ETNIKAI ÉS FELEKEZETI TAGOLTSÁG

Full text search

ETNIKAI ÉS FELEKEZETI TAGOLTSÁG
A történeti Magyarország iparostársadalmának nyelvi, etnikai tagozódása eltért az összlakosságétól. Erdélyben az 1910-es népszámlálás idején az ún. iparforgalmi keresők 55,71%-a magyar, 28,98%-a román, 15,3%-a német anyanyelvű volt. Csaknem pontosan így oszlott meg a mintegy 50 ezer mestert számláló önálló kisiparosság 316is (Szász Z. 1986: 1617). Ezek a számok azt igazolják, hogy a szakképzett iparosok között a románság meg sem közelítette az össznépességen belüli számarányát. Hasonló arányok mutatkoztak a ruszinok, a szerbek, a dunántúli horvátok foglalkozási statisztikáiban is. Az átlagot meghaladó mértékben részesedett viszont a kisipari foglalkozásokból a hazai németség. Legtöbb régióban bizonyos etnoszociális munkamegosztás alakult ki. Alföldi, dunántúli városainkban egymás mellett éltek a magyar szabók, német szabók, magyar vargák, német vargák, magyar szűcsök, német szűcsök stb. E mesterségek megnevezése ekkor már nem tükrözte a mesterek nemzetiségét, csupán a termékek, technikák jellegére utalt, de az első generációk esetében többnyire nyelvi, etnikai különállást is kifejezett. Az 1870–1880-as években országosan német többség vagy feltűnően magas arányszám található a sörfőzők, kávésok, vendéglősök, kocsmárosok, útépítők, kőfaragók, téglaégetők, ácsok és molnárok körében. A magyar mesterek részesedése a falusi bázissal, piaccal rendelkező kisipari ágakban volt különösen magas (például kovács, kerékgyártó, szíjgyártó, asztalos, csizmadia, gombkötő), csekély többségük volt a szabó és a lakatos szakmában (Hanák P. 1974: 525). Léteztek tehát hagyományosan „magyar” és „német” iparágak, s ez a mesterségek nevében is megmutatkozik (például sütő – pék, csizmadia – suszter, kerekes – bognár).
Az eltérő iparszerkezetnek olykor több százados múltja van. Jó példa erre a dél-erdélyi szász és az észak-erdélyi magyar városok 19. századi kézműipara. Előbbiek főként a gyapjú-, pamut- és kenderszövést, posztókészítést, azaz a textilipar ágait részesítették előnyben. Velük szemben Kolozsvár, Torda, Nagyenyed, Dés inkább a bőrműves mesterségekről (tímár, szűcs, csizmadia, cipész, szíjgyártó) volt nevezetes, s azok termékeivel vett részt a regionális munkamegosztásban (Miskolczy A. 1982: 396).
A szász céhek még az 1840-es években is erős korlátokat állítottak a székely segédek felvétele elé, s ezzel elősegítették kivándorlásukat a román tartományokba (Moldva, Havasalföld). Egyes iparágakban aztán 1850 után gyorsan növekedett a szász városok magyar iparosainak száma. Nagyszeben asztalosai között 1854–1904 között túlsúlyra vergődtek a magyarok, amihez az 1851. évi osztrák iparrendelet és az 1886-ban Romániával kirobbant vámháború is hozzájárult (Ürmössy Sándor 1844-ben kelt sorait lásd Paládi-Kovács A. [szerk.] 1985: 467; Csilléry K. 1982: 424). A dél-erdélyi szász városok magyarsága jórészt a betelepült kisiparosokból verődött össze.
A kiegyezést és a céhrendszer felbomlását követően a kisiparosság mobilitása megnőtt, etnikai keveredése és asszimilációja felgyorsult. A magyar környezetben hamarosan csak a szerszámok és eljárások német eredetű műszavai emlékeztettek egyes mesterek német származására. A megmagyarosodott német és szlovák kisiparosok sok vidéken hozzájárultak a formálódó nagyipari munkásság német és szláv rétegeinek asszimilálódásához is. Helyenként a német származású kisiparosok – bár otthon már magyarul beszéltek – üzleti tárgyalásaik és levelezésük során még hasznosították német nyelvtudásukat (Hanák P. 1974: 523; Erdei F. 1976: 45; Tóth Z. 1977: 217). Üzleti kapcsolataikban a monarchia iparosai hasznát látták a nyelvtudásnak, ezért a parasztoknál sokkal inkább törekedtek több nyelv ismeretére.
