INASÉLET, TANONCKÉPZÉS

Full text search

INASÉLET, TANONCKÉPZÉS
Az iparosnak szánt fiúkat 12–14 éves korukban szüleik inasnak adták. Más formája az iparosképzésnek a gyáripar kialakulása előtt nem is létezett. Vidéken a kisipar tanonclétszáma még az 1900-as évek első felében is magasabb volt a gyárakénál, s a gyárak szakmunkásainak kiképzése is jórészt a kis műhelyekre hárult (Kövér L. 1982: 190).
Céhes keretekben az inasidő három évig, de ha szülei nem tudtak tanulóbért fizetni, akkor négy évig tartott. A szegedi csizmadiák az inast először hatheti próbaidőre vették fel. Ha megfelelt, akkor a „kántori gyülekezés alkalmasságával”, vagyis a negyedévenként tartott céhgyűlésen a kinyitott céhláda előtt megtörtént a szegődtetés. Ez alkalommal tudatták vele kötelezettségeit és jó magaviseletre intették. Köteles volt többek között „innepi és vasárnapi oskolába járni” (Bálint S. 1977a: 329). A szegődtetéssel az inas is felvételt nyert a céhbe. Apja vagy nevelője lefizette érte a szegődtető díjat, s többnyire néhány pint bort is vitt a tanítómester részére. Céhtag fiát ismerték a mesterek, esetében az eljárás is egyszerű volt, de az idegennek, vidékinek keresztlevéllel kellett bizonyítania azt, hogy törvényes házasságból született és a céhben honos keresztény valláson nevelkedett. Sok helyen két megbízható kezest is kellett a szülőnek állítania. A kezesek bizonyos összegig jótálltak azért, hogy a fiú inaséveit megszakítás nélkül és teljes egészében ki fogja tölteni, mesterét nem fogja elhagyni és kárt sem okoz neki. Inasszegődtetés után a mesterek lakomához ültek, melynek költségeit a fiú apja fizette meg (Richter M. I. 1941: 219–220).
Vidéken az iparosok többsége bennkosztos volt, azaz a mesternél kapott kosztot és kvártélyt. A karcagi csizmadiáknál az inasok ágya a műhelyben volt, s az 1910-es években ketten aludtak egy ágyon. Szegényebb szülők még akkor is bennkosztosnak adták a fiukat, ha helyben laktak, mert úgy nem volt vele gondjuk. Azt tartották, szokja a munkát a tanítómestere keze alatt. Sok mester oktatta a mesterségre saját fiát, de az is előfordult, hogy inkább mestertársához küldte inaskodni. A régi céhmesterek fiai abban a kiváltságban részesültek, hogy csak két évig kellett inasként szolgálniuk (Örsi J. 1990: 76; Richter M. I. 1941: 224).
Bennkosztos inasok lettek a vidékről, faluról elszegődött fiúk. Gyöngyösön 1900 tájékán majdnem annyi vidéki fiú inaskodott, mint helybeli, hiszen az inaslétszám 343kétötödét tették ki (30:46). A vidéki inasok zöme a Mátra vidékéről, Heves megyéből érkezett, de voltak köztük más megyéből származók is. A bennkosztos inasok hagyományosan, a céhidők óta a háznéphez tartoztak (Juhász A. 1965: 336; B. Gál E. 1994: 108). Ezeknek a cselédsorsú fiúknak különösen sok dolguk akadt a mester szőlejében. A földdel, jószággal is foglalkozó iparosok az 1930-as években főként a gazdaságban és a ház körüli munkában hasznosították inasuk munkaerejét, s csak az utolsó évben tanították a mesterségre. Kecelen nyáron négy órakor keltették őket. Hentesinasnak hajnalban a lovat kellett pucolni, abrakoltatni. Fehérváron az inasok vitték kiskocsin a piacra a ládákba rakott árut, miután a jószágot ellátták. Pesten már a 19. század elején is sok volt a panasz amiatt, hogy az inasokat befogják házimunkára, s napszámosok híján velük végeztetik a gyártás-előkészítő munkákat (Dóka K. 1975: 572; Juhász A. 1984a: 686; Tóth Z. 1989b: 336; Demeter Zs.–Gelencsér J.–Lukács L. 1990: 52).
