VÁLYOGVETŐK, TÉGLÁSOK, CSERÉPKÉSZÍTŐK, FALTÖMŐK ÉS KÚTÁSÓK

Full text search

VÁLYOGVETŐK, TÉGLÁSOK, CSERÉPKÉSZÍTŐK, FALTÖMŐK ÉS KÚTÁSÓK
A fejezetcímben felsorolt építő-, építőipari munkák és munkások a különféle építmények anyagait állítják elő, illetve építik egybe, esetenként a tartozékokról – például a kutak ásásáról – is gondoskodnak. Az épületek elkészítésében természetesen ezeknél jóval több szakember – így például kőműves, ács, tetőfedő stb. – működik közre, többségük azonban szakképzett mester, így munkájuk bemutatása is más fejezetírók feladata. A címben szereplő foglalkozások egyik közös jellemzője a népi eredet: szinte valamennyit űzhette bárki; munkájuk idény jellegű volt és szakosodás esetén is váltogathatták, például ugyanazok készíthettek vályogot és téglát, illetve téglát és cserepet, a téglakészítők kubikolhattak is stb. Idővel e munkák is önálló mesterségekké válhattak, részlegesen megtörtént a céhesedés is. A zsindelyezést például a 16. századtól fokozatosan felváltó cserépkészítés-cserepezés a 18–19. század fordulójától, a téglakészítés elterjedésével párhuzamosan és vele összefonódva önállósodott. Míg azonban vidéki viszonylatban egész falvak, illetve társadalmi rétegek vagy etnikumok szakosodtak, és vándormunkával vagy az otthon termelt építőanyagokkal – elsősorban téglával és cseréppel – a közeli körzetek szükségleteit elégítették ki, a városokban viszont céhes mesterségek, illetve a téglaégetőket felváltó téglagyárak alakultak s vették át a vezetést. Ez azonban nem jelentett teljes áttérést, hanem inkább csak súlyponteltolódást, és szinte máig tartó párhuzamosságot; a vályog- és földfal például olcsósága és viszonylagosan könnyebb munkálata miatt napjainkig fennmaradt. Hasonló a helyzet a kútásással is: e szintén népi eredetű mesterség nagyobb városokban már a 14. századtól önálló foglalkozás, mely azonban csak a 18. században céhesedett, de falun továbbra is megmaradt hagyományos keretek között (Bogdán I. 1989: 88).
Az itt tárgyalt foglalkozások űzői voltaképpen parasztiparosok, mert magukra nézve a paraszti értékrendet és szabályrendszert ismerik el kötelezőnek (Erdei F. 1980: 208–209). A fokozatok azonban még ennél is szélesebbek: a csak néhány alkalommal kalákás keretekben dolgozó építkezőktől a zömmel cigányok végezte vályogvetésen át a tégla- és cserépégető, faltömő és kútásó specialistákig terjedhetnek. 233Ez utóbbiak azonban még nem mesterek, és szinte valamennyi kategória a mezőgazdasági munkák elsőbbségét tartja szem előtt. A téglagyáriak közül is csak a mesterek, illetve az állandóan foglalkoztatott szakmunkások kötődnek az iparhoz, a bedolgozó segédmunkások viszont jórészt a mezőgazdasági munkák szüneteiben lépnek csak be a zárt üzemi keretekbe, és így majdnem mindenkinek életcélja marad a földszerzés (Katona I. 1965: 399–406). Bármekkora tömeg foglalkozott is e munkákkal, mindvégig kiegészítő jellegű maradt; részleges jellemzője volt az évszakhoz kötött vándormunka, esetenként pedig az ingázás.
