VASÚTÉPÍTŐ ÉS PÁLYAMUNKÁSOK

Full text search

VASÚTÉPÍTŐ ÉS PÁLYAMUNKÁSOK
Míg az útépítés és kövezés több ezer éves tevékenység, mely idővel végigjárta a robot, köz- és bérmunka minden szakaszát, a vasútépítés merőben új: kezdetét a Liverpool–Manchester vonal 1830-as megnyitásától számítják. Hazánkban nem nagy késéssel kezdődtek a munkálatok: 1846-ban adták át a Pest és Vác között épített vasútvonalat. Az útépítőkhöz és a főként ármentesítésben dolgozó kubikosokhoz képest azonban a vasúti és pályamunkásokra kevesen és sokára figyeltek föl, és lényegében kubikosokként kezelték őket, igaz, nem teljesen alaptalanul.
Irodalmi példák: Veres Péter szociográfiai hitelű leírását adja a pályamunkások életének (1951), majd Katona Imre emlékezett meg róluk röviden (1957b, 1965); legrészletesebben azonban Pogány Mária foglalkozott velük (1980). Alábbi rövid összefoglalásunk főként az ő eredményein alapul. Íróink, szociográfusaink közül a vasutasokról Csák Gyula (1977) írt a szórványos említésnél valamivel bővebben.
A történeti vizsgálódás a vasút esetében viszonylag könnyebb helyzetben van, mint az út- és az ármentesítési munkákat illetően, mert külföldi példák nyomán a vasútépítés kezdettől fogva szabad vállalkozói és munkavállalói keretek között zajlott, közmunkát csak ritkán, sürgősség esetén vettek igénybe, s ezt is fizették. Míg az utak, gátak építésében a helyi, a vasútépítésben az országos érdekek domináltak.
Az árlejtés alapján, vagyis pályázaton elnyerhető vállalkozás nagy haszonnal kecsegtetett; 225a jórészt külföldi, cseh, osztrák, olasz és más vállalkozók mohó alvállalkozókat és felügyelőket alkalmaztak, s rendszerint magukkal hozták szakmunkásaikat (ácsokat, kőműveseket, kőfaragókat, alagút- és hídépítőket stb.).
A gyakorlat az volt, hogy a főként földmunkákra korlátozódó alépítményeket a helybeli vagy a vidéki munkások emelték, a felépítményt viszont inkább külföldi szakmunkások; bár ennyire élesen azért nem különült el e két fő csoport.
A nagyszámú munkás toborzása nehéz feladat volt, fölért egy kisebbfajta hadművelettel, s amíg a 6–10 főnyi öntevékeny bandák ki nem alakultak, a szervezésben részt vevő alvállalkozók, felügyelők, különféle ügynökök komoly haszonra tettek szert. Kétségkívül sikerrel oldották meg a munkástoborzást és a munkavégzés felügyeletét, az ellátást már korántsem, s minden területen történtek visszaélések, balesetek, néha halálozás is. Hogy hasznukat növeljék, a vállalkozók és alvállalkozók élelmezési és italmérési engedélyt is vásároltak; fabarakkokban, bérelt helyiségekben szállásolták el munkásaikat, ők gondoskodtak hideg időben a tüzelőről is. Az otthoni szűkös viszonyokban megedzett munkások sokkal jobban tűrték a szállás és élelmezés zökkenőit, valamint a munka nehézségét, mint a bércsalásokat, keresetkieséseket. Mindezek ellen a bandák, a szakácspartik és kunyhótársaságok (szállásközösségek) öntevékeny szervezeteivel próbáltak védekezni, ez főként a kubikosoknak sikerült.
Nem meglepő, hogy a sokféle érdeket érintő vasútépítést szinte mindig botrányok kísérték. A hatóságoknak gyakran be kellett avatkozniuk, mégis csak a századfordulóra, tehát a munka dandárjának elvégzése után rendeződtek a munkaadói és munkavállalói jogviszonyok.
