NEMESI MENTALITÁS

Full text search

NEMESI MENTALITÁS
A köznemesi réteg mentalitása kifejeződött a munkában és az idővel való gazdálkodásban, a passziókhoz és presztízsjavakhoz való ragaszkodásban, továbbá az erkölcshöz szorosan kapcsolódó viselkedésmódokban, magatartásformákban. Még a városlakó nemesek magatartásában is mindenütt jelen volt a tiszteletet, megkülönböztetést váró rátartiság, a másokat lekezelő kivagyiság. A nemesi gőg, a kevélység megnyilvánulási formái igen változatosak és a nemesi társadalom minden rétegében fellelhetők. Az ún. „nemesi bűnök” megtorlása csupán akkor volt lehetséges, ha a nemesek közössége igényelte, s a hadnagyuk eljárt az ügyben a megyénél (Rácz I. 1988: 170; Kállay I. 1983: 103). Jellegzetesen nemesi bűn volt a „hatalmaskodás”, az erőszakos jószágelvétel, a verekedés. Ezt elősegítette, hogy a nemesek birtokában voltak a különböző fegyverfajtáknak, fegyverként szolgáló eszközöknek (puska, fokos, csákány). Tipikusnak vehető az a köznemes, aki a 19. század első felében fokosát forgatta a megyegyűlésen, és arra adta a voksát, aki bőkezűbb áldomást fizetett.
A nemesifjak parlagi típusának egyik vezérlő gondolata volt a virtus. Virtusból ivott és verekedett, s akart különbnek látszani másoknál. Őt nem lehetett lekapni a tíz körméről és deresre húzni, mint valami jobbágyot. Amikor „tiszti keresetet” indítottak ellene, megúszta az ügyet egy-két hét áristommal a vármegye tömlöcében. A megyék büntető jegyzőkönyvei a 19. század első felében a nemesifjak verekedési ügyeivel teltek meg. Ezekből olykor halált okozó sérülések is adódtak (Csizmadia A. 1979b: 52). Nemesek és parasztok által vegyesen lakott falvakban (pl. Réte, Pozsony m.) a nemesifjak olykor elfoglalták a település egyetlen kocsmáját, s akkor oda senki más nem léphetett be (Kósa L. 1984b: 331).
A köznemesség felső, dzsentri rétegében a verekedést a párbaj helyettesítette. „Úri becsületét” a polgári korszakban nemcsak a katonai pályán szolgáló dzsentri védte meg párbaj révén, de a közhivatalnok is rákényszerült, ha „úriember” kívánt maradni. Polgárok, parasztok, munkások másképpen intézték el becsületbe vágó ügyeiket.
A káromkodást a 16–18. században igen szigorúan büntették az ország törvényei. Ezeket a törvényeket azonban a nemesek túl gyakran szegték meg. Ezért Borsod megye 1712-ben elrendelte, hogy a káromkodó nemest – ha nincs állandó lakhelye – a nemesi szabadságra való tekintet nélkül meg kell botozni, mint a jobbágyokat szokták (Szabó István 1941c: 55). Az állandó lakhellyel rendelkező nemesek ellen pert indítottak, ha káromkodásuk már sértette a közösséget, s fellépett ellenük az egyház is. Azonban az 1780-as évek után a református egyház már alig mert eljárni a vétkező nemesek ellen. Ennek ellenére számarányukat meghaladó mértékben kerültek a presbitériumok elé erkölcsi vétségeik és bűneik miatt. Cigándon (Zemplén m.) a 19. század első felében a nemesek a falu lakosságának 5,4%-át tették ki, de a 169presbitérium elé került ügyeknek 25%-a volt velük kapcsolatos (Jávor K. 1971: 8991).
