TELEPÜLÉSMÓD, LÉLEKSZÁM ÉS RÉSZARÁNY A HELYI TÁRSADALOMBAN

Full text search

313TELEPÜLÉSMÓD, LÉLEKSZÁM ÉS RÉSZARÁNY A HELYI TÁRSADALOMBAN
A céhes iparosok eredendően városlakók voltak, csak a 18–19. században növekedett meg a mezővárosi, falusi mesterek száma. Valódi városaink településszerkezete, hajdani térbeosztása, utcahálózata és udvarainak, épületeinek elrendezése az ipari és kereskedelmi tevékenység igényeinek felelt meg. Központi helyet foglalt el a Piactér, melynek négy oldalán mesterek házai álltak, hátsó traktusukban műhellyel, elöl pedig közvetlen árusítási lehetőséggel. Kézdivásárhely, Székelyudvarhely, Marosvásárhely egy-két évtizede még őrizte a kézműves mesterek egykori „átjáróházait”, melyeknek két utcáról volt bejárata, s műhelyek, tágas udvarok szolgálták az iparűzés igényeit. Kézdivásárhely külső részein olyan utcanevek őrizték a régi mesterek emlékét, mint a Kovácsszer és a mézeskalácsosoknak otthont adó Mézesdomb (Vámszer G. 1977: 222).
A legtöbb városban egymás közelében, egymás szomszédságában éltek az egyes szakmai csoportok. Az utcanevek sok városban ma is őrzik ennek a települési hagyománynak az emlékét. Debrecenben a Mester, Cserepes, Csapó, Varga, Fonatos; Komáromban a Molnár, Fazekas, Halász, Kalapos, Szappanos, Vágó stb. utca. A példák számát még lehetne szaporítani. Székesfehérvár Palotaváros nevű negyedében a Sütő utca már 1484 megjelent, s a másutt is előforduló Varga utca, Csapó utca mellett olyanok találhatók, mint a bőrcserzéshez, tímársághoz kapcsolódó Tobak utca, Szömörce utca (Demeter Zs.–Gelencsér J.–Lukács L. 1990: 36–37, 43).
A mesterségek földrajzi helyét a város területén gyakran indokolta valamilyen természeti adottság. Komáromban például a Vág és a Duna melletti utcában lakott a hajósok, a talpasok (tutajosok), a céhes halászok és a hajóácsok legnagyobb része. A folyó partján volt ugyanis a tutajkikötő, s mellette létesült az ács- és hajóácstelepek többsége (Kecskés L. 1978: 24). Gyöngyösön a város északi részén, a Fazekas soron laktak az agyagműves szakmák mesterei, s délnyugati részén, két lefutó patak mentén éltek a fekete- és a fehértímárok, akiknek az iparűzéshez sok vízre volt szükségük. Gyöngyös négy városnegyedében 1897-ben még élt a hagyományos településrend, egyes utcákban szinte egész telepeket alkottak a régi szakmák képviselői (Rázus G. 1928: 38–39; Gál E. 1994: 99).
Pesten és Budán a 19. század derekán már nem csupán a két régi városmag (a budai vár és a pesti Belváros), hanem a „külvárosok” is iparosodnak, különösen a sűrűn lakott városrészek (Víziváros, Józsefváros, Terézváros). A céhes mesterek a külső, szegény negyedekben nem települtek meg. Meghagyták e negyedeket a céhen kívüli kontárok és az engedélyes zsidó iparűzők felvevő piacának. Alföldi mezővárosaink belső városias (emeletes) magja az 1880–1890-es években az üzleti–hivatali–igazgatási élet színtere és a felső rétegek lakhelye. A kisiparosság a városmagot övező zártsoros, de földszintes lakónegyedekben élt (Dóka K. 1975: 561; Gergely A. 1971: 412).
A vázolt települési hagyomány kihatott a közösségek szervezettségére, napi kapcsolattartására (például táblajáratás), más mesterségekkel, közösségekkel kialakult viszonyára stb. Komáromban például a szekeres gazdák egyazon városnegyedben, egy tömbben éltek, s még az 1920–1930-as években is mintegy 500 személyt összefogó 314közösséget alkottak. Külön vendéglőjük volt, ahol rendszeresen találkoztak, s ahová idegen csak engedélyükkel léphetett be (Kecskés L. 1978: 222, 227).
Az iparosok lélekszáma és részaránya sokat elárul egy-egy település társadalmáról. Általánosságban igaz, hogy a városok, mezővárosok népességén belül nagyobb hányadot képviseltek, mint a falvakban. Azonban a városok foglalkozási tagozódása is változott az idők folyamán, s igen szembetűnő szerkezeti eltérések figyelhetők meg. A 18. század végén Kecskeméten, Nagykőrösön a keresők 5–8%-át, Cegléden mindössze 3%-át tették ki a kézművesek és kereskedők. Arányszámuk csupán a 19. század közepén érte el a 10–12, illetve az 5%-ot. Ilyeténképp az iparűző, kalmárkodó polgárság szava, súlya sem lehetett túl nagy ezekben az alföldi mezővárosokban (Erdei F. é. n. [1937]: 71; Novák L. 1986: 105). Hasonló vagy még kedvezőtlenebb arányszámokat találunk a Kiskunság, a Nagykunság, a Hajdúság, a Nyírség mezővárosaiban a 18–19. század fordulóján. Sokkal jelentősebb rétegét alkották a kézművesek ebben az időben Debrecen, Szeged, Arad, Nagyvárad vagy Nagykároly társadalmának.