Az említett megfontolásokból különválasztott munkákról és a nekik megfelelő átmeneti típusú foglalkozásokról méltatlanul keveset tudunk. Meglepően gyérek a feldolgozott történeti adatok (Szabad Gy. 1957: 103, 442–443; Vitálisné Zilahy L.–Máté B. 1987. stb.), a néprajzi megfigyelések és leírások pedig roppant aránytalanok: a népi építkezések szinte teljes szakirodalmát át kell tekinteni ahhoz, hogy például a vályog- és téglakészítést, faltömést stb. közelebbről megismerjük. Utóbb jelen sorozatunkban a sármunkákról jelent meg egy rövid összefoglalás (Juhász A. 1991); korábban néhányan külön is foglalkoztak a vályogvetéssel és a vályogvetőkkel (Kiss L. 1981: I. 221–224; Dankó I. 1965; Gazda J. 1993: 36–37). A hagyományosabb sármunkákkal ellentétben a népi és a gyári téglakészítésről, a munkások életéről több szerző részletesen is írt (Ecseri L. 1930; Kiss L. 1981: I. 225–233; Solymos E. 1965; Harkai I. 1983: 94–110; Baróti G. 1979; Faragó O. 1984; Gazda J. 1993: 46–47; Katona I. 1995). A cserépkészítés viszont kevésbé keltett érdeklődést (Kiss L. 1981: I. 231; Gazda J. 1993: 55–61). Az alábbiakban – ismétlések elkerülésére – éppen csak érintőlegesen foglalkozunk a vályogvetőkkel, faltömőkkel, viszont valamivel bővebben, de csak a rendelkezésre álló irodalom arányában írunk a tégla- és cserépkészítőkről és a kútásókról; a többi munka, illetve foglalkozás (tetőfedés, kőmíves- és ácsmunka, saralás, tapasztás, meszelés stb.) az építkezésről szóló, illetve a kézművességgel foglalkozó fejezetekre tartozik; s így a kutatástörténet is oda kerül át.
A vályog- és téglavetők, továbbá a cserépkészítők a kibányászott és vegyített nyersanyagot formába öntve, szárítva vagy égetve, tehát bizonyos mértékig feldolgozva, átalakítva használják fel. E munka szinte kezdettől végig iparszerű, nincs közvetlen köze a földműveléshez, annál szorosabb a kapcsolata az építőiparral. Mindhárom munkamenetre jellemző, hogy társas jellegű, családi-rokoni keretben végezve egyes szakaszai megoszthatók a két nem, illetve az egyes korosztályok között. Helyben végezhetik családonként kalákában, szakosodás esetén pedig idegen munkaerőt fogadhatnak; minden esetben ezer darabbal számoltak, s a napszámos–hónapszámos kifejezés mintájára az erdélyi Nagybaconban a cserépkészítő asszonyokat ezerszámosoknak hívták (Gazda J. 1993: 58). Érdekes, hogy a hódmezővásárhelyi téglagyárban a megszáradt téglát az úgynevezett ezrelők szállították be (Kiss L. 1981: I. 229).
Míg a vályog készítése és szárítása, a faltömés idők folyamán vajmi keveset módosult, s nem kívánt ipari üzemet sem, a tégla és a cserép készítése évezredek óta szakmunka, melyet például Indiában külön kaszt, Európában pedig építőközösségek és céhek, de legalábbis mesterek végeztek, illetve felügyeltek. Utóbb iparszerűvé bővült maga a zárt üzemkeret is: a mezei téglaégetéshez használt tábori kemencéket előbb a manufakturális téglaházak, majd vállalkozói keretekben a gépesített gyárak 234váltották fel. A földmozgatás és -szállítás továbbra is megmaradt kötetlenebb, különösebb szakképzettséget nem kívánó tömegmunkának, de a gyárakhoz huzamosabb időre nemcsak a mesterek, hanem a szakmunkások, sőt kedvező esetben még a segédmunkások is kötődhettek. Ez időben a vályogvetés amolyan másodrendű munkává vált.
