IPARI TÁJKÉP

Full text search

IPARI TÁJKÉP
A hajdani bányák, kohók, hámorok és huták belesimultak a tájba. Legfeljebb a bányákból kihordott meddőkőzet halmai, a hámorok számára elrekesztett patakok, tavak és ácsolt zsilipek s a nagykalapács (verő) robaja jelezték, hogy ipari tájon jár az utazó. A Gutin-hegy alatti Bányaság, a gömöri Bányavidék vagy a torockói völgy főként természeti szépségével tűnik ki. A gyáripar megtelepedése előtt Salgótarján, Ózd, Diósgyőr, Resica és Vajdahunyad is kellemes, erdőkkel övezett település volt. Azonban a kokszra és barnaszénre alapozott kohó- és acélipari technológia, a cement és mészművek kéményei, a folyamatos termelés hatalmas méretű üzemei átalakították és beszennyezték a környezetet. Ózdon az 1930-as években már „állandóan száll a pernye és a füst. Reggelenként megülnek a füstből lett ködök a völgyek fenekén és Ózd uccáin szürkésfehér átláthatatlan közegen törnek át a munkába induló emberek” (Szabó Z. é. n.: 155). A kohókból és az acélműből, a számtalan kemencéből mérges gázok csapódnak ki a közeli utcákra. Sűrű korom és ércpor lepi el a házak fedelét, a kerteket és a száradó ruhákat. A levegőt és a talajt száz éven át szennyezte a por, a korom. Régi réteket, szántóföldeket lepett el a bányákból kihordott meddőkőzet s a gyárak hulladéka, a vasolvasztás salakja. A gazzal felvert meddőhányók (hald, haldány) évtizedek múltán is emlékeztetnek az egykori bányászkodásra. Ipari tájakon hamar elszennyeződnek a folyók és patakok. Az ipar áldozata lett a Sajó és mellékvizei, s megannyi hajdani élővíz.
Az üzemek zaja, állandó dübörgése messzire elhallatszik. „Éjszakákon át csikorognak a láncok és sikoltanak a sínek az üzemben, óriási darukon emberek ülnek és roppant géperejű fogók ragadnak ki a tűzből hosszú, hatalmas vasrudakat. Gőzkalapácsok pofozzák őket egyre vékonyabbra…” (Szabó Z. é. n.: 155). A munkásság „vasszínű égbolt alatt”, egyforma házakból épült telepeken élte életét. Délelőtt az éjszakás műszak fáradalmát próbálta kialudni. Műszakváltáskor – az 1930-as évek óta naponta háromszor – hosszú sorokban özönlött ki a nép a gyárból. A közeli telepekre gyalogosan, a távolabbiakra az 1920-as évektől kerékpáros csoportokban igyekezett a gyári dolgozók serege. „A Rima…, e becéző plasztikájú szó komor fogalom: füst, korom, tűz és izzadságszag csap ki belőle – a Rimamurány–Salgótarjáni Vasmű Részvénytársaságot hívják így, és sok ezer magyar munkás sorsát jelenti. Tüzekben pörkölődő, aknák mélyén görnyedő, verítékben, nyomorúságban úszó sorsokat” (Népszava 1928. okt. 7. Idézi Réti R. L. 1980: 223).
A munkazajtól hangos, folyton morajló és állandóan füstölgő ipari tájnál is szomorúbb az elhagyott telepek képe. Ez a csendes mélabú ragadta meg Jankó Jánost Torockón: „A szétdúlt kohók nem füstölögnek, a verők [hámorok] nem dübörögnek a patak mentén, élettelenek, de még fennállnak; bár gondozatlanul, elhanyagolva, az idő fogának kitéve. A nép ma már sok más úton keresi mindennapi kenyerét, betevő falatját, de emlékében még elevenen él a bányászélet minden mozzanata, veszedelme és gyönyöre: hiszen a mai lakosság vénjéből akárhány töltött 15–20 évet a bányában” (Jankó J. 1893: 161). A depressziós iparvidékre általánosságban ráillik a „tájkép csata után” kifejezés.