Az inasokkal általában szigorúan bántak, mindenki parancsolhatott nekik. A céhlevelek igen részletesen szabályozták az inas kötelezettségeit. Előírták, hogy mindig engedelmeskedjék mesterének, a mesternének és a legénynek, s viseltessék tisztelettel az egész család iránt. Az inasnak szófogadónak és fürgének kellett lennie, különben testi fenyítésben is részesülhetett. A varga- és a csizmadiamesterek lábszíjjal, a többiek korbáccsal vagy pálcával intézték a nevelésnek ezt a részét. Inas nem tegezhetett legényt, s a céhek a legényeket is eltiltották az inassal való társalgástól, barátkozástól (Richter M. I. 1941: 221–222). Az inasok helyzete csak a harmadik-negyedik évben javult, amikor már több szakmai munkát kaptak. Orosházán, ahol az inasidő az 1910–1920-as években is négy év volt, az elsőévest kisinasnak, a harmad-negyedévest pedig öreginasnak nevezték. Ott a bognárinas először faéket tanult vágni faragóbaltával, később kerékcsapot faragott, majd a citlinggel (vakaróvas) simított. Amikor erősödött, befogták fűrészelni is: a rönkökből palincsot (szeletet) vágott, a palincsokból sablon után kisebb kocsialkatrészeket fűrészelt. Csak akkor engedték a nehezebb munkához, amikor ezeket az egyszerű feladatokat már jól begyakorolta. Harmadéves korában tanulta meg a kerékgyártást, az agyvésést, fúrást, küllőzést (Juhász A. 1965: 314, 336).
Apránként tanulta meg az inas a szerszámok, a munkaműveletek és a termékek nevét, a mesterség szakszavait. Együtt sajátította el a szakmai fogásokat a mesterség nyelvezetével, jellemző kifejezésmódjaival és igaz történeteivel. A harmad-, negyedéves inas rendszerint már értette a mesterség minden munkáját, s több hasznot hajtott, ha a segédekkel együtt dolgozott.
Az 1872. évi ipartörvény az inasképzés elhanyagolásához vezetett, ugyanis az iparszabadság bevezetése folytán a hatóságok nem kértek igazolást a mesterség ismeretéről, amikor új iparengedélyt adtak ki. 1884 után az ipartestületek kapták meg a tanoncképzés szervezését, felügyeletét. Legtöbb helyen ipariskolát állítottak fel, de az iparos tanoncképzés színvonala ettől nem sokat javult, ugyanis az iskolának – különösen a tandíj 1893. évi eltörlése után – alig volt tekintélye. Szekszárdon például a századfordulón az inasokat az ipariskolai előmeneteltől függetlenül „szabadították fel”. Előfordult, hogy a felszabadult inasok a 2. osztályig sem jutottak el. A szakmai képzés 1884–1944 között is döntően a mestereknél történt (Tóth Z. 1989b: 335–336).
A hivatalos szóhasználatból a tanonc szó 1884 után is csak lassan ment át a köznyelvbe 344és nem tudta teljesen kiszorítani az inast. Az első világháborúig az inasszabadulás is a régi céhes szokásokat követte. Nem volt elég megállni a helyét az ipartestület (= a vizsgáztatók) előtt. Egy héttel a vizsga, az ipartestületi felszabadítás után a segédek avatással fogadták be maguk közé a legénytársulatba vagy legénycéhbe. A tréfás, néha durva avatási rítusnak többnyire része volt a társpohárivás és a lakoma. Székesfehérváron 1912-ben a szabaduló kalaposinast képletesen „frem”-be, azaz „vándorolni” küldték, s végig kellett mennie a városon, a számára kijelölt útvonalon (Demeter Zs.–Gelencsér J.–Lukács L. 1990: 60–61).
A tanoncoktatást az 1922. évi XII. tc. újraszabályozta, de az előképzettséget tekintve igen elnézően: „Tanoncul csak olyan egyén alkalmazható, aki iskolai bizonyítvánnyal igazolja, hogy legalább az elemi iskola negyedik osztályát sikerrel elvégezte, vagy hogy legalább az írás-olvasást és a számolás elemi ismereteit elsajátította” (Földes Ferenc 1961: 383). Tanonciskolát a községek működtettek az iparegyesületek támogatásával. Vidéken ezek az iskolák többnyire általános irányúak, Budapesten és a nagyobb városokban inkább szakirányúak voltak és 3 éven át heti 9 órás elfoglaltságot jelentettek. Azonban a kisipari műhelyekben végzett napi 12–14 órai munka után a tanoncok nyűgnek érezték az iskolát. Hiányos előképzettségük és a csekély óraszám miatt a szakmájukba vágó elméleti, valamint közgazdasági, könyvviteli oktatás sem lehetett kellően eredményes.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me