MUNKASZERVEZETEK: LÉTSZÁMUK, VEZETÉSÜK, TAGSÁGUK

Full text search

201MUNKASZERVEZETEK: LÉTSZÁMUK, VEZETÉSÜK, TAGSÁGUK
A változatos, nehéz erdei munkákat a legújabb korig kézbeli eszközökkel végezték, többen együttműködve. A magányosan végzett munka a szoros kivétel; például a szilicei botozók (botvágók) lakóhelyük közvetlen közelében egyedül dolgoztak, de távolabbra már 2–4 fős kis csoportokba verődtek (Paládi-Kovács A. 1988: 131–134).
A gépesítés előtti különféle munkaszervezetek alapsejtje a munkapár, ezekből tevődnek össze a zömmel páros létszámú munkáscsapatok, amelyeken belül a pár nélküli tag is voltaképp valamelyik duóval együtt „másfél” párt alkot. Egyetlen tömegmunkán sem volt a munkapárnak olyan jelentősége, mint a famunkán, ahol régtől fogva kimutatható, nem is feltétlenül tagolódott be népesebb bandába, viszonylagos önállóságát az 1960-as évek gépesítéséig megőrizhette. A munkapárt összeszokott, egyenlő testi erejű úgynevezett pajtások alkották, esetleg fűrészpár volt újkori elnevezése (Lakos Gy. 1952: 171). Míg a népesebb csoportok létszáma és összetétele hullámzott, 1945 után pedig addigi viszonylagos egyöntetűségük is megszűnt, a munkapárok csak nyomós és kényszerítő okokból (betegség, elköltözés, nagyobb keresetet biztosító munkahely stb.) váltak szét. Bár a vállalkozói rendszer elterjedésével az erdőmunkások többsége éppúgy szervezett, együttműködő csoportokba tömörült, mint a summások és a kubikosok is, ez valószínűleg sohasem volt általános.
A párban végzett munka mindenben teljes egyöntetűséget és összhangot kívánt, a fűrészelésnél például szinte tükörképszerűen dolgoztak; a megosztott feladatok is teljes átválthatóságot kívántak, ha például fiatal fát döntöttek, elég volt hozzá egyikük, a másikuk azalatt gallyazhatott, majd fordítva (É. Kovács L. 1976: 146–147). A bandán belüli párok, „másfél” párok természetesen már nemcsak kettejük-hármuk között osztották meg a munkákat, hanem az összes többivel is; a változatok szinte követhetetlenül sokfélék.
Egy-egy munkapár tagjai nem minden esetben voltak teljesen egyenlőek, a gyergyóremetei erdőtulajdonos gazdák például cselédeikkel együttműködve döntötték, gallyazták és hántották a fenyőszálakat, de a szállításnál már különválhattak (Garda D. 1979: 134–135). Még nyilvánvalóbb ez az „egyenlőtlenség” a cserhántolóknál, akik serdülő lányukkal vagy feleségükkel párban dolgoztak ugyan, de nőik a fadöntésben nem vehettek részt (Paládi-Kovács A. 1988: 126–130). A múlt században a fővárosi favágókról viszont megjegyzik, hogy legalább felerészben feleségükkel együtt dolgoztak: közösen fűrészeltek, hasogatták, aprították a fát (Létay M. 1993: 50).
A vállalkozói rendszer terjedésével szaporodtak el a bandák, és válságos időszakokban felduzzadt a létszámuk. Az erdőmunkán azonban soha, sehol nem voltak olyan népes bandák, mint a summás- és kubikmunkán, ezt a munka jellege és a helyszín sem tette volna lehetővé. Jellemzőbbek a kis: 3–4–5–6 fős, mint a 8–10–12–16–18 tagot számláló munkáscsapatok, és a legparányibbakat nem is lehet igazán bandának tekinteni, mert saját vezetőjük legfeljebb alkalmilag volt, kívülről irányították őket. Ha a legalább 6–8 főnyi csoport saját vezetést kívánt, az esetben is részlegesen külső irányítás alatt dolgoztak. Az erdőmunkások csoportjai életkor, munkabírás, 202helybeli és rokoni-baráti kapcsolatok szempontjából meglehetősen egyöntetűek voltak, kevés volt tagjaik között a súrlódás, nem volt különösebb szükség állandó irányításra, felügyeletre.
