ÖLTÖZKÖDÉS, RUHATÁR

Full text search

355ÖLTÖZKÖDÉS, RUHATÁR
A 19. század derekáig a polgárjoggal rendelkező kézművesek ünnepeken városuk polgári egyenruháját viselték. Szegeden a polgárok egyenruhája sötétkék posztóból készült. Kordován csizmájuk, szűk magyar nadrágjuk, végiggombolós mellényük, csákójuk, dolmányuk és vendégmentéjük volt. Ez a minta erősen hatott a környékbeli parasztság népviseletére is. Tápén az idős férfiak még a 20. század első felében is zsinóros magyar nadrágból, ezüstgombos mellényből álló ünneplőjüket „polgáros viselet, polgármestörös viselet” néven emlegetik (Bálint S. 1977a: 255).
A komáromi szekeresgazdák egészen a második világháborúig megtartották céhes őseik viseletét. Ez a díszruha a városi polgárviselet egyik változata volt. Sötétkék posztóból varrt nadrágból, mellényből, dolmányból és mentéből állt. A mentét körös-körül asztrahánprém szegélyezte, abból készült a gallér is. Melegebb időben panyókára vetve viselték. Az elejének két felét válltól vállig érő mentelánc tartotta össze. Kucsmájuk is asztrahánprémből készült. Régente kócsag-, később fácántollat tűztek melléje. Komáromban a polgárőrség magyar és német alegységének más-más egyenruhája volt. A magyar polgárőrök zömét gazdák, csizmadiák, szűrszabók, magyar vargák és magyar szabók tették ki. Egyenruhájuk: szürke atilla, sűrűn zsinórozva és kipitykézve, magyar nadrág, magyar csizma és csákó forgóval. A német polgárőrök főként kereskedők, német vargák, német szabók voltak. Egyenruhájuk: sötétzöld frakk világoszöld hajtókával, szürke nadrág két oldalt zöld betéttel, háromszegletű kalap nagy, lefityegő tollbokrétával (Kecskés L. 1978: 45, 200).
Sok helyen – ha az egész díszruhát nem is őrizték meg – egy-egy viseletdarabot az 1900-as évek elején még felvettek, ha a közösségi szokás megkívánta. Gyergyószentmiklóson például az iparostemetéseken a legényegylet tagjai vörös köpenyben kísérték a koporsót. Utánuk haladt a pap, a kántor és a ministránsok (Tarisznyás M. 1982: 228).
Német többségű városainkban a 18. század végén a viselet nem magyaros, hanem inkább német szabású volt. Pesten a 19. század elején az egyformán divatos magyar és német ruhák közül az utóbbiak jutottak túlsúlyba. Kivételt képeztek az 1840-es és az 1860-as évek, amikor újra az atillák, a magyar nadrágok és mellények voltak divatban (Dóka K. 1975: 571). Akkoriban országszerte megnőtt a magyar gombkötők, paszománykészítők és a magyar szabók forgalma. A magyar férfiviselet időleges divatját a városokban a polgárságnak az abszolutizmus elleni tüntetésvágya idézte elő.
A céhszabályok és szokások megszabták a mesterlegények öltözködését is. Mesterük családjával ebédhez, vacsorához csak tisztára mosakodva, tiszta ruhát öltve ülhettek le. Munkaidőben a legény kötény és szerszám nélkül nem léphetett ki a házból. Hajadonfővel, pőre gatyában vagy mezítláb sem mehetett emberek közé. Az utcán csak teljesen felöltözve mutatkozhatott, s ha sétára indult, kezében kellett lennie annak a tárgynak, amely őt megkülönböztette a mesterektől. Ez többnyire pálca vagy korbács lehetett. Az atyamester házában, a legénycéh vagy a céh gyűlésén tartozott mindig övben, ünneplő ruhában megjelenni. Nyakkendő nélkül nem mehetett, 356mert megbírságolták. Botot, pálcát, kést, fegyvert az atyamester házába nem vihetett be, s ott a süvegét nem tehette le, végig a kezében kellett tartania (Richter M. 1. 1930: 180–187).