Nincsenek statisztikák a vétkek és bűnök egyéb fajtáiról az elkövetők társadalmi állása szerinti csoportosításban (pl. házasságtörés, lopás). Úgy látszik, hogy a nemesek csak ritkán követtek el mezei vagy erdei lopást. Annál gyakoribb vétkük a ló- és marhalopás, mások vetésének lelegeltetése. A lólopásért elítélt nemest a vármegyeház pincéjében külön fogda, előzékeny bánásmód illette meg, s gyakran megúszta a büntetést néhány hetes elzárással. Őt a parasztoknak kijáró „Te” helyett a börtönben is a „Kend” megszólítás illette meg. Krúdy Gyula írja Szabolcs megye egyik kuriális falujáról, ahol mindenkit Gombosnak hívtak, s a disznópásztor „hivatalát” is nemesember töltötte be, hogy rajtuk keresték négy vármegye valamennyi elveszett csikaját. Az egész faluközösség lókötéseiért egyetlen ember, a „becsületes Gombos” ülte le az áristomot. Nevét annak köszönhette, hogy a sok elzárás miatt maga sohasem eshetett bele a lókötés vétkébe. Domaházán (Borsod m.) 1951-ben még élt olyan ember – az öreg Petykó –, aki ugyan többször ült börtönben ló- és marhatolvajlás miatt, mégis tisztességben öregedett meg a falu szemében. Ez a kuriális falu büszkén vállalta a „betyármúltat”. Eredethagyományuk szerint három betyár alapította a községet, a ma is ott élő három nemzetség ősatyja (Paládi-Kovács A. 1965: 96). Ezt a szájhagyományt alátámasztja Reguly Antal 1857-ben kelt feljegyzése: „A Domaháziak öszveköttetésben vannak az alföldi ló tolvajokkal. Verpeléten van atyafiságuk és mit a sarusoknál lopnak (ti. a Rima völgyén), azt oda viszik és az ott lopott jószágot egész Temesvár tájékáról ide hozzák” (Reguly A. 1975: 42–43).
Az ilyen kisnemesi közösségek – mint az idézett példákból is kiderül – bocsánatos bűnnek tekintették a lótolvajlást, a dohány- és pálinkacsempészést, s önmagukra nézve igazságtalannak tartották „a törvény szorítását”, különösen az államhatalomét. Másként fogalmazva, kevésbé éltek a hatalom, a törvény szorításában, mint a jobbágyok vagy a városi polgárok. Lélekben szabadabb emberek lévén, hamarabb áthágták azokat a törvényeket, rendeleteket, amelyekkel egyébként sem értettek egyet. Mentalitásukat öröklődően a személyi szabadság magasabb foka, a privilegizált jogállás tudata, érzete határozta meg.
Nemesi famíliák kedvelt szájhagyománya, hogy házuk, udvaruk 1848 előtt védelmet nyújtott az oda menekülő jobbágyoknak. Ugyanis a verbuválás, az állandó hadsereg számára történő toborzás olykor erőszakkal történt: kötéllel, pányvával fogták a katonának való legényeket. Azonban ha a legénynek sikerült megszökni, s üldözői elől nemes portára menekülni, oda nem követhette se katona, se a vármegye zsandára. Elég volt, ha a nemes gazda egy vasvillát szúrt le a földbe a kapuja elé. Ez volt a jele annak, hogy az üldözött legény a védelme alatt áll, s csak az mehet be az udvarába, akinek ő megengedte. Borsodi, hevesi kuriális falvak nem nemes rétegét máig ilyen „beszaladt”, a katonatoborzás elől menekülő jobbágyok utódainak tartják. A nemeseket nem lehetett katonának verbuválni. Viszont sokan álltak be közülük a vármegyéhez pandúrnak, a hatalom emberének. Akadtak köztük olyanok is, akik a betyárságot cserélték fel a pandúrsággal.
Az „elparasztosodott” kisnemesi ivadékok magatartása, mentalitása még a 20. század derekán is különbözött a hajdani jobbágyok, s még inkább az uradalmi, majorsági cselédek mentalitásától. Büszkeségük a testtartásban, főtartásban és a gesztusokban 170is kifejeződött. Felszegett fejjel, egyenes derékkal jártak, méltósággal lépdeltek, emeltek kalapot vagy nyújtottak kezet az üdvözléshez. A nemesi eredetű földműves népnél ismeretlen volt a felföldi parasztok alázatos, minden „nadrágos embert” (urat, hivatalnokot) megsüvegelő viselkedésmódja.
*
A jobbágyfelszabadítást (1848) követően átértékelődött a parasztság fogalma. Tartalma egyidejűleg tágult és szűkült. Kiestek belőle a korábban jobbágyi függőségben élő iparosok, ezzel szemben – minden tiltakozásuk ellenére – belefoglalódtak a mezőgazdaságból élő, szegény kisnemesek (Szabó István 1965a: 25). Ugyanis az ország hozzávetőleg 130–140 ezer nemesi származású családjából csak minden ötödik folytathatta az „úri gazdálkodó” életformáját, azaz – másképp fogalmazva – a nemesség 80%-a nem járhatta ezt az utat. A paraszti sorsra jutott nemesség társadalmi tagozódása, differenciálódása meghaladta a jobbágysorsból szabadult parasztságét is. Ennek oka feltehetőleg az árutermelésbe történt korábbi bekapcsolódásuk és a nemesi telkek nagyobb mérvű elaprózódása volt. Tény, hogy a magyar nemesség számarányának megfelelő, sőt helyenként azt meghaladó mértékben tagozódott be a törpebirtokos kisparaszti rétegbe a 19. század második felében (Szabad Gy. 1972: 66; 1976).