A földmunkások a vasúthoz közeli helységekből kerültek ki, és származás, illetve az eredeti foglalkozás szempontjából elég vegyes összetételű volt egy-egy csoportjuk. Így az említett 1846-os pest–váci vonal 15 munkásából 8 volt környékbeli; e 15 főből 1 kőműveslegény, 2 telkes jobbágy (illetve „földes gazda”), 2 jobbágy, 2 zsellér és 8 napszámos volt (Pogány M. 1980: 129). A vasútépítésen dolgozók zöme föld- és házszerzési, lényegében tehát paraszti életcélokat követett, nem vállalta a hosszas vándormunkát. Az a kisebb „törzsgárda”, amely tartósan megmaradt a vasút keretében, fokozatosan pályamunkássá, sőt szerencsés esetben szakmunkássá, tisztviselővé, (pályamester, váltóőr, váltókezelő, fékező, vonatkísérő, mozdonyvezető, jegyszedő, pénztáros, forgalmista) vált.
A felsorolt kategóriák közül – főként Veres Péter jóvoltából (1957) – a pályamunkásokról, a krampácsolókról tudunk bővebbet. Nevüket tompa végű csákányukról, a krampácsról kapták, mellyel a sínek és a talpfák alá köveket vertek be, hogy az egész felépítmény szilárdan álljon. Voltaképp pályafenntartást végeztek, a krampácsoláson kívül kubikos fölszereléssel földet és egyéb építőanyagokat szállítottak, talpfát fektettek le, sínt szegeltek fel, különféle építkezéseken segédmunkásokként dolgoztak. A legtöbb szerszámot a vasút adta.
A valamikori vasútépítő munkások és kubikosok egy része lett pályamunkássá, de bármelyik agrárproletár vagy félproletár is elvállalta ezt a munkát. Legalább 2–3 év kellett e betanított munka elsajátításához. Bár a vasút állandó munkásokként szerződtette őket, mivel nagyon nehéz volt e körből kitörni, gyakori volt a létszámhullámzás. A munkákat csoportosan, de nem autonóm – öntevékeny – bandában végezték; 226állandó és közvetlen felügyelet alatt dolgoztak, a csoportbeli előmunkás sem volt „igazi” (szolidáris) bandagazda. Bár a munkák zömét közösen végezték, mégsem volt közös a kereset. Ezek után nem csodálható, hogy a pályamunkások csoportjaiban állandó volt a súrlódás, és a vándorélethez nem igazán szokott emberek – akik lehetőleg lakóhelyükhöz közel eső vonalakon dolgoztak, így esetenként hazatérhettek – otthontól távoli és tartósabb munkákon gyakrabban veszekedtek, mint egyébként. Az otthon és a „háztáji” miben sem különbözött a helybeli agrárszegénységétől.
Mivel a kiépült vasúthálózat szakszemélyzete állami alkalmazott volt, bizton számíthattak havi fizetésre, majd nyugdíjra, társadalmi emelkedést, rangot jelentett a vasutasság minden fokozata. A Galga menti Tura szegényebb sorsú férfilakosságának zöme a vasútnál dolgozott, hazajárt, otthon is büszkén viselte az egyenruhát; ez a „népviselet” olyan divatossá vált, hogy még azok is magukra öltötték – rangjelzés nélkül –, akik nem is dolgoztak a vasútnál. Püspökladányban kb. 200 család élt a vasútból. A kívülállók egy kalap alá vették ezeket a vasutasokat, holott a testületen belül szigorú rangsor volt, „alulról” kezdve: pályaőr (bakter), fékező, váltókezelő, fűtő, különféle pálya- és egyéb üzemekben, műhelyekben dolgozó munkások, majd némi „ugrással” forgalmisták, kalauzok, mozdonyvezetők és tisztek – ez utóbbiak már az értelmiséghez számítottak.
Bár a vasutasok zöme voltaképp kétlaki volt, ízlése, vágya, törekvése, s főként életformája teljességgel paraszti maradt, a polgárosodás legfeljebb a felső réteget érintette (Csák Gy. 1977: 98, 107).

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me