi vezető kereskedő végezte el a budapesti kereskedelmi akadémiát. A felkészülést igyekeztek rövidebb-hosszabb tanulmányúttal is kiegészíteni. Elsősorban osztrák és német partnereiknél töltöttek el gyakornokként egy-egy félévet. Ezek a tanulmányutak azután nemcsak a kereskedelmi gyakorlat megszerzésében voltak segítségükre, hanem hozzájárultak az árubeszerzési kapcsolatok kibővítéséhez is (Szilágyi Mihály 1975: 92–93). Ez a fajta igényesség, a szakma megbecsülése elsősorban a nagyobb kereskedők csoportjaira volt jellemző, a falusi szatócs nem végzett kereskedelmi iskolát.
Egyes településeken voltak olyan jól menő, híres üzletek, ahová az ifjú kereskedőnemzedék tagjai szívesen jártak tanulni. Egy életre elsajátíthatták a kereskedés különböző fortélyait, a vevők megszerzésének és megtartásának szabályait, az árubeszerzésre vonatkozó különböző ötleteket. Ilyen volt egy híres bonyhádi kereskedődinasztia 388egyik tagjának az az ötlete, hogy a megrendelőlevelek eljuttatását postagalambokra bízta (Szilágyi Mihály 1975: 96).
A kereskedőkkel szembeni magatartásra, társadalmi presztízsük emelkedésére jellemző, hogy a 19. század második felében, a magyar kapitalizmus kifejlődésének időszakában néhány gyakorlati érzékű ember a társadalmi felemelkedés lehetőségét abban látja, hogy kereskedőinasnak küldi fiát vagy kereskedőhöz adja férjhez a lányát. Erre jó példa egy bonyhádi kereskedőcsalád rövid története: 1855-ben egy bőrös mesterséget tanult iparos átvett a településen egy vegyeskereskedést, s bizományosi kereskedelemmel kötötte össze a bolti és vásári árusítást. Az eleinte nem nagy választékot kínáló üzlet a századfordulóra hírneves vas- és fűszeráru-nagykereskedéssé terebélyesedik, s egészen az első világháború végéig életképes marad (Szilágyi Mihály 1975: 92).
De a szekszárdi Pirnitzer család is rendkívül jó példája annak, hogyan lett egy krajcáros szatócsból néhány nemzedék múlva áruháztulajdonos, megmutatva ezzel a hazai polgárosodás egyik lehetséges és jellemző útját. A család Bonyhádról, illetve Paksról származik, első tagja, Pirnitzer József Bonyhádon született 1812-ben. 1832-ben egy bonyhádi rőfös üzletben dolgozik mint segéd, 1840-ben saját rőfös üzletet nyit Szekszárdon, majd 1869-ben két fiával együtt megalakítanak egy „rőfös-divatáru társascéget”. 1872-ben a fiúkat már ott találjuk a szekszárdi Népbank, 1885-ben pedig a Tolna megyei Takarék- és Hitelbank igazgatóságában. 1890-ben a család egy 12 kirakatos áruházat nyit Szekszárdon, a cég emblémája: „Pontosság, Figyelmesség, Jóindulat”. Pirnitzer József unokái közül az egyik Temesváron felsőfokú kereskedelmi képesítést szerez, a másik pedig bankár, kereskedelmi utazó lesz. Közben az áruházat a család többi tagja sikeresen vezeti. A cég fennállásának 90. évfordulójára egy 5000 pengős alapítványt hoztak létre szegény anyák és diákok számára, s később is különböző módokon rendszeresen támogatták a várost. Üzletük és nevük fogalommá vált Szekszárd kereskedelmi életében, tevékenységüknek 1944 vetett véget (Szilágyi Mihály 1978).
20. századi az a példa, amely egy székesfehérvári kiskereskedő házaspár életútját mutatja fel. A férfi 1909-ben született, mészáros és hentes mesterséget tanult, 1928-ban szabadult, majd egy ideig a vágóhídon dolgozott. Ezt követően egy henteshez állt be segédnek. Felesége 1911-ben született, s már 14 éves korában fűszerüzletekben kezdett dolgozni. Amikor 1934-ben összeházasodtak, nagyarányú állattenyésztésbe fogtak, disznót hizlaltak, libát tömtek, s a férj emellett eljárt böllérkedni. Így szerzett jövedelmükből előbb egy kisebb, majd 1941-ben egy nagyobb boltot vettek 12 ezer pengőért. Az üzlet jól ment, ezért ingatlant vásároltak, ahol kertészkedésbe is fogtak. Végül az utca legnagyobb forgalmú üzletének tulajdonosai lettek. A második világháború idején üzletük és árukészletük megsemmisült, de hamar talpra álltak, s üzletüket az elsők között nyitották meg a városban. Vállalkozásuknak 1951-ben az államosítás vetett véget (Demeter Zs.–Gelencsér J.–Lukács L. 1990: 9899).
A vállalkozó szellemű, általában nagyszabású tevékenységet folytató, 19. század elején induló nagykereskedők egy részének – elsősorban a fővárosban – az eddig bemutatottól eltérő célja volt: saját és utódaik társadalmi presztízsének emelése. Ezekben az esetekben a cégek alapítói nem az üzlet további folytatását tűzték célul, 389fiaikat hivatalnoki, katonatiszti pályára küldték, s lányaikat magasabb rangú társadalmi csoportok képviselőihez igyekeztek férjhez adni (Bácskai V. 1989: 50–51).
Az itt bemutatott néhány példából is világosan érzékelhető, hogy a kereskedők között különböző életutakkal, életstratégiákkal találkozhatunk. Ez a foglalkozás – állandó változása, a sokféleképpen megnyilvánuló mobilitás szükségessége miatt – mindenesetre alkalmas volt arra, hogy képviselői bejárhassák a társadalmi ranglétra eltérő fokozatait.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me