Persze nem az elparasztosodás volt a köznemesség alsó rétegeinek egyetlen lehetséges útja. Különösen nem az egykori szabadalmas kerületekben. A jászkun és a hajdú kerület népe – bár territoriális kiváltságokkal élt – eredendően sem a nemesi, hanem inkább a polgári irányban tért el a paraszti társadalomtól. A Székelyföld népének tetemes hányada jobbágysorsra jutott, s már a 18. században félig elparasztosodott, mégsem vált sohasem „földhöz ragadt paraszttá”. A 20. században is minden parasztnál könnyebben mozgó, vállalkozóbb szellemű, mégis hagyományőrzőbb, a territoriális szabadság emlékét őrző székely ember (Erdei F. 1942a: 98–99).
A köznemesség egy jelentős része utat talált a hivatalokba és nagyon sok paraszti sorban élő családjának volt egy-egy értelmiségi ága. Társadalmi kényszert éreztek a paraszti szinten élő nemesek is, hogy tehetséges gyermekeik közül egyet-egyet felsőbb iskolába küldjenek. Szemükben a polgári korszakban az iskola már egyértelműen a társadalmi emelkedés eszköze volt. Így aztán egyazon családnak földmíves, iparos és főhivatalnok (pl. megyei alispán) tagjai is lehettek egyidejűleg, akik tartották a rokonságot (Kósa L. 1984b: 334). Fölös számban került ki ebből a rétegből falusi tanító és kollégiumi professzor, lapszerkesztő és törvénybíró, nótárius és lelkész, jószágkormányzó és katonatiszt. A sárospataki kollégium diákságának 75–80%-a volt nemesi származású a 19. század első felében, de közülük csupán 4–5%-os a bene possessionati, azaz tehetős birtokos réteg részaránya (Benda K. 1981: 91; Rácz I. 1988: 79). A vagyonosabb réteg járási, megyei, sőt országos hivatalt viselt, az elszegényedett „címeresek” pedig a polgári középosztályba épültek be, és kisebb hivatalokkal kellett beérniük (Kiss Á. 1979: 365).
Már a 18. században áramlani kezdtek a szegény nemesifjak a kézművesiparba. A polgári korszakban még többen álltak be inasnak, tanultak mesterséget. Azonban az 1872-ig fennálló céhrendszer akadályozta bejutásukat az iparos társadalomba, ezért 171sokan maradtak meg a falusi háziipar, a céhen kívüli kontárság szintjén. A legszegényebbek ipari szakképesítés, mesterség nélkül proletarizálódtak. Akinek nem sikerült kovácsinasként, pásztorbojtárként a faluban megélhetést találnia, az végül a bányákban, építkezéseken, ipari üzemekben keresett magának segédmunkát.
Nemesi múltjának tudatát, emlékeit az „átrétegződött” ivadék, azaz a hivatalnok, az értelmiségi, a kézműves és a gyári munkás is őrizte több-kevesebb sikerrel. Ehhez, s a rendi maradványok továbbéléséhez általában erős támaszt nyújtott az ún. régi jogon a kiegyezés (1867) után is fenntartott választójogosultság. Például 1880 körül az óbudai Hajógyárban dolgozó ácsok közül 12 főt nemesi levelük alapján vettek fel a készülő választói névjegyzékbe: „Eme ácsok, akik büszkék nemességükre, soha nem mulasztanák el… pecsétes levéllel bizonyítani alkotmányos jogukat” (Lőkös L. 1970: 619; Magyar munkásszociográfiák, 1888–1945. Bp., 1974: 95; Tárkány Szücs E. 1981: 89). Számos vármegye még a századfordulón is vezette a nemesek könyvét. Győr megye például 1902-ben kihirdette F. Ernő járásbíró nemességét (Tárkány Szücs E. 1981: 89). Akkoriban kamarás még mindig csak nemesember lehetett, hitbizományt csak nemes alapíthatott.
Nemesítések még később is történtek, s a magyar polgárság számos ismert alakja – köztük jó néhány izraelita vallású is – szerzett nemesi címet, bárói rangot. 1918-ig 346 zsidó család kapott nemességet, köztük 28 báróságot, és 17-en a főrendi ház tagjai voltak. A nemesi előnév mögött megőrizték a Herzog, a Goldberger, a Kornfeld, a Deutsch nevet és a vagyonszerző polgár öntudatát. „A közéletben azonban ők is az arisztokrácia és a nemesi vezető réteg eszményeit tekintették illendő és kötelező magatartásnormának” (McCagg, O. W. 1972: 21–22; Hanák P. 1974: 528). Természetes, hogy a „nemesi rang” a két világháború között megőrizte presztízsét a falusi, helyi társadalmak hierarchiájában is. Ezen nem sokat változtatott a több nemzedéknyi idő alatt bekövetkezett vagyoni átrétegződés sem. A rendi maradványok tovább éléséhez az 1880–1890-es évekig hozzájárult a „nemesi községigazgatás” és a „nemesi közbirtokosság” intézménye is.