A céhek túlnyomó többsége nyelvi és felekezeti egységre törekedett, ezért ellenállt 317az egységét veszélyeztető mesteravatásoknak. Különösen a zsidóság elé állítottak korlátokat. II. József türelmi rendelete után elvben beléphettek a céhekbe. Az uralkodó előírta, hogy a céhekből vallása miatt senkit se zárjanak ki. Ezt a rendeletet azonban 1791-ben visszavonták, s az 1805-ös céhszabály-tervezet úgy intézkedett, hogy mesterségüket a zsidók csak saját vallásukhoz tartozó legények segítségével űzhetik (Dóka K. 1979a: 117). Pesten 1805-ben a zsidóság jogot kapott saját kézműves szervezetek alakítására, de saját egyesületének még 1839-ben is csupán 50 tagja volt, noha a város lakosságából 7000 főt számlált ez a felekezet. Vidéken ritka kivételnek számított Miskolc, ahol 1836-ban megalakult az ún. „zsidó céh”. Saját pecséttel rendelkezett, de királyi kiváltságlevele nem volt. Jól szervezett egyletük létezett 1823-tól az óbudai zsidó szabóknak, 1839-től az óbudai susztereknek is, de királyi privilégiumot nekik sem sikerült szerezni (Hajnal I. 1942: 177; Bodó S. 1975: 540; Dóka K. 1975: 555; 1979a: 122).
Pest-Budán 1850-ben minden iparágban tömegesen jelentkeztek felvételre a zsidó iparűzők. A céhek azonban többféle veszélyt láttak a felvételükben. Féltek a céhen belüli ellentétek növekedésétől, s azt javasolták, hozzanak létre a zsidók önálló társulatot. A német vargacéh azt is meg akarta akadályozni, hogy zsidó iparosok „remeklés” nélkül boltnyitási engedélyt kapjanak. Az 1850-es évek végére azonban csökkent ellenállásuk, s a tanácsi – a céhek által el nem ismert – mestercím megszerzése után a német vargacéh mégiscsak befogadott zsidó iparosokat (Dóka K. 1979a: 146–147).
A zsidó iparosok hátrányos megkülönböztetése 1812-ben országszerte megszűnt. Elzárkózás, vetélkedés azonban a vidéki városokban később is mutatkozott, s az ipartársulatok, iparoskörök gyakran mellőzték őket. Például az egri „keresztény iparoskör” 1887–1905 között eleve a zsidók kizárásával szervezte a város iparosainak művelődését (Breznay I. 1906).
A kiegyezést követő évtizedekben a zsidóság szerepe az iparostársadalomban igen gyorsan növekedett. Különösen a polgári életformához, a városi divathoz kapcsolódó új iparágakban. Budapesten az 1880–1890-es években a férfi és női szabók kétharmadát, a szobafestők 90%-át a zsidóság adta. Az 1910-es népszámlálás 126 ezer zsidó ipari keresőjéből országosan 54 ezer fő volt kisiparos, 57 ezer munkás, 14 ezer kistisztviselő, s az ezret sem érte el a közép- és nagyiparosok száma (Hanák P. 1974: 526; Kovács E. 1979: 1268). Az 1872-ben hozott iparjogi törvény a zsidóság iparűzését, emancipálódását a falvakban, mezővárosokban is fellendítette. Ezzel szemben az 1939. évi hírhedett IV. tc. radikálisan korlátozta a zsidóság iparűzését; megtiltotta iparengedély és iparigazolvány kiadását számára minden olyan városban, községben, ahol a zsidó iparosok részaránya a 6%-ot meghaladta (Répási I. 1989: 110). Mindehhez tudni kell, hogy az Ipartestületek Országos Központjának statisztikai adatgyűjtése szerint 1940-ben a zsidó iparűzők aránya országosan 9,56%, a Felvidék visszacsatolt részén 21,77% volt (Dobsa L.–Máriáss I. 1941: 104–107).
Az erdélyi örménység két fő foglalkozása a marhakereskedelem és a bőrfeldolgozás (szattyánkészítés) volt, de sértésnek vették, ha őket iparosnak és nem kereskedőnek tekintette valaki. Asszimilációjukat Gyergyószentmiklóson is meggyorsította a székelyekkel közös ipartársulat s a hozzá kapcsolódó kulturális egyesületek (Tarisznyás M. 1982: 223).
318Egyes foglalkozások felekezeti kötődése a 20. század első felében még pontosan kitapintható volt. Komárom városában 1909-ben a Református Ifjúsági Egyesület tagságát túlnyomóan a régi szekeresek fiai és leányai alkották (Kecskés L. 1978a: 221). A céhes hagyományokat meg nem tagadó katolikus ipartársulatok védőszentjei, templomban tárolt céhzászlói, temetési szokásai még inkább mutatták a szakmai közösségek vallásos hagyományait, egyházi kötődéseit.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me