A vándorló céhlegények útitáskájában az 1850-es években olyan viseletdarabok voltak, mint a fekete atilla, a fekete frakk, a különböző színű, csíkozású posztónadrágok. Nem hiányozhatott néhány mellény, nyakkendő, zsebkendő sem. Az öltözetek többsége a városi polgárság korabeli biedermeier viseletét követte: így a mintás, virágos, kockás mellények, a selyem nyakravalók, csíkos nyakkendők stb. Legtöbb vándortáskában volt hajkefe, ruhakefe, s némelyikben csizmakefe, tükör, zsebóra is akadt (Nagy D. 1985: 370–372).
Az iparosok öltözködése a 19–20. század fordulóján vidéken is különbözött a parasztságétól. Általánosságban véve polgárosultabb, városiasabb volt annál, s még mindig találhatók benne mesterségre és régióra utaló jegyek is. Szekszárdon Schiszler kádármester 1906-ban összeírt ruházati hagyatékában cipő, nadrág, mellény, kabát, esernyő és kalap található. Mellényzsebéből aranylánc kandikált ki, ujján karikagyűrűt és pecsétgyűrűt hordott. Csizmát – a padláson megtalált téli csizma kivételével – nem tartottak a házban. Műhelybeli öltözékéhez tartozott a bőrkötény. A család nőtagjai fehérneműt otthon varrtak vagy varrattak, felsőruhát a szekszárdi belváros szabóinál csináltattak. „Kesztyűs-kalapos” női viseletüket a leányuk polgári iskolai végzettsége is indokolta (Tóth Z. 1977: 216). Kevésbé voltak városias megjelenésűek Hódmezővásárhely mészárosai és asszonyaik. Ott a mészárosmester a 20. század elején bársonymellényt hordott és takaros csizmában járt. A mester is pörge kalapot viselt, s a tajtékpipa hozzátartozott a viseletéhez. Nyalkán jártak a mészárosnék is, mert náluk a selyemkendő mindennapos volt, konyhai ruhához sem sajnálták feltenni (Kiss L. 1958: 145–146).
Alföldi falvakban az 1880–1890-es években a virtigli (valódi) iparosok öltözéke erősen különbözött a parasztokétól. Utóbbiak akkor még vászongatyát hordtak, s csak ünnepre húztak csizmanadrágot. Az iparosok ellenzős posztónadrágot és csizmát viseltek nyáron is, s még a gyermekeiknek sem engedték meg, hogy vászongatyában járjanak. Cipőt ritkán viseltek, sokuknak talán nem is volt cipője, de akkoriban még a tanító is csizmában járt télen-nyáron (például Tiszaigaron). Ott a kovácsok csak vasárnap húztak magukra ellenzős nadrágot és csizmát. Hétköznap bakancsban, pantalló szabású nadrágban jártak, s széles bőrkötényt viseltek. Tiszaigaron az uradalmi gépész hétköznap „kék ruhában, gépészruhában” járt. Ünneplőjéhez hozzátartozott a pantalló és a félcipő, télen a csizma. Karcagon az 1910-es évek óta az iparosok szintén pantallóban és cipőben jártak (Bakó F. 1992: 89, 92–93; Örsi J. 1990: 76).
A kézműiparosok ruhakészlete, annak nagysága és értéke szintén jellemző erre a rétegre. Egészében véve jóval meghaladta a falusi földművesek, a parasztság ruhatárát s annak értékét. Sok olyan darabot tartalmazott, amit a parasztság nem viselt, s amit drágán, külföldről hozattak a kereskedők. Jellemző lehet az egyik pesti asztalosmester ruhatára az 1843-ban felvett hagyatéki jegyzék alapján. Ebben 20 ing, 23 nadrág, 3 kabát, egy frakk és egy bunda szerepel. A mesternék ruhatára a férfiakénál sokkal gazdagabb volt a 19. század derekán. Például az egyik mészáros feleségének 77 kendője, 21 szoknyája, 14 blúza, 6 ruhája, 6 keszkenője, 4 pár cipője 357volt, noha az elhalt mester vagyonából adósságait sem tudták kifizetni. A polgári ízlés térhódításával a mesternék ruhakészlete némileg csökkent (Dóka K. 1975: 571–572).

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me