BOLTI KERESKEDELEM

Full text search

BOLTI KERESKEDELEM
A kereskedelemnek legfejlettebb változata az, amikor a kereskedők letelepedve üzletet nyitnak, s már csak a vevőnek kell egy meghatározott helyre az áruért elmennie. A 19. század végén, 20. század elején a falvakban, kisvárosokban általában vegyesboltok, úgynevezett szatócsüzletek működtek. Az első boltok a 18–19. század fordulóján általában földesúri vagy községi bérleményekként üzemeltek, s csak fokozatósan kerültek át a bérlők tulajdonába. A 19. század elején gyakori lehetett a házaknál való engedély nélküli boltnyitás is (Bárth J. 1984: 289). A kereskedelem szakosodásáról a falvak, kisvárosok szintjén a 20. század közepéig alig beszélhetünk. A legtöbb ilyen üzlet zsidó kereskedőcsaládok tulajdonában volt, s a közfelfogás szerint ezek a boltosok alkották a kereskedők legszegényebb rétegét, ugyanakkor vevőkörük is nekik volt a legszegényebb. Putnokon például egy 1901-ből származó cégjegyzék 20 üzlettípust különböztetett meg, melyek között legtöbb volt a vegyeskereskedés. Ezek a legkisebb üzlethelyiségekben árultak, s a legkisebb mennyiségben mérték ki az árut, mindenkor a vevő igénye szerint. Itt az emberek kis tételben szerezték be a mindennapi igényeikhez szükséges javakat (Répási I. 1989: 66–67). Hajdúhadházon 1916-ban 28 szatócsüzlet működött (Szűcs E. 1972: 208). A Székesfehérvár Palotavárosban működő 25 fűszeres és szatócs (1930) nemcsak a városrész lakóinak szükségleteit elégítette ki; vásároltak náluk a hetipiacra a környékről érkező falusiak is. A bolthelyiségek általában a lakóépületek szerves részét alkották, sokszor valamelyik lakóhelyiségből alakították ki őket, s az utcára nyíltak (Demeter Zs.–Gelencsér J.–Lukács L. 1990: 98). Békésen a 20. század elején lassan megindult a boltok szakosodása, és új árufajták jelentek meg. 1925-ben ifj. Csernyánszky István boltja vegyeskereskedés volt, ahol a hagyományos cikkek mellett megjelent például a kávé is. Az üzlet a következő árulistát ajánlotta vevőinek: „Naponta friss pörkölésű kávé, liszt árusítás (újból bevezetve!), festékek, meszelők, ecsetek, kencék, lakkok, sajtok, halak, déligyümölcsök” (Dankó I. 1983: 561).
Szombathelyen a 18. század végén a város piacát körülvevő kőből, vályogból, fából épült kis házakban voltak a kis alapterületű boltok (Kiss M. 1976: 126). Természetesen nagyobb városokban ezek mellett az üzletek mellett megjelennek a rőfös, divatáru, s egyéb ruházati cikket árusító üzletek is. Csornán és Szilsárkányban a textilfélék árusítói boltot nyitottak, ahová „vasárnap délután leánykák ’s menyecskék számosan mennek”. A Kapuvárott lakó 3 kereskedő közül 1828-ban két textilárus volt, akik rövidárukkal, kendővel, szalaggal kereskedtek. Az első világháborút követően két keresztény rőfös is élt Kapuvárott, akik a helybeli zsidóknál tanulták szakmájukat, 376és hasonló eredményességgel kereskedtek. Budapesti beszerzéseik mellett Bécsbe jártak osztrák és cseh gyárak lerakataitól vásárolni (Horváth Terézia 1970: 506–508). Bonyhádon a két világháború között a száznál több üzletből 20 ilyen bolt volt (Répási I. 1989: 68–69; Szilágyi Mihály 1975: 101).
Az 1920-as években kezdték meg működésüket a Hangya szövetkezet üzletei, amelyek a szervezett, szövetkezeti kereskedelem hatékonyan működő példái voltak. Békésen egy szövetkezeti üzlet így kínálta árucikkeit: „a legfinomabb nullás és egységes kenyérliszt a legolcsóbb napi árak mellett. Raktáron tartunk mindennemű kerti és gazdasági eszközöket, zománcozott edényeket és háztartási cikkeket. Ajánljuk a kitűnő palackozott borokat, rumot, teát, liquereket és finom ’Hangya’ barackpálinkát. Állandóan tartunk elsőrendű száraz hasáb tűzifát és faszenet” (Dankó I. 1983: 561). A kis szatócsüzletek jelentőségét azonban ezek sem tudták igazán háttérbe szorítani. A magánkereskedők formálták az üzlethálózat kiépítését, területi elhelyezkedését. Az üzletek általában a főtér körül helyezkedtek el, így volt ez például Kiskőrösön is (Fél E. 1941a: 4; Meskó S. 1989: 409).
A boltok és a kocsmák a kisebb településeken sokszor egy épületben működtek, s gyakran hozzájuk tartozott a mészárszék is. A kocsmák eleinte a boltokhoz hasonló bérlemények voltak. Ismeretesek az úgynevezett kántorkocsmák, amelyek Szent Mihálytól Szent Györgyig árulhatták a bort, valamint a Petőfi Sándor költeményéből is ismert kurtakocsmák, amelyek valójában törvénytelen borkimérések voltak, a bögrecsárdák elődei (Dankó I. 1985: 388–389). Kecelen például a kocsmárosok a boltosokkal ellentétben elsősorban a magyar katolikus vagy református jobbágynemzedékek tagjainak sorából kerültek ki. A kocsmárosokat is a kereskedők közé sorolhatjuk, annak ellenére, hogy leginkább parasztembereknek számítottak, egy részük a földjén is dolgozott vagy dolgoztatott, s csak átmenetileg űzte ezt a mesterséget. Társadalmi rangjukat sokkal inkább a föld, mint a kocsmárosság határozta meg (Bárth J. 1984: 289–295; Szabó László 1985: 253).
A polgári életforma térhódításának eredményeként a 20. század elején a mezővárosokban megjelentek a kávémérések, étkezdék. Békésen mindenhol: csapszékekben, kocsmákban, étkezdékben és kávéházakban a jó minőségű bor kulcskérdésnek számított. Elsősorban gyöngyösi és ceglédi borokat árusítottak (Dankó I. 1983: 561).
A településeken kívül, országutak mentén várták vendégeiket a csárdák, fogadók, ahová a gyalogszerrel utazó vándorok betérhettek, ahol – ha máshol nem kaptak szállást – megpihenhettek. Az 1930-as években például a mezőföldi pusztáknak híressége volt a „Libadöglő csárda”, ahol vasárnap délutánonként a környékbeli cselédek, iparosok gyülekeztek (Gunda B. 1983: 13; Kós K. 1972: 14).

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me