ZSIDÓK

Full text search

ZSIDÓK
Az úgynevezett görög kereskedők szerepét fokozatosan az ugyancsak elkülönült kereskedői réteget alkotó zsidók vették át. A már a középkorban Magyarországon megtelepedett zsidóság a török hódoltság miatt fokozatosan kiszorult a Dunántúl és a királyi Magyarország területére, ahol elsősorban a falusi kereskedelemben vett részt és a mezőgazdasági termények – gabona, bor, állat, gyapjú, nyersbőr, dohány – felvásárlója lett. Szerepe azonban csak a 18. század második felétől vált igazán meghatározóvá. A hagyományos gazdálkodási ágakból kiszorított, területileg is letelepedési korlátok közé kényszerített zsidóság elsősorban a kereskedelem és pénzforgalom terén kapcsolódhatott be a magyarországi gazdasági életbe (Csorna Zs. 1992: 89; Szekfű Gy. 1934: 152–155). Első képviselői leginkább földesúri kocsmabérletekkel, boltok árendálásával, házalással kezdték tevékenységüket, majd fokozatosan terjesztették ki érdekszférájukat a malombérlet, vásárpénz, út- és vámbérlet, terménykereskedelem, borkivitel területére is (Komoróczy Gy. 1942: 67–69). Kecelen például a község 1768-ban szerződést kötött egy zsidó boltossal. A megállapodás szerint a település házat biztosított, istállót épített számára, neki pedig boltot kellett építenie, ahol mindenféle portékát árusíthatott. A község cserében garantálta, hogy egyidejűleg mások nem kereskedhetnek Kecelen (Bárth J. 1984: 285–295). Bonyhádon a 19. század első felében a helyi földesurak védőszárnyai alatt szatócsként, vándorárusként vagy regálébérlő „házizsidó”-ként keresték meg maguk és népes családjuk kenyerét (Szilágyi Mihály 1975: 70).
366A 19. század második felének Magyarországa, az Osztrák–Magyar Monarchia kedvező feltételeket biztosított a zsidóság számára. A kereskedelem révén ténylegesen meglévő űrt voltak képesek betölteni, egyszerre értékesítették a mezőgazdasági terményeket, bonyolították az árucsere-forgalmat Magyarország és a Monarchia államai között, ellátták iparcikkekkel a falusi lakosságot, hitelben árultak, hitelt adtak, sőt külkapcsolataik révén még nemzetközi pénzügyleteket is bonyolítottak egy olyan országban, ahol a bankrendszer elemei sem léteztek még. Mindezek következtében a kelet-európai zsidóság nagyarányú bevándorlása kezdődött meg Magyarországra, ahol – elsősorban – királyi és főúri birtokokon látták szívesen őket (Karády V. 1988: 29–30; Mendelsohn, E. 1983: 87–92). Ezzel a folyamattal együtt járt a zsidóság erőteljes asszimilációja, akkulturációja: magyarul beszéltek, magyar neveket vettek föl, s általában igyekeztek mindent elkövetni annak érdekében, hogy az ország egyenrangú polgáraivá váljanak.
Helyzetük megszilárdulását, a kereskedelemben betöltött szerepük további fokozódását 1867-től, a zsidó emancipáció kinyilvánításától tapasztalhatjuk. Egy részük a falvakból beköltözik a városokba, belső társadalmi rétegzettségük is differenciálódik. Megtaláljuk közöttük a házaló, batyuzó, kocsmatartással foglalkozó, igénytelen, szerény életmódot folytató kereskedőket csakúgy, mint a tőkés nagykereskedelem úttörőit, akik mentalitásuk, szorgalmuk, összetartásuk, ügyességük eredményeként a lassan kialakuló polgári társadalom meghatározó tagjaivá váltak.
A zsidó kereskedelmi és ipari tőke Budapestre koncentrálódott, melyet gyakran – nem kevés éllel – ’Judapestnek’ is neveztek (Mendelsohn, E. 1983: 92). Voltak közöttük olyanok, akik csak vállalkozásaikkal voltak jelen a fővárosban, lakóhelyük azonban továbbra is vidéki városokban, esetleg Bécsben vagy Pozsonyban volt (Bácskai V. 1989: 140–170).
A 19. századi magyar nyelvben azután a zsidó szó – a görög helyébe lépve – a kereskedő szinonimájává vált, a vásárlók nem a boltba mentek, hanem a „zsidóhoz” (Csorna Zs. 1992: 8–9; Komoróczy Gy. 1942: 67–69; Répási I. 1989: 66; Szilágyi Mihály 1975: 70).
A 20. század elejére a magyarországi falvak szinte mindegyikében legalább egy zsidó család élt, övék volt a falusi bolt, legtöbb esetben a kocsma is. Ennél jelentősebb szerepet töltöttek be azokon a településeken, amelyek például fő közlekedési utak csomópontjában helyezkedtek el vagy valamiféle gazdasági monokultúrát alakítottak ki, esetleg más kulturális, az átlagtól elütő jellemző jegyekkel rendelkeztek. Észak-Magyarország több kisvárosában, például Gyöngyösön vagy Tokajban, ahol a szőlőkultúrának, s ebből következően a bornak volt jelentős szerepe, a borral való kereskedés szinte kizárólag a zsidók kezében összpontosult. Makón a helyi speciális monokultúrát, a hagymakereskedelmet irányították. De említhetünk más típusú példát is: Mezőkövesden a zsidók tartották kezükben a kézimunka-kereskedelmet, árulták az alapanyagokat, felvásárolták és eladták, más országrészek s a külföld felé közvetítették a nemzeti szimbólummá vált matyó kézimunka termékeit. Ebben az esetben tehát egy olyan tevékenységbe kapcsolódtak bele – s mondhatjuk, virágoztatták föl –, amely a nemzeti identitás egyik – két világháború közötti – kifejezőjévé vált (Szarvas Zs. 1990).
367Szerepük a magyar kapitalizmus kifejlődésének időszakában a kereskedelemben annyira meghatározó jelentőségű, hogy a továbbiakban is többször visszatérünk tevékenységük különböző szempontokból való ismertetésére.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me