ENDOGÁMIA, HÁZASODÁSI KAPCSOLATOK

Full text search

ENDOGÁMIA, HÁZASODÁSI KAPCSOLATOK
A munkásosztály társadalmi különállását hosszú időn át erősítette a szociális endogámia. Sok vidéken, különösen a középkori eredetű bányászfalvakban és -városokban a párválasztás szokásai a lokális vagy felekezeti endogámiára törekvéssel kapcsolódnak össze. Torockón évszázados hagyománya van ennek a társadalmi izolációnak. A torockóiak az 1860–1870-es években is rendszerint egymás között házasodtak, „elannyira, hogy a torockói leány inkább pártában őszül meg, mintsem más helységbe menne férjhez…” (Orbán B. 1871: 223). Egy nemzedékkel később – a torockói vasipar hanyatlásával és a lakosság elszegényedésével összefüggésben – a torockóiak gyakrabban kötöttek házasságot Aranyosszék magyar lakosaival. Régebben az exogám házasság „a szegényebb munkásosztályra lokalizálódott” (Jankó J. 1893: 43). Rozsnyó vidékén Csucsom és Sajóháza (Nadabula) magyar bányásznépe régtől fogva egymással házasodik. Ezt a rokoni kapcsolatot erősítette határuk szomszédsága és közös evangélikus vallásuk is. Ebből a viszonyrendszerből kilépni alig tudtak, mert a környék magyar bányászai római katolikus (Dernő, Krasznahorkaváralja) vagy református hiten éltek (Rudna, Berzéte), az észak felől szomszédos lutheránusok pedig szlovákok voltak (Betlér).
261Nem házasodtak egymással a nógrádi, borsodi, tatai, dorogi stb. ipari körzetben a 19. század elején épült kolóniák telepített szakmunkásai és a szomszédos falvak lakosai sem. Nemcsak Ózdon, Diósgyőrben, Borsodnádasdon, de a kisebb ipari településeken is kerítés választotta el a kolóniát a szomszédos falutól. Kazáron (Nógrád m.) a telepi szakmunkások és a faluban élő kétlaki „parasztbányászok” világát a valóságos kerítésnél is sokkal markánsabb társadalmi korlátok zárták el egymástól. Ez a merev elkülönülés csak a második világháború után kezdett oldódni. 1944-ben elbontották a Telep és a Falu között húzódó kerítést. „Akkor már volt néhány házasság is, de a társadalmi rangnak körülbelül egyenlőnek kellett lenni” (Fülemile Á.–Stefány J. 1989: 17). Társadalmi korlátok a falun, a telepen és a városban élő munkásrétegek párválasztását egyaránt akadályozták. A nógrádi, borsodi, gömöri ipari körzetekben a falun élő kétlaki munkásság a korábbi tömeges zsellérségből verbuválódott. Hiába lett gyári munkás vagy bányászlegény a földtelen zsellér fiából, gazdaleányt akkor sem kaphatott feleségül. Ózd és Salgótarján környékén a 20. század első felében a legtöbb faluban külön fonóba jártak esténként a parasztok leányai, s külön fonóházat tartottak fenn a bejáró munkások, a bányászok leányai. Egyiket a gazdalegények, a másikat a munkássá lett legények látogatták (Dömötör T. 1954: 165).
A gazdák és a „gyáristák” fiai egyaránt a faluközösség házasodási szokásait követték. Lokális exogámia a legvagyonosabb és a legszegényebb családokban-rétegekben figyelhető meg. A közepes vagyoni állású családok saját falujukban kerestek házastársat. A telepi munkásság – különösen a nógrádi szénmedencében – nem is törekedett lokális endogámiára. Kizárólag a telepi munkások leányai közül választhatott, de otthon volt a vidék többi kolóniáján is. Ezt a mobilitást a széntelepek kimerülésével járó „vándor bányászat” is erősítette (Szabó Z. é. n.: 133).
A munkástelepek szigorú és a település szerkezetén, a házak méretén, külső képén is megmutatkozó hierarchiája, a munkásrétegek származási és szakmai elkülönülése s a vállalatok által felerősített kasztszellem természetesen kihatott a házasulók párválasztási esélyeire.
Néhány évtizeden át, amíg a nyelvi egységesülés be nem következett, a külföldről vagy nemzetiségi vidékről telepített munkások házasodását nyelvi, kulturális akadályok is nehezítették. Nagyobb városokban a különböző munkásrétegek keveredése, házasodása kevesebb akadályba ütközött s kicsivel előbb elkezdődött (például Budapest, Temesvár, Arad, Kassa, Pécs, Győr), mint az izolált „munkásgyarmatok” esetében. A fiatal munkás számára is előnyökkel járt, ha nősülésig a szülőkkel élhetett. Munkás és kisiparos családok között gyakrabban jött létre házasság, mint munkások és parasztok között. Marosvásárhelyről írják 1909-ben, hogy az iparossegéd magasabb társadalmi állásúnak tekintette magát annál, hogy városban szolgáló cselédlánnyal házasságot kössön. „Miután a leány is többre tart egy munkást például egy falujabeli parasztlegénynél, aki a városban katonáskodik, a viszony könnyen jön létre, a házasság ellenben annál nehezebben” (Braun Róbert 1973: 112).

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me