A téglások munkájáról Szentesről, Hódmezővásárhelyről, Bajaszentistvánról és Temerinből rendelkezünk a legrészletesebb leírásokkal (Ecseri L. 1930: 8–10, Kiss L. 1981: I. 225–233; Solymos E. 1965; Harkai I. 1983: 94–110). A bajaszentistváni téglások családonként vállaltak placcot (munkahelyet). Két felnőtt személy esetén amíg a férj sarat készített, asszonya főzött; ketten hordták fel a sarat, és eleinte ketten is vertek, vagyis készítették a téglát, majd azután ismét a férfi hordott. Nagyobb családban állandóan három verő, egy sárkészítő és egy sárhordó volt, a gyermekek kisegítő munkát végeztek. Az átlagos létszám a három fő volt, ezt külön a hármasban szóval jelölték; ha a családból ennyi sem telt ki, idegen segédmunkást fogadtak. Két verő félasztalt, négy-öt fő pedig úgynevezett erős asztalt tett ki (Solymos E. 1965: 1–12). A dorozsmaiak legjobban szerették a hat főből álló erős asztalt. A két végponton: a sár készítésében és a téglák behordásában lehetőleg mindenki részt vett, a közbülső munkákat megosztották: egy fő áztatott, egy csinálta és hordta a sarat, három-négy ember az asztalnál formázta (készítette) a téglát; a bányának nevezett munkagödörben két férfi szakított és locsolt, majd egyikük áztatta, másikuk szakította és hordta a sarat, az asszonyok az asztalnál formáztak. Mivel egy asztalnál elegendő volt három verő (formázó), ezek közül került ki a szakács és az alkalmi bevásárló. Két-három verő esetén egy-két gyermek vagy serdülő is lehetett tagja az úgynevezett erős asztalnak: ezek vizet hordtak, a formázókat tisztogatták, majd behintették homokkal; volt, aki a mély gödörből segítette a talicskát felhúzni, és más munkákat is elvégeztek. Saját gyermek híján ők is idegen bujtárt (segédmunkást) voltak kénytelenek fogadni. Főbb munkafolyamatként a rámolás (előkészítés), a furmázás (téglakészítés) és a rakodás jelölhető meg, s ezeket szinte követhetetlenül sokféle módon szervezték meg és végezték el (Katona I. 1995: 454). A tégla égetése bonyolult és hosszadalmas volt, sok tüzelőanyagot, és a szabadban rakott csomóktól eltekintve, valamilyen zárt teret kívánt; szoros kölcsönhatás alakult ki a tégla- és cserépégetés, valamint az edényégetés technikai megoldásai között. A téglakészítéshez már bizonyos munkamegosztás és szaktudás is kellett: az égetés specialistái elkülönültek a földhordó úgynevezett rámolóktól, valamint a formázóktól is; ezek az úgynevezett téglamesterek kasztokba, illetve céhekbe vagy valamilyen más építőközösségekbe tömörültek, s időközben munka- és technikai módszereiket tovább fejlesztették. Idővel a szabadban rakott és ott kiégetett kupacokat a legtöbb helyen felváltották az ideiglenes, úgynevezett tábori kemencék, a településekhez igazodó téglaházak, Erdélyben a csűrök, majd az ipari forradalom után a téglagyárak. Ezek egyike sem szüntette meg teljesen a másikat, a fejlődés azonban a nagy időbeli eltolódások ellenére is az építkezés, a téglafal felé tartott. A háziipari jellegű erdélyi téglaverés sem sokban különbözött az említettektől, a munkamegosztás is hasonló volt: a férfi készítette és hordta a sarat, s rendszerint a gyorsabb kezű nők formáztak, a rakodást közösen végezték, s két férfi felváltva égetett. A kész téglát kalákában is hordhatták, ez esetben a csoport tagjait étellel-itallal kínálták (Gazda J. 1993: 46–47).
235A cserépkészítésről nagyon keveset tudunk, holott már a római időktől vannak adatok, illetve emlékek; főként tetőfedésre használták a sima és az úgynevezett kúpcserepet (Major M. 1983: 66, 195). Az alföldi munkálatokról megjegyzik, hogy menete és módja hasonlított a téglakészítéshez, de a formázásban nagyobb szerepük volt a nőknek (Ecseri L. 1930: 8–10). Valamivel többet tudunk a különben az alföldi gyakorlathoz nagyon hasonló erdélyi cserépkészítésről. Zselyken például háziiparként űzték, 50 család foglalkozott vele; társulatuk is volt, élén az írásbeli ügyeket intéző csűrbíróval. A közös csűrben mindenkinek megvolt a saját helye, ahol dolgozott és szárított. Nagybaconban manufakturális cserépgyárak voltak, a tulajdonos nyaranként anyagmozgató legényeket és formázó lányokat fogadott darabbérben. Maga a munkamód és -menet, valamint az eszközök is (ásó, kapa stb.) hasonlítottak a tégla készítéséhez, de a palás anyag telenkénti kitermelésére négy-öt ember társult. Az anyagot ugyanúgy áztatták, tapodták, mint a tégláét, de asztalra téve még nem nyomták rögtön formába, hanem ujjnyi vastag sárverő vassal apró szeletekre vagdalták, hogy a még benne maradt idegen anyag apróra törjön. A cserép formázása, szárítása és égetése is lassúbb, bonyolultabb és kényesebb munka volt, mint a tégláé. Helyenként az anyag finomítását olyan kádban végezték, melyen belül tengelyre szerelt kések forogtak, s a tengelyt állati erővel mozgatták; az alul kiömlő finom anyagot a férfiak folyamatosan hordták falapáton a lehomokozott csűrbeli asztalra, ahol nők öntötték fa- vagy vasformázóba, és még lábbal is megtapodták, hogy jól összetömődjön, utána vonalzóhoz hasonló eszközzel simították le. A beletaposott anyagot csak kellő ütögetéssel lehetett a formából kiborítani. Hasonlóan vesződséges volt a színben, majd a szabadban történő szárítás, és szakképzett mestert kívánt a kiégetés. A kész cserepekért az igénylők helybe mentek, a készítők néha fuvarozták; érdekes, hogy ugyanúgy ezrenként szállították és tárolták, mint ahogy készítették és fizették (Gazda J. 1993: 55–61).