A kisnemesség tömeges beolvadása a parasztságba nemcsak társadalmi téren látszik gyors üteműnek és teljesnek, hanem a kultúra egységesülésében is. Egykori jobbágy- és kisnemesi közösségek korábbi elkülönülése szűnt meg kulturális téren a polgári korszakban. A jellegzetes nemesi tárgyak, szokások a polgárosulásnak és a lassú modernizációnak is köszönhetően fokozatosan kikoptak, s új formáknak adták át a helyüket. Hozzájárult a kulturális egységesüléshez a parasztoknak a nemességet utánzó hajlama, s mindkét réteget befolyásolták a városok felől terjedő új divathullámok. Ahol azonban a nemesség tudata különösen hosszú ideig és különösen szívósan élt, ott a régi tárgyak, szokások, magatartásminták megőrzésében is az átlagosnál erősebb konzervativizmus, hagyománytisztelet figyelhető meg.
Nemesi minták tovább élése a 20. század második felében még mindig kimutatható a magyar társadalom több területén. Olyan új csoportok váltak a régi minták követőivé, akik nem álltak sem leszármazási, sem szellemi, ideológiai kapcsolatban a hajdani nemesi osztállyal. Az 1945 utáni politikai elit vadászataiban és egyéb úri passzióiban, közköltségen gyakorolt gavallériáiban felismerhetők a régi nemesség exkluzív ceremóniái. A „szocialista összeköttetések”, patrónus–kliens viszonyrendszerek előképe szintén a régi dzsentri világban sejlik fel.
172A termelés bővítésének lehetetlensége, céltalansága, értelmetlensége az 1970–1980-as években kedvezett a presztízsfogyasztásnak a régi minták szerint. Tehetősebb falusi, paraszti családok szükségen felül nagy házakat, hivalkodó kerítéseket emeltek. Egymással versenyezve építettek a szomszédokénál magasabb, nagyobb lakóházakat. A falusi temetőkben megszaporodtak a nemesi sírboltokat utánzó kripták, költséges síremlékek, oszlopok, szobrok. Terjedt a nagy vendégségek, a költséges lakomák szokása. Esetenként 200–300 vendéget hívtak a falusi lakodalomba, seregnyi rokont a halotti torba, s mind több vendéget a keresztelőre és a falusi búcsúba. Költséges ajándékozási szokások jöttek divatba (pl. személyautó a diplomázó unokának). A gyermekágyas asszony látogatása sok vidéken népes asszonycsoportok társadalmi eseményévé, közös lakomázássá és italozássá vált.
Azok a sztereotípiák és előítéletek, amelyek a külföldi utazók magyarországi útleírásaiban vagy a szomszéd népek vélekedéseiben a magyarok „nemzeti” tulajdonságairól megjelennek, zömmel a magyar nemességről fogalmazódtak meg. Ilyen jellemvonás például a híres „magyaros vendégszeretet”, s említeni lehetne kevésbé hízelgő tulajdonságokat is. Ezek egy része több-kevesebb joggal vonatkoztatható a társadalom más rétegeire. Hiszen a magyar birtokos paraszti réteg sok vidéken valóban magáévá tette a nemesi életmód és viselkedés számos vonását. Említhető a nyalka öltözködés, a drága és tetszetős viselet kedvelése, az evés-ivás és vendéglátás kultusza, a büszke, rátarti magatartás, amihez többnyire a bőkezűsködő ajándékozás, borravalózás is kapcsolódik. Mindezek máig tartóan „magyar” tulajdonságként élnek a legtöbb szomszéd nép tudatában. Nem is alaptalanul, hiszen a magyar paraszt számára – különösen a vegyes nemzetiségű tájakon (pl. Tolna, Baranya) – a magyar nemes volt a minta, miként a szomszédos német parasztok számára a városi polgár (Andrásfaly B. 1973a: 109–110; Kósa L. 1976: 48). Ezek a magatartásformák azonban megfigyelhetők a lengyel nemesség utódainál is a 20. század derekán (Biernacka, M. 1966: 224). Ott is mintaként szolgáltak a velük élő paraszti rétegek számára. Ezek a közös vonások bizonyára hozzájárultak a két nép közötti szimpátiához.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me