2737. térkép. A napi ingázás körzeteinek alakulása ózd vidékén
1 = 1900 körül, 2 = 1900–1950 között, 3 = az 1970-es években
Kimerült, elhagyott szénbányák után a meddőhányón kívül egy-két üzemépület maradt hátra és a kolónia, melynek népessége jórészt kicserélődött. Az aktív népesség követte a bányászatot és az új aknák közelében települt meg, az elhagyott telepeken pedig a nyugbéres bányászok foglalták el a helyüket. Ezt követően a telepekre a lassú pusztulás várt (Szvircsek F. 1985: 78).
Igazi ipari tájak és körzetek főként Észak-Magyarországon alakultak ki a szénbányászatra települt vas- és acélgyárak, kisebb mértékben a cement- és mészművek, az üveggyárak, újabban pedig a vegyiüzemek révén. Ha ezt a nagy területen szétszóródó nehézipart – Salgótarján, Fülek, Ózd, Borsodnádasd, Kazincbarcika, Diósgyőr körzeteit – egyetlen iparvidéknek tekintjük, akkor Budapesten kívül az egész Kárpát-medencében csupán a Krassó-Szörény és Hunyad megyében összpontosuló iparvidék versenyezhet vele (Mendöl T. 1940: 64). A pécsi, győri munkáscentrum mellett a Dunántúlon a Komárom–Esztergom–Veszprém megyében folyó szénbányászat, üveg- és cementipar, újabban a bauxitbányászat, a timföld- és alumíniumgyártás, illetve a vegyipar hozott létre jellegzetes ipari tájakat.
A nagyobb gyárak mindenütt tájszervező, a települési kapcsolatrendszereket átformáló szerepet játszottak. Salgótarján vidékén a nógrádi tájat két részre tagolták. Egyik részt alkották a munkáskolóniák, a másikat a közeli falvak. „Az egyik rész fölött a vállalat uralma teljes, a másik részre a vállalatnak csak munkaadói befolyása van” – az 1930-as években. Szabó Zoltán térszerkezeti sémája szerint: „A belső öv 274kolóniája körülbelül egy tömzsi téglalap alakú területen helyezkedik el. E téglalap csúcsai Etes, Mátranovák, Kisterenye és Zagyvaróna. A bányászat másodlagos hatása alatt élő falvak részint e terület belsejében, részint a kolonizált központi öv körül vannak és a belső öv egy-egy üzeme felé mint központ felé gravitálnak” (Szabó Z. é. n.: 136). Megfigyelte azt is, hogy a vállalat mint rendelkező hatalom egységesíti azt a területet, amelynek munkát ad. Éppen ezért a salgótarjáni ipari körzetben szó sincs a falvaknak olyan éles elkülönüléséről, mint akár a szomszédos járásokban.
Az üzemek kisebb-nagyobb körzetek gravitációs, közlekedési és kommunikációs csomópontjai. Hozzájuk igazodik a 20. századi tömegközlekedés, a napi munkába járók életének ritmusa, egész időgazdálkodása.
A bejárás az 1850 és 1930 közötti évtizedekben gyalogosan történt erdei ösvényeken, hegyen-völgyön át. Átlagosan 8–10 km utat tettek meg naponta kétszer, azaz 34 órát töltöttek el a bejárással. Télen a gyalogos bejárást szüneteltették, kvártélyt béreltek vagy barakklakók lettek az üzem közelében. Léteztek azonban a gyalogos ingázásban nagyobb távolságok is az imént említetteknél. Például Hevesaranyosról az 1920 és 1948 közötti években 15 km-t gyalogoltak Borsodnádasdra, ahonnan ipari „kisvasúttal” utaztak tovább Ózdra. Naponta 30 km-t tettek meg gyalogosan, ami 6 órát vett el tőlük a napi 12 órás munkaidőn túl (Elek G. 1980: 66).
Az 1920–1930-as években sok bejáró munkás vásárolt kerékpárt, de azt az erdei ösvényeken kevésbé tudta kihasználni; az akkoriban kiépülő makadám kövezésű országutakon pedig jóval nagyobb volt a távolság a falvak és az ipari munkahelyek között. Ózd környékén 1948–1949-ben jelentek meg az első teherautók a munkásszállításban. Lócákat szereltek a platójukra és ponyvát feszítettek ki föléjük. Az első járműveket a bejáró munkások saját pénzükből vásárolták és szövetkezeti formában üzemeltették. Az 1950-es években a MÁVAUT egyajtós munkásjáratokat, úgynevezett fakaruszokat indított. Ezek első szériája ablak nélküli, második változata ablakos, de minden kényelmet nélkülöző jármű volt. Az úgynevezett polgári járatok megszervezése Ikarus buszokkal csupán az 1960-as évek végén következett be.
Az üzemek tövébe és a kolóniákra hordták a környező falvak parasztasszonyai a tojást, a zöldségfélét, a tejet, tejfelt, túrót. Számukra a munkástelepek olyan fogyasztópiacot jelentettek, mint más tájakon a városok.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me