Az erdőmunkások változó és változatos munkacsoportjainak elnevezései is variábilisak, így a legismertebb a banda, illetve az újabb brigád terminuson kívül kifejezhetik a munkaszervezet csoportos, lokális jellegét, és utalhatnak a munkaeszközökre, sőt már a gépekre is, nevezetesen: csapat, csoport, fűrész, karám, motor, parti, s régies környezetben a nyáj. Ezeknek majdnem megfelelnek a részben kijelölt, részben választott bandagazdák elnevezései: brigádvezető, csapatvezető, csoportos, faktor, kaparás, karámgazda, munkavezető, nyájvezető és vezér. Ám ezek nem mindegyike belső csoporttag, még akkor sem, ha netán a munkások érdekeit képviseli, így a faktor a favágóból lett munkavezető gömöri neve (Paládi-Kovács A. 1988: 106–110), a kaparás pedig a dunai hajósoktól átvett kifejezés, a Baja környéki favágók alvállalkozója, aki toboroz, felügyel, átveszi a kitermelt fát és a munkások, valamint a vállalkozók felé elszámol (Katona I. 1961a: 536). A több banda ügyeit intéző faktor és kaparás mellett lehetett még külön-külön bandagazda is, aki jóval szűkebb jogkörrel rendelkezett és saját csapatával együtt dolgozott. Állandó bandagazda híján is mindig volt, még kisebb csoportokban is egy-egy tapasztalt, idősebb hangadó, a másik két típusnál természetesen még szűkebb jogkörrel: ő keltette a többit, esetleg kijelölte a munkahelyet és este véget vetett a beszélgetésnek; esetenként munkakönnyítést is kaphatott.
A felsorolt alvállalkozók és bandagazdák ezeknél az idős hangadóknál jóval nagyobb, ha nem is azonos hatáskörrel bírtak. A Baja környéki kaparást az erdőtulajdonos vagy a bérlő bízta meg, és ő többnyire megbízóihoz húzott. Amolyan mindenes volt, és a munka végeztéig a helyszínen tartózkodott. Néhány százalékos jutalékon kívül havi fizetést is kapott munkaadóitól. Ha több bandája is volt, azokon belül külön is voltak bandagazdák, akikkel az irányítást megosztotta: a csoportvezetők vállalták el társaik nevében a munkát, ők is toboroztak, a többi csoporttaggal egyenlő bérért vettek részt a munkában, végezetül legfeljebb áldomást és szerszámkopást fizettek nekik; a tekintélyen alapuló irányításra általában nem volt szükség (Katona I. 1961a: 536). Gyergyóremetén a cég (al-) vállalkozója toborozta az erdőmunkásokat, szervezte meg az utazást és a szállítást; a helyszínen kimérte a munkaterületet (korábban kisorsolták), ebben egy-egy írástudó munkás volt segítségére; az átvételben és az elszámolásban is inkább a munkásokkal, mint a céggel volt szolidáris (Garda D. 1979: 142). 1945 után ugyanott elterjedt a gépfűrész, a vállalkozó utódaként az úgynevezett patakfelelős irányította a 20–50 főre rugó brigádok munkáját. A korábbi vállalkozói rendszerben dolgozó, átlagosan 6 főnyi remetei nyájnak volt külön kijelölt vagy választott nyájvezetője, aki reggelenként ébresztett, kiosztotta a csoporton belüli munkát, időről időre jelentette a teljesítményt. A beilleszkedni nem tudó társat közakarattal zárták ki a csoportból. 1945 után a remetei brigádoknak is volt külön úgynevezett csoportosuk, vagyis saját munkavezetőjük, aki kiosztotta a feladatokat, számon tartotta a napi teljesítményt, s mindezért 2%-kal többet kapott társainál (Garda D. 1979: 142–143, 146).
