KERESKEDŐK ÉS IPAROSOK KAPCSOLATA

Full text search

KERESKEDŐK ÉS IPAROSOK KAPCSOLATA
Erről a viszonyról, sokszor ellentmondásos kapcsolatról már szó esett az előző, iparosokat tárgyaló fejezetben. Itt csak néhány jellemző vonást emelünk ki. A 19. század első felétől a kereskedelem és az árutermelő falusi-mezővárosi ipar kapcsolata alapvetően két irányban fejlődött. A piacközpontoktól távolabbra eső helyeken megerősödött a kereskedők által koordinált és kézben tartott kézműipar, a fonó, szövő és bőrfeldolgozó mesterség. Az árucikkek eladásának szervezésében az egyre inkább izmosodó zsidó kereskedőrétegnek igen jelentős szerepe volt. Másfelől viszont a vásáros helyeken a készterméket előállító iparűzés fejlődésének lehetünk tanúi, ahol az iparosok saját késztermékeiket közvetlenül a paraszti lakosságnak vagy pedig a távolsági kereskedelemben részt vevő kereskedőknek adták el. Ahol sok volt a speciális kézműipari termék, ott csak a felvásárló kereskedőkön keresztül lehetett azok nagy részét értékesíteni. A vásárokon felbukkanó kereskedők nem vállaltak nagy kockázatot, mert ha tetszett a mesterek által kínált termék, megvásárolták, ha pedig nem nyerte el tetszésüket, nem. Ugyanakkor maguk az iparosok sem 381vállaltak túl nagy rizikót, hiszen a piacokon nemcsak a kereskedők, hanem a parasztok is vásárlóik közé tartoztak (Dóka K. 1989: 185–186).
A 19. század első felében az ország szinte valamennyi területén a falusi kézműipari árutermelés jelentős részét a zsidó kereskedők irányították. Miután – néhány kivételtől eltekintve – a szabad királyi városokban nem telepedhettek le, elsősorban a falvakban és a mezővárosokban éltek. Folyamatosan járták a környék kisebb falvait is, és keresték az iparosok szabad kapacitását (Dóka K. 1989: 183). A 19. század közepén például Bács-Bodrog megyében, azokon a településeken, ahol a mesterek száma a 10 főt meghaladta, a takácsipart egyértelműen a kereskedők tartották fenn. Újvidéken például csaknem minden iparosra jutott egy kereskedő. Az egy kereskedőre jutó iparosok aránya – az előbb említett okok következtében – a falvakban, mezővárosokban magasabb, mint a nagyobb településeken. Sopron megyében például egy kereskedőre átlagosan három kézműves jutott, de ez az arány a textil- és bőripar területén feltűnően alacsony. Az előbbi esetében 8, az utóbbinál pedig 13 iparosra jutott 1 kereskedő. Ennek oka feltehetőleg az volt, hogy az itteni kereskedők nagyobb körzetet láttak el, távolabbi piacokat is a kezükben tartottak. Azok a felvásárló kereskedők, akik az iparosfalvakból elszállították a textíliát, bőrárut, szőrmét, ugyanakkor a mestereket a szükséges nyersanyaggal is ellátták (Dóka K. 1989: 179–183).
Nemcsak a kereskedők törekedtek piacaik fokozatos bővítésére, hanem sokszor az iparosok maguk is keresték velük a kapcsolatot. Amikor a 19. század közepétől folyamatosan csökkent a vásárok, piacok jelentősége, amikor az áru eljuttatása mindenhová könnyebbé vált, a kereskedők üzleteinek megnő a jelentősége, hiszen a lakosság már ott is könnyen beszerezheti a szükséges javakat. Így már az iparosoknak is érdeke, hogy a kereskedőket beszervezzék üzleti hálózatukba, s rájuk bízzák az értékesítés jelentős részét. Ez a folyamat játszódott le például a kékfestők esetében is (Domonkos O. 1964: 134–139).
A céhes ipar felbomlásával egyidejűleg Pesten és Budán az 1850-es évektől megváltozott a kereskedők szerepe. Állandó vita tárgyát képezte, hogy bizonyos iparosok cikkeit a mesterek vagy a kereskedők árulják-e. A kereskedők célja az volt, hogy eltöröltessék az iparosok kizárólagos jogát saját termékeik eladására, s ezáltal monopóliumot szerezzenek maguknak. A liszt-, a porcelán- és edény-, valamint a szesz- és szappankereskedelem terén értek el egyértelmű sikereket a kereskedők (Dóka K. 1979a: 167–168).
A kereskedők gyakran egyes árucikkek készítésére is igyekeztek privilégiumokat szerezni, elsősorban a fa- és textilfeldolgozó iparokban. Nem ment ritkaságszámba az sem, hogy céhes mesterekkel vagy legényekkel társultak. Termelésbe való bekapcsolódásuk egyes iparágak fellendülését vonta maga után. Az iparos-kereskedő társulások létrejötte egyfajta alá-fölérendeltségi viszonyt hozott létre a mesterek és kereskedők között, s mindez növelte a kereskedők társadalmi presztízsét (Dóka K. 1.979a: 169–171).
A fontos kereskedelmi központ, Putnok példája az iparos és kereskedő polgárság sajátos együttélésének bizonyítéka volt. A 20. század elején a helyi kereskedői és iparos polgárság ha nem is volt teljes mértékben egymásra utalva, de nem is tudtak egymástól egészen függetlenedni. Az iparosok többsége a nyersanyagot ugyan a 382nagykereskedőktől szerezte be, de az értékesítésről igyekezett maga gondoskodni. A kereskedők ugyanakkor áruik egy részét nem feltétlenül a helyi iparosoktól vásárolták. Mindennek eredményeképpen békésen élt egymás mellett a divatáru- és ruhakereskedő, meg a szabó; mindketten árultak konfekciótermékeket. A különbséget leginkább az jelentette, hogy a kereskedő termékeihez naponta, az üzletben hozzá lehetett jutni, míg az iparos árujával többnyire a vásárokon jelent meg. Az egyetlen valódi konfliktust a kereskedők és iparosok között a bőr beszerzése jelentette, hiszen a csizmadia és cipész, valamint a kereskedő kénytelen volt ugyanattól a parasztgazdától beszerezni a szükséges nyersanyagot (Répási I. 1989: 72–73).
Erdélyben a 19. század közepén a falusi háziiparos általában jobban ki volt szolgáltatva a kereskedőnek, mint akár a szegényebb városi iparos, akit bizonyos mértékig védett a céh- és a polgárjog. Így volt ez annak ellenére, hogy „kalpagolva ment a gyűlölt kereskedőhöz”, hogy pénzt szerezzen nyersanyagra (Miskolczy A. 1982: 407).

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me