22. ábra. A vargacéh behívótáblája elöl- és hátulnézetben. Székelyudvarhely (Udvarhely vm.)
A Dunántúl és a Felföld településhálózatában se szeri, se száma azoknak a kis mezővárosoknak, melyekben több mesterember élt, mint gazda. Például Körmenden 1816-ban a családfők 55%-a, Losoncon 1828-ban 58%-a volt kézműiparos (Nagy Z. 1989: 164; Pálmány B. 1989: 155). Hasonló arányokat találnánk Pápán, Tatán, Rimaszombaton vagy Putnokon, s még magasabb volt az iparűzők száma Rozsnyón, Jolsván, Csetneken. Gömöri, nógrádi falvakban helyenként szintén igen magas részarányt értek el a kézművesek. Losonctugáron például 1828-ban 45%-ot képviseltek. Akkoriban a felföldi, dunántúli magyar városokban az iparosok részaránya 30% körül mozgott.
315A kisvárosi iparosok lélekszámát vizsgálva közelebb juthatunk társadalmi súlyuk megértéséhez. Körmenden például 1876-ban 491 iparost számláltak. Közülük mester volt 203, segéd 171, tanonc 117 fő (Nagy Z. 1989: 170). A hozzátartozókat is számolva mintegy 2000 lélekre tehető a városka akkori iparostársadalma. Nagyobb városokban az egy-egy mesterséghez kötődő lakosságszám is igen számottevő volt. Komáromban például 1846-ban 236 mester dolgozott csak a csizmadiaiparban, s alkotott hozzátartozókkal együtt legalább 1000 lelkes közösséget. Székesfehérvár Palotaváros negyedében 55 szakma 225 mesterrel volt képviselve, ami több, mint Körmend összes mestere, s a város csizmadiaiparában az 1850–1868 közötti években mintegy 300 fő dolgozott (Kecskés L. 1978: 80; Demeter Zs.–Gelencsér J.–Lukács L. 1990: 29, 51).
A 19. század végén a kézműiparosok száma lassabban nőtt, mint az ipari népességé, amit akkoriban már inkább a nagyipari munkásság duzzasztott. Tipikusnak tekinthető Szekszárd, Gyöngyös, Putnok kézműveseinek tömege. Szekszárdon 1900-ban 486, 1910-ben 565, Putnokon 1910-ben 500 önálló iparűző élt, s ők a keresők 30%-át tették ki. Gyöngyösön 1927-ben 612 képesített kisiparos élt, s az Iparegyesület 682 tagot tartott nyilván (Répási I. 1989: 26; Tóth Z. 1989b: 293; Rázus Gy. 1928: 94).
Erdély sok városában (például Segesvár, Medgyes, Torda, Szilágysomlyó, Sepsiszentgyörgy) szintén az iparosréteg 30–33%-os részaránya állapítható meg az 1910-es népszámlálás idején. Több városban ez az arány a kézművesség hanyatlása miatt alakult ki. Hiszen Torda lakóinak csaknem fele (háromnyolcada) még 1889-ben is iparral foglalkozott (Egyed Á. 1981: 291; Orbán B. 1986: II. 65). Egész Erdély területén csupán négy városban (Brassó, Nagyszeben, Kolozsvár és talán Marosvásárhely) emelkedett ezer fölé az önálló iparűzők száma az 1850–1860-as évekig (Miskolczy A. 1982: 394).
Miközben Erdély és a Felföld sok városában lélekszámát és részarányát tekintve is csökkent a kisiparos réteg súlya, az Alföld parasztvárosaiban növekedett; Békés megye nagyobb helységeiben 1887-ben elérte vagy megközelítette az olyan városokat, mint Szekszárd vagy Gyöngyös. Orosházán 644, Gyulán 534, Békéscsabán 612, Szarvason 544 iparost számláltak. Karcagon 1879-ben csupán 176, 1927-ben pedig már 856 iparost írtak össze. Az agrárnépességhez viszonyított százalékos arányuk azonban meg sem közelítette a felföldi, dunántúli városok arányszámait. Szentesen 1900 és 1930 között a mezőgazdasági keresők száma 712 fővel csökkent, a kézműveseké 250 fővel növekedett. Ez a növekmény részint az iparosok vándorlási különbözetéből, részint a kubikos és kisgazda szülők gyermekeinek beáramlásából, inasnak szegődéséből adódott (Juhász A. 1965: 331; Örsi J. 1990: 74; Szűcs Judit 1982: 55).

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me