Úgy tűnik, a Felföldön sem a munkaadóknak, sem pedig a csoportvezetőknek nem volt annyira fontos szerepük, mint Baja környékén és Erdélyben. Erdőhorvátiban 203például a banda kissé formális volt, mert a rokonsági csoport tagjai párban dolgoztak, nem volt saját vezetőjük, hagyták magukat az erdésztől vagy a kerülőtől irányítani. Állandó bandagazda híján idős, tapasztalt csoporttag lépte vagy sorsolta ki a pároknak a rájuk eső munkaszakaszt (Jósvai G. 1976: 161–162). Füzéren több csapat között előbb kisorsolták a vágástereket, majd a csapat-, illetve később a brigádvezetők szemre vagy méréssel tovább tagolták a munkapároknak. 1945 után a füzéri brigádok vezetőinek a munkát az erdész adta ki, maguk a brigádvezetők továbbra is az idősebb, tapasztaltabb munkások közül kerültek ki, akik a motorfűrészt is kezelték; a nekik nem tetsző vezetőket a tagok leválthatták, a hanyag társakat közakarattal kizárhatták (Matusz G. 1971: 22–23, 19–20). Gömörben, a Sajó bal partján a bandagazda csak a munkába álláskor és munka végeztével az átvételnél jutott fontosabb szerephez: a farakásoknál ő haladt elöl, mögötte a felügyelő vagy más megbízott, aki öllel szúrópróbaként ellenőrzött egy-egy rakatot, s amelyiket átvette, azt egy munkás piros festékkel hintette be (É. Kovács L. 1976: 146–147).
Általánosságban elmondható, hogy a többnyire teljesítménybérért végzett erdei munkákon, annak ellenére, hogy rendszerint csak szóbeli egyezséget kötöttek, mégsem volt annyi munkaadó–munkavállaló ellentét, mint kubikon, aratáskor vagy summásmunkán. Egyébként a favágók bandagazdái, olykor még az alvállalkozók is inkább társaikkal voltak szolidárisak. Az együttes munkára szegődött csoportok alkalmi vezetőikkel is jól megvoltak, de a közösen választott vagy a külső megbízás alapján vezetéshez jutott bandagazdák is együtt dolgoztak és éreztek társaikkal. Sokáig megmaradt a rokoni-családias jelleg.
Erdőbeli tömegmunkákon szinte csak fiatal és javakorabeli férfiak vettek részt, nők csak bizonyos esetekben, például erdei termékek gyűjtögetésében, gallyszedésben, cserhántásban, a facsemeték gondozásában, lóval való fahúzás esetén az állat vezetésében stb., 1945 után főként vízhordóként. Munkájuk könnyebb volt a férfiakénál, akik kidöntötték a fákat, s utána asszonyaik vagy 13–14 éves lányaik segítettek a kéreghántásban, az összerakásban és a kötözésben (É. Kovács L. 1976: 150–151). Erősebb szegény asszonyok az otthoni fűrészelésben vagy az utcai favágásban férfierőt kívánó munkában is részt vettek. Gyergyóremetén a 14–16 éves vízhordó fiúkat, az ún. kájmánokat 1945 után hasonló korú leányok vagy asszonyok, kájmánicák is felválthatták, az utóbbiak mosást is vállaltak (Garda D. 1979: 143, 147).
Más a helyzet a fiúgyermekekkel. A summások úgynevezett konyhamalacaihoz, a kubikos kordésgyerekekhez, a csikókhoz hasonlóan népesebb rokoni csoportokba, közeli munkahelyekre az apák vagy közeli rokonok magukkal vihették már a 10–12, gyakrabban 14–16 éves fiúgyermeküket. E fiataloknak már egyáltalán nem volt ismeretlen az erdő, de most apjuk mellett nem játszottak, hanem mintegy az inaséveiket töltötték. A kisebbek vizet hordtak, gallyat gyűjtöttek, összeszedték a széthagyott ruhákat stb., fokozatosan szokták meg a nehezebb munkákat, eleinte baltával, majd kisebb fejszével gallyaztak, innen a nevük: fécikés (Erdélyi Z. 1956a: 53–54). A 16–18 éves fiatalok már részt vettek a döntésben, párba állva önálló keresők lettek (Varga D. 1970: 62). Az erdőhorvátiak szerint kb. 5 évet vett igénybe a faismeret, a szerszámhasználat elsajátítása, addig a tanulók kevesebbet is kerestek (Jósvai G. 1976: 160)
204Csökkent munkaerejű, koros férfi nem nagyon ment ki az erdőre. Az idősebbek pedig legfeljebb rokoni csoportban élvezhettek valami kis előnyt, például a fiatalok vállalták a döntést, mialatt az idősebbek gallyaztak. Az idősebbek a kapott kedvezményt szellemi téren igyekeztek kiegyenlíteni.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me