A vályogvetésre főként félig hivatásos idény- és vándormunkások, elsősorban cigányok vállalkoztak. Kezdettől a befejezésig ugyanazok végezték; lehetett egyszeri, alkalmi, családi keretek között végzett vagy idény jellegű bérmunka, férfi, nő, gyermek egyaránt részt vett benne.
Az 1940-es években az átmeneti háborús konjunktúra, majd az 1945 utáni építkezések fellendítették mind a manufakturális, mind pedig a gyári téglatermelést. Elsősorban azonban az üzemi, ipari munkaformák terjedtek el, az építkezéseken is felgyorsult a gépesítés és a szakosodás. Az 1980-as években 114 téglagyár működött az országban, ebből 74 még hagyományos technológiájú, vagyis kézbeli munkára alapozott üzem volt. Azóta az arányok módosultak, de ezek a részletek már más tudományág illetékességi körébe tartoznak.
Végezetül szólnunk kell még a kútásásról. A kútásó a falusi-mezővárosi kisvállalkozó parasztiparos egyik típusa, aki a hagyományos ásott kutak készítésével iparengedély nélkül foglalkozott, illetve szórványosan még ma is tevékenykedik (Baróti G. 1979). A hagyományosabb Erdélyben a nagyobb közkutak egy tapasztalt szakértő irányításával, kalákában készültek. Dombon kezdték az ásást tavasszal, és a magaslat miatt 6–8, olykor 14–15 méter mélyre is lementek, hogy vizet nyerjenek. A földfelszínhez közel ketten ástak, fent is ketten – nagyobb kútnál vagy mélységnél hárman-négyen – hányták távolabbra a kitermelt földet, onnan időnként elfuvarozták. Mély 236kútban három állvány is kellett a föld feladogatásához, illetve a kiemelést csigával is megoldhatták. Omlásveszély esetén a kútbelsőt kideszkázták, a szivárgó gázokat elégették. Gyakori volt a kövezett kút, ritkább a sövényfalú, s utóbb betongyűrűt kezdtek használni. A mester pénzért dolgozott, az egymást naponként váltó három-négy kalákás pedig szívességből, de a megrendelőtől enni-inni kaptak. A nagyobb közös kutakat az érdekeltek társasága tartotta fenn (Gazda J. 1993: 194–198). A kútközösségek megmaradtak az alföldi szőlővidéken, a városokban pedig az artézi kutak tulajdonosai alakítottak társaságokat.
Az erdélyi gyakorlattól az alföldi csak annyiban különbözött, hogy megszűnt a kaláka: a kútmester rendszerint napszámost fogadott maga mellé, ő azonban pénzért vagy terményért úgynevezett átaljában vállalta a kútásást. A kis csoport egymást váltva és összeműködve dolgozott. Paraszti szerszámokat használtak, ásót-lapátot-csákányt, utóbb a kubikosoktól átvették a rugós ásót és a kútbeli állványozás, földkiemelés technikáját, majd csigás megoldást alkalmaztak. Korábban a Dél-Alföldön az úgynevezett tombácot, kivájt faderekat használtak kútgyűrűnek, utóbb már a betongyűrűket süllyesztették le fokozatosan. A századforduló óta az ásott kutak visszaszorulóban vannak, ilyet inkább jószágitatás, kertlocsolás céljából készítenek; a gépi kútfúrás és az artézi kutak elsősorban emberi fogyasztásra alkalmas ivóvizet szolgáltatnak (Kiss L. 1981: I. 235–237).

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me